17
stu
2022
Izvještaj

Memorijal Franjo Krežma u Osijeku uz 160. obljetnicu Krežmina rođenja

Foto: Glazbena mladež Osijek

share

Svega nekoliko dana nakon što je drugi put ugostio Glazbenu tribinu Hrvatskog društva skladatelja, Osijek je u Arheološkom muzeju, na 27. izdanju Memorijala Franjo Krežma, međunarodnom susretu mladih gudača, okupio niz mladih violinista i brojne poklonike violinističke umjetnosti.

Foto: Glazbena mladež Osijek

Memorijal Franjo Krežma

U izvrsnoj organizaciji Glazbene mladeži u Osijeku, pod pokroviteljstvom Osječko-baranjske županije, Grada Osijeka i Ministarstva kulture Republike Hrvatske, od 11. do 13. studenog 2022., tijekom triju koncertnih večeri svoje su umijeće, prema uhodanoj i provjereno uspješnoj programskoj koncepciji, predstavili učenici glazbenih škola, studenti glazbenih akademija i mlada umjetnica Noami Konforta.

Bila je to i prigoda za obilježavanje 160. obljetnice rođenja violinskog virtuoza i skladatelja Franje Krežme (1862.-1881.), koji je unatoč kratkom životu proslavio domovinu i ostavio dubok trag na području hrvatske glazbene kulture, a čije dragocjeno stvaralaštvo, zahvaljujući zalaganju pojedinaca i organizacija, iz godine u godinu dobiva sve veći značaj. Njegov lik i djelo sve više prepoznaju i mladi glazbenici, kao i njihovi profesori, o čemu svjedoči i ovogodišnje višestruko uvrštavanje Krežminih skladbi na program Memorijala.

Prva koncertna večer bila je u znaku najmlađih violinista – učenika glazbenih škola iz Šibenika, Samobora, Osijeka i Zagreba. Andrija Cukrov, Filip Kukulj i Jana Micevski, učenici osnovnih glazbenih škola iz Šibenika, Samobora i Osijeka, predstavili su se usredotočenim i vedrom energijom protkanim izvedbama skladbi Rudolfa Matza, Fritza Kreislera i Georgea Perlmana, a ozbiljnost pristupa glazbenom sadržaju prikazali su i mladi srednjoškolci iz Glazbene škole Pavla Markovca i Glazbenog učilišta Elly Bašić u Zagrebu, Grigor Vidošević i Lina Ahn, izvevši stavak Allegro non troppo iz 3. koncerta za violinu i orkestar u h-molu, op. 61 Camillea Saint-Saënsa, odnosno Valse-Scherzo, op. 34 Čajkovskog i Krežminu Noć na Savi.

Zrelost i virtuozno muziciranje obilježili su izvedbu Lucije Kaplowitz, maturantice Glazbenog učilišta Elly Bašić koja se osječkoj publici predstavila izvedbom Scherza iz F-A-E sonate Johannesa Brahmsa, dok se nekadašnji učenik Glazbene škole Franje Kuhača u Osijeku, a sadašnji maturant Glazbene škole Pavla Markovca u Zagrebu, Alex Čapo, istaknuo profinjenim izvedbama dvaju stavaka iz Bachove 2. partite u d-molu te Krežmina omiljenog Scherzina.

Foto: Glazbena mladež Osijek

Pohvale svakako valja uputiti i njihovim profesorima Mariji Čače, Zdenki Japec, Marcu Grazianiju, Ivi Šalić, Nenadu Merleu, Mariji Ćepulić, Ivi Tovunac, Tomislavu Hühnu i Ines Ani Tomić, kao i umjetničkim suradnicima Domagoju Gušćiću, Svenu Brajkoviću, Vedranu Oršoliću, Petri Gilming i Kosjenki Turkulin, koji su mladim gudačima tijekom večeri davali nesebičnu podršku.

Završetak večeri protekao je u znaku solističke izvedbe nekadašnje učenice Glazbene škole Pavla Markovca u Zagrebu, a sada studentice 1. godine u klasi red. prof. art. Anđelka Krpana na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, Tao-Yuan Hsiao te Gustava Kujundžića, donedavnoga osječkog učenika profesorice Josipe Erhardt, koji na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji studira u klasi red. prof. art. Davora Philipsa. Tao-Yuan Hsiao uvjerljivo je izvela skladbe za violinu solo Bacha, Paganinija i Dešpalja, dok je Gustav Kujundžić, uz završni 14. capriccio Niccolóa Paganinija, s pijanisticom Petrom Gilming izveo dojmljivu Sonatu za violinu i klavir, op. 11 Jurja Stahuljaka.

Foto: Glazbena mladež Osijek

Memorijal Franjo Krežma u subotu je okupio studente glazbenih akademija iz Ljubljane, Novog Sada, Budimpešte i Zagreba, koji su svojim vrsnim izvedbama i umjetničkim osobnostima u potpunosti opravdali očekivanja. Koncert je otvorila Vesna Gostič, studentica 3. godine Glazbene akademije Sveučilišta u Ljubljani iz klase red. prof. art. Vasilija Meljnikova, izvedbama 2. sonate za violinu i klavir u A-duru, op. 100 Johannesa Brahmsa te Recitativa i Scherza, op. 6 Fritza Kreislera.

Foto: Glazbena mladež Osijek

Usredotočen i ozbiljan nastup gošće iz Slovenije, koji je ostvarila u suradnji s pijanisticom Renatom Hil, slijedila je izvedba Poeme, op. 25 Ernesta Chaussona, koju je raspjevanim tonom, u suradnji s Natašom Srdić Jan, iznijela Lena Lončar, studentica pete godine Akademije umjetnosti u Novom Sadu, iz klase izv. prof. art. Miroslava Pavlovića.

 

Foto: Glazbena mladež Osijek

Drugi dio večeri otvorila je Éva Kóbor, studentica treće godine violine iz klase prof. emeritus Eszter Perenyi na Glazbenoj akademiji Franz Liszt u Budimpešti, istaknuvši se promišljenim izvedbama skladbi za violinu solo – Sonate Miklósa Csemiczkog i 3. sonate za violinu solo u d-molu, op. 27, Balade Eugenea Ysaÿea.

Foto: Glazbena mladež Osijek

Kraj dojmljive koncertne večeri svojim je osobitim glazbeničkim entuzijazmom i virtuoznom izvedbom ispunila Ana Labazan Brajša, studentica treće godine violine iz klase red. prof. art. Leonida Sorokowa, uz pratnju Renate Hil. Sentimentalni prizvuk Meditacije, op. 42, br. 1 Petra Iljiča Čajkovskog, slijedila je upečatljiva Carmen fantazija koju je na teme iz Bizetove uspješnice satkao Franz Waxman.

Foto: Glazbena mladež Osijek

Posljednja večer Memorijala tradicionalno je rezervirana za nastup odabranih mladih umjetnika koji su se istaknuli svojim recentnim postignućima, a ovoga puta ta je čast pripala violinistici Noami Konforta, koja je nastupila uz svesrdnu podršku i pouzdanu umjetničku suradnju Petre Gilming. U dobi od samo petnaest godina Noami Konforta upisala je Muzičku akademiju u Zagrebu, u klasi Leonida Sorokowa, nakon diplome nastavila se usavršavati kod Gorana Končara na istoj ustanovi, a iza sebe ima brojne nastupe, uspjehe i osvojene nagrade.

Foto: Glazbena mladež Osijek

Prvi dio svoga osječkog koncerta mlada je violinistica ispunila hrvatskim glazbenim stvaralaštvom. Otvorivši večer uvjerljivom izvedbom Canzonette Ive Josipovića, Noami Konforta i Petra Gilming ostvarile su skladnu suradnju u izvedbi romantičarskog, mladenačkog ostvarenja Dore Pejačević, 1. sonate za violinu i klavir u D-duru, op. 26, u kojoj u prvi plan izviru ekspresivne mogućnosti violine. Prvi dio večeri prigodno je zaključio Krežmin profinjeni Scherzino.

Memorijal Franjo Krežma

Foto: Glazbena mladež Osijek

Umjetničku zrelost, predano muziciranje, punoću tona i visoku razinu tehničke spreme Noami Konforta prikazala je u izvedbi monumentalne skladbe violinističkoga repertoara, Sonate za violinu i klavir u A-duru Césara Francka, uz svesrdnu podršku Petre Gilming, dostojanstveno privevši kraju još jedno iznimno uspješno izdanje Memorijala Franjo Krežma, koji već više od pola stoljeća nesebično promiče mlade glazbenike.

Moglo bi Vas zanimati