28
sij
2023
Izvještaj

Zagreb Berlin mimo zakona gravitacije

CHUI

Foto: Sanja Šantak

share

Chui je 26. siječnja u zagrebačkom klubu Peti kupe održao koncertnu promociju njihova posljednjeg dvostrukog albuma Zagreb Berlin.

Chui, Zagreb, Berlin

Od promocije prvog albuma 2012. godine na Ribnjaku i pedesetak ljudi na koncertu, do promocije posljednjeg, šestog po redu studijskog albuma, u prepunom Petom kupeu, sastav Chui prošao je dug put. Bend koji se nadovezuje na tradiciju fusiona šezdesetih, plesne glazbe i progresivnog rocka sedamdesetih, elektronike, ali i hip-hopa i sasvim suvremenog jazza, svojim jedinstvenim pogledom na glazbu, uz jake utjecaje stripa i znanstvene fantastike postali su prepoznatljivi brand i u okvirima mainstreama – jazzu usprkos.

Vojkan Jocić / Foto: Sanja Šantak

Već ustaljena postava s Tonijem Starešinićem na klavijaturama, Vojkanom Jocićem na saksofonu, Ivanom Levačićem na bubnjevima i Konradom Lovrenčićem na basu konačno je na jednom koncertu odsvirala kompletni album – i Zagreb i Berlin. Naime, iako je album izašao još u svibnju prošle godine, do sada su Berlin izvodili samo u kino dvoranama uz nijemi dokumentarni film Berlin simfonija velegrada Waltera Ruttmana iz 1929. za koji su te skladbe namjenski i pisane, dok su Zagreb svirali na klasičnim koncertima.

No, bez obzira na sve, koncert su započeli skladbom Sila mi je s hvaljenog albuma Iz kapetanovog dnevnika iz 2019. godine. Snažni ritam i masni, stameni bas ispunili su cijeli prostor i postavili podlogu za prodoran saksofon Vojkana i Tonijeve klavijature u stilu ludog znanstvenika.

Toni Starešinić i Vojkan Jocić / Foto: Sanja Šantak

Uslijedila je prva skladba s novog albuma Ex Machina, odnosno njegovog mračnijeg Zagreb dijela, kao i Grounded Sun i Nine Views.

Djelovalo je kao da su se sklopili u jedan stroj, svaki član s točno određenim zadatkom, onim po čemu je svatko od njih najbolji

Kako Toni često ističe da je njegov pogled na glazbu prilično zakopan u nekoj boljoj glazbenoj prošlosti i kako na svoje limite gleda kao na prednost u autentičnosti, to je upravo u ovim skladbama došlo do izražaja. Djelovalo je kao da su se sklopili u jedan stroj, svaki član s točno određenim zadatkom, onim po čemu je svatko od njih najbolji.

Toni Starešinić / Foto: Sanja Šantak

Takozvana ‘ograničenja’ Chui ‘otkopava’ i koristi samo kao prednosti. Oni nisu Borg, ali dok je Ivan održavao puls i provocirao, Toni se bavio istraživanjem zvukova, Konrad je basom i svim mogućim pedalama proizvodio nevjerojatne vibracije, a Vojkan je prednjačio u inspirativnim futurističkim solima. Atmosfera se mijenjala od SF noir filma poput Blade Runnera, do fantastične horor-komedije u stilu Netflixove Wednesday.

Dok je Ivan održavao puls i provocirao, Toni se bavio istraživanjem zvukova, Konrad je basom i svim mogućim pedalama proizvodio nevjerojatne vibracije, a Vojkan je prednjačio u inspirativnim futurističkim solima

Nakon toga je uslijedio Berlin odnosno I., II., III. i IV. čin, dio koji kada se izvodi uz film mora točno pratiti radnju filma. U ovom slučaju Chui je izveo skraćeni, slobodniji soundtrack, no atmosfera je ostala. Pokazao se to idealnim materijalom za povezivanje prošlosti, sadašnjosti i budućnosti, uz posvetu elektroničkoj glazbi i berlinskoj kolijevci.

Chui / Foto: Sanja Šantak

Intuitivno zaigrano i futuristički, stilski ponešto odmaknuto od zagrebačke priče, s Berlinom su nas dečki obukli u zamišljena svemirska odijela i pokrenuli svemirski brod čiji smo motor kroz vibracije mogli i fizički osjetiti. Čula se i berlinska posveta Bowieju, bili smo na techno partyju, gađali su nas laserima, distorzijama tjerali na ples.

chui

Konrad Lovrenčić / Foto: Sanja Šantak

Ona velika disko kugla opasno je prijetila pasti toncu na glavu, posebno u trenutku kada su počeli svirati Terminator Theme, već kultnu skladbu s albuma Third Sun From the Stone. Slijedila je također već poznata Eternautova tema.

Jeste li sigurni da vam je dosta?

Da je misija ostvarena i da su hrabro otišli gdje još nitko nije bio, postalo je jasno na bisu First Off All i na zakucavanju skladbom Malj. Tonijev solo na klavijaturama uveo nas je u dvoranu velikog Oza i postavio pitanje – jeste li sigurni da vam je dosta? Naravno da je publika tražila još.

Chui / Foto: Sanja Šantak

Ako je koncert Mimike u Petom kupeu bio događaj koji je obilježio kraj godine, onda je ovaj koncert u jednako krcatom klubu svakako najbolji mogući početak nove sezone koji će biti teško nadmašiti. Peti kupe se i inače pokazao prostorom koji uz odličnu akustiku radi i na vrhunskom programu čime privlači zavidan broj publike, nešto što Zagreb već dugo zaslužuje.

Peti kupe se i inače pokazao prostorom koji uz odličnu akustiku radi i na vrhunskom programu čime privlači zavidan broj publike, nešto što Zagreb već dugo zaslužuje

Chui je zastavicu postavio, može li se to bolje preostaje nam vidjeti, no tamo gdje su oni izgleda da ne vrijede uobičajeni zakoni gravitacije.

 

Moglo bi Vas zanimati