U svetom Vlahu za svetog Vlaha ili kako probuditi Dubrovnik
Razdoblje koje slijedi neposredno nakon Nove godine i završetka Adventa u Dubrovniku tradicionalno karakterizira svojevrsni kulturni zimski san, san koji su protekle dvije godine izvanredne okolnosti uzrokovane pandemijom mogle samo pospješiti. Jedna od brojnih žrtava zadnjih dviju godina bila je i kulturna manifestacija Festa, koja nakon dvije godine pauze, u svojem 22. izdanju, ponovno predstavlja, riječima njezina idejnog začetnika Slobodana Vlašića, ,,svjetovnu uvertiru u 1051. po redu Festu svetog Vlaha“.
Dive u sv. Vlahu
U sklopu glazbenog programa Feste, koji uključuje i tradicionalnu Festu od klapa te gala koncert Gorana Karana i gudača Dubrovačkog simfonijskog orkestra, prošlog petka održao se i koncert naslovljen Dive u sv. Vlahu koji već niz godina stavlja fokus na solo pjevačice, koje su sve redom započele svoje glazbeno školovanje upravo u Dubrovniku. Uostalom, promidžba je lokalnih glazbenika oduvijek bila jedan od ciljeva Feste kako bi ih, ponovno citirajući Slobodana Vlašića, ,,netko vidio i primijetio“.
Tog se petka, 27. siječnja, uz koncert na meniju našla i ovogodišnja, 18. po redu Noć muzeja te je ta koincidencija stvorila nekarakteristično živu atmosferu na ulicama grada, stoga nimalo ne začuđuje činjenica da je pjevačice pljeskom ispratila gotovo puna crkva svetog Vlaha, renovaciji koje je humanitarna namjena ovogodišnje Feste i usmjerena.
Nakon uvodne riječi Darije Mikulandre-Žanetić, program koncerta otvoren je u sakralnom tonu, arijom Ave Maria iz Verdijeva Otella u izvedbi mlade sopranistice Valentine Elizabete Šilje, koja je zrelošću svog glasa već na početku opravdala naziv koncerta te bar na nekoliko minuta utjelovila lik Desdemone arijom koja se, nakon gotovo molitvenog tona na samom početku, brzo širi u opsegu na način koji je ilustrirao karakterističnu, zaobljenu boju glasa pjevačice.
Mlada sopranistica, inače studentica treće godine solo pjevanja na Muzičkoj akademiji u Puli, na pozornicu tj. pred oltar crkve svetog Vlaha vratila se još dva puta; drugi je put izvela još jednu Ave Mariu, ovaj put onu Vladimira Vavilova, a koja se ponekad pripisuje Giuliu Cacciniju, dok joj se treći put pridružila nagrađivana sopranistica Jelena Štefanić, koja je kao jedina ,,nedubrovačka“ izvođačica bila svojevrsna gošća večeri, iako je u Dubrovniku sa Sofijom Cingulom zadnji put nastupila prije nešto više od dva mjeseca.
Njihova izvedba skladbe Pie Jesu Andrewa Lloyda Webbera ilustrirala je jako dobar balans njihovih dvaju glasova, a mlađa sopranistica odlično je parirala iskusnijoj Jeleni Štefanić. Osim dueta, Jelena Štefanić, koja je 2012. godine nastupila na natjecanju Operalia kao jedina hrvatska natjecateljica, izvela je i Panis Angelicus Cesara Francka u često izvođenoj obradi za sopran te je izvedbom pokazala svoj opseg i kontrolu glasa. Ipak, najiskusniji glas večeri bio je onaj dubrovačke mezzosopranistice Diane Hilje, koji hrvatska publika možda najviše vezuje uz Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu te je svoje iskustvo ilustrirala izvedbom uvijek rado izvođene skladbe Ave Verum Corpus Wolfganga Amadeusa Mozarta.
Uz tri spomenute pjevačice nastupila je i dubrovačkoj publici dobro poznata mezzosopranistica Laura Hladilo, koja je izvela Sei Stille dem Herrn iz oratorija Ilija Felixa Mendelssohna te tako tvorila određeni kontrast ostalim točkama sa skladbom u značajno dubljem registru.
‘Last but not least’, na koncertu je nastupila i nedavno diplomirana korčulanska sopranistica Sara Žuvela čiji je virtuozitet publika mogla čuti u izvedbama dviju stilski vrlo različitih skladbi, još jednoj Ave Mariji, ovaj put onoj iz Mascagnijeve Cavallerie Rusticane, dok je kasnije posegnula za nešto ranijom ,,literaturom“ i izvela ariju Mein gläubiges Herze iz kantate Also hat Gott die Welt geliebt Johanna Sebastiana Bacha. Na samom kraju koncerta, svih pet izvođačica izišlo je na pozornicu te zapjevalo dubrovačkoj publici omiljenu Himnu svetoga Vlaha, dignuvši ju na noge i najavivši nadolazeću Festu na najbolji način.
Uz pjevačice, važno je spomenuti i ulogu koju je na koncertu odigrala dubrovačka pijanistica Stefani Grbić koja je, nakon što je na koncertu svirala raznoliku klavirsku pratnju, u sklopu izložbe Glazba i pokret u obližnjoj Galeriji Dulčić Masle Pulitika održala još jedan kratki nastup, ovaj put kao jedna polovica Dua 62 s pijanisticom i glazbenom kritičarkom Marijom Grazio.
Koncert Dive u sv. Vlahu onda je, uz ostatak ponude te hladne siječanjske večeri, osim dobre glazbe, pokazao i dokazao žeđ dubrovačke publike za koncertnim događanjima tijekom ovog usnulog post- tj. predsezonskog razdoblja.