14
svi
2025
Izvještaj

Koncert laureata nagrade Stjepan Šulek

Ideje diskografskog očuvanja i praizvedba Šimuna Matišića

Fond Stjepan Šulek, Šimun Matišić

Foto: KDVL

share

Posljednjeg dana ovogodišnjeg festivala Zagrebačko glazbeno proljeće – koje je ove godine bilo posvećeno utjecajnom skladatelju, violinistu i pedagogu Stjepanu Šuleku (Zagreb, 1914. – Zagreb, 1986.) – točno u podne u sunčanu nedjelju u maloj dvorani Lisinski bio je zakazan koncert laureata nagrade koja nosi njegovo ime.

„Alte Schule(k) – sjećanje na Učitelja“

Nagradu dodjeljuje Fond Stjepan Šulek, osnovan prema njegovoj želji da pomogne mladim glazbenicima, violinistima i skladateljima kao poticaj u radu i njihovu daljem napredovanju. Prethodio je popodnevnom razgovoru, bogatim sjećanjima njegovih davnih studenata Dubravka Detonija i Zorana Juranića s moderatoricom Jelenom Vuković i završnom koncertu Dubrovačkoga simfonijskog orkestra pod ravnanjem Valentina Egela u velikoj dvorani i sa solisticom, violinisticom Evom Šulić Brajčić.

Šulekov zvučni portret

Uoči podnevnog koncerta laureata nagrade Šulek premalobrojnoj publici obratili su se Nina Čalopek, ravnateljica Dvorane, koja udomljuje Festival, zatim Goran Končar, predsjednik Fonda i Upravnog vijeća Lisinskog te Sanda Vojković, koja je predstavila dva trostruka CD-a, a koje je objavio Croatia Records.

Foto: KDVL

Ona predstavljaju razna područja Šulekova sveobuhvatnoga glazbenog djelovanja, čineći tako neku vrstu zvučnog portreta. Prvi ga predstavlja kao interpreta, dirigenta ansamblima ondašnjeg RTV Zagreba – Komornog i Simfonijskog orkestra u interpretaciji djela skladatelja poput Bacha, Schuberta ili Čajkovskog, ali i Petu simfoniju u D-duru Luke Sorkočevića, čiji je simfonijski opus priredio i temeljito redigirao. Sve snimke potječu iz bogate radijske fonoteke. Bile su na neki način iznenađenje, rekla je Sanda Vojković jer odskaču od današnjih predodžbi o njihovoj interpretaciji.

…razgovor oči u oči koji nije podložan mijenama interpretativnih trendova i koje se danas suvremenicima mogu činiti zastarjelim, ali ništa manje iskrenim i autentičnim

Ujedno one predstavljaju dragocjen dokument o vlastitosti čitanja kompozitora djela drugih skladatelja iz prošlosti. Svojevrsni razgovor oči u oči koji nije podložan mijenama interpretativnih trendova i koje se danas suvremenicima mogu činiti zastarjelim, ali ništa manje iskrenim i autentičnim. Drugi trostruki CD donosi dio Šulekova koncertantnog opusa za violončelo, rog, klarinet, violinu u kojemu je solist i sâm skladatelj, fagot i klavir koji će ujedno podsjetiti na tadašnje interprete i možda pobuditi zanimanje nekih novih iz današnje generacije.

Foto: KDVL

A o izdanju će nedvojbeno još biti riječi jer ono nije dovršeno i sigurno će se u budućnosti pozabaviti i drugim dijelovima Šulekova nasljeđa, i simfonijskog, i onoga za glazbenu scenu.

Najavljena je i mogućnost da se Šulekov stan u Žerjavićevoj ulici, inače teško stradao u potresu, pretvori u spomen-dom i eventualno komorni koncertni prostor

Četiri dana Zagrebačkoga glazbenog proljeća posvećena Šuleku s raznoliko osmišljenim programom odškrinula su vrata boljem upoznavanju njegova opusa kojim se ranije u kreaciji koncertnih programa sustavnije bavio Pavle Dešpalj, također jedan od njegovih studenata, a najavljena je i mogućnost da se njegov stan u Žerjavićevoj ulici, inače teško stradao u potresu, pretvori u spomen-dom i eventualno komorni koncertni prostor.

Laureati Fonda i praizvedba kao osvježenje

Koncert laureata predstavio je violinista Martina Krpana i violinisticu Katarinu Kutnar u suradnji s pijanisticom Katarinom Krpan te praizvedbu Gudačkog kvarteta Fragment 21 skladatelja Šimuna Matišića, udaraljkaša i skladatelja raznovrsna djelovanja, dobitnika nagrada i pohvala koji se još usavršava na poslijediplomskom studiju Konzertexamen na Visokoj školi za glazbu i scensku umjetnosti u Hamburgu.

Foto: KDVL

Martin Krpan osvojio je odlučnom izvedbom punog tona triju skladbi za violinu solo – Rondom Anđelka Klobučara izrazito kontrastne fakture, potom bogatim nijansiranjem i artikulacijom Fantazije br. 5 u A-duru Georga Philippa Telemanna i kontroliranim virtuozitetom u Sonati solo violinu solo u A-duru, Baladom Eugènea Ysayea. Skladno je u svim svojim mijenama raskošne tonske palete zazvučala opsežna Sonata za violinu i klavir u A-duru Gabrielea Fauréa u bistroj i preglednoj izvedbi Katarine Kutnar, u iznimno bliskom i nadasve skladnom dosluhu s pijanisticom Katarinom Krpan.

Foto: KDVL

Za kraj slavljeničkog koncerta laureata ostavljen je dvodijelni Fragment 21 za gudački kvartet Šimuna Matišića. On u zapisu uz kompoziciju sastavljenu od Strophe i Antistrophe kaže da inspiracija potječe od starogrčke pjesnikinje Sapfe, sačuvanih stihova čiji metar i strukturu slobodno interpretira na dva načina, kao dva pogleda, gledanja s dva motrišta na isti predložak. Dva stavka kompozicije postavljeni su kao opreke u zvučanju i artikulaciji. Prvi, Strophe kao velikim dijelom statična tonska slika malih, sporih pomaka, a drugi Antistrophe pokretniji i izrazitije geste u interpretaciji metra.

Foto: KDVL

Stavci se tako nadopunjuju u složenu i promišljenu cjelinu koju je savjesno predstavio mladi Gudački kvartet Ansambla OKTOS, poteklog s Muzičke akademije i posvećenog izvedbi suvremene glazbe u raznim sastavima, ovaj put uigranom i opreznom gudačkom kvartetu u sastavu Zvonimir Krpan i Teodora Sucala Matei na violinama, Tajana Škorić na violi i Iva Ilakovac na violončelu.

Foto: KDVL

Moglo bi Vas zanimati