15
stu
Čitaj

"Južni vjetar" obara i glazbene rekorde - ovo je priča o soundtracku

Južni vjetar

Južni vjetar /promo

share

Drugi film najuspješnije filmske franšize na Balkanu u posljednjih 20 godina upravo je došao u kina. Razgovarali smo s redateljem, glavnim glumcima te glazbenicima iz Hrvatske koji su radili na soundtracku.

Tajna uspjeha

U prvih sedam dana prikazivanja film „Južni vjetar 2: Ubrzanje” u kinima je pogledalo 200.000 ljudi. Krimi triler Miloša Avramovića najuspješnija je balkanska filmska franšiza u posljednjih 20 godina – a vjerojatno i duže – s milijunima fanovima diljem regije. Tajnu uspjeha pokušavaju otkriti svi, no nije baš tako teško. Žanrovski se filmovi rijetko snimaju kod nas, a svakih nekoliko godina pojavi se neki fenomen koji pokori apsolutno sve. „Južni vjetar” kvalitetan je proizvod kojem u korist ne idu samo dobar scenarij, režija i produkcija, sjajni glumci i kostimi, nego i soundtrack.

Glazba je od samog početka važan dio i sama po sebi postala je fenomen. Već u prvim kadrovima prvog filma, objavljenog 2018., kad čujemo bugarsku verziju turbo-folk hita „Luda za tobom” Lepe Brene, jasno je kako to neće biti samo još jedan soundtrack. Nižu se, kako u filmu, tako i u seriji – koja je s 14 epizoda probila sve rekorde gledanosti na srpskoj televiziji (finale je gledalo 2.169.000 gledatelja) – hitovi svih najpopularnijih izvođača s ovih prostora. Tu su tako Coby, Rasta, Jala Brat i Buba Corelli, Elena, Senidah, Maya Berović, Relja, Devito, Fox, Mili…

“To je glazba koju bi slušali naši likovi”, izjavio je Miloš Biković za Glazba.hr

„Za glazbu je najviše bio zadužen Miloš Avramović. Ja sam imao nešto malo utjecaja dok smo snimali seriju pa sam davao prijedloge tko bi nam mogao raditi pjesmu. Meni se neke trake jako sviđaju, neke uopće ne, ali to je dio tog svijeta i miljea. To je glazba koju bi slušali naši likovi”, rekao nam je Miloš Biković, srpska i regionalna zvijezda koji je u „Južnom vjetru” utjelovio glavnu ulogu, Petra Maraša. On i Miodrag Radonjić, koji glumi Baću, potpisani su kao producenti te ističu kako je soundtrack važan dio cijele priče.

„Znam da je Avramović htio prenijeti taj zvuk ulice, undergrounda, noćnog života, i to prvenstveno Beograda jer tamo smo snimali. Ispostavilo se da je to zapravo balkanski vibe, jer ljudi slušaju tu glazbu na cijelom prostoru bivše države, čak i u Bugarskoj”, rekao nam je Miodrag Radonjić.

Redatelj Miloš Avramović o zvuku ulice

Miloš Avramović, redatelj, koscenarist i producent te, mogli bismo reći, idejni začetnik projekta „Južni vjetar”, kaže kako mu je glazba u životu općenito jako važna, a samim time i u filmovima koje radi.

„Mnogo redatelja čiji rad volim i cijenim koristi glazbu na sličan način, kao melodramski naglasak, posebno u akcijskim scenama i to sam htio postići. Kad smo radili na prvom filmu, inicijalna ideja bila je da glazba prati taj put heroina koji dolazi do Balkana. Radi se, dakle, o Afganistanu, Iranu, Turskoj, a zatim dolazi do nas. Taj istočnjački melos prisutan je u svim tim zemljama, a i kod nas u folk glazbi. To je bio start, a zatim sam upoznao Cobyja i Milija, koji je iz Mirjeva, kvarta iz kojeg sam i ja, i oni su postali svojevrsni ‘oci’ zvuka ‘Južnog vjetra’.

Htjeli smo da pjesme ocrtavaju atmosferu predgrađa. To su one situacije kad kasno noću čuješ pjesmu koja trešti iz nekog razdrmanog auta koji te prati… Odrastao sam u Mirjevu, praktički na ulici i to slušajući narodnjake i turbo folk. To je bio zvuk ulice i sve što sam znao. S vremenom sam počeo slušati i druge stvari, naravno, prvi album koji sam si kupio bio je AC/DC, zatim Ice Cube i tako sam počeo slušati raznoliku glazbu, koju slušam i danas. Ali ne mislim ništa loše ni o jednom žanru glazbe jer ne volim takva ograničavanja, to mi je pomalo i pokazatelj snobizma.

S glazbom je stvar jednostavna – dotakne te ili ne, kako bi se reklo: radi ili ne radi. Kojeg je žanra, nema veze. To sam htio nekako i pokazati kroz filmove i seriju”, rekao nam je Miloš Avramović. Sve se radilo u dogovoru s Bassivityjem, točnije Cobyjem, a sve pjesme počeli su stavljati na YouTube kanal filma. Svaka koja završi na kanalu ‘Južnog vjetra’ postane hit.

“Mislim da je možda najjača stvar ‘Pancir’ Juicea i Šolaje”, kaže Avramović

„Mislim da smo napravili odličnu stvar jer su pjesme međusobno različite, ali ipak ih se može svrstati pod jedan zajednički nazivnik, a to je upravo ‘Južni vjetar’. Moja je želja bila da ne ide sve na isti kalup, da ipak imamo različite artiste i žanrove pa tako imamo Elenu, Teyu Doru, Cobyja, Foxa, 30zonu, KUKU$… Dakle, ima tu folka, trapa, čistog rapa, drilla. Mislim da je možda najjača stvar ‘Pancir’ Juicea i Šolaje. Sav je taj zvuk postojao i prije, nismo mi to izmislili, samo mislim da je dojam drugačiji jer ovako to čini jednu cjelinu”, kaže Avramović.

Vojko V je također snimio pjesmu za soundtrack, ali…

Za drugi dio filma, koji je svjetsku premijeru imao na ovogodišnjem Pula film festivalu, pjesme su napravili i domaći izvođači, KUKU$ klan i 30zona. Avramović navodi upravo njih kao jedne od svojih omiljenih autora s hrvatske scene, a dodaje Bore Balbou i Vojka V. Bio je to jedan od načina na koji su birali izvođače za soundtrack, ali ne i jedini.

„To su bili neki ljudi koji su meni zanimljivi, ali i puno onih koji su nam se sami javili. Dobivamo puno singlova pa nije mogao svaki završiti na soundtracku, nažalost, ali to ne znači da nećemo ostvariti suradnju kasnije. Recimo, Vojko V snimio je pjesmu i meni je stvarno žao što nije završila kod nas jer sam je čuo i odlična je, baš u njegovom stilu. Ono što želimo je ispromovirati što više mladih autora na našem kanalu jer su svi iznimno talentirani i zaslužuju da ih se primijeti. Želimo im dati priliku da se predstave širokoj publici”, rekao nam je Avramović.

“Hvala na svemu, legendo”, poručuju dečki iz 30zone

Zahvalni na sjajnoj prilici svakako su dečki iz 30zone, koji su već dva puta surađivali s Avramovićem.

„Do našeg je sudjelovanja došlo skroz spontano. Naš stil svidio se legendi i redatelju Milošu Avramoviću. Nakon izlaska našeg prvog singla za Bassivity, ‘Galaš’, iznenadio nas je shareom na svoj feed, a nakon toga smo stupili u kontakt te ostali počašćeni da nas takav jedan, prije svega, gospodin, želi na sigurno najjačem projektu u regiji. Hvala na svemu, legendo”, rekli su nam dečki iz 30zone, čiji je novi singl „Divlja igra” izašao 12. studenog, dok je „Pos’o” dio soundtracka serije. Kažu da su i prije nego što su počeli surađivati s Avramovićem bili veliki fanovi filma i serije.

„Rađena je baš onako kakvi jesmo mi i većina nas u dubini duše: krvoločno. Svi bi brzo do nečega raznoraznim lošim i krivim putevima, a to nosi sa sobom gubitke i patnje. Film je tu da pokaže da nije ni podzemlje bajno kako se čini te da im je možda bolje da se držimo škole i mirnog života”, poručuju iz 30zone. Ni dečki iz KUKU$ klana nisu imuni na „Južni vjetar” pa ističu da im je bila čast raditi na tom projektu.

“Meni je ‘Sve ili ništa’ jedna od najdražih traka koje smo ikad napravili”, izjavio je Hiljson Mandela.

„Dugogodišnji sam fan rada redatelja Avramovića, a podržavao sam i neke pjesme koje su bile na soundtracku prvog filma i serije. Tako sam stupio u kontakt s redateljem i jednom je rekao da bi bio red da i KUKU$ naprave nešto za ‘Južni vjetar’. Odmah sam rekao da bi nam bila čast. Svi smo bili oduševljeni, jako smo se nabrijali i odmah otišli u studio. Atmosfera je bila odlična, bili smo puni pozitivne energije i taj dan smo snimili tri pjesme: ‘Sve ili ništa’, koja je rađena za soundtrack, ‘Najjači će ostat’, koja je izašla nedavno i još jednu koja još nije objavljena.

Meni je ‘Sve ili ništa’ jedna od najdražih traka koje smo ikad napravili, a i Avramović je rekao da mu je stvar super”, rekao nam je Hiljson Mandela iz KUKU$ klana. Dodaje i da nisu osjećali nikakav pritisak, samo kreativni naboj, a sam proces snimanja i rada na pjesmi nije se razlikovao od onoga što inače rade. Doduše, razlika se vidjela u snimanju spota.

„Snimili smo puno materijala i uložili mnogo više vremena u taj spot koji je režirao Luka Matković. Mislim da smo ukupno snimali dva mjeseca u različitim terminima i stvarno smo se posvetili tome”, kaže Hiljson. Ovo je ujedno i prvi put da je ova zagrebačka trap grupa snimala singl za soundtrack.

„Priča je realna, jako je dobro osmišljena i mislim da je Avramović napravio jako dobar posao i na filmovima i seriji, a to se vidi po brojkama u kino dvoranama cijelog Balkana, sad i Europe. Cijela postava filma s redateljem čini tu priču zaokruženom. Čak i mi koji smo radili na soundtracku osjećamo se kao dio ekipe. Međusobno se podržavamo, u kontaktu smo, svi dijele trake drugih izvođača. Sve je na neki način povezano i usput jako kvalitetno. Ne vidim ništa što bi me moglo odbiti od te priče”, iskreno će Hiljson.

Iz 30zone također kažu kako su bili nabrijani i prepuni inspiracije za snimanje pjesme za „Južni vjetar”, oba puta.

„Rok za izlazak numere je bio baš u najgore doba korone. Bili smo ograničeni vremenom, a i lokacijama za snimanje spota, no inspiracije nije nedostajalo. Ništa nismo istraživali, sve je preneseno na papir iz našeg i iz iskustva bliskih ljudi, a i uz dozu rakije, tako da je sve išlo glatko. Hiljson nas je spojio sa Zordenom i Pachom koji su složili najjači instrumental. U studiju je stvar bila gotova nakon dva do tri sata rada. Hvala bratu Filipu Kosu Meruli. Uspjeli smo i snimiti spot u jednom danu uz pomoć maestra Luke Matkovića i Patrika Flisa, tako da je sve skupa izašlo u nekom periodu od pet-šest dana”, kažu iz 30zone.

Jedinstveno kulturno tržište regije

Iako ne možemo reći da je sudjelovanje na ovom projektu odgovorno za uspjeh bilo kojeg od umjetnika koji su na njemu radili – kako hrvatskih, tako i regionalnih – jer su svi već bili više-manje etablirani na balkanskoj hip-hop sceni, nije zanemariv utjecaj i izloženost koju su dobili. Scena je ionako regionalno orijentirana te možemo reći da artisti iz Hrvatske, Srbije i Bosne i Hercegovine djeluju na jedinstvenom kulturnom tržištu. No, svejedno se radi o svojevrsnom undergroundu. Nećete čuti KUKU$ i 30zonu na mainstream radio postajama, odnosno dosad se to nije događalo.

Ali ako imate singl na najgledanijem balkanskom filmu u posljednjih 20 godina, koji se, usput rečeno, prikazuje u kinima diljem regije, ali i dalje, primjerice u Austriji, imate značajno snažniji utjecaj i mnogo širu publiku. To znači i potencijalne nove slušatelje te fanove, preciznije nove konzumente i kupce vaše glazbe te goste na koncertima van granica Hrvatske, kao i potencijalne nove poslovne suradnje na nekoj višoj razini.

„Regionalna suradnja iznimno mi je važna u cijelom projektu pa tako i što se tiče glazbe. Oduševljen sam što možemo svi iz regije surađivati i to mi je jako važno i ponosan sam na to. Volio bih da se to događa i češće, da se unatoč svim preprekama svi nađemo pod istim nebom jer smo zapravo dio istog kulturnog tržišta. Kroz ovaj sam projekt surađivao s predivnim ljudima iz cijele regije i ostvario prijateljstva za cijeli život, sretan sam zbog toga”, rekao nam je Miloš Avramović.

Hrvatski autori i u novoj sezoni serije

Zanimljiva je, doduše, činjenica da u drugom filmu ima značajno manje glazbe regionalnih autora nego u prvom dijelu i seriji, kad je u gotovo svakoj sceni ubačen singl iz YouTube Trendinga. U „Ubrzanju” više je glazbenih numera s potpisom Aleksandra Ranđelovića, skladatelja koji se specijalizirao za televiziju, film i video igre te je radio na svim dijelovima „Južnog vjetra”. Instrumentali su dramatični, dinamični s čestim utjecajem folka i općenito već spomenutog „balkanskog vibea”, čime sjajno nadopunjuju radnju, kao i cjelokupni soundtrack filma.

Ista ekipa još će se jednom okupiti na snimanju deset epizoda serije koju je najavio Miloš Avramović. Snimanje se očekuje iduće godine, a očekujemo da će se na soundtracku naći još sjajnih hrvatskih autora.

Moglo bi Vas zanimati

Više od autora