Novi glazbeni eksperiment
Gabi Novak, Nina Badrić i Indexi u house verziji? Yakka je spojio naizgled nespojivo
Domaće House Obrade je ime novog projekta koji se oslanja na elektroničke remikseve domaće glazbe
Domagoj Jakić, umjetničkog imena Yakka, uspješni je DJ i producent, koji je na sceni prisutan već petnaest godina, a za svoj je rad i višestruko nagrađivan. Osim po svojim plesnim i razigranim house setovima, poznat je i kao autor brojnih remiksa domaće glazbe. Brojni od njih redovito se vrte na radijskim pjesmama, a najuspješniji je onaj za Detourove pjesme ”Plešem sama”, koji trenutno na YouTubeu broji više od 600 tisuća pregleda. Sam Yakka izdvaja i ”Balkan Express” za Nipplepeople, ali i remikseve za Ivanu Kindl i Annu Moor.
Kako je to sâm osjetio na svojoj koži, svjestan činjenice da i najbolji remiksevi često promaknu publici, odlučio je ponovno pomaknuti granice.
Potaknut sjajnim reakcijama publike na njegove DJ setove i izdanja, ovog je puta predstavio genijalan projekt Domaće House Obrade. Riječ je o projektu kroz koji je Yakka popularnim hitovima hrvatske glazbe dao potpuno novi prizvuk. Osim toga, ponovno je uspješno pokazao da elektronička glazba nije i ne mora biti vezana isključivo za engleski jezik. Naprotiv, njegov projekt pokazuje da klasični hitovi Gabi Novak mogu poprilično dobro zvučati i u house formi.
Cijeli taj proces poprilično traje, a najviše mu vremena oduzima, kako nam je sâm rekao, kopanje po internetu i istraživanje.
Njegova kolekcija broji za sad preko dvjesto probranih remikseva, vjerojatno još toliko koji se nisu uklopili. Kaže nam, ima ih, ali bi ih trebalo izlaziti više.
I puno bi toga trebalo biti više, veće i bolje na glazbenoj sceni u Hrvatskoj. Što to konkretno, detalje o projektu, ali i o motivacijama, putovanjima i strahovima – govori nam u velikom intervjuu.
Predstavio si svoj novi projekt. Idemo odmah u glavu – zanima me kako se rodila ova ideja? I kako to da si se, unatoč tome što hrvatski jezik nađe poprilično malo prostora u elektronici, ipak odlučio za ovakav projekt?
Prije nekoliko godina imao sam ideju snimiti jedan DJ set od domaćih remikseva, ali je ostalo na ideji i pomalo palo u zaborav. A onda sam prošle godine na Hvaru prilikom moje rezidencije u Lola baru dobio upit da odradim jednu večer sa svojim domaćim remiksevima. Oni su divna ekipa i prate moj rad, jako mi je imponiralo što uopće netko želi da vrtim svoje remikseve. Budući da ja nemam toliko materijala da izvrtim cijelu večer taj koncept, palo mi je na pamet da se potrudim prikupiti sve domaće remikseve, edite, bootlege i sl. koje negdje imam u bazi, plus istražiti na internetu sve što nemam, a uklopilo bi se. Na kraju sam uspio prikupiti dovoljno materijala za all night set pet sati i to je prošlo odlično. Nakon Hvara sam ideju ponudio i drugim gradovima pa sam u kratkom vremenu s projektom posjetio i Pulu, Umag, Vinkovce, Slavonski Brod i Zagreb.
Istaknuo si da se često za dobre i kvalitetne remiksere ne zna i da ne dobivaju zasluženu pažnju. Što misliš što je tome uzrok i kako to – uz ovakve projekte – možemo promijeniti?
Tako je. Kroz ove godine na sceni upoznao sam razne generacije DJ-eva i producenata, od pionira, preko takoreći moje generacije pa do mlađih novih talenata. Kod aktualnih izdavačkih kuća primjećujem dosta prostora za napredak po pitanju ove teme. Prvo, premalo glazbe koja izlazi dobiva službene remiks verzije.
Druga stvar, postalo je velika rijetkost da albumi koji izlaze imaju remikseve kao dio albuma, ili nekakvo prošireno izdanje s remiksevima. Isto je i sa singlovima.
Treća stvar, ako već dođe do remiks ponude, često se nude da kažem neafirmirani ili manje afirmirani izvođači da ih se remiksira, a premalo aktualni, jaki izvođači. Kao da ta naša remiks scena nije dostojna da se radi remiks nekim poznatijim izvođačima.
Četvrto, čini mi se da izdavači ne istražuju dovoljno regionalnu elektroničku scenu i propuštaju priliku da njihova glazba kroz remikseve preko DJ-eva dođe i do klubova. Fokus gotovo svih remikseva koji izlaze jest da se zavrte na radiju. Smatram da kroz ovaj projekt mogu pokazati da je remiksevima mjesto i u DJ setu, da su potrebne i alternativne verzije remikseva, dub verzije i sl. Ne vidim da to može odmoći, samo pridonijeti cijeloj glazbenoj sceni.
Nastavno na prethodno pitanje, aktivan si i na TikToku, je li to tvoj neki način da se povežeš s novom publikom i tako promoviraš ovakav sound? Koliko su takve platforme i druge društvene mreže zapravo važne i koliko ti to vremena uzima?
Na TikToku sam relativno nov i ne objavljujem previše, ali se trudim uhvatiti sve nove platforme i tehnologije, i uvijek biti tu negdje, prisutan. Instagram mi je za sad najkorisniji i najviše se baziram na promociju putem Instagrama. Isto tako i YouTube na koji plasiram epizode. Plaćeni oglasi su sastavni dio promocije i jako dobro funkcioniraju.
@yakkaofficial Moj novi house remix za Natali Dizdar je vani! 🕺 Dostupno na Youtubeu, a uskoro na svim streaming platformama! 🔊 #fyp #foryou #foryourpage #yakka #samoyakko #natalidizdar #aquariusrecords #musicproducer #housemusic #musicstudio #remix #xylophone #flstudio ♬ original sound – Yakka
Prva epizoda donosi širok raspon obrada, od Ilana Kabilja, Gabi Novak pa sve do Nine Badrić i Indexa. Kako si birao pjesme, postoji li neka „matrica“ koju si složio ili neki eliminacijski kriterij?
Upravo to mi je ideja da bude širok raspon i da setovi izazivaju komentare tipa „ajme čuj ovo“, „ajme di je ovo naš’o“, itd. Ipak, postoji i shema po kojoj slažem ove epizode. Rasporedio sam remikseve po glazbenim ključevima i cilj je onda da svaka epizoda zaokruži deset do trinaest remikseva koji su si kompatibilni po ključu da to ljepše „teče“. U bazi remikseva koju sam skupio nađe se i manji broj remikseva koji nisu žanrovski nešto što bih ja inače vrtio u setovima, ali želim iz poštovanja prema remikserima koji su napravili dobar posao uvrstiti ih u serijal. Jer prije svega želim da serijal ostane kao jedna velika izmiksana kolekcija kao ostavština regionalnoj elektroničkoj sceni.
Koliko ti, generalno govoreći, glazba uzima vremena? Vjerujem da većinski uživaš, ali zanima me što ti je u cijelom procesu stvaralaštva u ovom projektu bilo najteže? Općenito, koliko je zapravo teško pronaći obrade pjesama na hrvatskom jeziku, ima li ih dovoljno?
Najviše vremena uzima kopanje po internetu i istraživanje. Moram ovom prilikom zahvaliti Anđelku Preradoviću iz Aquariusa, koji mi je ustupio sve remikseve koje je Aquarius izbacio kroz svoje postojanje. S njima sam surađivao više puta, a i sâm Anđelko ima disco bend za koji je samo pitanje vremena kad ću im odraditi remiks. Isto tako, samoinicijativno se javilo dosta kolega sa scene kad su vidjeli moje objave te mi slali svoje remikseve. Moja kolekcija broji za sad preko dvjesto probranih remikseva, vjerojatno još toliko koji se nisu uklopili. Tako da ima ih, ali treba toga izlaziti više po mom mišljenju.
S druge pak strane, na što si nekako najviše ponosan u cijeloj svojoj karijeri? Što te motivira?
Kad pogledam unazad ovih petnaest godina koliko sam prisutan na sceni, ponosan sam na cijelu priču koju sam izgradio. Na sceni sam djelovao kao DJ, producent/remikser, organizator partyja, imam malu izdavačku etiketu preko deset godina, a kao grafički dizajner sam radio bezbroj flyera i vizualnih identiteta za našu i svjetsku elektroničku scenu. DJ-ing obožavam, a produkcija mi je još maaalo draža. Ponosan sam na mnoge suradnje, a možda mi je najdraži službeni remiks za house klasik Blaze, Barbara Tucker – ”Most Precious Love”. Najveća motivacija za dalje mi je feedback publike na moje DJ setove i na moja izdanja.
Radio si popriličan broj remikseva hrvatskih pjesama. Možeš li izdvojiti neki kao najuspješniji? Je li se to pokazalo kao dobar put do radijskog etera, budući da je zakonski definirana minutaža hrvatske glazbe koja se mora puštati, a domaće elektronike je nekako malo u eteru.
Po brojkama je najuspješniji remiks za Detour – ”Plešem sama”, na YouTubeu broji preko 600 tisuća pregleda, ne znam koliko još na Spotifyu. Nipplepeople – ”Balkan Express” je blizu 400 tisuća, ta dva ljudi najviše znaju i traže još uvijek na nastupima.
Emitiranje na radiju jako ovisi o urednicima. Neki od mojih remiksa su se jako dobro zavrtjeli i dandanas se vrte. Poslije sam neke remikseve radio ciljano da se vrte u eteru pa nisu bili tako uspješni. Nema tu pravila, zato više volim da se sve događa spontano.
Kako, općenito govoreći, komentiraš trenutne glazbene trendove i popularne žanrove koji se slušaju? Zašto je, prema tebi, nastala takva poplava narodnjaka i folk hitova na našim prostorima, zašto Aleksandra Prijović može rasprodati pet Arena?
Svaka generacija nosi neke nove žanrove i podžanrove koje stariji „ne kuže“. Imam čvrst stav da je debela većina pjesama koje danas vidimo po trendingu i listama sezonska. Danas se konzumira, iduće godine pada u zaborav, nemaju duše i brzo hlape. Valjda je sve previše dostupno i sama glazba time gubi na težini i bitnosti u društvu, kada pričamo o većini. Taj turbofolk i trap cajke rade biznis… šta ja znam, prosječan Balkanac voli harmoniku i taj melos. Manjina je uvijek slušala nešto drugo, svjetski i naprednije. Za Aleksandru Prijović nikad nisam čuo dok se nije počelo pričati po medijima o rasprodanim Arenama. Poslušao par pjesama iz znatiželje, okej je, ali ne dodiruje me.
Kao DJ puštao si glazbu posvuda; izdvojimo, recimo, Hvar na kojemu boravi popriličan broj turista. Kako oni reagiraju kada čuju pjesme na hrvatskom jeziku u DJ setu?
Na Hula Hula beach baru sam cijelo ljeto vrtio Neno Belan, Kapa Kampanel – ”Afrika (Yakka Remix)” koji nije još službeno izdan. Radi se o cover verziji legendarne ”Afrike” Dine Dvornika koju su napravili Belan i klapa Kampanel, a ja sam onda napravio klupsku verziju. Stranci su to super prihvatili. A u Lola baru sam imao puno lokalne publike kojoj je bilo super zanimljivo izaći na elektroniku koja je na domaćem jeziku.
View this post on Instagram
Tvoj posao uključuje popriličan broj putovanja. Kako uspijevaš uskladiti život u mirnoj Slavoniji i karijeru?
Nije mi nikad problem putovati, bitno je samo i kvalitetno odmoriti se. Preko ljeta sam baziran na obali, rijetko posežem kući. Ostatak godine dok sam doma nije mi problem zaletjeti se bilo gdje preko vikenda, a preko tjedna uživam i radim u miru. Neprocjenjivo mi je biti van velike gužve i buke.
Ima li još materijala za ovakve serijale? Koji su daljnji planovi?
Ima dosta materijala, ono što sigurno garantiram jest da će izaći minimalno deset epizoda na mom YouTube kanalu. Vjerojatno i više. Za sad epizode izlaze jednom mjesečno, možda s vremenom malo i ubrzam na dvije mjesečno. Plan je nastaviti i s live nastupima te ih proširiti na regiju (BiH i Srbija) jer smo jednako govorno područje.
Za kraj, otkrij nam imaš li neke primjere remikseva domaće glazbe koji su po tebi bolji od originalnih pjesama?
Uh, dobro pitanje. Ima nekih koji su meni osobno sjeli bolje od originala. Evo par koji mi padaju na pamet: