06
pro
2024
Kolumne

GALLERIJA

Oliver i Zdenko – splitski glazbeni dream team

Oliver i Zdenko izvor: CR - Feđa Klarić

share

Povodom Oliverovog rođendana te dvadeset godina od smrti Zdenka Runjića, na splitskom će Adventu, 7. prosinca točno u podne, na Pjaci biti održan svojevrsni hommage Zdenku Runjiću i Oliveru Dragojeviću

Pišući prije gotovo tridesetak godina opsežnu bilješku za box s pet CD-a na kojima su bile zbrojene skladbe autorsko-izvođačkog dream teama Runjić – Dragojević zapisao sam da skladatelji popularne glazbe imaju iznimnu privilegiju, možda kaznu, da sami svojim skladbama ispisuju svoj portret u javnosti. Ako je to doista točno tada je Runjić (koji je preminuo 27. listopada 2004.) skicu svojeg budućeg glazbenog portreta sam naznačio još 1963. skladbom  „Čovjek od soli“ i – pokazalo se proročkim – stihovima „more i sol me prate“. 

Konačno, tu svoju sudbinsku povezanost s morem, Dalmacijom, glazbenim naslijeđem Mediterana (i u Domenicu Modugnu, zbog kojega se latio skladanja, ali i u anonimnim pučkim skladateljima izvorne dalmatinske pjesmarice), pretočio je u barem četrdesetak antologijskih brojeva hrvatske popularne glazbe te još mnogo više uspjelih šlagera i dalmatinskih šansona. Postajući i sam – poput Miljenka Smoje ili Olivera – metafora Dalmacije. Premda zapamćen prvenstveno kao „songwriter“ Dalmacije najuže povezan s uspjesima Olivera, ali i drugih velikih imena domaće scene poput Tereze i Meri Cetinić te uzletom Gorana Karana devedesetih, Runjić je bio uspješan i kao skladatelj opće pop-prakse. Posebice u prvoj fazi karijere kada su njegove „Vrbe“ u izvedbi one-hit-wondera Stevana Zarića pobijedile na utjecajnom omladinskom festivalu Subotica’63. Ili kad je „Oluja“ u sjajnoj izvedbi Josipe Lisac i grupe Mladi levi bila pravi hit sa Opatije’70., a „Potraži me u predgrađu“ s opatijskog festivala 1964. osigurala komadić vječnosti pjevaču Ladi Leskovaru.

Sve lipo ča je bilo…

Ipak, kada bih iz goleme Zdenkove diskografije morao odabrati album koji bi – možda čak više od kasnijih višetomnih boxova i kompilacija – zrcalio esenciju njegove glazbe, izbor bi bezrezervno pao na „Poetu“: album kojega je, dakako, otpjevao Oliver Dragojević. Objavljen 1978. on je pravi zvučni spomenik Zdenkovom i Oliverovom kreativnom i komercijalnom uspjehu. Ne bez razloga jer najuspješniji skladateljsko-pjevački dvojac u povijesti glazbe ovih prostora, iste je godine na splitskom Festivalu trijumfirao u sve tri festivalske kategorije: „Poeta“ je naime uzeo Prvu nagradu publike, „Oprosti mi pape“ je proglašena najboljom u „Večeri šansona“, dok je himnička „Cvit Mediterana“ bila pobjednik u izboru za pjesmu posvećenu predstojećim Mediteranskim igrama u Splitu.

Album „Poeta“ je bio i do danas ostao izniman zbroj hitova i antologijskih standarda. Naime, osim splitskofestivalskih uspješnica – naslovne teme, „Zelene grane s tugom žuta voća“ (sa sjajno uglazbljenim stihovima Tina Ujevića), „Oprosti mi pape“ – te drugih festivalskih zgoditaka („Zbogom ostaj ljubavi“, „Majko da li znaš“  i fascinantne emocionalne „Molitve za Magdalenu“) na albumu se našla i antololgijska tema iz filma „Roko i Cicibela“, „Ča je život vengo fantažija“, s izvanvremenim tekstom Momčila Popadića.

Premda su slijedili mnogi kasniji uspjesi, nastavak plodne suradnje s Oliverom, neki od najkomercijalnijih brojeva – poput „Žutog lišća ljubavi“ – a u devedesetima i uspješna uloga glazbenog poduzetnika s utjecajnim festivalom Melodije hrvatskog Jadrana, „Poeta“ je bio Runjićev kreativni vrhunac uz godina suradnje sa sjajnim Oliverom. Točnije, remek djelo hrvatske popularne ili, kako se tada zvala, zabavne glazbe.

Moglo bi Vas zanimati