Pasionska baština - Muka u fokusu snažne interpretacije
![Pasionska baština](https://glazba.hr/wp-content/uploads/2022/03/276288143_2938290226463101_6303263071728802075_n-1030x632.jpg)
Petnaesti dan od početka ovogodišnje Pasionske baštine, taj je festival svoju vjernu publiku preselio u crkvu sv. Blaža. Iskoristivši koncert kao priliku za doživjeti pretposljednji dan zagrebačkog Festivala svjetla i uživati u relativno toploj večeri, zagrebačka je publika crkvene klupe popunila do zadnjeg mjesta, no to nije spriječilo zamjetan broj prisutnih da poslušaju cijeli koncert stojeći.
![](https://glazba.hr/wp-content/uploads/2022/03/277007015_2938288416463282_2518268736369078499_n-1024x683.jpg)
Foto: Samir Cerić Kovačević
Tako velikom odazivu na subotnji koncert zasigurno nije doprinijelo samo zvučno ime 31. korizmenog glazbenog festivala, već i najavljeni izvođači, među kojima se, uz ustaljenu Moniku Cerovčec i Oratorijski zbor crkve sv. Marka, javilo i ime naše velike Monike Leskovar. Kako tu vrhunsku violončelisticu odviše rijetko viđamo ne samo na zagrebačkim, već hrvatskim pozornicama općenito, ovo je gostovanje njezinim obožavateljima bilo jedno ugodno i dugo iščekivano iznenađenje.
Pietà
Koncert pod nazivom Pietà inspiriran je jednim od najpoznatijih i najpotresnijih prikaza u kršćanskoj ikonografiji, na kojem Blažena Djevica Marija u krilu drži izranjavano, mrtvo Isusovo tijelo. Prikaz u kojem Bogorodica oplakuje svoga sina osmišljen je s namjerom da u vjernicima izazove sućut i sažaljenje radi postizanja uskrsne katarze. Shodno tome, djela na programu subotnjeg koncerta u fokus su stavila upravo majčinu muku, pokušavši glazbeno dočarati jecaj ranjenog majčinog srca.
![](https://glazba.hr/wp-content/uploads/2022/03/277006990_2938288369796620_8327734417759391395_n-1024x683.jpg)
Foto: Samir Cerić Kovačević
Već letimičan pogled na koncertni program od ukupno pet djela ukazuje na vješto preplitanje samo tri skladatelja, od kojih su dva predstavnici suvremenog zborskog izričaja, s posebnim naglaskom na religiozni sadržaj. Prvi je od njih Knut Nystedt, Norvežanin čiji je zborski opus inspiriran gregorijanskim koralima i prožet religioznim tekstovima.
![](https://glazba.hr/wp-content/uploads/2022/03/276295416_2938288216463302_4604989098683330857_n-1024x683.jpg)
Foto: Samir Cerić Kovačević
Kontemplativna atmosfera
Stoga ne iznenađuje da je za jedno od djela posudio Bachov koral Komm, süßer Tod, komm selge Ruh i rastočio ga na pojedinačne zborske dionice, koje smo te večeri slušali u crkvi sv. Blaža. Drugi je suvremeni zborski skladatelj s programa Englez John Tavener, koji se na sličan način istaknuo pišući prvenstveno meditativna zborska djela sakralnog karaktera pod utjecajem minimalizma i gregorijanskog korala.
Imajući na umu Nystedtovu uputu o izvođenju spomenutog Bachova korala, za prvo je djelo na programu Jurica Petar Petrač, dirigent Oratorijskog zbora crkve sv. Marka, vješto posložio zbor iza leđa publike, kako bi kratkim i nježnim Bachovim koralom Pred tobom padam nice otpočeo koncert i oblikovao kontemplativnu atmosferu. Siguran početak, razgovijetan tekst i čista intonacija promptno su navijestili uspješan koncert.
![](https://glazba.hr/wp-content/uploads/2022/03/276260826_2938288143129976_6654439597485392102_n-1024x683.jpg)
Foto: Samir Cerić Kovačević
Za Nystedtovu obradu Bachova korala, zbor se iz jedne zbijene cjeline raspršio duž crkve, uranjajući prisutne u valove harmonija s disonantnim preklapanjima, što su namjeravali postići učinak umjetno stvorene jeke. Tijekom posljednjih taktova Nystedtova djela, pomalo jeziva posmrtna procesija zbora do svog konačnog odredišta ispred oltara postigla je željeni efekt i pridobila svu pozornost i emocije slušatelja.
![](https://glazba.hr/wp-content/uploads/2022/03/276983107_2938288066463317_3059429675393463740_n-1024x683.jpg)
Foto: Samir Cerić Kovačević
Dijalog instrumenta i cijele palete zborskoga zvuka
Korali su se uskoro razriješili prvim tonovima violončela Monike Leskovar, koje je suptilno najavilo njezino prisustvo i kontrastnu ulogu na tom vokalima prožetom koncertu. Na redu je bilo Tavenerovo djelo Svyati u kojem skladatelj zanimljivo kombinira dijalog instrumenta i cijele palete zborskoga zvuka, izmjenjujući glavnu riječ s bordunom – čas u zborskim dionicama, čas u violončelu.
![](https://glazba.hr/wp-content/uploads/2022/03/276993328_2938288599796597_8950740135880979818_n-1024x683.jpg)
Foto: Samir Cerić Kovačević
Moniku Leskovar na pozornici je potom zamijenila njezina imenjakinja, sopranistica Monika Cerovčec, interpretirajući drugo Tavenerovo djelo sa subotnjeg programa. Riječ je o tužaljci Majke Božje s naslovom The Lament of the Mother of God u kojem taj engleski skladatelj perfektno dočarava jecaj i bol majke za izranjavanim sinom, postepeno podižući zaziv soprana te time održavajući napetost ove poprilično introspektivne i snažno dirljive skladbe.
![](https://glazba.hr/wp-content/uploads/2022/03/276300388_2938290189796438_9090260992727225493_n-683x1024.jpg)
Foto: Samir Cerić Kovačević
Apstraktne glazbene fraze, nabijene snažnom emocijom
Program koncerta zatvorila je Nystedtova Stabat Mater u kojoj ulogu Bogorodice preuzima violončelo. Gotovo improvizirane i apstraktne glazbene fraze, nabijene snažnom emocijom, specijalnost su dosadašnjeg Leskovaričina izvedbena izričaja koji već godinama uspješno njeguje, što je uvelike pridonijelo visokoj razini zagrebačke interpretacije Nystedtova djela.
![](https://glazba.hr/wp-content/uploads/2022/03/276308726_2938289243129866_9021095028547601048_n-1024x683.jpg)
Foto: Samir Cerić Kovačević
Uspjeh koncerta publika je nagradila dugim pljeskom, na što je zbor odgovorio glazbenim dodatkom, odabirući kratki i efektni Stabat Mater hrvatskog skladatelja Vladana Vuletina. Konačno, na cjelokupni pozitivni dojam koncerta snažno je utjecao ne samo izvrstan i skladan odabir djela, već i uvježbanost članova zbora Cantores sancti Marci i njihova fokusiranost na svog voditelja.