21
ožu
2022
Izvještaj

Pasionska baština - Muka u fokusu snažne interpretacije

Pasionska baština

Foto: Samir Cerić Kovačević

share

Petnaesti dan od početka ovogodišnje Pasionske baštine, taj je festival svoju vjernu publiku preselio u crkvu sv. Blaža. Iskoristivši koncert kao priliku za doživjeti pretposljednji dan zagrebačkog Festivala svjetla i uživati u relativno toploj večeri, zagrebačka je publika crkvene klupe popunila do zadnjeg mjesta, no to nije spriječilo zamjetan broj prisutnih da poslušaju cijeli koncert stojeći.

Foto: Samir Cerić Kovačević

Tako velikom odazivu na subotnji koncert zasigurno nije doprinijelo samo zvučno ime 31. korizmenog glazbenog festivala, već i najavljeni izvođači, među kojima se, uz  ustaljenu Moniku Cerovčec i Oratorijski zbor crkve sv. Marka, javilo i ime naše velike Monike Leskovar. Kako tu vrhunsku violončelisticu odviše rijetko viđamo ne samo na zagrebačkim, već hrvatskim pozornicama općenito, ovo je gostovanje njezinim obožavateljima bilo jedno ugodno i dugo iščekivano iznenađenje.

Pietà

Koncert pod nazivom Pietà inspiriran je jednim od najpoznatijih i najpotresnijih prikaza u kršćanskoj ikonografiji, na kojem Blažena Djevica Marija u krilu drži izranjavano, mrtvo Isusovo tijelo. Prikaz u kojem Bogorodica oplakuje svoga sina osmišljen je s namjerom da u vjernicima izazove sućut i sažaljenje radi postizanja uskrsne katarze. Shodno tome, djela na programu subotnjeg koncerta u fokus su stavila upravo majčinu muku, pokušavši glazbeno dočarati jecaj ranjenog majčinog srca.

Foto: Samir Cerić Kovačević

Već letimičan pogled na koncertni program od ukupno pet djela ukazuje na vješto preplitanje samo tri skladatelja, od kojih su dva predstavnici suvremenog zborskog izričaja, s posebnim naglaskom na religiozni sadržaj. Prvi je od njih Knut Nystedt, Norvežanin čiji je zborski opus inspiriran gregorijanskim koralima i prožet religioznim tekstovima.

Foto: Samir Cerić Kovačević

Kontemplativna atmosfera

Stoga ne iznenađuje da je za jedno od djela posudio Bachov koral Komm, süßer Tod, komm selge Ruh i rastočio ga na pojedinačne zborske dionice, koje smo te večeri slušali u crkvi sv. Blaža. Drugi je suvremeni zborski skladatelj s programa Englez John Tavener, koji se na sličan način istaknuo pišući prvenstveno meditativna zborska djela sakralnog karaktera pod utjecajem minimalizma i gregorijanskog korala.

Imajući na umu Nystedtovu uputu o izvođenju spomenutog Bachova korala, za prvo je djelo na programu Jurica Petar Petrač, dirigent Oratorijskog zbora crkve sv. Marka, vješto posložio zbor iza leđa publike, kako bi kratkim i nježnim Bachovim koralom Pred tobom padam nice otpočeo koncert i oblikovao kontemplativnu atmosferu. Siguran početak, razgovijetan tekst i čista intonacija promptno su navijestili uspješan koncert.

Foto: Samir Cerić Kovačević

Za Nystedtovu obradu Bachova korala, zbor se iz jedne zbijene cjeline raspršio duž crkve, uranjajući prisutne u valove harmonija s disonantnim preklapanjima, što su namjeravali postići učinak umjetno stvorene jeke. Tijekom posljednjih taktova Nystedtova djela, pomalo jeziva posmrtna procesija zbora do svog konačnog odredišta ispred oltara postigla je željeni efekt i pridobila svu pozornost i emocije slušatelja.

Foto: Samir Cerić Kovačević

Dijalog instrumenta i cijele palete zborskoga zvuka

Korali su se uskoro razriješili prvim tonovima violončela Monike Leskovar, koje je suptilno najavilo njezino prisustvo i kontrastnu ulogu na tom vokalima prožetom koncertu. Na redu je bilo Tavenerovo djelo Svyati u kojem skladatelj zanimljivo kombinira dijalog instrumenta i cijele palete zborskoga zvuka, izmjenjujući glavnu riječ s bordunom – čas u zborskim dionicama, čas u violončelu.

Foto: Samir Cerić Kovačević

Moniku Leskovar na pozornici je potom zamijenila njezina imenjakinja, sopranistica Monika Cerovčec, interpretirajući drugo Tavenerovo djelo sa subotnjeg programa. Riječ je o tužaljci Majke Božje s naslovom The Lament of the Mother of God u kojem taj engleski skladatelj perfektno dočarava jecaj i bol majke za izranjavanim sinom, postepeno podižući zaziv soprana te time održavajući napetost ove poprilično introspektivne i snažno dirljive skladbe.

Foto: Samir Cerić Kovačević

Apstraktne glazbene fraze, nabijene snažnom emocijom

Program koncerta zatvorila je Nystedtova Stabat Mater u kojoj ulogu Bogorodice preuzima violončelo. Gotovo improvizirane i apstraktne glazbene fraze, nabijene snažnom emocijom, specijalnost su dosadašnjeg Leskovaričina izvedbena izričaja koji već godinama uspješno njeguje, što je uvelike pridonijelo visokoj razini zagrebačke interpretacije Nystedtova djela.

Foto: Samir Cerić Kovačević

Uspjeh koncerta publika je nagradila dugim pljeskom, na što je zbor odgovorio glazbenim dodatkom, odabirući kratki i efektni Stabat Mater hrvatskog skladatelja Vladana Vuletina. Konačno, na cjelokupni pozitivni dojam koncerta snažno je utjecao ne samo izvrstan i skladan odabir djela, već i uvježbanost članova zbora Cantores sancti Marci i njihova fokusiranost na svog voditelja.

Moglo bi Vas zanimati