Dojmljiv početak 2024. za JazzHR
Davor Doležal Quartet i Francesca Tandoi Trio u Lisinskom
Veći broj posjetitelja iz nekoliko opravdanih razloga došao je na prvi ovogodišnji dvostruki koncert sezone JazzHR u Malu dvoranu Vatroslava Lisinskog, na kojem su ove srijede, 28. veljače, nastupili Davor Doležal Quartet i Francesca Tandoi Trio
Svih osam s novog albuma
Iskusni Doležal za ovu je priliku odabrao trojicu glazbenika mlađe generacije, neizimjerno talentiranog klavirista Nikolu Šanteka, pouzdanog kontrabasista Zvonimira Šestaka i silno popularnog bubnjara Mirsada Dalipija, s kojima je pretprošle godine snimio svoj prvi samostalni album Strange Beauty. Skladbe s tog albuma, njih osam, nizale su se i u Lisinskom, no ovoga puta u izražajnijoj i definitivno intuitivnijoj međuigri kakva se s obzirom na vremenski odmak i očekivala. Poseban pristup jazz harmoniji očit je bio već u uvodnoj, baladnoj tonskoj poemi Morning Sunshine, zamišljenoj, tihoj te ispunjenoj (pre)ispitivanjima gitare i klavira. Pomno se slušala i prpošna obrada međimurske tradicionalne pjesme Ćuk sedi u kojoj je klavirist Nikola Šantek pokazao ne samo sposobnost prilagodbe bilo kojoj melodiji, nego i točno određenom Doležalovom glazbenom svijetu.
S razlogom suzdržan
Put inovacija, avantura i virtuoznosti nastavio se u skladbi She Walks In gdje je pozornost bila svraćena na gostujućeg klavirista Matiju Dedića, lirski ugođenog i u baladi Tune for Woody posvećenoj jednom od Doležalovih uzora, američkom gitaristu Haywoodu Leeju Mannu. Ponešto kontrastna u odnosu na ostatak materijala bila je slobodno orijentirana gitaristička skica Happines, kompozicija s ukrasnim silaznim kromatskim nizovima koje je, za razliku od Dedića, Šantek uspio vješto upis(iv)ati u svoje inspirativne i energične improvizacije.
Ostavši uskoro ponovo sam (bez Dedića) i prešavši se na(j)zad s orguljski intoniranog Nord Stagea na veliki koncertni klavir, prominentni je maldi klavirist skupa s Doležalom nastavio briljirati u osebujnim i krajnje melodičnim improvizacijama, primjerice, u baladi Soul Thang na početku koje je kao solist iskočio i odveć rezervirani kontrabasist Zvonimir Šestak. S razlogom pak bio je suzdržan i Mirsad Dalipi, netipični jazz bubnjar koji je planski, u sjeni, poliritmično i potiho sudjelovao (i) u aranžmanu završnog diptiha vješto komponirane naslovne skladbe s albuma Strange Beauty i funky-like kompozicije I Used To Know Her. Tu je Doležalova gitara zvučala sad već djelomice sjetno i zahvalno, podjednako osobi X iz naslova pjesme kao i oduševljenoj publici primoranoj na kratku tehničku pauzu.
Sastavnica ukusa ljubiteljima jazza
Tada se još činilo da nastup dugo najavljivanog trija talijanske pijanistice i pjevačice Francesce Tandoi neće biti (znatno) moćniji od nastupa Doležal kvarteta. Međutim, svega nekoliko trernutaka kasnije bilo je jasno da se u slučaju međunarodnog trija radilo o svojevrsnoj kvintesenciji suvremenog jazza, ili o grupi umjetnika koja je posjedovala čvrst osobni karakter i izuzetno jasno definiranu sliku vlastitog glazbenog svijeta.
Drugim riječima, nakon samo par taktova uvodnog up-tempa broja P.C.R. postalo je jasno da će Francesca Tandoi Trio biti referenca, ili sastavnica ukusa, svima onima koji su došli čuti najvrsniji jazz i odličnu glazbu. Tehnički gledano, Tandoi je u svojih tridesetak godina već uspjela usvojiti sve značajke klasičnih i jazz pijanista, stilove Fatsa Wallera, Oscara Petersona, Buda Powella, u modalnome smislu i Billa Evansa, tako da je u nastavku večeri samo bilo pitanje kako će, a ne hoće li uspjeti ostvariti željenu komunikaciju s „doktorima swinga i bluesa“, kako je od milja nazivala brazilskog kontrabasista Matheusa Nicolaiewskija i nizozemskog bubnjara Sandera Smeetsa. Riječ je dakle bila o izuzetnoj ritamskoj sekciji, neopisivo fleksibilnoj, jednako darovitoj koliko i školovanoj, koja je već časak poslije bila spremna na munjeviti skok u skladbu You And the Lake And the Moon umjerenijeg tempa i skučenijeg prostora za improvizaciju.
Gillespieu i Jobimu u čast
A u takvom okruženju talijanskoj klaviristici doista nije bilo teško razložiti svoje misli i planove povezane s virtuoznim improvizacijama, opojnim staccatima i sjajnim akcentima u idućoj, gusto sinkopiranoj uspješnici Tin Tin Deo, izvedenoj u čast autoru, poznatom američkom trubaču Dizzyju Gillespieu. U ulozi solista, spretna se Rimljanka dostojno predstavila u bogatom instrumentalnom intro kodu skladbe Bop Web, po kojoj je ime dobio najnoviji album i cjelokupna europska turneja, a još bolje i intimnije u duboko proživljenoj vokalnoj interpretaciji poznate talijanske kancone Lucija Dalla Ti Voglio Bene (Caruso). Vokalno obojen u nastavku je bio i melankolični evergreen Maybe You’ll Be There, uoči hirovite obrade velikog hita brazilskog jazz skladatelja Antonija Carlosa Jobima, Agua De Beber.
Od popa do bluesa
Međutim, još je jedna skladba na vrlo osobit način stilski definirala doista nepredvidljiv umjetnički trio, i to nakon staložene i precizno iznesene prelijepe autorske skladbe Magic Three. Radilo se naime o glazbenoj zahvali prerano preminulom kralju plesa, popa i općenito show-businessa, Michaelu Jacksonu, odnosno o izvanserijskom aranžerskom pristupu planetarno poznatoj skladbi Thriller. Takvih i bezbroj drugih glazbenih portreta moglo je biti još napretak, no vremenski okviri festivala i koncertne dvorane bili su neumoljivi. Stoga se publika morala zadovoljiti još samo s maštovitom interpretacijom Night Mist Bluesa američkog jazz pijanista Ahmeda Jamala te s neočekivanom izvedbom standarda Secret Love (Doris Day songa) u kojoj je, osim razdraganog auditorija, svoje vokalne sposobnosti pokazao i svemoćni bubnjar Sander Smeets.