06
lis
2024
Izvještaj

OPUS DEI REVISITED

Laibach u Boogaloou: Ljubav i zloba

Laibach

Snažan i uvjerljiv Laibach u Boogaloou / Foto: Davor Denkovski

share

Laibach je izveo kompletan album Opus Dei iz 1987. godine s novim aranžmanima, uz izbor starijih pjesama, ali i uz iznenađenja u izboru obrada skladbi koje su izveli na bis

Laibach

Laibach je koncert podijelio u dva dijela / Foto; Davor Denkovski

Laibachov minuli rad dosad je uglavnom pripadao domeni muzejskoga i izložbenog pristupa, do se u diskografiji manifestiurao povremenim kompilacijama ili remiksanim inačicama pojedinih skladbi. Ove godine priklonili su se općem trendu prepakirane nostalgije i odlučili reizdati svoj album Opus Dei iz 1987., album koji je slovenski bend gurnuo na šire tržište, s obzirom da ga je izdala poznata britanska diskografska kuća Mute.

Album je iznjedrio i vjerojatno najveći “hit” benda – “Opus Dei (Live is Life)”, monumentalnu obradu poskočice dindrličastoga opskurnoga austrijskog benda Opus. Na albumu pjesma ima englesku i njemačku verziju, a u istom stilu obrađen je i hit grupe Queen “One Vision” s imenom “Geburt Eine Nation”. Album Opus Dei Revisited bit će objavljen u prosincu, a sadržavat će mnoštvo-live zapisa, remiksa i neobjavljenih pjesama. Na aktualnoj turneji u sklopu koje su nastupili 5. listopada u zagrebačkom Boogaloou album Opus Dei izveli su u cijelosti.

Za Boogaloo (tada RANS Moša Pijade) bend vežu posebna sjećanja s obzirom na njihove provokativne nastupe u istom prostoru 1982. i 1983. godine. Na prvome je tadašnji pjevač Tomaž Hostnik na trenutke zvučao kao manifest totalitarizma ili kakav govor Adolfa Hitlera, što je milicija uredno zabilježila. Na drugome se dogodio veliki skandal koji je obilježio karijeru benda. Tijekom nastupa emitirani su govori Josipa Broza Tita uz simultano prikazivanje pornografskog filma. Koncert je prekinula milicija i bendu je kasnije zabranjeno djelovanje pod imenom Laibach.

Bend se nekoliko puta vraćao u taj prostor, no uvijek je bio posvećen aktualnom projektu, a ne reminiscencijama na prošlost. Doduše, u prvom dijelu programa bend je izveo ranu pjesmu “Država” koju je izvodio i na nastupima u ranim osamdesetima, pa je to bila izravna poveznica s koncertima koji su skandalizirali zagrebačku kulturnu i režimsku javnost početkom osamdesetih. Dosljedni provokacijama, Laibach je u prvom dijelu nastupa dok je izvodio skladbe iz razdoblja prije Opus Deija kao video materijal emitirao videomaterijale iz prosperitetne jugoslavenske svakidašnjice, simbole bratstva i jedinstva, uz portretiranje lika Josipa Boza Tita s izvrsno dizajniranim sunčanim naočalama. Pritom su izvodili svoje tutnjajuće evergtreene kao što su “Brat moj”, “Mi kujemo budučnost”, “Smrt in pogin” te cover pjesme “Alle gegen alle” njemačkog dvojca D.A.F.

Laibach

Laibachu se omililo u prostoru Boogalooa kontekstualizirati lik Josipa Broza Tita na razne načine / Foto: Davor Denkovski

Laibachova je praksa da svoje standardne koncerte dijeli na dva dijela, u jednome svira upravo taj stariji materijal, dok je drugi posvećen aktualnom koncertu. Između je prigodni, 15-minutni intermezzo. Tako je bilo i u Boogaloou, kad je Laibach u drugom dijelu odlučio izvesti album Opus Dei. S vrsno ugođenim razglasom, u šestčlanoj postavi u kojoj su dominirali pjevač Milan Fras i pjevačica Marina Mårtensson, bend je pjesme izveo donekle prearanžirane i prilagođene ženskom vokalu. U nekim pjesmama novi aranžmani su jako dobro izvedeni, no u nekima je nedostajalo dinamike i možda smjelijih rješenja, pa je tempo nastupa prije izvedbi pjesma “Opus Dei/Leben heisst Leben” i “Geburt Eine Nation” malo pao. No, razornim izvedbama te dvije obrade, Laibach je sasvim oduševio dupkom ispunjenu dvoranu.

Kao i na prijašnjim nastupima, kad se na bisu Laibach pokazuje u sasvim drukčijem svjetlu, pa je prošle godine svoju country pjesmu “Love is Still Alive” ponudio u osam verzija na koncertu, tako je i sada iznenadio. Bis je započeo skladbom “Engine of Survival” koju je napisala Marina Mårtensson, a nastavio se obradom skladbe “Each Man Kills The Things He Loves”, koju je izvorno pjevala Jeanne Moreau. Marina je nakon toga ostvarila jedinu izravnu komunikaciju s publikom rekavši kako su na prošloj turneji pitali publiku koju pjesmu bi voljeli čuti na koncertu Laibacha i odgovor je bio “I Want To Know What Love Is” soft rock banda Foreigner. Pjesmu je kasnije obradila Mariah Carey, no izvedba Laibacha u mnogome je inventivnija i kao u slučaju pjesme “Live is Life” pretvorena je u himnu koju su zdušno pjevali svi u Boogaloou. Prije toga su na platnu bili osvanuli pozivi publici da plješće snažnije jer nije na sprovodu, što se doslovno objeručke prihvaćeno.

Laibach

Martina Martensson donijela je Laibachu novu zvučnu dimenziju / Foto: Davor Denkovski

I kad je već izgledalo da će se publika i Laibach rastati u ljubavi, na drugom bisu Laibach je izveo oporu pjesmu Billie Holiday “Strange Fruit” s prizorima uništenja, razaranja i smrti koje se događaju danas, vrlo blizu nas.

Laibach je opet pokazao mnoga svoja lica, a revitaliziranje albuma Opus Dei očito nema samo diskografsku dimenziju. Pjesme s tog albuma koje obrađuju kultove država, ličnosti, totalitarističkih sustava, terora i manipulacije, itekako su aktualne i danas.

Moglo bi Vas zanimati