12
velj
Intervju

Tomislav Pasanec (PEZNT): "Skupljam gramofonske ploče, postere i filmske memorabilije... A NFT je oblik suvremenog kolekcionarstva"

PEZNT / Dorian Matišić

share

Tomislav Pasanec, na stageu poznatiji kao PEZNT, nedavno je postao jedan od prvih hrvatskih producenata koji su izdali svoju glazbu u NFT-u (neprenosivom tokenu). Također, nakon uspješnice Paid In Full iz 2019. godine, Tom je posljednjih mjeseci počeo ozbiljno raditi na novom albumu The Album 2022, za kojeg je dobio i 120 tisuća kuna na natječaju International Hrvatskog društva skladatelja. Bit će to, govori, nastavak građenja njegova house zvuka koji koketira i s drugim žanrovima, od disca pa do hip hopa. Tom nam je ispričao sve o tome novom projektu, kao i o svojem singlu koji je dobio NFT oblik, zbog čega je postao jedan od lokalnih pionira ovog u svijetu već raširenog formata koji otvara sasvim nove mogućnosti stvaranja.

Odakle ideja o stvaraju NFT-a? Koliko je bilo komplicirano provesti je u djelo?

Ja imam veliki background u IT-u. Preko dvanaest godina radio sam za američkog giganta Intel Corp, a prije toga za nekoliko informatičkih kompanija, a samu ljubav prema računalima i tehnologiji gajim tamo od informatičke sekcije u koju sam krenuo u četvrtom razredu osnovne. Ukratko, kombinacija geeka i nerda, haha.

Uvijek sam volio isprobavati nove stvari, ali mi je isto tako bitno da je i ljudski faktor prisutan. Ja volim kolekcionarstvo, sakupljanje predmeta koji imaju neku priču, kao što su gramofonske ploče, specijalna izdanja filmova, posteri i raznorazne filmske memorabilije, a NFT je upravo to, proof of ownership.

Do sada je sva digitalija distribuirana kroz licencu za korištenje i ti, ustvari, nikada nisi pravi vlasnik toga. NFT tehnologija je kroz blockchain verifikaciju omogućila da se digitalni proizvodi tipa glazba, video, artwork itd. verificiraju, limitiraju, numeriraju. Dakle, ti kada nešto kupiš točno taj primjerak je tvoj i može se identificirati. Nekome tko je kolekcionar kao, eto, ja, ovo je djelovalo jako cool jer se spojilo ono što najviše volim, a to su tehnologija i art.

S druge strane, kako je cijeli svijet bio limitiran zbog covida, i još je dosta ljudi koji se bave glazbom upalo u tešku situaciju, ovo mi je djelovalo kao nešto što bi omogućilo da i dalje žive od umjetnosti. Nakon nekoliko uspješnih kampanja počeo sam se interesirati. Cijeli proces nije težak, pogotovo meni kao autoru koji imam toliko materijala u audio i video formatu koji se mogu pretvoriti u kolekcionarski item, ali generalno moraš imati nešto što će drugima biti cool i zanimljivo. Moraš imati priču i fan base.

Kako izgleda sam proces pretvaranja glazbe u NFT?

S moje strane autora i izdavača proces je jednostavan. Ja isporučim glazbu koja nije izdana do sada, videe koji nisu nigdje dostupni, kao i sam artwork koji možda nikada nije vidio svjetlost dana u tom formatu, a kompanija, odnosno, platforma na kojoj se to sve prodaje, odabere određenu stvar i pretvori je uz pomoć alata u NFT kolekcionarski item. S tehnološke strane, cijeli tim radi iza, od programera do dizajnera. Kod ove druge strane bitno je da si vlasnik prava za sve što šalješ ili da imaš reguliranu situaciju ugovorom, jer u protivnom može nastati veliki problem oko legalnosti i autorskih prava.

Što nam možeš reći o platformi RCRDSHP na kojoj si lansirao svoj NFT? Kako je došlo do suradnje s njima?

Njihov regionalni scout za UK i EU kontaktirao me u srpnju prošle godine te ponudio da budem prvi iz Hrvatske u launchu RCRDSHP platforme koja je trebala biti predstavljana na Amsterdam Dance Eventu u listopadu 2021. godine, i to kao jedan od njihovih glavnih sponzora. ADE se na na kraju održao u limitiranom izdanju, tako da su oni odradili soft launch i krenuli s NFT prodajom. Sve do sada rasprodali su u rekordnom roku. Super je kod njih što oni guraju isključivo elektroničku glazbu i autore i izdavače koji su njima napeti.

Pored toga, bitno je napomenuti da oni rade cijeli marketing, što, mislim, ne rade ostale platforme te imaju reguliran after market, što je jako bitno jer i od pretprodaje NFT itema na after marketu autor i izdavač i dalje dobivaju postotak. To dodatno olakšava autorima i omogućava im da se bave onim u čemu su najbolji, a to je kreiranje glazbe, dok se marketing i ostalo prepušta RCRDSHP-u.

Tvoje su stvari stvari bile u prodaji među 4444 packa. Možeš li nam objasniti o čemu je točno riječ, kakvi su to packovi, kako stvar funkcionira?

Tako je, 4444 packa, od kojih svaki pack ima pet-šest itema raznih autora. Svaki item je numeriran i limitiran. Recimo, u ovoj kampanji ja sam imao dva itema koji su bili 250 jedan i 800 drugi, i oni su random ubačeni u packove. Ti kupiš pack u kojem ne znaš što je, i možeš ga čuvati zatvorenog, ali i otvoriti i vidjeti što je unutra. Zatvoreni imaju uvijek veću vrijednost, ali kada otvoriš pack postoje i rijetke stvari i onda tu krene ludilo na after marketu. Ja, recimo, u moja dva packa koja sam dobio na poklon, nisam našao svoj item ali sam ga onda kupio na sekundarnom tržištu.

NFT je rasprodan u rekordnom roku. Kako funkcionira taj dio? Ide li se po principu aukcije ili se NFT-ovi kupuju na neki drugi način?

Prodan je u manje od dana, ali marketing koji su odradili je bio bolestan. Cijeli dan prije launcha prodaje su imali live na Twitchu gdje su imali hrpu gostiju – pa tako i mene – kroz jednosatni intervju iz studija do DJ seta koji sam kasnije odvrtio uz interakciju s publikom. Super i profi odrađeno, i vjerujem da je to jedan od razloga zašto je uspješno završilo. Drugi je taj da je elektronička glazba strašno popularna, pogotovo u Americi kod novih generacija koje su jako tehnički potkovane. Kod ove platforme nema aukcije, ali na sekundarnom tržištu koje je na istoj platformi postoje ponude i bidovi, nešto kao eBay gdje ljudi mogu kupovati ili se natjecati.

Što nam možeš reći o International natječaju? Nedavno si na njemu dobio sredstva za novi album koji će nastavljati priču koju si počeo…

HDS-ov International je natječaj kojim se podupire tj. sufinancira aktivnost hrvatskih skladatelja i glazbenih izdavača (publishera), članova HDS-a koji imaju već ostvarene rezultate i potencijal na međunarodnome glazbenom tržištu. Glazbeno nije ograničen, nego je bitno da projekt ima prepoznat potencijal i mogućnost da ravnopravno može konkurirati s ostatkom glazbene industrije te time predstaviti Hrvatsku kroz glazbu naših autora. Svake godine odabere se projekt s najvećim potencijalom, neovisno o žanru, no mislim da se ove godine prvi puta dogodilo da International dobiva netko s elektroničke glazbene scene, koja zadnje desetljeće dominira industrijom, i kao takva ima vrlo bitno mjesto u svijetu glazbe kod izdavača, medija te samih slušatelja.

Na natječaju si za (post)produkciju novog albuma dobio 120 tisuća kuna. Kako ćeš ih uložiti? 

Sredstva dobivena na natječaju samo su dio novca koji je potreban za realizaciju mog projekta te je u samom projektnom planu troškovnik koji se odnosi na gostovanje inozemnih pjevačica i pjevača, tekstopisce, studijske glazbenike koji će sudjelovati, vizualno rješenje naslovnice i omota, izradu video spota, troškove snimanja i putovanja te promociju kroz društvene mreže i slično. Planiram i promotivne nastupe u bitnim europskim gradovima, kao i ponovnu turneju u Australiji, te nekoliko nastupa u Americi, ali, naravno, sve ovisi i samoj situaciji s pandemijom i restrikcijama koje će ona nositi.

Cijeli iznos projekta, odnosno, njegova cijena je preko četiristo tisuća kuna koje ću, pored pomoći od 120 tisuća kuna koje ću dobiti od HDS-a po završetku projekta financirati vlastitim sredstvima i sredstvima dobivenim od sponzora. Snimanje i produkciju glazbe, kao i uvijek, radim kod sebe u studiju u Zagrebu, a kako sam ciljao na gostovanja renomiranih pjevačkih imena bit će potrebno otići i do Sjedinjenih Država, Velike Britanije i možda još pokojeg europskog grada. O samoj promociji još ne bih govorio, ali mogućnosti su neograničene i ovisne o samom izdavaču jer su interes izrazili i Warner Music i Defected Records s kojima sam već imao nekoliko izdanja te svakako planiram implementirati nove tehnologije kao što su NFT i metaverse u cijelu priču.

Koliko ti je važna ova potpora? 

Financijski dio jako je važan, naravno, jer dobar proizvod košta i ovo će mi stvarno pomoći da dignem to sve na još višu razinu, ali ja ovo više gledam kao domaće priznanje nadležne institucije za sve što sam napravio i postigao od mog prvog izdanja 1997. godine pa do sada.

Ljudi koji se bave glazbom su veliki emotivci i to je cijeli proces gdje je emocija vrlo bitna i, vjerujte mi, svakome je s vremena na vrijeme potrebno potvrditi da dobro radi. Pogotovo u ovoj regiji koja baš i ne zna pohvaliti svoje ljude te nije imala nekih značajnijih rezultata na internacionalnoj sceni, a takva vrsta podrške može napraviti značajan napredak. Pozitiva je ono što nam svima treba, pogotovo nakon teške zadnje dvije godine. Osim toga, smatram da je ovime napravljen veliki iskorak i pomak u pozicioniranju autora elektroničke glazbene scene kada gledamo širu sliku i na hrvatskoj i na globalnoj razini te vjerujem da će otvoriti vrata mnogima u skoroj budućnosti. Pored Internationala, HDS kroz natječaj ElectroCro svake godine upravo autorima elektroničke glazbe dodijeli novac koji nije velik, ali je opet bitan i može pomoći u ostvarivanju projekata. Krajem prošle godine HDS je u suradnji s HGU DJ sekcijom pokrenuo i glazbenu nagradu Elector čiji je cilj afirmacija autora i izvođača elektroničke glazbe na hrvatskoj glazbenoj sceni čija se prva dodjela održava 3. veljače u Tvornici kulture. Dakle, došli smo, po meni, do jedne velike pozitivne prekretnice, tako da bi savjetovao svima da ne odustaju, da rade na glazbi, da se javljaju na projekte.

Kada ćemo slušati album (i plesati)?

Album sam počeo raditi prošle godine i imam kosture za više od pola albuma koje sada prilagođavam prema vokalnim mogućnostima gostujućih umjetnika. Ima tu još jako puno posla jer sam si postavio ljestvicu još više, kao i sam broj gostiju na albumu, ali sam siguran da će tamo do kraja ljeta sve biti upeglano i barem jedan singl vani. Jako puno posla je ispred mene, ali sam poprilično optimističan jer sam uspio oformiti ekipu stalnih suradnika glazbenika, a većina vokala s kojima ću raditi dolazi iz moje branše te sam s njima u vrlo dobrim odnosima.

Moglo bi Vas zanimati