25
svi
Intervju

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv): „Od tranzicija se ne smiješ umoriti”

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv)

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv) /Matej Grgić

share

Dubioza kolektiv je nedavno objavila novi studijski album za domaće tržište i nazvala ga Agrikultura. Daleko od blistavih svjetala reflektora i bilo koje vrste glamura, album je premijeru doživio u stvarnom svijetu, na jednom posebnom mjestu pred slučajnom publikom koja se tamo zatekla – zagrebačkoj tržnici Dolac.

Pop-up koncert na tržnici izazvao je istovremeno i iznenađenje i oduševljenje mnogih okupljenih koji su subotnje prijepodne tradicionalno željeli iskoristiti za nabavku više ili manje organskih namirnica, a kada je puknuo Grički top, omiljena lica regionalne glazbene scene s uspješnom inozemnom karijerom u jednostavnom su ritmu i uvijek dobrom raspoloženju izveli nekoliko svojih uspješnica, ali i pjesama s novog albuma.

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv)

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv)/Matej Grgić

Koja li je tajna Dubiozine Agrikulture?

Upitala sam nakon nastupa basista Vedrana Mujagića koji je objasnio naizgled jednostavno, ali vrlo važnu poruku albuma: „Kada smo radili nove pjesme, shvatili smo da postoji zajednička tema koja se kroz njih provlači. Bio je to lajtmotiv poljoprivrede. I to je zaista problem današnjice, jer je poljoprivredni posao, koliko god bio bitan, postao uncool.

Svi žele biti IT-jevci i brzo se obogatiti na NFT-u i kriptovalutama. Nitko ne želi raditi”, nasmijao se Vedran i dodao: „Na kraju dana, nije da možeš taj kripto pojesti. Kod koga ćeš kupiti hranu, ako je nitko ne proizvodi? To su stvari koje se trebaju osvijestiti. Zato smo se i odlučili na takav dizajn omota albuma, napraviti znak za anarhiju od poljoprivrednih alata.”

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv)

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv)/Matej Grgić

„Može li da nije smog, nego da je zrak?”, stih je simpatične pjesme „Može li”, dok su ekološka osviještenost i borba za zaštitu prirode vrlo lako povezive s djelovanjem Dubioze kolektiv. Stoga sam kroz šalu pitala Vedrana je li omot albuma od recikliranog papira, a moja pretpostavka se ipak postavila točnom:

„Da, ali nećeš vjerovat’ koliko je teže dobiti obični neobrađeni ili reciklirani karton nego najsofisticiraniji papir. To je jako čudna stvar, mimo svake logike. Odlučili smo se smanjiti ugljični otisak, a jedina plastika koja je u ovom pakiranju jest sam CD. Stoga, ako ti se ne svidi album, ne trebaš se brinuti, čiste savjesti ga možeš baciti u koš za smeće”, nasmijao se.

„Možda su i naše interpretacije potpuno pogrešne, ali to je ono nešto što u trenutku osjećamo i kažemo ljudima”

Jesu li onda i na turneje po svijetu krenuli s električnim kombijem? „S ovim cijenama goriva, to bi nam puno pomoglo. No, razvijaju se više osobni automobili nego kombiji pa još uvijek nismo u toj mogućnosti. Nadam se da će se i to jednog dana dogoditi.”

Političke tranzicije, energetske tranzicije, digitalne tranzicije… Tranzicija svima prija, još su davno opjevali, no nakon nekoliko desetljeća stalnih tranzicija i raznoraznih društveno-političkih događaja na potrebitost čije promjene pokazuju i ukazuju, inspiracije im ne nedostaje:

„I mi se mijenjamo kroz te silne tranzicije, a kako stvari dolaze, tako ih i sam sebi pokušavaš objasniti. Uvijek kažemo da je svaka pjesma ili album oblik autopsihoanalize. Pokušavaš neke stvari i samom sebi osvijestiti i tako olakšati razumijevanje svijeta. Ne kažemo da smo zbog toga superpametni, upravo suprotno. Možda su i naše interpretacije potpuno pogrešne, ali to je ono nešto što u trenutku osjećamo i kažemo ljudima. Od tranzicija se ne smiješ umoriti.

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv) i Maja Trstenjak

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv) i Maja Trstenjak/Matej Grgić

Mi smo generacija X, vidjeli smo puno više tranzicija od novih generacija. Doba prije Interneta i digitalnih tehnologija, zatim njihov razvoj sve do danas. Današnje generacije gledaju na to kao neku vrstu egzotike. CD kao takav, na primjer, za novu generaciju nema baš nikakvo značenje. Prije je sam omot ploče, odnosno booklet svima nama nešto značio.

Barem nam nije dosadno. Samim time što reagiramo na sve to i još uvijek imamo potrebu za tim dokazujemo da još uvijek nismo za penziju”, kaže Vedran.

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv)

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv)/Matej Grgić

Dubioza je s godinama, na neki način, u glazbenom stvaralaštvu prestala direktno nametati vlastite stavove i pozivati ljude na određenu akciju te danas, kao i na novom albumu, slikovito ističu određene fenomene s prepoznatljivom dozom humora:

„Između redova se uvijek vrlo jasno može iščitati gdje smo mi u političkom smislu. Rano smo shvatili da je najveća greška svoje mišljenje nekome nametati. Za to postoje škole i fakulteti”, smije se Vedran i dodaje:

„U trenutku kada neki bend počne pametovati o nečemu, što god bila tema, to postaje kontraproduktivno i izaziva negativnu reakciju. No, kada im kroz autorefleksiju i humor nešto predstaviš, onda dobiješ novu dimenziju. Tada to ljudi više prihvate kao šalu. Potrebno je neke stvari samo osvijestiti i izvući na površinu, a onda će svatko za sebe donijeti vlastite zaključke”, zaključio je.

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv)

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv)/Matej Grgić

„Koliko god starije generacije pokušavaju banalizirati novije, klinci jako dobro znaju što rade”

Digitalno djelovanje Dubioze Kolektiv je na mnogim razinama uspješno, a jedni su od prvih regionalnih glazbenika koji su veliki uspjeh postigli na društvenoj mreži TikTok. Tako su i novi spot prilagodili ovom formatu, što me nagnalo na pitanje, jesu li sad glazbenici ili content creatori?

„Koliko god starije generacije pokušavaju banalizirati novije, klinci jako dobro znaju što rade. Ne možeš im prodavati muda za bubrege. Tu nema laganja, brzo te provale i ‘svajpaju’ te gdje ti je mjesto. Kako dolaze i odlaze nove platforme, mi smo se oduvijek trudili da budemo early adapters. Bili smo prvi na Twitteru, na Facebooku, otvarali smo profile na svim društvenim mrežama koje su nastale. Naravno, bili smo prisutni i na gomili njih koje se nisu uspjele etablirati.

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv) i Maja Trstenjak

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv) i Maja Trstenjak/Matej Grgić

Kada želiš kontraefekt, onda pametuj ljudima. Kada kroz autorefleksiju i humor predstaviš nešto ljudima, onda dobiješ novu dimenziju. Tada to ljudi prihvate kao šalu ili conversation starter. Potrebno je neke stvari osvijestiti i izvući na površinu i onda svatko donosi neke svoje zaključke. Zato i imamo preko pola milijuna ljudi na Facebooku, ne zato što smo preko noći postali praćeni, već zato što smo krenuli dovoljno rano.

To je nešto nama jako zabavno, a i ja sam sam priličan ovisnik o tehnologiji i društvenim mrežama. Doduše, Snapchat nikada nisam shvatio. A TikTok je neki prijelazni oblik između estetike lijepog i ružnog. Nešto što je do sada bilo uncool odjednom je postalo mainstream.

Prvo smo se trudili da sve bude u HD-u, ispeglano i lijepo, a sada vidiš klince koji kao svojevrsni bunt protiv te lijepe estetike počinju praviti neki trash sadržaj, ali to je način na koji oni komuniciraju. Donekle možemo ući u način razmišljanja nekoga tko radi sadržaj za TikTok i ovo je naš komentar na sve to.

Naravno, nikada nećemo raditi dobar sadržaj kao što ga danas rade petnaestogodišnjaci, ali možemo raditi na način na koji generacija X radi na tome, makar nam se klinci smijali. Tu smo estetiku preselili na YouTube, u obliku novog spota gdje su se mnogi vjerojatno prvi put susreli s ovim formatom. Znaju da im djeca imaju TikTok, ali ne poznaju logiku mreže. Tako da je ovo zapravo super pokazna vježba za sve one koji do sada nisu bili na TikToku.”

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv) i Maja Trstenjak

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv) i Maja Trstenjak/Matej Grgić

„Znaš, ne možemo se baš za svaki trend zakačiti, jer to bude, kako mladi kažu, cringe”

Osim trendu TikToka, Dubioza Kolektiv priklonila se na novom albumu i trendu autotunea: „To je još jedan od načina naše zezancije. Znaš, ne možemo se baš za svaki trend zakačiti, jer to bude, kako mladi kažu, cringe. Onda ispadaš i drugima, a i sam sebi smiješan”, kaže Vedran koji se osvrnuo i na trenutnu Billboardovu listu najslušanije glazbe na digitalnim streaming servisima u Hrvatskoj: „Puno je ljudi slušalo narodnjake i osamdesetih i devedesetih, no u medijima se pokušavala prikazati drugačija slika.

Sada je samo sve to isto, samo ogoljeno, podaci su javno dostupni. Sumnjam da se išta promijenilo u suštini, čak i u brojevima, ali danas to jasno vidiš na trendingu ili Billboardovoj ljestvici. To je glupo komentirati, poanta je da si ti kao autor pronađeš neku nišu i znaš koja je tvoja, marketinško-komunikacijskim žargonom rečeno, demografija ljudi kojoj se obraćaš. Nisu alternativni bendovi ni prije dvadeset godina punili stadione niti su danas prvi na Balkanu. Tako da je njihov broj pregleda i preslušavanja sasvim korektan. Ako patiš što netko ima više pregleda od tebe ili likuješ što netko ima manje, to je onda pogrešno.”

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv)

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv)/Matej Grgić

No, zna li Vedran koja je demografija Dubioze kolektiv? „Koliko god u životu nešto ciljaš i trudiš se da naciljaš, u stvarnom životu ne postoji hitmejker koji svaku pjesmu napravi hitom. To ne funkcionira tako. Teško nam je tu demografiju zadovoljiti jer to su ljudi od 7 do 77 godina. Radiš kako radiš pa onda ljudi to prihvate ili ne. No, kada priđeš bakicama na Dolcu i one na to odreagiraju – to je već iskorak. Ili možeš sjediti u studiju i gledati kako ti raste broj pregleda. Nijedan način nije pogrešan, svatko ima svoju strategiju.”

U posljednje dvije godine, premda koncerata nije bilo, Dubioza je bila prisutna. Jedan od segmenata koji su razvili u sklopu svog brenda su raznorazni predmeti, mimo standardnog bendovskog promotivnog odjevnog materijala, a jedna od njih je rakija, čija boca u trenutku razgovora, stoji ispred nas na stolu:

„Ova je rakija krenula iz zezancije. Imali smo ideju već prije nekoliko godina napraviti svoju lozu pa da se zove Dubiloza. U ovoj smo pauzi imali viška vremena pa smo osim Karantin showa uspjeli realizirati neke stvari koje su nam bili dječački snovi ili ideje od prije više godina. Napravili smo tako prvi strip. To je super zabavna priča o dogodovštinama benda, potpuna fikcija. To je bilo jako zanimljivo. Ova rakija je također nastala iz neke zezancije, sasvim slučajno i spontano. Stupili smo u kontakt s ljudima iz jedne destilerije u Modriću, probali i krenuli”, ponosno ističe Vedran.

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv)

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv)/Matej Grgić

A krenuli su i na svjetsku turneju, jer njihovo djelovanje nije ograničeno na regiju. Za razliku od mnogih regionalnih glazbenika, publiku im ne čini samo dijaspora. Kratko će navratiti i u Hrvatsku, točnije u Umag, gdje će u sklopu festivala Sea Star, u subotu, 28. svibnja predstaviti novi album Agrikultura te izvesti uspješnice s prethodnih izdanja: „Konačno ćemo obilježiti otvorenje festivalske sezone, kako za Hrvatsku, tako i za Dubiozu Kolektiv”, zaključio je Vedran i kao pravi domaćin, ponudio nas jednom putnom za kraj.

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv)

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv) /Matej Grgić

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv)

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv) /Matej Grgić

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv)

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv) /Matej Grgić

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv)

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv) /Matej Grgić

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv) i Maja Trstenjak

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv) i Maja Trstenjak /Matej Grgić

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv)

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv) /Matej Grgić

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv)

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv) /Matej Grgić

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv)

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv) /Matej Grgić

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv)

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv) /Matej Grgić

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv) i Maja Trstenjak

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv) i Maja Trstenjak /Matej Grgić

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv) i Maja Trstenjak

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv) i Maja Trstenjak /Matej Grgić

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv)

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv) /Matej Grgić

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv)

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv) /Matej Grgić

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv) i Maja Trstenjak

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv) i Maja Trstenjak /Matej Grgić

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv)

Vedran Mujagić (Dubioza kolektiv) /Matej Grgić

01 - 02

Moglo bi Vas zanimati