CRI Orchestra u Kontejneru
Zvučna potraga izvan žanrovskih granica

Nakon dvije godine pauze, improvizatorski kolektiv CRIO okupio se ponovno kako bi predstavio vinilno izdanje albuma In my next life I want to be a feedback (Kopaton Records i Cantus), snimljenog uživo 2023. u sklopu Muzičkog biennala Zagreb, u dvorani Gorgona MSU-a. Koncertnim nastupima prethodila je umjetnička rezidencija u KONTEJNER-u, tijekom koje su glazbenici istraživali na koji način predstaviti album. Prvi su nastup održali preksinoć, 8. travnja u KONTEJNER-u, a dan poslije uslijedio je nastup u Puli.

Foto: Sanja Bistričić Srića
CRI Orchestra (CRoatian Improvisers Orchestra) kolektiv je sastavljen od dvadesetak hrvatskih glazbenika posvećenih stvaranju eksperimentalne i improvizirane glazbe. Nadahnuće crpe iz područja eksperimentalne glazbe, konceptualnog pristupa te gameplay kompozicije. Izvedbu grade na umjetničkim metodama u kojima dirigent/skladatelj prenosi glazbene ideje ansamblu koristeći geste i znakove. Ova praksa uključuje znakovne jezike kao što su Conduction – vođenje improviziranog glazbenog ansambla pomoću specifičnih gesti i znakova, koji je razvio Lawrence “Butch” Morris, te Soundpainting – univerzalni znakovni jezik za komponiranje u stvarnom vremenu koji je 70-ih razvio Walter Thompson. Ove su dvije prakse imale ogroman značaj za eksperimentalnu glazbu, jer omogućuju novi način stvaranja, interpretacije i izvođenja koji se razlikuje od tradicionalnih oblika skladanja i dirigiranja.

Foto: Sanja Bistričić Srića
CRI Orchestra osnovan je 2018. godine kao nastavak međunarodnog sastava STiCRi, koji je 2014. okupio štajerske i hrvatske glazbenike na Audioart festivalu u Puli. Članove CRIO-a povezuje interes za improvizaciju i glazbene eksperimente, unatoč različitim glazbenim backgroundima. Iako izbjegava žanrovske okvire, CRIO djeluje kao avant-rock kolektiv s naglaskom na elektroakustičku kompoziciju i improvizaciju.

Foto: Sanja Bistričić Srića
Preksinoć je, pred ispunjenim prostorom KONTEJNER-a, kolektiv CRIO pozvao publiku na otvoreno slušanje te je poveo na putovanje kroz dinamične zvučne pejzaže, oblikovane ritmom izmjenične gradnje i otpuštanja napetosti. Izvedba je započela tišinom koju su postupno razbili raštrkani, kakofonični zvukovi, polako se razvijajući u prvi val intenziteta – zvučnu eksploziju. Nakon svake eskalacije slijedilo je smirivanje: redukcija zvučnih stimulansa, pročišćenje prostora i nježniji tonski akcenti.

Foto: Sanja Bistričić Srića
Tada bi prostor ispunile sugestivne glasovne narativne dionice Maje Rivić i Ria Sinkauza (semplirani glas), 10-godišnjeg sina Nenada Sinkauza – koji zapravo već nekoliko godina nastupa na eksperimentalnoj sceni uz svog oca.

Foto: Sanja Bistričić Srića
Tijekom 50-ak minuta intenzivne izvedbe, glazbenici su oblikovali nadahnjujuću i uvjerljivu zvučnu refleksiju svojih stilski raznolikih identiteta, koja je, unatoč heterogenosti, zvučala iznenađujuće organski. Njihova svirka nadilazi uobičajene granice između akademske i alternativne glazbe te izmiče klasičnim žanrovskim okvirima.

Foto: Sanja Bistričić Srića
U nekim drugim okolnostima rekli bismo da je prigodno što je izvedba vremenski koincidirala s Muzičkim Biennaleom Zagreb, s obzirom na to da se uklapa u programsku orijentaciju Biennala, ali nažalost koncert je održan u isto vrijeme kad i jedan od ključnih programa ovogodišnjeg Biennala (Jodlowski: Alan T), što je velika šteta za publiku koja je morala odabrati jedan od dva vrhunska programa. To se možda moglo izbjeći da je koncert pomaknut samo za sat vremena na kasniji termin – ili još bolje, ukoliko su glazbenici u mogućnosti, da je koncert održan prije samog MBZ-a, kao predprogram – naravno, službeni program MBZ-a puno je teže pomicati jer su u pitanju međunarodne produkcije koje se dogovaraju mnogo ranije.

Foto: Sanja Bistričić Srića
Bila je to večer uzbudljivog glazbenog stvaranja u stvarnom vremenu, obilježena dinamičnom međuigrom izvođača i nadahnutim improviziranjem. Završni rezultat nije bila glazba koja nudi pasivnu ugodu, već glazba koja pruža snažne intelektualne stimulanse, poziva na otvaranje uma i propitivanje same prirode glazbe te kreativnog procesa.

Foto: Sanja Bistričić Srića
Članovi autorskog projekta su: Maja Rivić (glas), Tena Novak Vincek (violina, glas), Grgur Savić (alt saksofon), Mak Murtić (tenor saksofon), Igor Pavlica (truba), Nika Bauman (flauta), Dani Bošnjak (flauta), Marko Grbac (elektronika), Nenad Sinkauz (električna i MIDI gitara, live elektronika), Neven Radaković (Fender Rhodes), Leo Beslać (sintesajzer), Luka Čapeta (električna gitara, efekti, noise box „slike“), Josip Šustić (električna gitara, efekti), Pavle Jovanović (električna gitara, efekti), Alen Sinkauz (električna bas gitara, efekti, vinyl scratch), Kaja Farszky (marimba, gong, crotales, timpani, činele), Nenad Kovačić (udaraljke), Marco Quarantotto (bubnjevi) i Rio Sinkauz (semplirani glas), dok su Maja Rivić, Neven Radaković, Leo Beslać, Pavle Jovanović, Josip Šustić i Luka Čapeta aktivni i kao sound painteri.

Foto: Sanja Bistričić Srića