03
ruj
Izvještaj

Korak u budućnost s mixtuur orguljama

Zadar organ festival

Zadar organ festival Foto: Toni Kulaš

share

„Tiha voda brege dere“ poslovica je kojom se diči međunarodni interdisciplinarni orguljski Zadar Organ Festival. Već četvrtu godinu u nizu, taj poprilično opsežni festival organizira sasvim mali organizacijski tim od niti šačice ljudi, i to u dva dijela (edukativni i koncertni) – sasvim besplatno!

Tea Kulaš / Foto: Toni Kulaš

U pozadini priče stoji neprofitna Umjetnička organizacija Zara na čelu s Teom Kulaš, diplomiranom orguljašicom i muzikologinjom koja svakog rujna predano u Zadar dovodi velika domaća te strana lica orguljaške scene i općenito umjetničkog svijeta. Vrijednim radom i nemjerljivim zalaganjem stekla je naklonost i podršku volontera te niza manjih i većih poduzetnika u Zadarskoj županiji, a osim velikih domaćih srca, razumijevanje za njezinu viziju prepoznala je i nizozemska radionica orgulja Mixtuur.

Zahvaljujući njoj, Zadar Organ Festival na čak tri koncerta ovog rujna silazi s crkvenog kora na prijenosne digitalne orgulje serije Intrada i predstavlja publici ne samo inače skriveno sviranje orguljaša, već i neki drugi spektar zvukova i orguljskih mogućnosti. Upravo je na tim orguljama na svečanom koncertu otvorenja 1.9. u zadarskoj crkvi sv. Krševana nastupio nagrađivani ruski orguljaš Aleksey Vylegzhanin.

Foto: Toni Kulaš

Bio je to pomalo neobičan i svakako nesvakidašnji koncert na kojem su se sudarila dva svijeta zajedničkog nazivnika – suvremeni orguljski repertoar inspiriran srednjovjekovnom glazbom i nepretenciozni, surovo jednostavan gregorijanski koral. Vokalni dio izvela je Choralschola Odsjeka za crkvenu glazbu i orgulje bečkog Sveučilišta za glazbu i izvedbene umjetnosti pod vodstvom Antanine Kalechyts. Ta bjeloruska glazbenica ponosi se doktoratom iz gregorijanskog korala koji trenutačno i predaje na spomenutom bečkom sveučilištu. Kalechyts je završila u razredu velikog Franza Karla Praßla, međunarodnog autoriteta crkvene glazbe impozantne vještine i neiscrpnog znanja, barem što se tiče srednjovjekovne glazbe.

Foto: Toni Kulaš

Preciznost, odmjerenost, prepoznatljivi pokreti rukom, muziciranje, promišljanje latinskog teksta i nepregledno dugi dahovi zaštitni su dah ove „koralne škole“, a rijetki izleti u najraniju polifoniju u responzoriju Vidi speciosam iz 14-stoljetnog manuskripta A-GU 30 ili antifoni Botrus cypri iz nešto kasnijeg Vorau 287 začinili su i osvježili specifičan program.

Kao svojevrsni intermezzo, gregorijanske korale prekidala je orguljaševa svirka, a posebno su se istaknula djela Gregoriana i Pange lingua velikog libanonsko-francuskog skladatelja Najija Hakima, baš kao najava njegovom dolasku ovog rujna na peti koncert Zadar Organ Festivala (18.9.). Hakimova djela obilježava poseban ezoteričan zvuk, mističan i nalik na kakvu sliku impresionističkog umjetnika, katkad blizak Debussyju, kojeg naizmjence prizemljuju teški i virtuozni, zemaljski dijelovi. Na povišenoj središnjoj apsidi ispred baroknog oltara te romaničke crkve zagasite ljepote, pod maglovitim svjetlom na Mixtuurovim orguljama Vylegzhanin predstavio je svoju genijalnost na orguljama i objasnio zašto se iznova vraća na ZOF.

Foto: Toni Kulaš

I premda smo spremni nekako stereotipno zaključiti da će mistična monofonija s rijetkim izletima u najraniju polifoniju, s nerazumljivim latinskim jezikom i kao meditacija dugim dahovima, zapravo interesirati možda tek stariju generaciju, iznenađujuć i pretežan broj mladih lica u publici prvog koncerta ZOF-a posvjedočio je upravo suprotno. S namjerom i nestrpljivim iščekivanjem, prva je publika pristigla već pola sata prije koncerta, želeći, pomalo paradoksalno, od najstarijeg doživjeti nešto novo i osvježavajuće.

Foto: Toni Kulaš

Jedna od vizija Zadar Organ Festivala je pokušati dati publici ono što im možda nedostaje i ukazati na neka nova rješenja koncertnih događanja – od velikih stvari, kao što su 300 kg teške prijenosne orgulje, pa do malih, poput QR kodova na programskim letcima s adresom na sadržajne službene stranice festivala koji smanjuju udio tiskanih materijala ili pak onih neopipljivih, poput u cijelosti snimljenih koncerata postavljenih na YouTube kanalu ZOF-a.

Foto: Toni Kulaš

Poseban je to i unikatan festival na svaki način, o čemu već svjedoči i čaroban plakat ruske autorice Galie Zinko koji prikazuje plavokosu sirenu za orguljama na kitu ispred siluete amblematskih građevina grada Zadra, a kao takav sasvim oduzima dah. Ove je godine ZOF pripremio čak šest koncerata, a posljednji donosi i jednu praizvedbu Berislava Šipuša.

Foto: Toni Kulaš

Moglo bi Vas zanimati