10. Rab Jazz Festival
Jazz od jutra do mraka

Na prijelazu iz kolovoza u rujan, deseti Rab Jazz Festival u četverodnevnom izdanju u povijesnu kulisu gradu donio je jazz od jutra do mraka
Pri dolasku na Rab dopratila me, ali i dočekala nevera, koja je ustrajala prva dva festivalska dana, tako da su pozornice planirane pod večernjim nebom zamijenjene zatvorenim prostorom Zimskog kina, ponad glavnog rapskog trga. Zna se da su otočka nevremena uvijek posebno nepredvidljiva, no u ovom slučaju donijela su i jednu dozu intimnosti, jer je Zimsko kino stvorilo drugačiji, gotovo filmski okvir za prve festivalske nastupe.

Rab Jazz Festival 2025.
Prvu festivalsku večer nastupili su njemačka jazz glazbenica Charlotte Illinger u pratnji Trija Indigo, opjevavajući u svojim autorskim kompozicijama poput “My Foolish Heart“, “Can’t We Be Friends“ ili “Save Your Love“ priče o ljubavnoj lakoći i slatkoći, ali i sjeti. Našlo se tu dakako i klasika, a među njima “I Could Write A Book“ iz mjuzikla “Pal Joey“, prije kojega je Charlotte istaknula kako su jazz pjesme strukturirane u temi, no u filmovima one postaju svojevrsne priče koje stvaraju određeni ambijent. Sastav se pritom vješto poigravao različitim stilovima – od bossa nova obrade “Flor de Lis” brazilskog glazbenika Djavana, pa sve do energičnog blues završetka uz “Red Top” Lionela Hamptona i Bena Kynarda.
Drugi dan festivala otvoren je uz jutarnju svirku bosanskohercegovačkog gitarista Boška Jovića koji je u minimalističkom akustičnom ozračju izveo niz virtuoznih interpretacija etno i sevdalinskog karaktera. Određena programska jednostavnost pokazala se kao pun pogodak – Rab Jazz Festival nije težio količinom, nego kvalitetom i atmosferom. Minimalistički raspored s dva koncerta dnevno stvorio je ritam koji je publici omogućio da u potpunosti uroni u glazbu, a istovremeno uživa u prostoru i odmoru.

Rab Jazz Festival 2025.
Večernji dio nastavio se ponovno u Zimskom kinu uz Jelena Jovović Quintet, koji je izveo mahom autorske kompozicije s albuma Heartbeat i Nightbird, a vrsnom izvedbom pokupio je višestruke aplauze od publike – čak i usred pjesama. Moćna vokalistica Jelena Jovović ujedno je i sjajna storytellerica, koja je izvela pjesme iz rodne grude, ali i one dostojne Broadwaya, vodeći na glazbene eskapade u nepoznato, prema novomeksičkom Albuquerqueu „pa lijevo“, te grčkom Korintu. Osjetila se u ponekim trenucima ne samo vrhunska uigranost benda, nego i način na koji zajednički „dišu“, a i sama Jelena podijelila je kako je zanimljivo kada njezine pjesme odu u neku potpuno drugu sferu.

Rab Jazz Festival 2025.
Kako se vremenska prognoza osmjehnula trećeg dana, ostatak nastupa u vedrim jutrima i večerima preselio se na vanjske lokacije u centru Raba. Leon Brenko Quartet zasvirao je na Trgu slobode predstavljajući stvari s Brenkova dva albuma. Bilo je živahno i ispunjeno na takozvanoj Pjaceti, a bend je među ostalima izveo “Safe Again“, “Metropolitana“, “Childhood Memories“ i “Soulmates“. Jednu stvar, “Tony’s Place”, sastav je posvetio bivšem jazz baru, koji je deset godina bio utočište džezera, a danas je pizzerija.

Rab Jazz Festival 2025.
U sklopu festivalskog programa, bilo je moguće čuti i jazzu srodne žanrove, stoga je u ozračju otvorenog Ljetnog kina nastupio slovenski sastav Swingatan, koji je predstavio friško objavljeni album Fanfare Romantique. Vođa sastava, violinist Petar Ugrin, nakon jedne od pjesama ironično je dobacio „yes, we all listened to Gypsy King when we were kids“, što je među publikom izmamilo smijeh. Posebnu je pažnju tijekom koncerta dobio gitarist Miša, Ukrajinac koji se odazvao pozivu Swingatana i napisao sentimentalnu “Farewell Old Life, Hello My Dear“, koja je također izvedena.

Rab Jazz Festival 2025.
Posljednji dan festivala donio je tri glazbene točke. Jutro je na Pjaceti otvorio talijanski sastav Trieste Loves Jazz. Posebnost ovog nastupa leži u suradnji Trieste Loves Jazz Festivala i Rab Jazz Festivala, čiji je cilj kulturno-glazbena razmjena hrvatskih i talijanskih jazz glazbenika.
Uvečer je, u intimnom ambijentu Ljetnog kina, uslijedilo jedno od najiščekivanijih festivalskih poglavlja – koncert Bruno Mičetić Trija. Triju se pridružio izvanredni gost Alex Sipiagin, renomirani njujorško-ruski trubač, koji je svojim moćnim, a istančanim zvukom proširio horizonte izvedbe. Publika je uživala u presjeku Mičetićevih autorskih albuma Phantom’s Whisper i Beauty Of Your Soul. Izvedene su i neke Sipiaginove skladbe, kao i poneki jazz klasici.

Rab Jazz Festival 2025.
Official Dino Dvornik Tribute Band zatvorio je ovogodišnji Rab Jazz Festival sa svirkom koja se nastavila duže u noć, na Trgu Svetog Kristofora koji je omogućio znatniju cirkulaciju ljudi. Sastavljen od glazbenika bliskih Dvorniku i zaljubljenika u njegov opus, bend je vjerno prenio tu energiju na pozornicu, dok je publika pjevala i njihala se uz “Zašto praviš slona od mene“, “Gibajmo se“, “Điha, điha“, “Hipnotiziran“, “Pelin i med“ i mnoge druge.
Da je Rab otok sreće, ali i otok kulture, svakako potvrđuje činjenica da osim još relativno mladog 10. Rab Jazz Festivala, obljetnicu su u ovoj godini obilježili 15. Orguljski festival i 40. Rapske glazbene večeri. Publika, kako domaća, tako i strana, naučena je na ponudu iz kulture u smislu glazbe, zaključila je Katarina Ribarić iz Pučkog otvorenog učilišta. Grad je umjetnost sam po sebi, dodao je gradonačelnik Nikola Grgurić – jer u nekoliko dana povijesno dobro Raba sljubljuje se u simbiozi s glazbom.

Rab Jazz Festival 2025.
U tom je kontekstu glavni organizator festivala Bruno Mičetić najavio da će jedno od središnjih poglavlja sljedećeg izdanja biti klavirska večer posvećena Matiji Dediću, čiji je iznenadni odlazak obilježio ovu godinu. Dedić je, podsjetimo, otvorio prvi Rab Jazz Festival programom „Matija svira Arsena“, a potom je još dvaput nastupio na festivalu, čime je ostavio neizbrisiv trag u njegovoj povijesti.