31
svi
Izvještaj

In the Distance — Večer hrvatske suvremene glazbe u Vancouveru

Turning Point Ensemble

Foto: Dubravko Pajalić

share

U petak 29. travnja, radoznalu publiku nove glazbe u Vancouveru je ugodno iznenadilo zvukovlje djela suvremenih hrvatskih skladatelja. Pod znalačkim i iskusnim vodstvom maestra Berislava Šipuša, članovi kanadskog ansambla  Turning Point  izveli su skladbe Stanka Horvata, Marka Ruždjaka, Srđana Dedića, Krešimira Seletkovića, kao i samog dirigenta, Berislava Šipuša. Naslovljen In the Distance, koncert je bio održan kao rezultat glazbene suradnje između zagrebačkog Cantus Ansambla i ansambla Turning Point iz Vancouvera.

Foto: Dubravko Pajalić

Dobra prilika za suradnju pokazala se već 2017. godine, kada je Turning Point Ensemble, u okviru Svjetskih dana nove glazbe ISCM-a u Vancouveru praizveo skladbu Contrattempo I, II & III skladateljice Sande Majurec. Sama suradnja je započela dirigentskom razmjenom 2019., kada je Owen Underhill došao u Zagreb ravnati Cantus Ansamblom. Program se sastojao iskljičivo od djela kanadskih skladatelja, uključujuci i Koncert za violončello maestra Underhilla s Arielom Barnesom u solističkoj ulozi.

Turning Point Ensemble

Osnovan prije 20 godina, Turning Point Ensemble odan je suvremenoj glazbi, ili točnije, “glazbi skladanoj u posljednjih 100 godina.” Kao komorni sastav od 16 glazbenika, čiji je umjetnički ravnatelj kanadski skladatelj i dirigent Owen Underhill, ansambl Turning Point nudi skladateljima orkestralnu paletu komornog sensibiliteta. Vrlo slično se može reći i za Cantus Ansambl, ansaml koji je godinu dana stariji i uključuje nešto veću skupinu glazbenika: oba ansambla svoju svrhu nalaze u poticanju i održavanju suvremenog glazbenog izraza, sto čini njihovu suradnju i razmjenu logičnom i nužnom, a uz to i poželjnom.

Oba ansambla svoju svrhu nalaze u poticanju i održavanju suvremenog glazbenog izraza

Nakon uvodnih riječi Owena Underhilla, publiku je pozdravio veleposlanik Republike Hrvatske u Kanadi, Vice Skračić, koji je tom prilikom doputovao iz Ottawe. Uz riječi zahvale ansamblu Turning Point te maestru Owenu Underhillu koji je prvi puta u 20 godina ustupio dirigentski podij ansambla upravo hrvatskom maestru Šipušu, gospodin Skračić najavio je koncert ambicioznog i raznolikog repertoara. Sastavljen od djela skladatelja iz nekoliko generacija (Horvat r. 1930, Ruzdjak r. 1946, Sipus r. 1958, Dedic r. 1965, Seletkovic r. 1974), program je publici predstavio osebujnost i kolorit zagrebačke skole suvremene glazbe.

Program je publici predstavio osebujnost i kolorit zagrebačke škole suvremene glazbe.

Skladba Self-Fulfilling Prophecies (2016.) Srđana Dedića razotkrila je slušateljima nizove slojevitih zvukovnih cjelina, čija je melodijska i harmonijska građa prožeta vrlo zahtjevnim ritmičkim linijama. Nadahnuti fenomenom “samoispunjavajućeg proročanstva”, Dedićevi stavci su zaintrigirali publiku spletovima tonskih i ritmičkih obrazaca, čije su raznovrsne permutacije i složeni unutarnji mehanizmi vodili ostvarenju zvukovno osebujnih vertikalnih struktura.

Foto: Dubravko Pajalić

Početak skladbe La Frontera, poema en varios metros, idiomas, y estilos (2006.) Marka Ruždjaka odmah je najavio sasvim drugačiji kolorit. Spokojnim tonovima puhača, pa nešto kasnije i gudača, pridružio se glas sopranistice iz Vancouvera, Robyn Driedger-Klassen. Kao iskusna interpretkinja suvremenog repertoara, Driedger-Klassen se izvrsno uklopila u ugođaj Ruždjakove skladbe.

Uz preciznu dikciju, kako ih je Ruždjak nazvao, “tekstualno-semantičkih elemenata” posuđenih iz poezije Glorije E. Anzaldúe (SAD), Juane Inés de la Cruz (Mexico), Comtesse [Beatritz] de Dia (Francuska) i Emily Dickinson (SAD), kao i u suradnji posebice s udaraljkaškom sekcijom ansambla Turning Point, Driedger-Klassen je s lakoćom evocirala, među inim, momente afričkog, meksičkog i francuskog senzibiliteta.

Foto: Dubravko Pajalić

Prvi dio koncerta je zavrsio skladbom Ponor/Abyss (2016.) Krešimira Seletkovića. Inspirirana sastavom Cantus Ansambla, skladba uključuje i dionicu klavira, koja je ovu večer bila u sigurnim rukama Jane Hayes.

Publici je osobito dojmljiva bila nepredvidljivost Seletkovićeva zvukovnog ambijenta: kontrasti boja i ugođaja, njihova fluidnost, nadgradnja, kao i dinamička veličanstvenost stvaraju dojam strahopoštovanja, pa tako i uspješno portretiraju autorovu težnju za “propitkivanjem [beskrajnih] dimenzija ljudskoga duha.”

Osobito dojmljiva bila je nepredvidljivost Seletkovićeva zvukovnog ambijenta

Ciklusom pjesama Silazak na vrh (2006.) skladatelja Stanka Horvata započeo je drugi dio koncertne večeri. U procesu uglazbljenja osam soneta Paljetkova sonetnog vijenca, Horvat nažalost nije uspio instrumentirati cijelu skladbu, pa tako jedina dovršena verzija koja postoji je za glas i klavir.

 

Foto: Dubravko Pajalić

Sjetna, dirljiva i vjerodostojna uspomena

Nakon Horvatove smrti, maestro Šipuš se, kao profesorov odani i savjesni student, prihvatio instrumentacije djela i tako oživio Horvatovu posljednju skladbu za sopran i komorni ansambl. Prema riječima Nikše Gliga, Horvat se nikada u potpunosti nije odmaknuo od zvukovlja tradicionalne glazbe. Tako je Šipuševa instrumentacija—kao i poetična izvedba sopranistice Robyn Driedger-Klassen i ansambla Turning Point te večeri—zazvučala kao sjetna, dirljiva, ali i vjerodostojna uspomena Horvatovu glazbenom izričaju.

Koncert je završio “naslovnom” skladbom, In the Distance, ili u originalu, In Der Ferne [U daljini] (2015.) maestra Berislava Šipuša. Portretirajući dolazak samotnog putnika na obalu jezera i njegov doživljaj daljine, obzora i kristalno-bistro-vidljivih visokih planina, zvukovlje maestra Šipuša uvodi slušatelje u krajolik nedokučivog, neistraženog i misterioznog.

Šipuševo zvukovlje uvodi slušatelje u krajolik nedokučivog, neistraženog i misterioznog

Od kineskih i tajlandskih gongova, do izgovaranja slogova “dasss, passs, kassss, bassss”, te od kruženja dlanovima po gran cassi do gužvanja papira, Šipuševa paleta boja je raskošna i maštovita, a kombinacije inventivne. Riječima jednog slušatelja, “publika je bila toliko očarana da nije željela uznemiriti tišinu na kraju skladbe,” ali kada se u oduševljenju digla na noge, večer hrvatske glazbe je završila ovacijama.

Večer hrvatske glazbe je završila ovacijama

No, ovaj koncert nije najavio kraj suradnje izmedju Cantus Ansambla i ansambla Turning Point ! U svibnju 2023., Turning Point i Owen Underhill kreću u Europu, pa će tako zasvirati i na hrvatskoj pozornici. Nedugo nakon toga, negdje tijekom 2024. godine, Berislav Šipuš ponovno će dovesti Cantus Ansambl u Kanadu.

Ukratko, nastavak slijedi i mnogobrojna kanadska publika mu se već sada veseli.

Foto: Dubravko Pajalić

 

Moglo bi Vas zanimati