28
svi
2021
Čitaj

Gobi Drab - zvučni vremenoplov Paetzoldove blok-flaute

Gobi Drab / mbz.hr

share

Koncert na rijetko viđenom instrumentu koji je sedamdesetih godina prošloga stoljeća, po uzoru na orgulje, izgradio njemački graditelj instrumenata Herbert Paetzold.

Drugi festivalski blok 31. Muzičkog biennala Zagreb održan je u prostorima Muzeja za suvremenu umjetnost. Kraj prvoga od triju festivalskih dana donio je zanimljiv koncert glazbene umjetnice Gobi Drab na Paetzoldovoj blok-flauti, ostvaren u programskoj suradnji s Gorgonom/MSU. Gobi Drab austrijska je glazbenica specijalizirana za izvođenje suvremene glazbe; suosnivačica je Spontane mreže za improviziranu glazbu – SNIM (Spontaneous Network for Improvised Music ). Osim toga, kustosica je serije koncerata Neue musik in St. Ruprecht i članica ansambla Paetzoldovih blok-flauta PLENUM.

Mističan zvuk
Biennalski program u cijelosti je bio posvećen tom rijetko viđenom instrumentu koji je sedamdesetih godina prošloga stoljeća, po uzoru na orgulje, izgradio njemački graditelj instrumenata Herbert Paetzold. Riječ je o, prema izgledu, vrlo visokom i velikom drvenom instrumentu četverokutnog oblika, izrazito dubokih registara, čija je bogata zvučna paleta veoma podatna za zanimljive glazbene efekte. Ideja o stvaranju glazbe kroz šuplju cijev s rupicama za intoniranje različitih visina, vrlo je stara. Na glazbalima te vrste, samo mnogo manjim, ljudi su muzicirali od prapovijesti, stoga specifičan i mističan zvuk Paetzoldove blok-flaute ima neobičnu snagu zvučnog vremeplova, koji je uvelike predstavljen odabranim programom koncerta.
Od uvodne skladbe Tamare Friebel: A defragmented hyacinth stain: Sappho’s fragment za Paetzold i elektroniku, inicijalno inspirirane koloritom cvijeta zumbula i Sapfinom antičkom lirikom, publika je ušla u tonski svijet te neobične blok-flaute, čiju je priču, posvećenim izvedbama i uvodnim riječima, uz djela ispričala uvjerljiva Gobi Drab. Posegnuvši za mitskim bićima kao tematskom poveznicom repertoara koncerta, Gobi je nadahnuto predstavila skladbe nastale uglavnom u suradnji sa skladateljima različitih poetika; među njima je i hrvatski predstavnik na programu Ivan Violić.

Dijalog s duhovima
Uz skladbe turskoga skladatelja Onura Dülgera i australske skladateljice Lize Lim, na programu smo čuli i skladbu Gobi Drab Glass eye I-II-III, u kojoj je posebno došla do izražaja kontrola zvuka i tehnička verziranost glazbenice. Posebno je uvjerljiva i dojmljiva bila improvizacija koju je izvela na kraju programa, otkrivajući muzikalnost i vještu interpretaciju na instrumentu koji „pruža veliku slobodu i raspon, posebno u improviziranoj glazbi“, kako je objasnila glazbenica u intervjuu za MBZ. Skladba irk bitig inspirirana je ulomcima iz turske knjige proricanja iz 9. stoljeća i skladana je izvorno za kontrabas Paetzold i elektroniku koju je Onur Dülger vrlo decentno iskoristio unutar partiture, međutim bez većega uspjeha za ukupni dojam skladbe. Skladba weaver-of-fiction Lize Lim inspirirana je grčim mitom o Erosu, bogu ljubavi i požude; skladana je 2007. godine za izvedbu na altovskoj blok-flauti. Zvuk te male renesansne blok-flaute sopranskom je paletom donio zvučni otklon od basovskoga zvuka Paetzolda u formi poetične kraće skladbe koju je vrlo decentno izvela Gobi Drab. Za kraj programa praizvedena je skladba GD za Paetzoldovu blok-flautu i elektroniku Ivana Violića koji se na narudžbu MBZ-a prvi put okušao u skladanju za taj instrument. Djelo je zamišljeno kao dijalog solistice s duhovima mitskih stvorenja u dosta klasičnoj izmjeni solističkog instrumenta s elektronikom koja je podržavala mističnost atmosfere skladbe bez pravog vrhunca, ostavljajući prostor za skladateljeva daljnja istraživanja i iskorištavanje zvuka toga dojmljivog instrumenta.

Upravo je bliska i interaktivna suradnja skladatelja i interpreta ključna u stvaranju novih i kvalitetnih djela za takav instrument, što je bilo vidljivo u svim segmentima biennalskog koncerta Gobi Drab. Ona je iznimnim poznavanjem instrumenta, s puno strasti i posvećenosti udahnula život djelima na programu, a publici uvelike pomogla, uz upoznavanje s Paetzoldovim blok-flautama, u dubljem shvaćanju sadržaja izvedenih djela kakvih je nedostajalo u programskim materijalima na teško čitljivim sadržajima mrežnih stranica 31. MBZ-a.

Izvor: Cantus 228

Moglo bi Vas zanimati