Tom Jones u Opatiji: vitalni rekorder s išijasom
Tom Jones, najpoznatije velško ime i jedan od najvećih zabavljača prošlog stoljeća, ispunio je Hrvatskoj obećanje za povrtakom u 82. godini nakon pandemske spriječenosti zbog čega smo počašćeni izvedbama novog albuma koji je srušio veliki britanski rekord. Na pitoresknoj Ljetnoj pozornici u Opatiji, Jones je unatoč zdravstvenoj tegobi koja ga je snašla baš prije nastupa kod nas, izveo jedan od najljepših nastupa ovog ljeta.
Opatijska je noć bila korak do sanjive, ali ne i posve. Tom Jones slično miješa bokovima kao i tri godine mlađi sunarodnjak mu Mick Jagger, ali deveto desetljeće života i turneje uzimaju fizičkog danka. Tom je tako uz pratnju svog menadžera turneje teškim korakom došepao do visokog stolca nasred pozornice, a otegotni faktor bio je – išijas. Svega dva dana ranije u Perugii bio je onaj stari morski vuk, markantni djed koji i u 82. klizi pozornicom kao tijekom vegaške rezidencije šezdesetih.
U takvoj prezentaciji, zabavljač i šoumen Jones ostao je Hrvatima samo u sjećanjima s ranijih nastupa, ali poznate izvrsnosti nije manjkalo. U devedeset je minuta svoju neželjenu fiksiranu poziciju kompenzirao intenzivnijom komunikacijom s publikom, autoironičnim komentarima na nesvakidašnje fizičko stanje i zanesenjaštvom tijekom izvođenja galerije pjesama od šezdesetih pa sve do najrecentnijeg prošlogodišnjeg izdanja Surrounded By Time, ujedno i imena turneje.
Rustikalni atrij Ljetne pozornice kao jedno od najljepših koncertnih prostora jadranske obale, okruženo kamenom, morem i zimzelenim raslinjem, uz prve minute noći koja se čekala za početak nastupa, ispunjavale su arome srdele u maslinovom ulju iz susjednog restorana, posoljene česticama lebdeće morske soli… I sasvim suprotno od očekivanog dojma, zaokružila je jadranski ugođaj dionizijske noći uz lasvegaškog performera.
I tako velški tigar simptomatično započinje srpanjsku glazbenu priču stihovima američkog jazz pijanista i pjevača, Bobbyja Colea „I’m growing dimmer, I’m growing careless of my dreams, I’m growing old“. Nakon pjesme u maniri pripovjedača kojom vodi glazbenu večer, Jones se nadovezuje da će već sutradan u kvarnerskoj klinici pregledati išijas koji bi mu se ocrtavao na bolnom licu svakim pokušajem ustajanja.
Robusnim je baritonom raspjevani Jones kompenzirao izostanak potpisnog pokreta, spajajući šest desetljeća karijere humorističnim opaskama na račun svoje karijere i suputnika glazbenog putovanja čije su postaje ovog puta činile interpretacije velikana folka, rocka i bluesa uz dvije vlastite pjesme, od kojih refren jedne danas zna pripadnik svake generacije. Album Surrounded By Time prvi je u njegovoj diskografiji objavljen nakon smrti supruge Melinde Rose Trenchard (preminule 2016. od raka grla) s kojom je bio u braku od 16. godine života – punih 59 godina.
Kao 41. studijski album Surrounded by Time četvrto je izdanje s kojim je zasjeo na prvo mjesto britanske top ljestvice albuma, a kao osamdesetogodišnjak ujedno i najstariji vlasnik broja jedan u Britaniji.
Interpretator velikana
Jones kao interpretator poznat je kao jedan od onih izvođača koji nisu pisali svoje pjesme, pa stoga kod odabira samih reinterpretacija s visokom dozom ozbiljnosti i poštovanja pristupa velikanima poput omiljenog mu Dylana, Cata Stevensa i Malvine Reynolds, ali i mnogima mlađe dobi i iz različitih miljea koje su zadužili prije svega svojom muzikalnošću, a zatim i scenskom karizmom. Tako ćemo pored spomenutih na novoj turneji čuti i Princea i Todda Snidera.
Vitalan dio anglosaksonske industrije zabave, kao jedan od rezidenata blještavila Las Vegasa, Jones je u svojoj karijeri glas posuđivao i filmskim redateljima poput Woodyja Allena (“What’s New Pussycat?”) i Petera Cattanea (“Full Monty”) i podsjetio nas na elastičnost svog poziva koji je brojao više karijernih vrhunaca.
Interpretator je u karijeri imao dva vrhunca, od kojeg osobno pamtim onaj iz 1999. kada je ljestvice europskih MTV-ja pokorio pop-soul hitom “Sex Bomb” i njime eksplodirao među milenijalcima kojih je na opatijskom koncertu bila šačica. Opatiju je počastio neočekivanim, izrazito mračnijim i težim aranžmanom s elementima stoner rocka što publika nije očekivala, ali je ovacijama i mobitelima za ovjekovječivanje trenutka reagirala na uspješnicu koja mu je revitalizirala karijeru.
Koncertna nekultura Hrvata
No da su došli samo po ovu pjesmu potvrđivalo je njeno opetovano spominjanje među pojedincima u publici koji su s manjkom koncertnog bontona drugima kvarili ugođaj pokušavajući nadglasati izvrsno i čisto ozvučenje trivijalnim pričicama primjerenima za okolne ugostiteljske objekte. Još uvijek patimo od klasične koncertne polupismenosti dolazeći nerijetko samo po jednu pjesmu na nastupe izvođača koji su se istaknuli hitovima u karijeri. Čak i ako dolazite zbog jedne pjesme, neka koncertni nastup bude prilika za šetnju zvučnom galerijom i albumom glazbenika koje u konačnici treba poštivati i samom pažnjom. Kad već ne poštuju druge u publici koje ne zanimaju njihovi banalni problemi s djecom ili ljetnim parkirnim mjestima…
Vokalno-instrumentalna ispoliranost
Tehnički promatrano, Tom Jones jedan je od onih vokala koji u 83. godini života ne odaju brojku ili jednostavno instrumentom glasa potvrđuju da je godina samo broj. Premda možemo zaključiti da je u njega to kombinacija glasovnog zdravlja, sreće i izbjegavanja razvratnog rockerskog života. Popraćen mlađim članovima benda koji mu podcrtavaju glazbeni elan, Jones je majstor odabira suradnika sposobnih prenositi žanrovsku fluidnost odabranih glazbenih vinjeta. Svojim besprijekornim muziciranjem i višestrukim stilskim iznenađenjima odbacit će svaku zločestu pretpostavku da bi koncert Toma Jonesa u ovoj životnoj fazi bio sličan repertoaru ljetnih terasa.
Stentorijanski bariton publiku je doslovce blagoslovio s nagovještajem povratka kojem se nakon atmosferične večeri na Ljetnoj pozornici, ispričavši se zbog nesvakidašnjeg mu nastupa. Uz zaslužene ovacije pozdravljen je pod zvjezdanim nebom nad sjevernim Jadranom koji je možda dobio i posljednju priliku među sobom čuti grlenog izvođača, a koji je obilježio povijest Vegasa, prodao preko stotinu milijuna ploča, višestruko revitalizirao karijeru preciznim odabirima stihova, ali i suradnika iza kojih naposljetku stoji ponizan i skroman glazbeni titan.