Gitarski duo Stojaković i Čižmek u Slavonskom Brodu
Gitaristički hommage Dori Pejačević
Sredina je srpnja. U jednome malom galerijskom prostoru događaju se zanimljivi susreti. Prošlost susreće sadašnjost, sjećanja vode u posvete, akvarel susreće grafiku, crno-bijeli sjenoviti kadrovi bivaju razbijeni koloritom romantičarskoga zvuka, klavirske ideje pretvaraju se u gitarističke vedute… na zidovima su izloženi prigušeni motivi rijeke i grada, i Oblak Branka Ružića, i Pismo Ivani Brlić-Mažuranić, prostorom odjekuje glazbeni hommage Dori Pejačević, sve pod budnim okom bremenite brlićevske povijesti… Susreti su to koji stvaraju novu poetičnost prostora.
U jeku otvaranja velikih ljetnih festivala, održavanja opernih premijera, orkestralnih koncerata na otvorenim pozornicama i gostovanja inozemnih glazbenika, da ne govorimo o poplavi popularno-glazbenih događaja, jedan program manjega formata privukao je pažnju s obzirom na posebnost odabranog repertoara i mjesta održavanja. Riječ je o koncertu gitarskog dua Petre Stojaković i Ane Čižmek, koji je 14. srpnja 2023. godine održan u Likovnom salonu Vladimir Becić smještenom u prizemlju Kuće Brlić na glavnome gradskom trgu u Slavonskom Brodu.
Likovni i glazbeni susreti
Ništa se ne događa slučajno, pa su se tako sasvim primjereno združile izložba akvarela Hommage Savi Zorana Kakše (otvorena tjedan dana ranije, posvećena ne samo Savi već i akvarelističkoj koloniji istoga naziva) i gitaristički hommage koji su glazbenice Stojaković i Čižmek uputile Dori Pejačević. Na simboličnoj razini bio je to višestruki susret.
Nakon ovogodišnjeg obilježavanja 100. obljetnice smrti Dore Pejačević, iduće godine obilježava se 150 godina od rođenja Ivane Brlić-Mažuranić. Bez Ivane Brlić-Mažuranić, koja je jedan od znakova identitetskoga prepoznavanja Slavonskog Broda, ne bi bilo Kuće Brlić. Zoran Kakša to dobro zna pa književnicu uvrštava u svoja akvarelistička sjećanja, kao što zna da bez donacije ostavštine Branka Ružića ni bez Akvarelističke kolonije Sava ne bi bilo Galerije umjetnina grada Slavonskog Broda.
A gitaristice Stojaković i Čižmek upravo biraju muzejsko-galerijske prostore za predstavljanje svojega koncertnog projekta.
Likovni salon Vladimir Becić izložbeni je prostor koji zauzima važno mjesto u kulturnome životu grada. U ingerenciji je Galerije umjetnina pod čije je upravljanje dodijeljena i prije godinu dana otvorena obnovljena Kuća Brlić. Intiman, a opet javnosti transparentan prostor salona, čiji visoki prozori privlače pogled prolaznika u njegovu unutrašnjost, odličnih je akustičkih svojstava i idealan za komorne glazbene programe.
Kuća Brlić, kako je Galerija umjetnina zamišlja, prostor je susreta svih umjetnosti i svih generacija posjetitelja tako da je u mnoštvu kulturnih i radioničkih programa u proteklih godinu dana organizirala i tri koncertna događaja – gostovanje J. R. Augusta, nastup lokalnog Hrvatskoga pjevačkog društva Davor te najnoviji gitaristički program Petre Stojaković i Ane Čižmek.
Poznanstvo dviju glazbenica seže u srednjoškolske dane i zajedničko muziciranje u okviru nastave komorne glazbe u Glazbenoj školi Blagoje Bersa u Zagrebu, a nakon završetka visokoškolskog obrazovanja odlučile su prošle godine obnoviti glazbenu suradnju i oformiti gitarski duo. Uz ideju zajedničkog muziciranja paralelno se odvijalo i razmišljanje o repertoaru kojim će se predstaviti publici.
U tom segmentu glazbenice su odabrale odličan put, budući da su odlučile povezati se s velikom obljetnicom koja će im omogućiti prvi važan korak u postizanju prepoznatljivosti na glazbenoj sceni. Okosnica toga puta je Dora Pejačević i ovogodišnje obilježavanje stotinu godina od skladateljičine smrti.
Koncertna mini-turneja
Stojaković i Čižmek dale su ovoj obljetnici svoj doprinos na dvjema razinama. Obradile su ciklus Život cvijeća, op. 19 Dore Pejačević za dvije gitare, u sklopu projekta za koji su nagrađene stipendijom iz programa Auf geht’s Ministarstva kulture njemačke pokrajine Sjeverna Rajna-Vestfalija. Ova obrada okosnica je njihova koncertnog programa koji su predstavile jesenas u inozemstvu, na koncertima u Kölnu i Brühlu, a također i u Hrvatskoj – u Fažani i Puli u kolovozu 2022. te od travnja 2023. u Zagrebu, Virovitici, Slavonskom Brodu i Osijeku.
Ova posljednja mini-turneja po hrvatskim gradovima uključila je i novu skladbu koju su naručile upravo za ovaj projekt. Na njihov poziv, kanadska gitaristica i skladateljica Dale Kavanagh, koja djeluje u Njemačkoj, skladala je Collages – hommage a Dora Pejačević, tri glazbena kolaža na motive iz ciklusa Život cvijeća. Korisno je dodati da je notno izdanje Collages objavio kanadski izdavač Les Productions d’OZ te je već dostupno u PDF obliku, a uskoro će biti i u tiskanoj verziji.
U godini Dore Pejačević već se pojavilo nekoliko „noviteta“, što u pogledu novih obrada skladateljičinih djela, što u pogledu novih čitanja skladateljičina umjetničkog utjecaja. Spomenimo aranžmane koje su načinili Kvartet Turangalila i Kalamos kvintet ili nekolicinu njih iz projekta glazbenih škola iz Slavonskog Broda, Zadra i Našica, ali i novu skladbu Helene Skljarov Portret Dore P. za orkestar i elektroniku (uz multimediju) praizvedenu u sklopu Festivala Dora Pejačević u Zagrebu.
Poput ansambala Turangalila i Kalamos, Petra Stojaković i Ana Čižmek okreću se najpoznatijem ciklusu Dore Pejačević, dajući mu novu zvukovnu i interpretacijsku dimenziju. Klavirska glazba Pejačevićeve, ako je kvalitetno prilagođena, odlično funkcionira u mediju gitarskog zvuka. Svakoj od osam „cvjetnih minijatura“ Stojaković i Čižmek dale su osobit karakter služeći se registarskim, dinamičkim i artikulacijskim kontrastima i specifičnostima.
U Visibabama su vrstama trzaja omogućile kontrastne boje, u Ljubicama i Krizantemama odlično su prilagodile motivsko-tematsko nadovezivanje među dvjema gitarama, a u Crvenim karanfilima odnos visokih spram dubokih registara. Završetak Đurđica osobito je zanimljiv zbog završnoga tona u flažoletu, a Ruža predstavlja velik izazov izvođačima zbog rastavljenih akorada harmonijske pratnje.
Kolaži prožeti Cvijećem
Inicirajući nastanak novoga djela Dale Kavanagh, Stojaković i Čižmek pridonijele su reinterpretaciji skladateljskog opusa Dore Pejačević. Collages čine tri stavka, koji stilski i formalno tvore zaokruženu cjelinu. Glazbeni jezik nije pretenciozan, prilagodljiv je slušateljskom uhu šire publike te primjeren tehničkim i zvukovnim mogućnostima gitarskoga dua što otkriva skladateljičino iskustvo sviranja u ovakvom sastavu.
Stavci su kružne forme, iako segmentirani u više kontrastnih dijelova koje diktira razvoj motivsko-tematske misli, a glazbeni motivi „cvijeća“ Dore Pejačević uronjeni su u drukčije ritamsko ili harmonijsko tkivo te, slijedom toga, više su ili manje prepoznatljivi. Međutim, motivi kojima se Kavanagh poigrava, poput motiva na slikama Zorana Kakše, nisu citati ni kakve direktne reference, nego su blagi odbljesci sjećanja na autorovo iskustvo susreta s njima.
Program čija su okosnica bila djela Dore Pejačević i Dale Kavanagh gitaristice su uokvirile izvedbama skladbi španjolskog predznaka. Večer su otpočele skladbom L’Encouragement, op. 34 Fernanda Sora, a završile s, za duo gitara obrađenima, dvama plesovima Manuela de Falle, Danza del molinero i Danza ritual del fuego. Tomu su, kao zahvalu publici, dodale nešto izvan klasičnoga repertoara, ali, kako su same izjavile, njima vrlo drago – gitaristički aranžman Nokturna Olivera Dragojevića.
Na početku zajedničkoga gitarističkog putovanja Petra Stojaković i Ana Čižmek postavile su ambiciozne ciljeve. Projektno osmišljavanje programa dobar je potez koji im može otvoriti mnoga vrata. Sviračka energija koju dijele na podiju rezultat je njihova dugogodišnjeg prijateljstva te se osjeti u karakternom muziciranju i angažiranom pristupu repertoaru. Tehničku spremnost i fino nijansiranje interpretacije potrebno je dodatno brusiti, no potencijala ne nedostaje. Ukoliko bude ustrajnosti i kontinuiteta, utoliko bi gitaristička scena u Hrvatskoj mogla upotpuniti svoje redove još jednim zanimljivim glazbenim sastavom.