17
tra
2023
Izvještaj

Šišaj majstore!

Đutko i Plodovi zemlje – kafanski kaos u KSET-u

Đutko i Plodovi zemlje u KSET-u

Đutko i Plodovi zemlje u KSET-u /Mario Olčar, Fotosekcija KSET-a

share

Nešto više od mjesec dana nakon objave drugog albuma Šišaj majstore!, Đutko i Plodovi zemlje održali su njegovu koncertnu promociju, a mjesto radnje bio je KSET.

Dress code bilo je krštenje, jer, ipak smo prisustvovali krštenju, prvoj izvedbi pjesama s drugog albuma čije je zloglasno (i rekla bih, izmišljeno) prokletstvo uspješno izbjegnuto. Ako na drugi album gledamo kao na test koji glazbenike ili potvrđuje ili odnosi u zaborav, ovaj ga je bend sinoć zasigurno prošao.

Đutko i Plodovi zemlje u KSET-u

Đutko i Plodovi zemlje u KSET-u/Mario Olčar, Fotosekcija KSET-a

Posebno kada se radi o izvedbama uživo jer njihov performans od prvobitnog šoka slušatelja i gledatelja dovodi u nevjericu, a onda ga ostavlja s osjećajem oduševljenja i dobrog raspoloženja.  Na ulazu se dijelio i lički krumpir, travarica i gemišt bili su na popustu, Đutko je na glavi imao neizostavnu ličku kapu, a kaos je, kako na stageu, tako i u publici, nastao maksimalnom brzinom. Publiku nije trebalo dugo zagrijavati, već su prvu i naslovnu „Šišaj majstore!“ svi pjevali uglas, uskoro su Đutka gađali cigaretama, čini mi se (možda nisam u pravu) u znak protesta protiv zabrane pušenja unutar KSET-a, a atmosfera je vrlo brzo postala vesela i prijateljska, a onda i kaotična.

Klub se na jednu večer pretvorio u pravu zadimljenu kafanu, samo što je dim, naravno, dolazio iz dim mašine. Iako se nije činilo da će biti tako, KSET je bio zaista lijepo popunjen. I sam mi se Tomislav ranije požalio kako nije prodano mnogo ulaznica, što i nije bilo toliko čudno s obzirom na to da se Zagreb posljednjih mjeseci naglo probudio iz koncertnog sna, s proljećem je procvjetala i sezona koncerata, a baš je sinoć Zagreb krasila kvalitetna, bogata i zaista raznolika ponuda, zbog čega se publika raspršila po klubovima i dvoranama u čitavom gradu.

Đutko i Plodovi zemlje u KSET-u

Đutko i Plodovi zemlje u KSET-u/Mario Olčar, Fotosekcija KSET-a

No kako je večer odmicala, situacija se promijenila i skupila se fina brojka publike koja je brzo podigla temperaturu u klubu, željno iščekujući ukazanje Đutka i njegovih Plodova zemlje. Bend je ovog puta bio pojačan Marinom Tandarom na klavijaturama i keytaru, koji je dosad više imao status ‘stalnog gosta iznenađenja’, a na pozornici su se pridružile i posebne gošće – Ana Kovačić na saksofonu, iznimno talentirana, vješta i uvjerljiva na svom instrumentu te vokalistica Klara Dolenčić na pjesmi „Nemoj sine nikud ići“ koja je nastala u suradnji s Alejuandrom Buendijom. On, nažalost, zbog drugih koncertnih obveza nije mogao prisustvovati ovoj fešti, ali za njegovu se vjerodostojnu zamjenu pobrinuo gitarist Vlado Remeš i uspješno odrepao svaki stih.

Vlado i Borna inače su na underground sceni dobro poznati ”skakavci u gaćama” koji sa svojim bendom From Another Mother pariraju energiji koju pružaju Đutko i Plodovi zemlje. Osim što su poznati po svojim akrobacijama, stojevima na rukama, trčanju po prostoru među publikom koje im dopuštaju bežična gitara i bas te penjanju po ksetovskim basevima, njih su dvojica vrlo vješti na svojim instrumentima, pa svojim solažama preodijevaju tradicionalnu glazbu i šokačka kola u rokenrol skladbe.

Đutko i Plodovi zemlje u KSET-u

Đutko i Plodovi zemlje u KSET-u/Mario Olčar, Fotosekcija KSET-a

Dok je Đutko moderni kolovođa, princ agropopa, a nakon drugog albuma i agrorocka, kreativna lička zvijer nježne duše i zarazne energije te rakija entuzijast, ali i gitarist koji svojom karizmom i slobodom duha osvaja srca publike, Laura je pokretačica, ona apsolutno dominira bubnjem, ostatku benda diktira ritam i ponašanje, britkim udarcima u bas bubanj sve stavlja na svoje mjesto, a razigranim činelama ulazi u ličku spiku. Gušt ju je gledati kako spretno i čvrsto, a istovremeno opušteno i nehajno barata palicama i kreće se među setom bubnjeva. Uz njezine backvokale i čvrstoću te temelje koje postavlja zajedno s Bornom, tu je Irma koja nježnim zvucima violine u pjesme unosi mekoću i sentimentalnost, ali i onaj narodni moment, pojačan njezinim vokalom, koji je krucijalan za takozvani agrorock. Ženska je energija ono što često bend drži pod kontrolom, ako se takvo što uopće može spominjati u njihovu kontekstu.

Uz pjesme s drugog albuma, od kojih je „Nu mala misec“ postala punokrvan hit koji je zapravo publika izvela u duetu s Đuletom, izveli su i već dobro znane (sve?) pjesme s prvijenca te nas poveli dionicama klavijatura bivšeg klavijaturista Svemirka, uvijek rasplesanog Marina Tandare koji bendovsku formaciju zaokružuje u funkcionalnu cjelinu. U čast organizatoru, Luki Babiću, izveli su „Svilu“, ljubavnu baladu čiji nježni taktovi smekšaju i srca najvećih krkana. Čuli smo i „Slušaj mala!“, „Ti i ja“, „Prekasno“, hit „Karate“ i kafansku himnu „Terase“. Dok je prvi album nježan i topao te se prelijeva žanrovima poput synth popa, jasno je koliko su pjesme s drugog albuma izvedbeno čvršće, glasnije i više divlje, ironija koja je prisutna i na prvijencu sada je naglašenija i doslovnija, uz prizvuk tradicionalne narodne, pa i kafanske glazbe, te primjerenije njihovom scenskom nastupu u koji se publika rado uključuje.

Đutko i Plodovi zemlje u KSET-u

Đutko i Plodovi zemlje u KSET-u/Mario Olčar, Fotosekcija KSET-a

Bilo je sviranja na koljenima, u ležećem položaju, u publici, u skokovima, ali i crowdsurfinga jer je publiku potpuno ponijela pjesma. Uz slavonska i lička kola, čuli smo i užičko, a publika je, iako teško zbog premalo prostora, otplesala i „Đutkovo kolo“. Svatko tko je barem jednom svjedočio njihovim feštama, dobro zna kako one funkcioniraju, a u svaku je uklopljeno i kakvo iznenađenje. Redovito se dogodi nešto nevjerojatno, stvori se priča koja se nakon koncerta još dugo prepričava. Tako su u sklopu izvedbe pjesme „Šišaj majstore!“ u Močvari 2021. godine ošišali  klavijaturista Marina Tandaru, a nakon toga i nekoliko ljudi iz publike koji su žudjeli za novom frizurom.

Ovaj su put odlučili otići u samu krajnost. I bila je to zapravo ideja Tomislavove djevojke Sare, na koju on sam nije odmah i tako lako pristao. No svjestan da se za umjetnost treba i vrijedi žrtvovati, prihvatio je izazov. Nakon što je u publiku poslao lavor ”za lemuzinu” i prikupio zadovoljavajuću svotu, hrabro je Marinu u ruke dao žilet i pjenu za brijanje – „Šišaj majstore, kad nitko drugi neće!“, što bi rekao, odnosno  otpjevao Đutko, i tako ostade bez svog zaštitnog znaka – brkova.

Đutko i Plodovi zemlje u KSET-u

Đutko i Plodovi zemlje u KSET-u/Mario Olčar, Fotosekcija KSET-a

Ovim si je hrabrim potezom zaista priskrbio titulu performativnog umjetnika. Publika je nakon izvedbe čitava dva albuma ostala nezasitna i bend je pozdravljala ovacijama. Đutko i Plodovi zemlje svojom su električnom ličkom spikom, narodnim veseljem i novim albumom osvojili njihova srca i pokazali kako izgleda dobra kafanska fešta.

Moglo bi Vas zanimati