13
velj
2024
Izvještaj

Kvartet Porin u Puli

Raskoš susreta Slavenskog i Miletića

Gudački kvartet Porin

Gudački kvartet Porin Foto: Nuša Hauser

share

U sklopu ciklusa koncerata Samo najbolje Istarskog narodnog kazališta Gradskog kazališta Pula u subotu su na tamošnjoj Maloj sceni nastupili članovi Gudačkog kvarteta Porin u sastavu: Ivan Novinc i Val Bakrač (violine), Lucija Brnadić (viola) i Neva Begović (violončelo). Mlad, a renomiran kvartet, koji se od osnutka postojano i vrijedno usavršavao – na majstorskim tečajevima kod vrhunskih gudačkih kvarteta (Amadeus, Alban Berg, Bartok, Janaček, Smetana, Praški kvartet i dr.), te na koncertnim produkcijama u Hrvatskoj i na inozemnim pozornicama – pulskim je nastupom potvrdio svoj status.

Jedan od svakako dobrodošlih preduvjeta za dobar prijem kod publike je izbor repertoara, a u subotu smo slušali: Šest narodnih suita Josipa Štolcera Slavenskog, Folklorne kasacije Miroslava Miletića, Gudački kvartet u C- duru, op. 33, br. 3 Josepha Haydna te Gudački kvartet u D- duru, br. 2 Aleksandra Borodina.

Otvaranje Slavenskim te kontrast i poveznice kakve se dadu iščitati slušanjem (i prepoznavanjem) dvaju autora vremenski udaljenih inspiracija, a što se dogodilo s Miletićem, zapravo su i najsnažniji momenti večeri. Njihovo sjajno razumijevanje oba naslova publici je omogućilo uvijek inspirativno proživljavanje neponovljive profinjenosti Slavenskog, njegove melodije, umjetničkog temperamenta, pa i poznatog spretnog korištenja tradicijskih motiva ili skica različitih kultura koje su ga za života inspirirale. Raskoš kakvu ovaj autor pruža izazovno je staviti prije suvremenog ili autora druge polovice prošloga stoljeća, kao što je to ovdje slučaj, a Porin je to učinio savim prirodnom logikom.

Miletićeve Folklorne kasacije savršeno su se uklopile nakon suita Slavenskoga. Njegovo, naime, neodstupanje od izraza koji je lako pronaći u sasvim osobitoj estetici kakvu je posebnom elegancijom njegovao za svojeg stvaralačkog vijeka, ovdje je značilo krasan susret dvaju izuzetnih autora i njihovih ideja koje se zasnivaju na folkloru bliskih im/nam prostora.

U drugom dijelu koncerta, s Haydnom i Borodinom, Porin se oslonio na skladatelje koji su, svatko svojim rukopisom i tendencijama, uveli nove standarde u oblikovanju komornih djela: Haydn novim standardima iz perioda klasicizma, a Borodin ruskog romantizma koji je snažno promicao te apostrofirao tamošnji i tadašnji folklor. Oba naslova neizostavnim su dijelom svih ozbiljnih gudačkih kvarteta, popularni, često izvođeni i uvijek dobrodošli pri upoznavanju razine spretnosti, kompatibilnosti interpreta, njihova međusobnog razumijevanja i vrijednosti.

Foto: Nuša Hauser

Gudački kvartet Porin ovim je pulskim nastupom u Istarskom narodnom kazalištu Gradskom kazalištu Pula dokazao da raspolaže svim kvalifikacijama kvarteta koji apsolutno ima potencijal za daljnje nizanje uspješnica. Svaki je naslov zadržao sve potrebne stilske atribute, svaki je doprinio svježinom, sugestivnošću interpretacije, a u cjelini, inteligentno i promišljeno postavljeni na repertoar rezultirali su ugodnom koncertnom večeri. Nakon zasluženo dugog aplauza za dodatak su izveli prelijepu Čežnju Pavla Dešpalja.

U Istarskom narodnom kazalištu Gradskom kazalištu Pula sljedeći je na rasporedu koncert Apoxyomenos Recomposed Tamare Obrovac i Stefana Battaglie 14. veljače. Pulska publika imat će priliku premijerno poslušati koncertnu izvedbu glazbenog materijala temeljenog na kompozicijama koje je Obrovac skladala za balet Apoksiomen Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu 2017. godine. Pretpremijerno je predstavljen krajem listopada 2023. u dvorani Orpheum u Grazu.

Moglo bi Vas zanimati