24
velj
Intervju

Vanesa Kleva - Piano Loop: "Glazbeni život u Splitu je napokon zaživio. To je pravi put razvoju publike!"

Vanesa Kleva

Vanesa Kleva

share

Split je, zahvaljujući Piano loop seminarima i festivalu, postao pijanistički inkubator u kojem sazrijevaju, rastu i profiliraju se pijanisti pod njegom eminentnih glazbenih pedagoga i utjecajem nekih od najistaknutijih svjetskih pijanista. Cijeli je projekt krenuo od edukacija i Ljetne škole Kemala Gekića, a zatim rastao do seminara i festivala čije se deveto ljetno izdanje pomno priprema.

Za prave entuzijaste pojam ‘nemoguće’ ne postoji, pa čak ni kad nema nužnih uvjeta za ostvarenje ideje, u ovom slučaju koncertne dvorane i kvalitetnog koncertnog klavira. Unajmljeni klaviri putovali bi do Splita te nastanili Podrume Dioklecijanove palače, dvor Etnografskog muzeja, Galeriju Meštrović, Muzej grada Splita… Najveća glazbena škola dalmatinskog podneblja, Glazbena škola Josipa Hatzea, koja osim u Splitu djeluje i na devet dislociranih odjela,  primila je pod svoje okrilje sve one pijaniste željne znanja i napretka.

Na radost ljubitelja vrhunskog pijanizma u Splitu se počela okupljati pijanistička elita te laureati najprestižnijih natjecanja, a publika je imala prilike uživati u koncertima maestra Ive Pogorelića, Nikolaja Luganskog, Andreja Gugnina, Gorana Filipeca, Martine Filjak… Uz istaknuta imena pijanističke scene, mlade snage internacionalnu prepoznatljivost gradile su paralelno uz nastupe na Piano loopu, poput Ivana Krpana, Aljoše Jurinića i Lovre Marušića.

Anna Leyerer, foto: Maja Prgomet

Piano loop je prerastao ljetno izdanje te se proširio i na zimsku sezonu, a u sklopu Četvrte zimske Piano loop akademije naglasak je stavljen upravo na mlade pijaniste. Stalnom predavaču Rubenu Dalibajtayanu, koji u Glazbenoj školi Josipa Hatzea održava module za najbolje učenike, pridružili su se Natalia Trull i Andreas Frölich uz nove pedagoge, Alberta Mamrieva i Philippea Raskina. Svaki od profesora odabrao je najbolje polaznike seminara koji pijanistička umijeća predstavljaju na koncertima u Hrvatskom domu Split 21., 22., 23. i 25. veljače (Duo Maria i Desislava, Anna Leyerer, Angel Wang, Mia Pečnik, Cristiana Roman-Dragos i Togrul Huseynli) te u Glazbenoj školi Josipa Hatzea 24. veljače 2022.

Za ovu pijanističku renesansu zaslužna je Udruga Piano projekt na čelu s Vanesom Klevom, idejnom začetnicom i organizatoricom Piano loopa. Ova profesorica klavira u Glazbenoj školi Josipa Hatzea strastvena je ljubiteljica putovanja i povijesti umjetnosti pa je na istoimenom odsjeku Filozofskog fakulteta ponovno u studentskim klupama gdje priprema interdisciplinarnu doktorsku disertaciju s temom Glazbene proporcije u arhitekturi.

U razgovoru za Glazbu.hr sa sjetom se prisjetila prvog Piano loopa i nekih mladih pijanista, tada djece, koji danas kroče profesionalnim putevima i osvajaju nagrade na domaćim i međunarodnim natjecanjima. Jedna od njih je i Mia Pečnik, dobitnica najprestižnije hrvatske nagrade za mlade glazbenike Ivo Vuljević 2020. godine, koje se Vanesa sjeća kao male djevojčice s ‘kikicama’. Mnogo pijanista stasalo je kroz Piano loop, čiji je razvoj Vanesa Kleva pomno pratila, naročito putem pijanističkog maratona Piano 24. Imajući na umu dvoje vlastite djece, svoje učenike u Glazbenoj školi Josipa Hatzea i brojne generacije mladih pijanista s edukacija i seminara, Kleva s majčinskim ponosom i odgovornošću za budućnost otkriva sve detalje Piano loopa.

Koja je glavna distinkcija ljetnog i zimskog Piano loopa?

Ljetno izdanje pretežno je internacionalnog karaktera te je tada prisutan veći broj pijanista iz cijelog svijeta, dok se Zimska Piano loop akademija veže uz partnerstvo s Glazbenom školom Josipa Hatzea. Veliki broj polaznika edukacija učenici su naše škole, kojih je ove godine čak trinaest! Želja mi je bila organizirati seminare i koncerte za đake glazbene škole, kako bi im se omogućilo razvijanje vještina uz izniman pijanistički kadar. Na zimskom Loopu održavamo i ciklus predavanja na različite teme iz područja pedagogije i estetike pijanizma, poput artikulacije, pedalizacije i fraziranja, ali i izazova u karijeri mladih pijanista. Na ovogodišnjem izdanju održavamo i okrugli stol na temu odabira repertoara za pijanistička natjecanja.

Kako su koncipirani moduli s Rubenom Dalibaltayanom?

Odraslom pijanistu nije problem raditi s nekoliko glazbenih pedagoga, ali maloj djeci je iznimno važno da ih u razvoju prati jedna pedagoška škola. Zbog toga sam došla na ideju da se povežemo s jednim profesorom, a odabir je pao na Rubena Dalibaltayana koji je već godinama suradnik Piano loopa. Već četvrtu školsku godinu u Glazbenoj školi Josipa Hatzea se kroz tri ciklusa održavaju vikend moduli za najbolje učenike koji su se istaknuli iznimnim uspjesima na raznim natjecanjima. Iako je projekt napravljen za hatzeovce, modulima se znaju priključiti i učenici drugih škola iz ove regije.

Zimska Piano loop akademija ove godine proširila je opseg koncerata i naglasak stavila na mlade pijaniste. Je li to smjer kojim se nastavlja i ubuduće ili publika može očekivati kombinaciju koncerata profesora i mladih pijanista na putu k afirmaciji?

Mislim da ću zadržati ovakav model. Kada promatrate jedno manje dijete u radu s profesorom, poticaj i inspiraciju mu, osim same nastave, pružaju i izvedbe studenta upravo tog profesora,  koji iza sebe često ima i brojne internacionalne nagrade. On mu postaje uzor, s njim se poistovjećuje te osvještava što njemu taj profesor može omogućiti ako bude ustrajan u radu. Zato sam prvi put odlučila priliku pružiti najperspektivnijim studentima profesorskog kadra Piano loopa, dok ljeto ostaje u znaku vrhunskoga profesionalnog pijanizma.

Maria Bobrina i Desislava Bobrina, klavir četveroručno / Foto: Maja Prgomet

Ljetni Piano loop festival već ima svoju publiku, a održava se u razdoblju kada je veći protok ljudi i turista u Splitu. Hoće li se koncerti na Zimskoj akademiji svesti na polaznike edukacija ili postoji širi interes?

Festivali ovakvog tipa služe i za razvoj turizma. Tijekom proteklih izdanja mnogo je ljudi posjetilo Split upravo zbog Piano loopa, poput pijanista iz Japana koji su dolazili na seminare Kemala Gekića te su, uz obitelj i prijatelje, produžili boravak ljetujući u Hrvatskoj. Zimi nam također dolazi određeni broj mladih ljudi s obiteljima. Uz Hrvatski dom Split, koji ima razrađenu logistiku i kanale za promidžbu, vjerujem da će veliku zastupljenost činiti upravo šira splitska publika.

Maria Bobrina i Desislava Bobrina, klavir četveroručno / Foto: Maja Prgomet

Na koji način birate predavače te izvođače za Piano loop?

Za Zimski piano loop birala sam predavače s natjecanja Mozarte koje organizira Andreas Frölich, a tamo sam kao članica žirija upoznala i nove pedagoge, Alberta Mamrieva i Philippea Raskina. Predavači su uglavnom pripadnici europskog bazena pijanističkih pedagoga koje poznajem osobno ili sam za njih dobila preporuku. Ono što smatram najvažnijim kriterijem za odabir svakako su akademije na kojima profesori predaju, jer polaznici biraju upravo one gdje u budućnosti mogu upisati diplomski ili poslijediplomski studij. Također, idem po principu pokušaja i pogreške te promatram kako kotira interes među mladim pijanistima za edukacije kod pojedinih profesora.

Grigory Gruzman je kao profesor godinama prisutan na Piano loopu i uvijek ima popunjene seminare. Uvelike je tome doprinijelo i što su neki njegovi studenti, poput Lovre Marušića, postigli iznimne uspjehe. Međutim, dogodi se i da pokušam lansirati nekog novog profesora, dam priliku godinu-dvije, ali nekada jednostavno nema dovoljno interesa pa odustanem.

Koji su najveći organizacijski zahtjevi prilikom osmišljavanja i izvedbe zimskog i ljetnog Piano loopa?

Krizni menadžment (kaže kroz smijeh). Dan prije Zimskog loopa dolazak mi je otkazao Albert Mamriev. U takvim situacijama potrebno je zadržati hladnu glavu i u mikrosekundi donijeti rješenje koje će zadovoljiti, u ovom slučaju, četrdeset ljudi. Drugi izazov su financije. Sve ove godine Udrugu podržava Ministarstvo kulture i medija, Turistička zajednica grada Splita, Grad Split te povremeno Splitsko-dalmatinska županija. Ostalo ovisi o sponzorima do kojih je naročito bilo teško doći u izazovnim pandemijskim vremenima.

Za svaki novi projekt važno je prepustiti se prirodnom tijeku razvoja te promatrati njegov ritam.

Od 26. veljače do 26. ožujka 2022. publiku u Hrvatskom domu Split očekuje novi ciklus Allegro maestoso na kojem nastupaju pijanisti koji su se istaknuli na ljetnom izdanju festivala i akademije. Može li se Piano loop ubuduće očekivati tijekom sva četiri godišnja doba?

Osluškivat ću odjek i mišljenje publike, s obzirom da je za svaki novi projekt važno prepustiti se prirodnom tijeku razvoja te promatrati njegov ritam. Ono što me iznimno veseli partnerstvo je s Hrvatskim domom Split i dogovor da sve četiri subotnje matineje iz ciklusa budu na poklon građanima. Naročito ciljamo na mlađu populaciju kako bismo poticali odgoj u području umjetnosti.

Možete li nam otkriti neke planove za ljetno izdanje festivala?

Ekskluzivna vijest je da nam 16. kolovoza dolazi jedna od najvećih pijanističkih legendi poznata široj i užoj publici, Mikhail Pletnev. Ideja za taj koncert krenula je od Dmitrija Šiškina, njegova povremenog studenta. Šiškin je nastupio na prošlogodišnjem Piano loopu, a zbog iznimnog interesa publike pozvala sam ga i ove godine.

Uz njih stižu i Alim Beisembayev, pobjednik Međunarodnoga pijanističkog natjecanja Leeds, Philippe Raskin, profesor s ovogodišnje Zimske Piano loop akademije te Lukáš Vondráček, pobjednik natjecanja Queen Elizabeth te jedan od najistaknutijih pijanista mlađe generacije. Deveto ljetno izdanje također će se održati u Hrvatskom domu Split, koji je olakšao cijeli proces organizacije Piano loopa, ali i djelovanje ostalih glazbenih udruga u gradu.

Nakon zatvaranja Dalmacija koncerta, glazbeni život u Splitu je s otvorenjem novouređene koncertne dvorane napokon zaživio. To je pravi put razvoju publike!

Moglo bi Vas zanimati

Više od autora