Autorski koncert za 100. godišnjicu rođenja Milka Kelemena
Preispitivanje dojmova o značajnom i raznolikom opusu
Mala dvorana Lisinski bila je mjesto obilježavanja 100. godišnjice rođenja Milka Kelemena. Protagonisti-čestitari bili su članovi Cantus Ansambla pod vodstvom Berislava Šipuša, a okupljena publika generacijski šarolika: od onih iznad pedeset godina koji su se s Kelemenom susretali uživo ili za bijenalskih koncerata, do mladih i dovoljno znatiželjnih da upoznaju dio njegova opusa
Samo dvadesetak dana prošlo je od Kelemenova stotog rođendana (Slatina, 30. ožujka 1924. – Stuttgart, 8. ožujka 2018.) do cantusovske proslave koja je svojom živošću i angažmanom protagonista podsjetila, otvorila novi pogled i preispitivanje dojmova o značajnom te raznolikom opusu koji će možda postupno češće, ako budemo dovoljno strpljivi, zaživjeti i u redovitim koncertnim programima.
O skladatelju, profesoru, svjetskom putniku, piscu uspomena objedinjenih i ukoričenih u Poruku pateru Kolbu i Labirinte zvuka, tom „strastvenom tragaču za nedostižnim nedokučivim“ pa i „erotomanu“, kako je sam sebe karakterizirao, progovorio je i koncert Cantus Ansambla, birajući skladbe koje su uz malo ispomoći prikladne stvoriti skicu za portret. Tome je pomogao i uvodni kratki film Prokleto talentiran, koji su iz obilne dokumentacije vješto i efektno skrojile Petra Pavić i Dina Puhovski. A budući da snimljenog materijala – i glazbe i razgovora s blagoglagoljivim Kelemenom – ima u izobilju, nije na odmet očekivati (pa i toplo preporučiti) da se film produži do cjelovečernjeg dokumentarca. Publike, ne samo iz glazbeničkih krugova, ne bi nedostajalo, a autorice su nesumnjivo spremne i za takav izazov.
U ovom, jednom od mogućih glazbenih portreta o stotom Kelemenovom rođendanu, potvrđeno je da je riječ o više nego zanimljivom i intrigantnom opusu u svoj njegovoj raznolikosti, koja obuhvaća sve: od šarmantnog zavođenja do ozbiljne zabrinutosti za sudbinu svijeta koji se katkad ozbiljno komeša na rubovima opstojnosti. Na početku glazbenog dijela programa bile su još studentske Konstelacije iz 1959. godine, jedna o skladbi koja je relativno često na repertoaru ansambala koji se bave glazbom 20. i 21. stoljeća.
Konstelacije problematiziraju i propitkuju novostečena saznanja o kretanjima u tada suvremenoj glazbi, a i danas, u retrogradnom pomaku novonastale glazbe, djeluju svježe. Slijedio je atraktivni Mobile iz 1988. godine za udaraljke koje, osim svih mogućih znanih udaraljki, uključuju i boce i kravlja zvona i vibrafon kao glavni melodijski instrument donesen u izrazito posvećenoj, artikuliranoj i jasnoj te na kraju, u improvizacijskim dijelovima, maštovitoj i izrazito senzibilnoj izvedbi Marka Mihajlovića koji je bio iskonski medij, nenametljiv, a prisutan posrednik između skladatelja i slušatelja.
Potom stiže Requiem za Sarajevo iz 1993. godine pisan za recitatora, šest violončela, veliki bubanj i četiri reflektora; na svoj sažetiji način, on je reminiscencija na raniji Requiem za Vukovar. Ujedno i svjedočanstvo i jedini mogući, glazbeni odgovor skladatelja osjetljiva na zbivanja oko njega. Zbivanja cijelog planeta, stoga bira ekspresivne stihove američkog pjesnika Walta Whitmana iz njegove antologijske zbirke Vlati trave.
Nadasve ekpresivno i potresno govorio ih je Sreten Mokrović, iskusan suradnik u takvoj vrsti prepletene suradnje s glazbenicima, koja traži osjetljivu suglasnost, ovaj put s pripovjednim violončelistima, a violončelo je mnogima pa i Kelemenu bio osobito pri srcu. Requiem za Sarajevo je prema dostupnim podatcima – kako navodi iscrpna programska knjižica urednice Karoline Rugle – nakon Pariza i Slatine (gdje je osnovan festival posvećen slavnom sugrađaninu), o obilježavanju 100. godišnjice rođenja, prvi put izveden u Zagrebu, gradu u kojem je u težnji da ga intenzivnije poveže sa svjetskim kretanjima, Kelemen bio jedan od suosnivača Muzičkog biennala na početku šezdesetih godina prošlog stoljeća.
Dinamiku koncerta jasne dramaturgije s mjerom teatralizacije koja dodatno oslikava autora zatvorio je zaigrani Rontondo I za puhački trio iz 1977. godine u sastavu Iva Ledenko, Danijel Martinović i István Matai. Proširene i majstorski kombinirane tehnike sviranja triju instrumenata u zaigranom suglasju su nakon sumračne intenzivne ekpresije Requiema donijele tračak duhovite bezbrižnosti.
Posvetu 100. godišnjici Kelemenova rođenja osvijetlila je skladba sukladnog naziva Radiant iz 1963. godine za flautu, violu klavir, harfu i udaraljke uz Cantus Ansambl pod Šipuševim vodstvom. Nepregledna kombinatorika skladbe od šest dijelova i središnjice navodno omogućuje izvedbu u devedeset varijanti, a jedna od njih, teško ponovljiva, bila je na ovogodišnjem koncertu posvete skladatelju nepregledne glazbeničke mašte, čiji su dometi dostupni tek intenzivnijom posvećenošću pomnih izvođača i slušatelja koja itekako nagrađuje.
_______
Sufinancirano sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.