Zavod za eksperimentalni zvuk u KSET-u: Duo O YAMA O kao uvod u 5 dana avangarde i novih spoznaja
U utorak, 31. svibnja u zagrebačkom KSET-u otvoren je peti po redu festival ZEZ, Zavod za eksperimentalni zvuk. Radi se o događanju posvećenom eksperimentalnoj glazbi i srodnim izričajima u zvuku koji se ponovno odvija u svom originalnom, proljetnom razdoblju.
Uz Billyja Steigera na violini i Marie Roux na udaraljkama, festival je u utorak otvorio britansko-japanski folk sastav naziva O YAMA O. Ovaj dvočlani sastav posvećen je principu muziciranja s tzv. pronađenim objektima (objets trouvés) stvara glazbu od objekata pronađenih na ulici – raznih zdjelica, tanjurića, čaša, igračaka, cijevi, sastavnih dijelova satova, folija ili balona. Teško je bilo fokusirati se na proučavanje samih predmeta dok bend s pratnjom stvara sanjive melodije kakve bacaju u trans. Uz pratnju violine i udaraljki te uz ekspresivne i dinamične vokalne napjeve jedne od članica, “pronađeni objekti” postaju izvor novih ideja, osjećaja i spoznaja.
Nakon njih, nastupili su hrvatski i slovenski umjetnik i glazbenik Branimir Štivić i Jaka Berger, koji su u okviru rezidencijalnog programa u svibnju u Zagrebu zajednički stvorili elektroakustičku audiovizualnu izvedbu i predstavili je u sklopu otvorenja.
Avangarda i tradicija u jednom
Kroz svoju glazbu, kažu iz sastava O YAMA O, traže transcendentalno u onom svakodnevnom. Prije same izvedbe, članice sastava Rie Nakajima i Keiko Yamamoto razgovarale su s glazbenim kritičarom Antonijem Pošćićem o svom radu, stvaranju i trenutnim uvjetima u Velikoj Britaniji. O YAMA O s još dvoje članova na violini i udaraljkama u Zagrebu su nastupile pred punim KSET-om.
Duo istražuje nijanse svakodnevice kroz asocijacije na japansku folk glazbu, na sjecištu mita i tradicije s rutinom. Tradicija se isprepliće s neobičnim, neistraženim, konceptualnim, a publika je ona koja treba stvoriti značenje, istaknule su umjetnice uoči nastupa. Glazbenici su samo struktura, a publika i ljudi koji je čine tijelo su koje nadopunjava značenje svakog nastupa, objasnile su prisutnima na uvodnom razgovoru.
Keiko je suosnivačica kultnog londonskog avangardnog utočišta Cafe OTO, gdje sastav svakodnevno obitava i djeluje. Oaza je to kreativnog stvaralaštva u koju su svi dobrodošli, gdje ne postoje granice kada je riječ o otkrivanju novih svjetova i neistraženih čuvstava. Ipak, tvrde one, u Londonu se više ne može živjeti kao prije.
Ekonomska i društvena situacija nepovoljne su za umjetnike, a pogotovo za one iz domene undergrounda. Prostor u kojem se okupljaju i dalje privlači brojne posjetitelje, a pogotovo studente koji imaju besplatan ulaz na sva događanja. Ekonomska kriza pogodila je i njihov rad, pa ne broje više toliko javnih nastupa koliko ranije.
Japanske supkulture, mitovi, folklor i suvremena umjetnost inspiriraju stvaralaštvo ovog sastava. O YAMA O izdali su svoj debitantski album 2018. za MANA Records (Nicolas Jaar, Luc Ferrari, Uwalmassa…). Svirali su na festivalima i sajmovima diljem Ujedinjenog Kraljevstva i međunarodno, uključujući Music By Any Means u Somerset Houseu, LCMF, Novas Frequências, Borealis Festival, Late Junction Festival, Supernormal i Art Basel Hong Kong. O YAMA O zagrebačkoj publici predstavile su novi album koji uskoro izlazi u produkciji Davida Cunninghama (The Flying Lizards).
Ovaj duo stvara glazbu koja je fuzija tradicionalnog japanskog folka i suvremene improvizirane glazbe. Osim toga, na svaki nastup utječe i publika, kažu. Njihova glazba rezultat je trenutka i iskrenog stvaranja u trenutku. Kada komadić folije bacaju na pod zajedno s igračkom autića koji onda zajedno s njima “improvizira” zvuk, umjetnice se prepuštaju vanjskom; onome što je izvan njihove kontrole. Prilagoditi se pronađenom, zatečenom na licu mjesta i neuobičajenom te prenijeti spontanost osjećaja na publiku, ono je što im je pošlo za rukom na zagrebačkom nastupu.
Ipak, koncert je imao jasno definiranu strukturu. Počeo je sa samo troje glazbenika na sceni i vokalisticom na katu, odnosno na galerijici KSET-a, koja šapatom daje do znanja publici da je prisutna. Uskoro se spušta u prizemlje, recitira glasnije, pa pjeva ponavljajući tonove i riječi, a zatim ponovno šapće i sve to improvizirajući, kako glas, tako i pokret.
Na koncertu se u jednom trenutku ‘urušio’ dio papirnate dekoracije koja je visjela sa stropa što je kod publike izazvalo komešanje i smijeh, no nije to jedini put tijekom koncerta da je u publici došlo do takvih reakcija. Šuškanje velike role papira koja leluja nad glavama posjetitelja tako je postao samo još jedan pronađeni objekt, uklapajući se u cjelokupnu atmosferu – tajanstvenu i monumentalnu, koja je u stanju konstantne mijene.
Iznenađena publika
S koncerta O YAMA O publika izlazi nasmijana i širom otvorenih očiju. Na prvu večer ZEZ-a, kapaciteti KSET-a su bili popunjeni. Mnogobrojna publika bila je raznovrsna i uglavnom već upućena na ono što dolazi. Ipak, mnogi su se u pauzi nakon koncerta O YAMA O, a prije nastupa Štivića i Bergera, upustili u strastvene rasprave o značenju eksperimentalne glazbe, njezinu utjecaju na svijest i novim atmosferama koje može stvoriti.
Veći broj pristunih došao je iz ljubavi prema eksperimentalnom zvuku Branimira Štivića i Jake Bergera te premijere njihove koprodukcije. Publika koja prati ZEZ upućena je u njihov rad zahvaljujući prijašnjim izdanjima festivala. “Na ZEZ dolazi malo drukčija publika od one koja inače posjećuje KSET”, objašnjava Matija Resman, jedan od organizatora festivala, koji je prije nego što se počeo baviti organizacijom i sam bio dio vjerne publike ovog događanja. “Od metalaca i pankera preko ljudi koji slušaju elektorniku, do starije ekipe koja sluša jazz i ljubitelja avangarde”, na ZEZ-u ima svega, on tvrdi, te dodaje kako je programski sadržaj namijenjen svima te se zato trude učiniti ga što raznovrsnijim.
“Glazbeni izričaj može biti zanimljiv na različite načine, a za svaku emociju postoji neki žanr”, mišljenja je Resman.
On je 2017. posjetio ZEZ kada se održavao Japanese new music festival – gdje su nastupili članovi benda Ruins i Acid Mother Temples. “Kad sam vidio dedice kako sviraju kišobrane na stageu, bio sam oduševljen i nakon toga sam ostao zaljubljen u ZEZ. Uvijek sam obožavao dolaziti na taj festival”, govori.
ZEZ u Zagreb donosi neobično, neponovljivo i neviđeno. Nina Maštruko, jedna od prvih organizatorica, koja je preuzela Zavod za eksperimentalni zvuk dok je još bio koncertni program od njegovog osnivača Ante Zvonimira Stamaća, kaže kako se s godinama publika formirala i definirala: “Na početku je bilo teže dovući ljude na nešto što ne poznaju, a imam osjećaj da sada ZEZ postaje ono što smo oduvijek htjeli da bude, a to je događanje na kojemu se može čuti i vidjeti nešto dobro i zanimljivo te za koje ljudi znaju kao takvo”, ona navodi i dodaje: “Čak i ako im se ne sviđa, znaju da će biti zanimljivo i da će vidjeti nešto novo. Zato krilatica ‘Slušaj drugačije’.”
ZEZ će trajati do 5. lipnja, a program i raspored koncerata nalazi se ovdje. Otvorena je i Izložba zvuka u sklopu festivala. Ulaz na izložbu je besplatan.