26
tra
Izvještaj

Flam-a duo - ugodno i uzbudljivo osvježenje na hrvatskoj sceni komorne glazbe

Flam-a Duo

Foto: Karla Matulina

share

Flam-a Duo za širu glazbenu javnost relativno je novo ime. Sudeći po koncertnoj promociji debitantskog albuma Preludes and Fugues (Preludiji i fuge), održanoj u nedjelju, 24. travnja 2022. u Kulturnom centru Travno u Zagrebu, ovaj sjajan udaraljkaški duo ugodno je i uzbudljivo osvježenje na hrvatskoj glazbenoj sceni, poglavito onoj komorne glazbe.

Flam - a Duo

Hrvatska udaraljkaška škola

Koja je poveznica Francesca Mazzolenija (1992., Treviso, Italija) i Luisa Camacha Montealegrea (1994., Alcázar de San Juan, Španjolska) s Hrvatskom? Prvenstveno hrvatska udaraljkaška škola, čiji se dobar glas zaista čuje u cijelom svijetu. Igor Lešnik, legendarni udaraljkaš, skladatelj i profesor, utemeljio je 1988. godine udaraljkaški odjel Muzičke akademije u Zagrebu, institucije na čijem je trenutno čelu kao dekan. Među njegovim brojnim studentima ugledna je i u svijetu priznata Ivana Kuljerić Bilić, također profesorica zagrebačke akademije.

Godine 2014. Francesco Mazzoleni došao je iz Vicenze na diplomski studij u Zagreb u klasu profesorice Bilić, dok je Luis Camacho Motealegre u klasu profesora Lešnika došao 2015. iz Murcije, najprije  u okviru studentskog programa Erasmus, a godinu dana kasnije i kao redovan student. Obojica su se zaljubila u Hrvatsku, završila svoj studij i ostala ovdje. Francesco danas djeluje kao član sekcije udaraljki Simfonijskog orkestra Hrvatske radiotelevizije, a Luis kao asistent na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Njihove pojedinačne biografije krase brojni nastupi i nagrade, od kojih se izdvaja Luisova pobjeda na 1. međunarodnom udaraljkaškom natjecanju Rhythm-O-Phonia u Zagrebu, 2019. godine.

Flam-a duo započeo je svoju suradnju 2016. godine. Naziv Flam-a označava plamen, koji se na talijanskom prevodi kao fiamma, a na španjolskom kao flama. Ujedno su prva dva slova inicijali imena glazbenika.

Pored nastupa na mnogim festivalima u zemlji i inozemstvu, najznačajnije natjecateljske uspjehe duo je ostvario osvojenim drugim nagradama na 4. natjecanju komorne glazbe Percute u Valenciji, 2016. i Universal Marimba Competition u Belgiji, 2017. Od prošle godine glazbenici su članovi udaraljkaškog ansambla Percussion Club kojeg čine s Ivanom Kuljerić Bilić i Nikolom Krbanjevićem.

Foto: DLJI

Napomenimo i to da su Kuljerić Bilić i Krbanjević prije nekoliko godina oformili fantastičan duo I. N. K. Experiment Duo, kojim neumorno pomiču umjetničke granice. Percussion Club svoj je prvi nastup ostvario na prošlogodišnjim Dubrovačkim ljetnim igrama.

Foto: DLJI

Sinergija glazbenog pripovijedanja

U programskoj knjižici koncerta između ostalog piše:

„Koristeći glazbeni nastup kao sredstvo pripovijedanja priča, Flam-a duo se u svojem radu oslanja na intuiciju koja se temelji na snažnoj emocionalnoj povezanosti s odabranim repertoarom. Suština komorne glazbe za ove glazbenike je postizanje maksimalne moguće sinergije između izvođača te zajedničko istraživanje svih elemenata koji oblikuju glazbu: od proširivanja udaraljkaškog repertoara do raščlanjivanja i analiziranja glazbe, zvuka i pokreta te realizacije i prenošenja ideja i emocija tijekom izvedbe.“

U vremenu u kojem živimo i mislimo da smo sve već čuli i vidjeli, teško je osmisliti dobar i kreativan originalan koncept albuma, napose debitantskog. Za svaku je stoga pohvalu odvažna odluka Flam-a dua da svoj koncept temelji na preludijima i fugama.

Na prvi spomen preludija i fuge, prva je asocijacija besmrtni Johann Sebastian Bach. Druga je njegov veličanstveni ciklus Dobro ugođeni klavir, prema riječima Hansa von Büllova Stari zavjet za sve pijaniste (Novi zavjet su, dakako, Beethovenove 32 sonate), čije su dvije knjige preludija i fuga u svim tonalitetima nezaobilazan repertoar u školovanju svakog pijanista ili čembalista.

Pa ipak, po završetku muzičkih akademija ili konzervatorija, rijetko se koji glazbenik u nas bavi ovim ciklusom, pogotovo u integralnom obliku. Krajem 70-ih godina prošlog stoljeća objavljena je cjelovita snimka koju su za tadašnju etiketu Jugoton snimili pijanisti Pavica Gvozdić, Ranko Filjak, Jurica Murai, Stjepan Radić i Vladimir Krpan, u spomen na svog profesora Svetislava Stančića. Početkom ovog stoljeća koncertne izvedbe upriličila je čembalistica Višnja Mažuran, koja ga je i snimila za Croatia Records. U idućem desetljeću na koncertima u Zagrebu izvela ga je pijanistica Vlasta Gyura.

Profesionalne izvedbe i snimke preludija i fuga, bilo Bachovih, bilo iz pera drugih skladatelja, u Hrvatskoj su više iznimka nego pravilo. Časni su izuzetak orguljaški recitali i tek poneki čembalistički.

Odvažna programska koncepcija

Flam-a duo odabrao je šest preludija i fuga šest stilski različitih skladatelja, čiji je ipak zajednički nazivnik Bach. Svi oni inspirirali su duo na obogaćivanje boja i zvukova koje mogu proizvesti marimba i vibrafon u međusobnom suglasju. Njihov album ujedno predstavlja kreativan odgovor na jedan od najizazovnijih perioda s kojim smo se do sada susreli: globalnu pandemiju uzrokovanu virusom COVID-19.

Foto: Karla Matulina

Svojim vlastitim obradama obukli su skladbe originalno napisane za instrumente s tipkama u itekako zanimljivo zvukovno ruho i podarili im nov život na svojim instrumentima. Odvažna programska koncepcija ni u jednom trenutku nije upala u zamku monotonije; odabir skladbi dramaturški je dobro osmišljen, ne slijedi kronološki godine nastanka skladbi, već kao da ostvaruje crescendo i decrescendo glazbenih atmosfera i ideja.

Transkripcije kao odraz vještine i spretnosti

Program započinje gotovo ni iz čega, čarobnim zvukovima za koje u prvi mah ne znate kojem razdoblju pripadaju, a koji se pretvaraju u enigmatičan 7. preludij i fugu u e-molu danas gotovo zaboravljenog njemačkog skladatelja Johanna Caspara Ferdinanda Fischera (1656. – 1746.). Fischerov opus za instrumente s tipkama jedan je od najznačajnijih toga vremena, a zbirku Ariadne musica, iz koje se nalazi ova skladba, čini 20 preludija i fuga za orgulje u različitim tonalitetima.

Zbirka je svojevrsna preteča Bachovom Dobro ugođenom klaviru, a nije tajna da je Bach iznimno cijenio Fischera. Glazbenici su već u ovoj izvedbi pokazali da plijene pažnju svojom muzikalnošću, vođenjem fraza i kreiranjem posebne atmosfere za svako djelo. Francesco vlada vibrafonom, a Luis marimbom; tako je bilo tijekom cijelog koncerta, uz izuzetak jedne skladbe.

Glazbenici su pokazali da plijene pažnju svojom muzikalnošću, vođenjem fraza i kreiranjem posebne atmosfere za svako djelo

Uslijedio je klavirski Preludij i fuga u g-molu, op. 16 br. 1, Clare Schumann, jedne od najvećih pijanistica razdoblja romantizma, skladateljice istančane finoće i duboke osjećajnosti, koja je danas sve zastupljenija na koncertnim podijima te se ne spominje isključivo kao supruga Roberta Schumanna i prijateljica (možebitna ljubavnica?) Johannesa Brahmsa.

Izvedba ove skladbe, očigledno inspirirane Bachom, podigla je ljestvicu emocionalnosti i uzbudljivosti, koja je pak još narasla Preludijem i fugom u f-molu, op. 35 br. 5, Felixa Mendelssohna. Akordički puls preludija u smislu finoće je na marimbi čak uvjerljivije zazvučao nego na klaviru i tako stvorio tepih za pjev vibrafona, dok su u fugi glazbenici zaista mogli pokazati svoj vatrometni virtuozitet.

Središnja i najduža skladba na programu jedno je od omiljenih djela orguljaške literature – Preludij, fuga i varijacije u h-molu, op. 18, Césara Francka. Zanimljivo je da je Franck načinio i obradu za klavir i harmonij (koja se izvodi i u verziji za dva klavira), dok je klavirsku inačicu sastavio Harold Bauer i često se izvodi na pijanističkim recitalima. Transkripcija Flam-a dua nipošto ne zaostaje za drugima, dajući dovoljno prostora i mogućnosti vibrafonu da osmisli predivnu glavnu melodiju koju teško možete zaboraviti, a tamnijoj marimbi da upotpuni orguljski slog.

Na samom kraju preludija glazbenici poput orguljaša promijene registar tako što ne sviraju više s palicama nego prstima, stvarajući još suptilniji zvuk. Zanimljivo je kako na ponekim mjestima, kada postane zaista gusto, Francesco vješto odsvira visoke tonove na Luisovoj marimbi, kako se ništa od materijala ne bi izgubilo.

Foto: Karla Matulina

Ime talijanskog skladatelja Giovannija Sgambatija (1841. – 1914.) poznato je tek zaljubljenicima u opširan klavirski repertoar kao skladatelja koje za klavir obradio prekrasnu Melodiju iz Gluckove opere Orfej i Euridika. O tome kako su se odlučili izvesti Sgambatijevu Preludij i fugu u es-molu za klavir, Francesco i Luis kažu:

„Djelo smo prvi puta odsvirali tijekom prve karantene 2020., u vrlo komornoj atmosferi: u stanu u kojem smo tada zajednički živjeli, na jednoj (i jedinoj) marimbi koju smo imali na raspolaganju. Transkripciju smo razvili u skladu sa situacijom, omogućujući dvama sviračima da dijele jedan instrument. Ova prilagodba okolnostima učinila nas je boljim, jedinstvenijim dvojcem.“

Uistinu se u ovoj izvedbi očitovala sva vještina i spretnost Flam-a dua, poglavito u virtuoznom preludiju koji podsjeća na jedan od Bachovih malih preludija u c-molu.

Bach prstima i noktima

Kako i priliči, album završava Bachovom glazbom, jednim od najveličanstvenijih preludija i fuga čitavog Dobro ugođenog klavira, u h-molu, sa završetka prvog sveska. Upravo je ova skladba bila jedna od prvih u repertoaru Flam-a dua, svojevrsni pokretač cijelog ovog projekta. Duo ju u potpunosti izvodi bez palica, na jednoj marimbi: dvodijelni preludij kombinirajući sviranje s prstima i noktima, a četveroglasnu fugu koristeći štapiće nalik onima za kinesku kuhinju i tako stvarajući posebno zanimljiv, staklasti zvuk, kojim nas dovode do potpunog smirivanja i duševnog pročišćenja.

Koristeći štapiće nalik onima za kinesku kuhinju stvaraju posebno zanimljiv, staklasti zvuk, kojim nas dovode do potpunog smirivanja i duševnog pročišćenja.

Koncertna promocija u nedjelju ipak nije završila ovim Bachovim djelom, već jednim drugim. Naime, kako su sve skladbe u molskim tonalitetima, glazbenici su se za kraj koncerta ipak odlučili za jednu u duru. Bio je to Preludij u Cis-duru iz prvog sveska Dobro ugođenog klavira, nakon kojeg je umjesto fuge, kao malo iznenađenje, uslijedila skladba After Bach: Rondo poznatog američkog jazz-pijanista, skladatelja i aranžera Brada Mehldaua, koja je zapravo njegov odgovor na prethodno izveden Bachov preludij.

Izuzev Mehldauove skladbe, Flam-a duo sva je djela sa svog programa izveo napamet, stvarajući posebnu međusobnu kemiju i povezanost. Na tečnom hrvatskom izvođači su predstavljali djela i cijeli koncept, ali i naglasili koliko su sretni što ponovno mogu svirati uživo pred publikom.

Foto: Karla Matulina

Oni su simpatični, jednostavni i iskreni, kakvo im je i sviranje, a takva je bila i promocija kojoj je u ugodnoj atmosferi i akustici Kulturnog centra Travnog nazočio velik broj posjetitelja. Svakako veći nego na većini promocija albuma klasične glazbe na kojima sam bio proteklih desetak godina.

Oni su simpatični, jednostavni i iskreni, kakvo im je i sviranje, a takva je bila i promocija

Producent albuma svestrani je glazbenik Šimun Matišić, a za finu tonsku sliku zaslužan je Luka Grubišić Čabo. Čestitke izdavaču Croatiji Records što je dala priliku ovako kvalitetnom, još uvijek mladom ansamblu. Priliku koju je Flam-a duo albumom i koncertom zaista zaslužio. Svakako se veselimo njihovim budućim projektima!

Foto: Karla Matulina

Foto: Karla Matulina

Foto: Karla Matulina

Foto: Karla Matulina

Foto: Karla Matulina

Foto: Karla Matulina

Foto: Karla Matulina

Foto: Karla Matulina

Foto: Karla Matulina

Foto: Karla Matulina

Foto: Karla Matulina

Foto: Karla Matulina

01 - 02

Moglo bi Vas zanimati