27
sij
2023
Izvještaj

Koncertni In memoriam Edino Krieger

Pijanist Pablo Rossi u Puli

Foto: Danilo Memedović

share

U organizaciji Veleposlanstva Brazila, a uz potporu Grada Pule u utorak je svoj cjelovečernji klavirski recital u Istarskom narodnom kazalištu Gradskom kazalištu Pula održao brazilski pijanist Pablo Rossi. Bio je to, nakon Zagreba, drugi i posljednji koncert pred hrvatskom publikom te ujedno njegovo prvo gostovanje u Hrvatskoj.

Možda i zbog toga je odabir repertoara bio kreiran i koncipiran na način da pokriva one naslove koji otkrivaju i Rossijeve afinitete te sadržaj kojim predstavlja svoje kulturno naslijeđe. Potonje je pulska publika bolje upoznala kroz kompozicije suvremenog brazilskog skladatelja Edina Kriegera  (3 Miniatures, 5 Epigrams, 4 Etudes on Intervals i Mondschein Chaconne) i, očekivano, H. Villa- Lobosa i njegove Valsa da dor te Carnaval das Criancas.

Foto: Danilo Memedović

Naglasak na Kriegera tu je i zbog Rossijeve želje za podsjećanjem na njegov nedavni odlazak, što je i naglasio predstavljajući program. Krieger je jedan od najistaknutijih glazbenih osobnosti Južne Amerike, autor velikog i maštovitog opusa djela koji su se stilski, tijekom njegova dugog kreativnog života, kretali od impresionizma, preko surealizma pa sve do eksperimentalnih formi. Svaku je etapu svojeg stvaralaštva nadograđivao utjecajima koji su se dinamično oblikovali mijenjanjem suradnika i mentora s kojima je stvarao, kao i osobnim iskustvima rada u poticajnim sredinama, poput New Yorka i Londona.

Na sugestiju kojom provocira Rossi je spretno odgovorio odabravši one naslove koji komuniciraju s lakoćom, a privlače složenošću materijala i nepretencioznošću ideja. Posebice je to slučaj kod minijatura, epigrama i intervala, a sličan je temelj i u Beethovenom inspiriranoj Mondeschein Chaconne koja se doslovno gradi na prvoj frazi Mondscheinsonate.

Na sugestiju kojom provocira Rossi je spretno odgovorio odabravši one naslove koji komuniciraju s lakoćom, a privlače složenošću materijala i nepretencioznošću ideja

Kriegerovim je kratkim djelima postignuo konkretan i dobar dojam na pulskoj pozornici i da se, uz Villa- Lobosa, odlučio u cijelosti posvetiti upravo južnoameričkim skladateljima, imali bismo prilike slušati na našim pozornicama rijetko postavljane, a izuzetno vrijedne autore. Pa i Rossijeva inspiracija bila bi, vjerujem, veća i manje bi se stjecao dojam zamora određenim naslovima, poput, na trenutke kod Villa- Lobosa, a posebice kod Ludwiga van Beethovena, čiju je spomenutu Sonatu, op. 14, br. 2, izveo sa zapravo vidno nepotrebnim propustima.

Foto: Danilo Memedović

Čini se da se tamo našla isključivo kako bi objasnila Kriegerovu chacconu.

Da se Pablo Rossi, uz Villa- Lobosa, odlučio u cijelosti posvetiti upravo južnoameričkim skladateljima, imali bismo prilike slušati na našim pozornicama rijetko postavljane, a izuzetno vrijedne autore

Posljednje mjesto na programu pripalo je Fredericu Chopinu i njegovim 12 Etida op. 10, kojima je upozorio na osobnu privrženost romantizmu, posvećenost i dosadašnji rad upravo na Chopinovim stranicama. Njegov je Nocturno bio i pozdrav s pulskom publikom koja ga je triput pozivala na bis.

Foto: Danilo Memedović

Pablo Rossi je kao solist nastupao s brojnim komornim i simfonijskim orkestrima (Komorni orkestar iz Kremlja, Komorni orkestar iz Moskve, Komorni orkestar iz Auvergnea, Simfonijski orkestar iz Kirova, Akademski simfonijski orkestar Nacionalne filharmonije Ukrajine, Simfonijski orkestar São Paula, Brazilski simfonijski orkestar, simfonijski orkestri Paraná, Santa Catarina, Ribeirão Preto, Sergipe i Salvador i dr.), a u prethodnih pet godina održao je više od osamdeset recitala u Europi, Sjedinjenim Američkim Državama, Africi i Južnoj Americi.

Surađivao je s mnogim istaknutim dirigentima današnjice (Anton Nanut, James Judd, Yoav Talmi, Roberto Minczuk, Isaac Karabtschevsky, Yeruham Scharovsky, Mykola Diadiura…) te je nastupao u značajnim europskim i svjetskim koncertnim dvoranama. Prošle sezone angažmani su uključivali solo recitale u proslavljenom Carnegie Hallu u New Yorku, Koncertnoj dvorani Slovenskog radija u Bratislavi, Barrow centru na Barbadosu, Koncertnoj dvorani UNAM-a u Mexico Cityju, St. Maria Perivale u Londonu i Sala Cecilia Meireles u Rio de Janeiru. Dobitnik je nekoliko značajnih pijanističkih nagrada, među kojima posebno izdvaja 21st Nelson Freire National Competition for New Brazilian Talents 2003.

Foto: Danilo Memedović

Njegova diskografija hvaljena je od međunarodne kritike. Album Villa-Lobos: Complete Violin and Piano Sonatas koji je objavio Naxos pohvaljen je kao najbolja snimka komorne glazbe od strane proslavljenog BBC Music Magazina 2021. Pablo Rossi završio je svoj drugi magistarski studij na Mannes School of Music u New Yorku, gdje je upisan u klasu prof. Jeromea Rosea. Dobitnik je brojnih nagrada: Schonberg Pianists Stipend, Goldsmith Foundation Award i Steinway Prize. Također je diplomirao i magistrirao s visokim ocjenama na Konzervatoriju Čajkovski pod vodstvom renomirane pijanistice Elisso Virsaladze.

Nakon koncerta Pabla Rossija Istarsko narodno kazalište Gradsko kazalište Pula najavljuje, između ostalog, novi koncertni ciklus klasične glazbe Pulska klasična zima koji je pokrenut na inicijativu pet strukovnih udruga: udruge Disonanca, pulskog ogranka Hrvatskog društva glazbenih umjetnika, Organum Histriae, Istarske glazbene scene mladih i Udruge violinista.

Koncert otvaranja pod naslovom Operni zvuci održat će se u ponedjeljak, 30. siječnja, s početkom u 19.30 sati na Maloj sceni Istarskog narodnog kazališta, a nastupit će mezzosopranistica Lora Pavletić, tenor Kristian Marušić te pijanistica Vesna Ivanović Ocwirk. Jednom mjesečno, u siječnju, veljači, ožujku te listopadu i studenom održat će se sveukupno pet koncerata.

 

Moglo bi Vas zanimati