13
stu
2023
Intervju

uoči mak konferencije

Zvonimir Dusper Dus: "Ljudska vizija ima prednost nad umjetnom inteligencijom"

Zvonimir Dusper Dus / Matej Grgić

share

Autor i producent Zvonimir Dusper Dus na domaćoj se sceni pojavio sa sedamnaest godina kao studijski programer, aranžer i klavijaturist.

Tada, kao i sada, Dus je predvodnik korištenja novih i modernih tehnologija u glazbi i glazbenoj produkciji. Stečeno iskustvo pokazat će na nadolazećoj MAK konferenciji gdje će demonstrirati umjetnu inteligenciju na djelu te uživo stvoriti pjesmu koristeći AI alate. Tim povodom, popričali smo o sveprisutnoj temi umjetne inteligencije, ovaj put iz perspektive glazbenog producenta i kreativca…

Pratiš li najezdu AI pjesama na YouTubeu gdje velike zvijezde, najčešće pokojne, pjevaju druge poznate pjesme, Freddie Mercury ABBA-u, a Elvis Presley Eda Sheerana? Imaš li možda nekog favorita među njima ili ti je to već prestalo biti zabavno?

Pratim to, ali na način kako prosječni ljudi čitaju novine. Pogledam naslove i registriram, ali ne preslušavam sve jer jednostavno nemam vremena, a nisam (više) fasciniran jer sam svjestan mogućnosti AI tehnologije. Ta tema me više ne uzbuđuje na isti način kao prije samo osam mjeseci, kad je David Guetta na live nastupu pustio AI generiranog Eminema. To je još jedan pokazatelj eksponencijalne prirode brzine tehnološkog razvoja: samo osam mjeseci od potpunog čuđenja, čak i za mene koji sve to pratim, pa sve do današnje normalizacije tog fenomena i razmišljanja o tome kako da osobno najbolje iskoristim te nove mogućnosti.

Možeš li za naše čitatelje ukratko i jednostavno objasniti kako nastaju takve pjesme?

Uzmete poznatu pjesmu i koristeći neki od tzv. stem ripping servisa razdvojite instrumental od glasa. Instrumental učitate na jedan kanal vašeg omiljenog programa za produkciju. Odvojeni glas učitate u servis za promjenu glasa, odaberete željenog poznatog pjevača i pričekate da se dobro „ispeče“ s obje strane. Zatim promijenjeni glas učitate na drugi kanal, po želji dodate malo „prostora“ da se bolje povežu i rezultat eksportirajte. Zapratite me za još recepata! (smijeh)

To je još uvijek na razini zabave, no naslućuješ li mogućnosti AI-ja u glazbi kroz godinu, dvije, pet?

Već sad je to daleko od zabave. U ovom trenutku AI se već ozbiljno na razne načine koristi u glazbenoj i ostaloj medijskoj produkciji. Kojim tempom i smjerom će se to dalje razvijati, teško je pretpostaviti, ali sasvim je sigurno da neće otići. AI je “here to stay“, svidjelo se to nekom ili ne. Vrlo vjerojatno će se regulacijom nekih parametara odrediti mogućnost legalnog korištenja i omogućiti biznisu da odradi svoje. Po meni je, zapravo, pitanje svih pitanja: što mi zapravo kao glazbenici prodajemo? Što je zapravo “roba”? Što je ono što ljudi plaćaju svojim novcima? To je ono što mene zanima, a odgovor na to pitanje ćemo vrlo brzo saznati, jer će u svijetu profesionalnog bavljenja glazbom opstati samo oni čiji će odgovor na to pitanje biti točan.

Umjetna inteligencija u glazbenoj produkciji postoji već dugo, ali tek se u posljednje vrijeme naziva tim imenom. Kako su izgledali tvoji prvi susreti s pluginima, efektima i procesorima?

Tu je važno na početku definirati što znači “umjetna inteligencija”. Osobno se ne bih razbacivao s tim pojmom kao što se to radi u medijima. Ono što postoji već dugo je machine learning, strojno učenje, međutim machine learning nije AI! Strojno učenje je proces u kojem se uspostavlja određeni kompjuterski model nekog stvarnog fenomena na osnovu velikog broja podataka o njegovom ponašanju. To se koristi već neko vrijeme za izradu pluginova koji nevjerojatno realistično simuliraju neke procesore zvuka kao npr. gitarske pedale sa simulacijom zvuka pravog pojačala, skupe studijske reverbe i slično. Međutim, makar je strojno učenje dio svakog AI sustava, riječ je ipak o različitim pojmovima.

Na koji način AI tebi pomaže u svakodnevnim kreativnim procesima, koristiš li već neke alate?

ChatGPT koristim dnevno, prvenstveno kao alternativu za Google Search za sve ono za što trebam opisni odgovor, a ne samo link na stranicu s podacima. Na primjer, izuzetno je koristan za traženje odgovarajućih referentnih pjesama, odnosno pjesama koje su slične nekoj koju produciraš pa želiš čuti “gdje si” što se tiče frekvencija. Trenutno radim produkciju za grupu Romans koja svira vrlo autentični bluegrass/country, međutim, s novim su pjesmama htjeli dobiti zvuk koji je bliži popu i mainstreamu. Napisao sam prompt “hi, can you please tell me what music artists from bluegrass genre made it to mainstream producing more pop-music sounding songs and albums?“, na što sam dobio na prvom mjestu Alisson Krauss za koju do tad nisam čuo, a čije su pjesme poslužile kao odlična referenca za neke pjesme s albuma.

Ima li već među tim alatima nekih koji ti mogu poslužiti u studiju, kao asistenti za produkciju?

Što se tiče same produkcije glazbe, još uvijek nisam naišao na alate koji bi radili nešto što mi stvarno treba, a da je na dovoljnom nivou. Čekam prvi alat koji će raditi višekanalno, odnosno koji će moći proizvesti višekanalni aranžman s odvojenim bubnjem, basom, gitarama, klavijaturama, vokalima… On bi trebao biti “hranjen” ogromnom količinom višekanalnih zapisa pjesama, a do njih je jako teško doći jer su to veliki fileovi koje mi producenti čuvamo u arhivama. No, mislim da je to samo pitanje trenutka. Da imam vremena i pametnog ulagača, sigurno bih istog trenutka pokrenuo takav projekt jer mislim da je to “the next big thing“.

Dostupni i financijski prihvatljivi online AI mix i mastering alati unose pomutnju na tržištu rada, pitanje je ostaju li glazbeni producenti bez posla. Jesi li ih već imao priliku isprobati? Treba li se tvoja struka bojati za svoje radno mjesto?

Isprobam sve novotarije koje se pojave i pratim razvoj. Alati za AI mix i mastering imaju već sad svoje mjesto u paleti puno kolega producenata, npr iZotope ima odličan plugin koji analizira zvuk i “traži” najbolju obradu obzirom na materijal koji je zatekao. Problem je da su to sve alati koji rade odličan “quick fix“, dakle super su za neko što mi zovemo “štancanje”, kad moraš biti jako brz. Međutim, dio koji nedostaje je komunikacija, odnosno nedostaje ChatGPT tip korisničkog sučelja u kojem ti možeš reći glasom što želiš, a ne da biraš nekakve presete iz menija. Meni to još uvijek nije to, ali dolazi i to brzinom japanskog bullet traina.

S obzirom na izrečeno, gledaš li na AI kao alat ili na prijetnju?

Sasvim sigurno kao alat. Ne živim na način da sva „jaja stavljam u jednu košaru“, već se kreativnošću bavim široko i pokušavam pokriti sva područja u kojima imam nešto za reći i neko znanje za iskoristiti. Naročito mi se čini da sam siguran od “AI napada” zbog činjenica da lako povezuje naizgled dosta udaljena područja, kao u primjeru mog sustava Peakvibes koji prati podatke o emitiranju domaće glazbe na YouTubeu, radijima, televizijama i Spotifyju, u kojem sam spojio znanja iz informatike s iskustvom baljenja glazbenim biznisom. Ili, na primjer, glazba za Dnevnik Nove TV koju upravo završavam gdje sam u produkciji spojio orkestar od 40 ljudi s mojim modernim cinematic podlogama. Teško mi je zamisliti da mi tu još neko vrijeme AI može biti konkurencija jer je 95 posto takvog posla komunikacija u kojoj moraš uvjeriti određen broj ljudi u svoju viziju. Mislim da je upravo vizija najveća komparativna prednost čovjeka u odnosu na umjetnu inteligenciju. Mislim na onu viziju zbog koje ne spavate, zbog koje ste svima dosadni jer ju stalno svima prepričavate i zbog koje izvučete iz sebe zadnje atome snage te na kraju probijete sve zidove. Zašto bi ikad AI imao takve “probleme” na granici s ludilom? Nitko pametan ne bi radio AI sustav koji je tako nestabilan da je voljan zbog nekakve fantazmagorije u glavi preokrenuti cijeli svoj “život”. Tko želi plaćati neposlušnu umjetnu inteligenciju?!

Kako vidiš trenutne izazove AI-ja na području zaštite autorskih i moralnih prava? Kako obuzdati i kontrolirati “učenje” AI-ja na dostupnim i zaštićenim autorskim djelima?

Važno je da se do kraja provede i ozakoni inicijativa da se kao autor djela ne može upisati tvrtka ili neki mašinski sustav. Nema problema da netko prodaje tako stvorenu glazbu, ona je proizvod kao i svaki drugi. Međutim, sustav zaštite autorskih prava nastao je inicijativama autorskih društava koje su udruge stvarnih ljudi i stvarno nema nikakvog razloga da u taj sustav ulaze tvorevine mašina. AI se ne može naći sa mnom i mojim kolegama na kavi pričati o nekom novom projektu. Mi glazbenici smo ceh i to jako moćan jer ljudi ne mogu i ne žele živjeti bez glazbe. Sad se moramo držati zajedno više nego ikad prije i u korijenu zaustaviti svaki pokušaj da se organizacije koje smo godinama gradili iskoriste za čisti bezdušni biznis. Ako neki kolega odluči svjesno “prodati dušu vragu” i raditi neinspiriranu komercijalnu glazbu isključivo zbog novaca, neka, to su njegove životne odluke. Dokle god se dijelom te njegove zarade plaćaju nekomercijalni projekti klasične i jazz glazbe, nemam ništa protiv. Ali ne može se i nikad se ne smije moći pojaviti u registraciji djela u ZAMP-u ili drugim društvima djelo u kojem kao autor piše neka tvrtka koja je vlasnik nekog sustava. Ne može tvrtka biti autor, autor mora biti čovjek! Tvrtka može biti suvlasnik, odnosno publisher koji upravlja katalogom. Isto tako, autor prirodno treba moći koristiti AI alate i napisati uz njihovu pomoć pjesme, kao što već sad pri komponiranju koristimo u loopove koji ubrzavaju put do ideje jer daju inspiraciju. No, autor mora biti fizička osoba koja odgovara za sve što se s njegovom pjesmom događa, koja se može fizički pojaviti na sudu i odgovarati direktno na pitanja kako je djelo nastalo i da li je u tom djelu koristio tuđe kreacije, a da na to nije imao pravo. Cijeli se problem zapravo svodi na jednostavno pitanje: smiju li AI sustavi koristiti nelicenciranu glazbu za učenje? Može li se učenje AI sustava poistovjetiti s učenjem nas autora, koji isto tako slušamo tuđu glazbu, pa radimo svoju? Moj odgovor je: ne, nikako ne, i mislim da na tome treba inzistirati.

MAKK 2023: AI na djelu

Na MAK konferenciji pripremaš jednu posebnu glazbenu AI demonstraciju, možeš li ukratko najaviti o čemu je riječ…?

Mahkey i ja ćemo pokušati pred publikom u pola sata napraviti veći dio jednog procesa stvaranja AI pjesme gdje će tekst, melodiju i pratnju napraviti AI sustavi. Pripremit ćemo unaprijed samo dio strojnog učenja vokala Nene Belana jer ono traje predugo za demonstraciju uživo.

Moglo bi Vas zanimati