19
tra
2025
Izvještaj

HNK Split - Stabat mater

Dvořák na Korizmenom koncertu u Splitu

Dvoržak, Stabat mater, Ivan Hut, HNK Split

Foto: HNK Split

share

Na tradicionalnom korizmenom koncertu splitskog teatra zbor i orkestar Opere HNK Split, uz sopranisticu Antoniju Teskeru, mezzosopranisticu Tereziju Kusanović, tenora Filipa Filipovića i basa Matu Akrapa, pod ravnanjem Ivana Huta, 17. travnja izveo je sakralnu kantatu Stabat mater Antonína Dvořáka.

U tradiciju splitskog teatra utkano je obilježavanje velikih katoličkih blagdana prigodnim programima, koji su u ovogodišnjoj sezoni gotovo izostali. Naime, koncert za Dušni dan bio dijelom redovnog programa, i „spasili“ su ga studenti Umjetničke akademije u Splitu sa svojim solistima i orkestrom pojačanim tek za nekoliko profesionalnih glazbenika pod ravnanjem Vetona Marevcija, dok je božićni koncert u izvedbi Orkestra Hrvatske ratne mornarice, solista i Zbora Opere HNK-a Split sasvim opravdano otkazan zbog Dana žalosti uslijed nezapamćene tragedije u zagrebačkoj Osnovnoj školi Prečko.

Foto: HNK Split

Ususret najvećem katoličkom blagdanu, Uskrsu, publika je na Veliki četvrtak ipak imala prilike uživati na izvedbi duhovne kantate češkoga skladatelja Antonína Dvořáka.

Tekst himna Stabat mater nastao je najvjerojatnije između trinaestog i četrnaestog stoljeća, a pripisivao se franjevcima, sv. Bonaventuri ili Jacoponeu da Todiju. Iako je inspirirao mnoge skladatelje na uglazbljivanje, od međunarodnih (Josquin Des Près, Palestrina, Orlando di Lasso, Giovanni Battista Pergolesi i drugi) do hrvatskih (Ivan pl. Zajc), Dvořákov se ističe svojom monumentalnošću i emocionalnim nabojem. Glazbu kroz deset stavaka u trajanju od sat i dvadesetak minuta, sukladno tekstu, prožima duboka tuga, ali i utjeha.

Foto: HNK Split

Skladajući kantatu o žalosti Blažene Djevice Marije pod križem koja oplakuje svog sina, u prijevodu na hrvatski Stala plačuć’ tužna mati, Dvořák je svoje skladateljsko umijeće usmjerio oplakivanju vlastite djece, krenuvši na put ka katarzi. Iako je imao prethodnog iskustva u skladanju duhovne glazbe, neko je vrijeme bio okrenut drukčijem izričaju i vrstama. Međutim, 1875. počeo je djelovati kao orguljaš u crkvi sv. Vojtěcha, što mu je možda dodatno približilo temu, a u partituru je uz orkestar uključio i orgulje. Tijekom tri godine Dvořák je izgubio troje djece, stvarajući tijekom tog bolnog razdoblja svoje uglazbljenje srednjovjekovnoga himna. U dobi od trideset šest godina djelo je napokon dovršio.

Foto: HNK Split

Splitska izvedba Stabat mater odvijala se uz vrlo oskudan broj slušatelja u redovima publike. Četverolist solista, među kojima je sopranistica Antonija Teskera predvodila u umjerenošću vokala te preciznošću svakog iznesenog tona, odlikovao se skladnim bojama glasova i suradnjom u zajedničkom nastupu. Zbor, koji još uvijek nema stalnog zborovođu, za ovu izvedbu pripremio je njegov nesuđeni zborovođa, mladi dirigent Maro Rica.

Foto: HNK Split

Naime, nekoliko mjeseci prije diplome na Muzičkoj akademiji u Zagrebu položio je audiciju za zborovođu u splitskome HNK-u, ali je u međuvremenu primljen na studij u Kölnu pa se Splićanima zahvalio. Od tada je stekao iskustvo u radu sa zborovima i orkestrima u Njemačkoj, a zatim se vratio u Hrvatsku, točnije, u osječki HNK. Nezahvalnu poziciju Zbor je imao smještanjem u stražnji dio pozornice pa se zbog akustičkih ograničenja povremeno nije dovoljno čuo u odnosu na orkestar i soliste.

Foto: HNK Split

U a capella dijelovima ili uz orgulje Zbor je imao jasniju dikciju, dok je u završnom stavku uspješno iznio masivni forte.

Ivan Hut naročito se je trudio da Zbor ne zaostaje u zadanim tempima, dok je orkestar pod njegovim vodstvom gotovo savršeno funkcionirao. Olakotna okolnost Ivanu Hutu, dirigentu Dubrovačkoga simfonijskog orkestra i nekadašnjem ravnatelju Opere splitskog teatra, bio je poznati teren u vidu izvođača i prostora, ali je kvalitetno svladao i masivnu te tehnički zahtjevnu partituru.

Foto: HNK Split

Tome svjedoče i vrlo razrađene i tehnički uspješno izvedene gradacije dinamike i promjene tempa, kojima skladatelj ocrtava emocionalne naboje. Od tmurne atmosfere i boli, preko smiraja i nade, izvedba Dvořákove Stabat mater bila je kontemplativna postaja na putu ka proslavi Uskrsa.

Foto: HNK Split

Moglo bi Vas zanimati