Otvaranje 32. MBZ-a
Sjajni solisti i maestro Rophé u izazovima novih djela
U Zagrebu je u četvrtak otvoren 32. Muzički biennale Zagreb svečanim koncertom Simfonijskog orkestra HRT-a pod ravnanjem njihovog šefa dirigenta Pascala Rophéa.
Sigurni okviri simfonijskog ciklusa
Nakon niza predfestivalskih programa koja su u Zagrebu od kraja ožujka ove godine tematizirali (puno) širi okvir festivala, svečano otvorenje MBZ-a dočekali smo u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinski u okvirima Majstorskog ciklusa HRT-a.
Uvodni govor umjetničke ravnateljice MBZ-a Margarete Ferek Petrić inaugurirao je festival čiji je cilj prema njezinim riječima bio „postaviti temelj i smjernice koje se bave gorućim temama s obzirom na svijet u kojem živimo, bez ograničavanja umjetničkih sloboda“, dok je pozamašan program uvodne festivalske večeri opisala kao „ogledalo za svestranost koja se jasno odražava u ovogodišnjim biennalskim događanjima“.
Naše smo glazbeno putovanje u poznato i nepoznato tako započeli tradicionalnim simfonijskim koncertom, na programu uokvirenom većim simfonijskim djelima dvaju živućih skladatelja; sasvim novog djela Clemensa Gadenstättera i godinu stare skladbe Tristana Muraila, uz djelo za gudački orkestar Plohe i boje iz 2014. godine Davorina Kempfa, skladatelja i akademika koji je preminuo prošle godine, kao i novu skladbu uspješne hrvatske skladateljice Mirele Ivičević za trubu i orgulje.
Dvije praizvedbe, jedan hommage, uključivanje hrvatskih autora, tzv. žensko skladateljsko pismo, vrhunski solisti, izvedba skladbe jednog od najvećih živućih skladatelja suvremene glazbe s prošlogodišnjeg izdanja festivala Présences 2022 te koprodukcija s festivalom Musikprotokoll iz Graza otkrivaju više pomirenih silnica u programskom kolažu koje su izvedene u jednom luku.
Vrhunski interpreti u središtu
Dramaturški kompaktan, ali ipak sadržajem i duljinom zahtjevan program različitih skladateljskih poetika u visokoj izvedbenoj koncentraciji držao je briljantni Pascal Rophé, inače jedan od „najtraženijih tumača suvremene glazbe“, kako je predstavljen i u programskoj knjižici. Od svojeg je dolaska na mjesto šefa dirigenta SO HRT-a od početka ove sezone fokusirano i strpljivo gradio repertoar i izvedbenu razinu orkestra za ovakav zalogaj.
Suradnja s vrhunskih solistima specijaliziranim za repertoar suvremenih autora bila je presudna za izvedbu ovog repertoara, kao i motiv našim glazbenicima koji su vrlo uzorno odgovorili visokim zahtjevima odabranih partitura agilno surađujući s dirigentom i solistima.
„Mi smo ovdje da branimo neku glazbenu zamisao jezicima koji su katkad različiti kao što je slučaj kod Clemensa Gadenstättera, Tristana Muraila i Davorina Kempfa, jednog od velikih hrvatskih skladatelja čiju glazbu veoma cijenim.” „…Obavili smo velik posao i ponosim se glazbenicima“, izjavio je maestro Rophé za izravni prijenos koncerta na Trećem programu Hrvatske televizije.
Zahvaljujući narudžbi MBZ-a i koprodukciji s festivalom Musikprotokoll Graz, na samom je početku praizveden Koncert za flautu i orkestar Making of – Intimacy („Stvaranje – intime“) Clemensa Gadenstättera uz briljantnog solista Karl-Heinza Schütza, inače prvog flautista Bečke filharmonije koji aktivno djeluje kao solist i komorni glazbenik.
Polusatni format koncerta već govori o ambicioznosti djela nastalog u sadašnjem trenutku ubrzanosti suvremenog svijeta.
Polusatni format koncerta govori o ambicioznosti djela
Tematizirajući „percepciju i iskustva našeg intimnog doživljavanja, transformirana u zvukovne pojave“, koncert pred slušatelja postavlja široki okvir za istraživanje i refleksiju na zadanu temu. Zvukovna iskustva u amalgamu skladateljskih tehnika, uz zahtjevnu dionicu solo flaute otkrili su skladateljev blizak odnos prema ovom instrumentu te uzbudljiv slušateljski izazov.
„Rad na ovoj skladbi za mene je bio poseban jer sam odgojen kao flautist i dugo sam vremena radio kao profesionalni flautist no sada više nisam na sceni“ otkrio je Clemens Gadenstätter u intrevjuu za izravni prijenos koncerta na Trećem programu Hrvatske televizije.
Od samog početka orkestar i solist morali su vrlo blisko surađivati, izražavajući glazbu organski građenu oko karakterno pisane solističke dionice, uz upotrebu impresivnog instrumentarija, brojnih efekata i elektronike.
„Ta kombinacija flaute, orkestra i elektronike odražava opet ono što mi pri slušanju percipiramo. Elektroničke zvukove koji su svi samo dokumentirani, zvukove iz flaute koji su snažno potaknuti osjećajima. I orkestar koji sve to tako reći širi na veliko tijelo“, otkrio je skladatelj.
Vrsni pijanist François-Frédéric Guy bio je nositelj drugog solističkog koncerta te večeri iz opusa Tristana Muraila, jednog od najistaknutijih francuskih suvremenih skladatelja i dobro poznatog gosta Muzičkog biennala Zagreb (Tristan Murail, osim kao dio programa, bio je skladatelj u žarištu MBZ-a 2009. godine kada je boravio u Zagrebu).
Fantaziju-impromptu za klavir i orkestar L’oeil di cyclone (Oko oluje) koji predstavlja drugi klavirski koncert u skladateljevom opusu, Guy je s velikim uspjehom praizveo u veljači prošle godine, dok mu je ovo bila četvrta izvedba. Inspiracija pijanističkim opusom Frédérica Chopina i Franza Liszta integrirana je u suvremeni skladateljski jezik povezan uz spektralnu glazbu kao i poetiku Oliviera Messiaena čiji je Murail bio učenik.
Provlačeći dugačak povijesni luk pijanističkog umijeća kroz vlastiti filter, Murail je napisao izrazito virtuozno djelo specifične atmosfere i profinjenosti izražene kroz fino nijansiranje spektralnih harmonija i tonskih boja unutar orkestra te istaknutu klavirsku dionicu.
„Koncert nosi podnaslov Fantazija-impromptu što je referenca je na istoimeno djelo Frederica Chopina čija se tema koristi u skladbi na spektralni način, zaogrnuta u spektralne harmonije“ objasnio je François-Frédéric Guy. Ovaj koncert za klavir, od interpreta traži iznimnu komunikaciju i uigranost, obzirom da prema Guyjevu svjedočenju Tristan Murail „ne koristi klasične taktove, nego samo indikacije za sviranje“.
Specifičnost suvremene glazbe, višeslojnost je tehnika koje glazbenici moraju koristiti pri izvedbama ovisno o partituri, ali i glazbena maštovitost prilikom prve izvedbe djela, s obzirom na to da se interpretacija postavlja prvi put bez referenci na neku raniju izvedbu.
Svoj pijanizam najviše je potvrdio u dodatku
Utoliko je iskusnost interpreta i ozbiljna priprema neophodna za izvedbu ovakvih skladbi. Pijanist je u tom smislu već stekao iskustvo u izvođenju ovog uzbudljivog djela, iako je svoj pijanizam najviše potvrdio u izvedbi solističkog djela koje je izveo kao dodatak koncertu.
Posebno težak zadatak Simfoničari HRT-a imali su pri izvedbi skladbe Plohe i boje Davorina Kempfa koja kroz izrazito divizioniran orkestar daje veliku važnost individualnim instrumentima u orkestru, koristeći niz polifonih tehnika i ekspresivnost klasičnijeg zvukovnog totala od ostalih djela na programu.
Injekcija boje programu
Svježinu i efektnost koncerta naglasila su dva komorna intermezza za trubu i orgulje How to Fly I i II Mirele Ivičević iz ciklusa Glazba za vjerske ustanove koji reinterpretira liturgijske elemente i rekvizite.
U intermezzima, ova višestruko nagrađivana skladateljica prvi put koristi orgulje u svom opusu. Uz specifično osvjetljenje scene (koje je oblikovao Bojan Gagić) i postavu trubača u povišenoj orkestralnoj niši, dobili smo posebnu atmosferu ovog živog glazbenog dijaloga u dojmljivoj izvedbi Ivana Đuzela na trubi i Urse Ljuban za orguljama.
Razigranost neistraženim mogućnostima orguljskog zvuka skladateljica je dojmljivo oblikovala na nadrealnu temu
Razigranost neistraženim mogućnostima orguljskog zvuka skladateljica je dojmljivo oblikovala na nadrealnu temu, kako sama navodi „kraljice koja se probudila i rekla: hoću letjeti, iz dubine crvene do visine ljubičaste!“.
Upravo su te boje svjetlosti dominirale dvoranom Lisinski dok je Ivan Đuzel profinjenim zvukom udahnio kraljičin put prema visinama uz potporu bogato nijansirane zvučne podloge u orguljama u interpretaciji Urse Ljuban, uvijek u službi ukupne glazbene dramaturgije, bez suvišnog naglašavanja pojedinačnih mogućnosti svakog od instrumenta.
_______
Sufinancirano sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.