Monografija Gudačkoga kvarteta Sebastian u povodu 30. obljetnice djelovanja
U poglavlju Prijatelji, glazbenici, suradnici…petorica skladatelja (Zoran Juranić, Davorin Kempf, Frano Parać, Tomislav Uhlik, Anđelko Igrec) evociraju sjećanja na suradnju s Kvartetom Sebastian.
Iako se za uvid u glazbenu baštinu uglavnom koncentriramo na skladateljska ostvarenja, ona nisu ni blizu jedini izvor za pravu spoznaju o njegovanju glazbe u određenom vremenu i prostoru. Kako je glazba izvedbena umjetnost, skladateljska su djela do svojih izvedbenih oživotvorenja samo mrtvo slovo na papiru, zbog čega možemo zaključiti da povijest glazbe u jednakoj mjeri pišu i skladatelji i izvođači (solisti i ansambli), često izvor inspiracije za nastanak pojedinih djela. Svijest o važnosti izvođačkih sastava ili pojedinaca sve se snažnije očituje posebnim tiskanim izdanjima, od kojih je posljednje monografija Gudački kvartet Sebastian. Naših 30 godina, objavljeno u studenome prošle godine. Autorica teksta monografije je muzikologinja i glazbena urednica Gordana Krpan, koja uz Eugeniju Ehgartner potpisuje i urednički rad na izdanju. Monografiju je objavio Leykam International iz Zagreba, uz potporu Ministarstva kulture i medija RH i Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti.
Zabavne anegdote
Kako piše u uvodnom poglavlju, značenje monografije o Kvartetu Sebastian je višestruko. Osim što daje pregled skladbi koje je Kvartet praizveo, posebno zanimljiv i koristan dio je popis djela hrvatskih skladatelja koja su zazvučala na koncertima Sebastiana. Kako se na repertoaru ansambla našao gotovo cijeli hrvatski repertoar pisan za gudački kvartet, taj je popis svojevrstan pregled domaćih djela skladanih za gudački kvartet. No izdanje nije samo korisno i poučno, nego i zabavno, jer sadrži zanimljive anegdotalne podatke o počecima zajedničkog muziciranja, koji sežu u srednjoškolske dane na zagrebačkoj Glazbenoj školi Pavla Markovca. Naime, na nastavi komorne glazbe koju je vodio prof. Milan Čunko, oformio se 1982. sastav koji je postao Gudački kvartet Muzičke omladine Zagreb, a koji je nakon toga nazvan Sebastian. Ansambl je još osamdesetih godina pod prvim nazivom imao priliku nastupiti u Sjevernoj Koreji i Francuskoj, a prava slava uslijedila je od 1990. godine, kad u pravilu diplomirani glazbenici mijenjaju naziv u Kvartet Sebastian, čime i nominalno završavaju razdoblje obligatnog zajedničkog muziciranja, rezerviranog za formalno obrazovanje. Prvo profesionalno razdoblje, do 2002. godine, bilo je obilježeno relativno čestom fluktuacijom članova Kvarteta i redovitim nastupima u Hrvatskom glazbenom zavodu, a 1997. prvi put su nastupili u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog.
Kvartetov ciklus
Svojevrstan skok dogodio se 2002. godine, kad se ne samo ustaljuje novi sastav članova nego počinje i njihova vlastita koncertna sezona u Maloj dvorani Vatroslava Lisinskog, koja traje do danas, hrvajući se uspješno s izazovima pandemije. Naime, u sklopu sezone je 9. studenoga 2020. održan i slavljenički koncert u povodu 30. obljetnice postojanja Kvarteta. Već afirmirani sastav tih godina sve više prepoznaju i skladatelji (Anđelko Klobučar, Anđelko Igrec i Nenad Firšt), koji Kvartetu Sebastian namjenjuju svoje skladbe. Ipak, najveći iskorak bio je spomenute 2002. godine, kad je (29. 10.) održan prvi koncert prve sezone ciklusa Kvarteta Sebastian. Od 2006. koncerti u Maloj dvorani Vatroslava Lisinskog dobivaju i novu dimenziju, postajući i izložbeni prostor za slikarska djela, npr. Hrvoja Malovca i Marijana Richtera. Tijekom pet posljednjih sezona zvuku gudačkog kvarteta pridružila se i poezija, i to zahvaljujući izboru iz pjesničkih opusa starijih i mlađih hrvatskih pjesnika. Fuzija glazbe s jedne i slikarstva i pjesništva s druge strane opisana je u poglavljima Slike na glazbenom podiju autora Marijana Richtera i O projektu Minute za poeziju na koncertima Kvarteta Sebastian pjesnikinje i violinistice Ane Brnardić. No Kvartet surađuje i s drugim glazbenicima, što dokazuje planirani projekt integralne izvedbe svih Beethovenovih gudačkih kvarteta u povodu 250. obljetnice skladateljeva rođenja, u kojem su uz Kvartet Sebastian trebali sudjelovati Kvartet Porin i Zagrebački kvartet. Kako je poznato, planove za Beethovenovu obljetnicu pomrsila je pandemija, no vjerujemo da će do ostvarenja vrijednog projekta u budućnosti ipak doći.
Zabavni stil
Zanimljiva poglavlja su i Iz medija, s citatima iz kritika i osvrta s koncerata te Osvrti uz diskografska izdanja, u kojem se ističe kritika s njemačke mrežne stranice jpc (jazz, pop, classic) o najnovijem nosaču zvuka na kojem je Kvartet Sebastian izveo djela Božidara Kunca, Frana Lhotke i Josipa Štolcera Slavenskog u izdanju cpo-a (Classic Produktion Osnabrück). Nakon dijela s biografijama članova ansambla slijedi poglavlje Prijatelji, glazbenici, suradnici… u kojem je pet skladatelja (Zoran Juranić, Davorin Kempf, Frano Parać, Tomislav Uhlik, Anđelko Igrec) i sedam glazbenika te ostalih umjetnika evociralo sjećanja na suradnju s Kvartetom Sebastian. Urednice izdanja u nastavku donose detaljan popis koncerata održanih u domu ansambla, Maloj dvorani Vatroslava Lisinskog, zatim popise gostiju kvarteta, izvedenih skladbi te posebno koristan popis praizvedbi. Kao jedan od najvećih doprinosa valja istaknuti i spomenuti popis djela hrvatskih skladatelja, nakon kojega slijede djela stranih skladatelja koja je izveo Sebastian, a monografija završava popisom snimki ostvarenih za Hrvatski radio i pregledom diskografije koja za sada ima devet nosača zvuka.
Prednost monografije je zanimljiv i zabavan stil kojim je napisana, koji obiluje anegdotama, posebno iz ranih dana ansambla, kad su vrsni glazbenici tek stupali u svijet odraslih. No iza pitke, pregledne i vješto dizajnirane monografije, za što treba pohvaliti Marijanu Čurčić Baldini, stoji velik trud dviju urednica, koje su od uspomena starih trideset godina stvorile štivo koje svjedoči o radu i angažmanu odličnog ansambla. Monografija Gudački kvartet Sebastian. Naših 30 godina nije samo povijest jednoga od najuspješnijih domaćih komornih sastava, nego i priča o uspjehu, zbog čega izdanje s pravom može poslužiti kao putokaz mlađim generacijama glazbenika.
Izvor: Cantus 227