15
lis
2022
Izvještaj

Laureati 10. natjecanja Papandopulo u Lisinskom

Papandopulo

share

U četvrtak, 13. listopada 2022., osam mjeseci nakon završetka 10. izdanja Hrvatskog natjecanja mladih glazbenih umjetnika Papandopulo, u velikoj dvorani Vatroslava Lisinskog održan je već tradicionalni koncert laureata. Riječ je o natjecanju u organizaciji Hrvatskog glazbenog saveza Unison, Ministarstva kulture i medija, Gradskog ureda za kulturu Zagreba te Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog, a osim snažne podrške grada i države, natjecanje promiče i Hrvatsko društvo skladatelja, nagrađujući mlade glazbenike za najbolju izvedbu djela hrvatskog autora u protuvrijednosti od 500€.

Prve tri nagrade, uz određenu novčanu svotu, mladim glazbenicima tijekom i neposredno nakon završetka školovanja  omogućuju i profesionalno studijsko snimanje. Usto, natjecanje od prošle godine organizira i online natjecateljski krug pod nazivom Virtualni uzmah. Taj krug zanimljiv je jer, umjesto natjecateljskog žirija, najbolje izvedbe bira publika putem web platforme natjecanja i društvenih mreža.

Nagradu publike čini studijska AV snimka skladbe kojom su natjecatelji osvojili nagradu, što su organizatori natjecanja nazvali Virtualnom glazbenom iskaznicom namijenjenom za prijave na natjecanja, audicije, majstorske seminare i slično. Osim tog, glazbenicima je omogućen, kad je to moguće, i kratak razgovor sa skladateljem izvedenog hrvatskog djela. Iz ovog kratkog predstavljanja, očigledno je kako Natjecanje Papandopulo nudi ukupno petnaest nagrada, što je u prijevodu prilično velik postotak nagrađenih, s obzirom na to da je broj prijavljenih kandidata ove godine bio četrdeset.

U veljači ove godine natjecali su se glazbenici u ukupno tri kategorije. Prva kategorija bila je namijenjena solo pjevačima, druga pijanistima, a treća glazbenicima na limenim puhačkim instrumentima – trubi, rogu, trombonu i tubi.

Iz prve je kategorije nagradu odnio mladi tenor Filip Filipović (1997.), snažnog i otvorenog glasa, jasne dikcije, uvjerljivog nastupa i neusiljenog vibrata, koji se u prethodnih devet godina, počevši od satova kod Bojana Pogrmilovića, školovao kod Matjaža Robavsa s ljubljanske Akademije za glasbo te Tomislava Mužeka i Giorgia Suriana sa zagrebačke Muzičke akademije.

Iz prve je kategorije nagradu odnio Filip Filipović, snažnog i otvorenog glasa, jasne dikcije, uvjerljivog nastupa i neusiljenog vibrata

Njegov uspjeh na regionalnim natjecanjima i vrijedne uloge u projektima Muzičke akademije nisu prošli nezapaženo pa je nakon debija u zagrebačkom HNK s ulogom Mehmeda Sokolovića iz Zajčeve opere, nastupao kao Gaston iz Verdijeve Traviate, Spoletta iz Puccinijeve Tosce i Tamino iz Mozartove Čarobne frule u riječkom HNK.

Na velikom je pobjedničkom koncertu prošloga četvrtka u Lisinskom izveo tri operne arije u ponešto klimavoj pratnji Simfonijskog orkestra HRT-a pod ravnanjem Ivana Huta. Za početak je odabrao Mozartovu ariju Tamina Dies Bildnis u kojoj je predstavio mladenačku pokretnost i vrijedan opseg svoga glasa. Nakon Mozartove, uvjerljivo i ekspresivno izveo je ariju Lenjskog Kuda, kuda iz opere Evgenij Onjegin Petra Iljiča Čajkovskog.

Fotografija s generalnog pokusa ©Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije

Za kraj ostavio je tenorski dragulj, ariju Vojvode od Mantove La donna è mobile iz Verdijeva Rigoletta. Dok je mladi Filipović briljirao i pokupio glasne ovacije, Simfonijski se orkestar HRT-a tromo borio s pokretnom arijom.

Iz kategorije puhačkih instrumenata, nagradu je odnio trombonist Mario Janković (1994.). Njegov je glazbeni put započeo u Skopju, a nastavio se na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji u razredu Marija Šinceka. Nagrađivani je glazbenik s pozamašnim brojem nastupa iza sebe, a već četvrtu godinu djeluje u Simfonijskom orkestru HRT-a.

Fotografija s generalnog pokusa ©Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije

Njegovu izvedbu krasi osjećaj za fino fraziranje, mekan i poprilično okretan ton, intonativna preciznost i, prije svega, opuštenost te mir u nastupu. Sve to pokazao je i na pobjedničkom nastupu u Lisinskom, za koji je odabrao trostavačni Koncert za trombon i orkestar danskog skladatelja Launyja Grøndahla. Njegova je izvedba zapravo i otvorila ovaj pobjednički koncert, a glasne ovacije iz malobrojne, no pretežno mlade publike, dale su do znanja da Zagreb pravilno odgaja buduće generacije ljubitelja umjetničke glazbe.

Glasne ovacije iz malobrojne, no pretežno mlade publike, dale su do znanja da Zagreb pravilno odgaja buduće generacije ljubitelja umjetničke glazbe

Konačno, u trećoj je kategoriji nagrađen pijanist Jan Niković (2001.). Taj mladi Zagrepčanin student je posljednje godine klavira na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u razredu Rubena Dalibaltayana, a istovremeno pohađa firentinsku Scuolu di Musica di Fiesole u razredu Elise Virsaladze. Osim tog, Niković se usavršava i na satovima klavira pri Međunarodnoj muzičkoj akademiji u Lihtenštajnu.

Fotografija s generalnog pokusa ©Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije

Njegove su vrline, radne navike i fizičke predispozicije već sada zasluženo međunarodno prepoznate i višestruko nagrađivane, a iz mora vrijednih postignuća, vrijedi istaknuti sudjelovanje na Junior Music Campu u Barceloni gdje je imao priliku raditi s velikim Lang Langom, s kojim je 2015. imao čast i zasvirati četveroručno pred 70.000 posjetitelja Allianz Arene u Münchenu, povodom spektakularnog predstavljanja nove momčadi FC Bayern München.

Nikovićevu izvedbu krasi uživljenost u glazbeni materijal i spontano igranje s fraziranjem, iz kojih proizlazi kreativna i osebujna izvedba, prepoznatljivog umjetničkog pečata

Jan Niković je za Lisinski pripremio pravu pijanističku poslasticu – Prvi koncert za klavir i orkestar u b-molu, op. 23 Petra Iljiča Čajkovskog. Već s prvim odvažnim i energičnim akordima mladenačke snage i velikih ambicija, bilo je očito kamo stremi Nikovićeva izvedba. Nju krasi uživljenost u glazbeni materijal i spontano igranje s fraziranjem, iz kojih proizlazi kreativna i osebujna izvedba, prepoznatljivog umjetničkog pečata.

Fotografija s generalnog pokusa ©Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije

Iako posjećenost pobjedničkog koncerta Papandopulo natjecanja nije tako velika, dugi pljesak i glasne ovacije iznova su vraćale tri mlada glazbenika na pozornicu velike dvorane Lisinskog, nagovještavajući njihovu perspektivnu glazbenu  karijeru. Dok je jubilarno 10. natjecanje Papandopulo obilježilo zvuk klavira, glasa i limenih puhača, sljedeće će izdanje natjecanja u veljači 2023. priliku dati gitaristima, čembalistima i orguljašima.

Moglo bi Vas zanimati