10 godina Natjecanja Papandopulo - stepenica prema uspjehu
Uvod u jubilarno, deseto izdanje Natjecanja Papandopulo bio je svečani koncert prvonagrađenih natjecatelja 9. izdanja natjecanja. Tako su u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog, 3. veljače 2022., uz Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije, pod vodstvom Ivana Huta, nastupili flautistica Lucija Stilinović, klarinetist Toni Kranjac, saksofonist Sven Crnković i violinistica Eva Šulić.
Neodvojiva nit koja se provlači kroz glazbeno obrazovanje i bavljenje glazbom općenito već su dugo natjecanja i manifestacije natjecateljskog karaktera. Diljem svijeta danas postoje stotine, ako ne i tisuće natjecanja glazbenika, a o njihovoj svojevrsnoj poplavi osobito svjedočimo u pandemijsko vrijeme tijekom kojeg su se brojne aktivnosti i događaji – pa tako i oni s područja glazbene umjetnosti, dijelom ili u potpunosti – barem privremeno preorijentirali na virtualnu inačicu.
Natjecanja: nužno zlo ili odskočna daska?
Uz desetljećima najuglednija međunarodna natjecanja lako je utopiti se u nepreglednom moru natjecateljskih manifestacija regionalnog, državnog ili međunarodnog karaktera koje danas organiziraju brojni sudionici glazbenog života, od glazbenih škola i akademija do umjetničkih institucija i organizacija.
I dok s jedne strane stoje zagovornici čiste umjetnosti – sa stavom kako su natjecanja nužno zlo koje narušava i prigušuje umjetnički razvoj te kreativnost pojedinca, a time i napredak same glazbene umjetnosti – na drugoj su strani promicatelji teze o dobrobitima natjecanja koja, osim uloge odskočne daske za daljnju uspješnu karijeru imaju zadatak potpomoći razvoj mentalne i fizičke izdržljivosti, pripremajući mlade glazbenike za iznimno konkurentan profesionalni život glazbenog umjetnika u kojem je danas, možda više nego ikad, teško pronaći svoje mjesto. Unatoč vječnom predmetu rasprava je li glazbi i bavljenju glazbom mjesto u nerijetko gotovo sportski nastrojenim natjecateljskim uvjetima, kao i usprkos dugotrajnoj i napornoj pripremi te pritisku koji su njihov sastavni dio, zanimanje za natjecanja ne jenjava.
S ciljem otvaranja novih mogućnosti mladim glazbenicima koji se još školuju ili su svoje obrazovanje netom priveli kraju, a u vidu sveobuhvatnoga natjecateljskog formata, prije točno deset godina utemeljeno je Hrvatsko natjecanje mladih glazbenih umjetnika Papandopulo, godišnja manifestacija namijenjena mladim glazbenicima iz Hrvatske koja nosi ime tog velikana hrvatske glazbe.
Natjecanje se iz godine u godinu odvija u odabranim kategorijama, obuhvaćajući pritom različite instrumentalne kategorije (solističke i komorne), pjevanje i jazz; članovi ocjenjivačkih sudova istaknuti su glazbeni umjetnici i pedagozi, a namjera mu je, između ostalog, pripremiti mlade glazbenike za sudjelovanje na natjecanjima međunarodnog predznaka. O tome svjedoče i riječi predsjednika Natjecanja Papandopulo, Gorana Končara, iz uvodnika detaljno opremljene programske knjižice:
„Deseto, jubilarno izdanje Natjecanja Papandopulo ujedno je i prilika da se osvrnemo na uspjehe dosadašnjih sudionika, pa s velikim zadovoljstvom mogu zaključiti da su svi dosadašnji laureati danas priznati umjetnici na hrvatskim i međunarodnim podijima, a mnogima je upravo Natjecanje Papandopulo bilo presudna stepenica prema uspjehu na velikim međunarodnim natjecanjima.”
Ovogodišnje izdanje Natjecanja Papandopulo održano je u Zagrebu, od 5. do 11. veljače, u organizaciji Unisona – hrvatskoga glazbenog saveza te pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija RH i Gradskog ureda za kulturu Grada Zagreba, u kategorijama klavira, pjevanja i puhačkih glazbala (rog, truba, trombon, tuba), a bilo je moguće pratiti ga i uživo putem internetske stranice natjecanja.
Osobitost je Papandopula i Virtualni uzmah, online natjecateljski krug pokrenut tijekom pandemije, s ciljem održavanja kontakta s natjecateljskom publikom, u kojem su putem videozapisa izvedbi djela hrvatskih autora, nastalih unatrag tri desetljeća, sudjelovali brojni mladi glazbenici. Zahvaljujući glasovima publike, sopranistica Patricija Žudetić, pijanistica Lucija Dogan, trubač Karlo Vlahek, trombonistica Leona Šunjo i tubist Mihael Hrgar, dobili su mogućnost snimanja Virtualne iskaznice, studijske snimke skladbe kojom su se predstavili, uz kraći razgovor sa skladateljem, a sve s ciljem predstavljanja organizatorima koncerata, prijava na audicije i seminare te međunarodne promocije.
Svojevrsni uvod u jubilarno, deseto izdanje natjecanja bio je svečani koncert prvonagrađenih natjecatelja 9. izdanja Papandopula. Tako su u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog, 3. veljače 2022., uz Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije, pod vodstvom Ivana Huta, nastupili flautistica Lucija Stilinović, klarinetist Toni Kranjac, saksofonist Sven Crnković i violinistica Eva Šulić.
Ocjenjivački sud u kategoriji Puhačka glazbala na 10. izdanju natjecanja činili su: Krunoslav Babić, Bánk Harkay, Tibor Kerekeš, Mario Šincek i Dario Teskera, a entuzijastični natjecatelji nastupili su uz klavirsku suradnju Linde Mravunac Fabijanić i Ivana Batoša. Treću nagradu u iznosu od pet tisuća kuna osvojili su hornist Petar Kšenek, trubač Karlo Vlahek i trombonist Ivan Gužvinac, dok je druga nagrada, u iznosu od osam tisuća kuna pripala tubistu Mihaelu Hrgaru. Prvu nagradu u iznosu od dvanaest tisuća kuna, nastup na svečanom koncertu uz Simfonijski orkestar HRT-a i snimanje Virtualne iskaznice, prema odluci žirija, svojom je vrsnom izvedbom zaslužio trombonist Mario Janković, koji je s Petrom Kšenekom i Karlom Vlahekom podijelio i nagradu Hrvatskog društva skladatelja u protuvrijednosti od pet stotina eura.
Mario Janković (Skopje, 1994.) diplomirao je na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi doc. Marija Šinceka. Redovito nastupa na brojnim festivalima i kulturnim manifestacijama diljem Europe te u Kini. Surađivao je s brojnim orkestrima poput Zagrebačke filharmonije, Dubrovačkog simfonijskog orkestra, Orkestra HNK-a u Zagrebu, Big bandom Makedonske radiotelevizije i drugima. Dobitnik je brojnih nagrada na međunarodnim natjecanjima, usavršava se na seminarima uglednih pedagoga, a od 2018. godine član je Simfonijskog orkestra HRT-a.
„Bila mi je iznimna čast i zadovoljstvo sudjelovati na 10. jubilarnom Natjecanju mladih glazbenika Papandopulo. Za nas mlade glazbenike ovo natjecanje predstavlja odskočnu dasku prema hrvatskim pozornicama. To je odlična prilika za demonstraciju vlastitog talenta i truda koji smo uložili u dosadašnjem radu s određenim instrumentom. Moram priznati da je Papandopulo specifično natjecanje u Hrvatskoj, ne samo po opsežnom programu koji se izvodi u tri etape nego i po visokim kriterijima koji ocjenjivački sud nalaže. Također, smatram da ono može parirati ostalim natjecanjima u Europi i svijetu”,
izjavio je Mario Janković nakon osvajanja prve nagrade na jubilarnom izdanju natjecanja.
„Ove godine bio je velik broj prijavljenih kandidata, konkurencija je bila kvalitetna te se samim time podignula natjecateljska razina. Kao što već znate, dobitnik sam prve nagrade u kategoriji puhačkih instrumenata i nagrade Hrvatskog društva skladatelja za najbolju izvedbu skladbe hrvatskog skladatelja. Ove nagrade predstavljaju dodatnu potvrdu mojem dosadašnjem radu i trudu koji sam uložio u glazbu. Posebno me veseli nastup sa Simfonijskim orkestrom Hrvatske radiotelevizije, u kojem sam istovremeno i član. Svaki glazbenik instrumentalist od samog početka svoga glazbenog obrazovanja priželjkuje solistički nastup s orkestrom, a samo dio njih tu želju i ostvari. Upravo ta činjenica me čini posebno sretnim, zahvalnim i ponosnim.”
U kategoriji Klavir, Nagrada HDS-a pripala je Dori Grizelj, druga nagrada dodijeljena je Svenu Brajkoviću, dok je prema odluci žirija koji je djelovao u sastavu: Vladimir Krpan, Ruben Dalibaltayan, Ida Gamulin, Martina Filjak i Bruno Vlahek, prva nagrada pripala izvrsnom mladom pijanistu Janu Nikoviću.
Rođen u Zagrebu, 2001., Jan Niković student je pete godine klavira na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi profesora Rubena Dalibaltayana, a studira i na uglednoj talijanskoj instituciji Scuola di Musica di Fiesole kod profesorice Eliso Virsaladze te redovito pohađa nastavu na Međunarodnoj glazbenoj akademiji u Lihtenštajnu. Višestruki je pobjednik na državnim i nizu međunarodnih natjecanja, a 2020. godine bio je dobitnik Yamaha Scholarship Award. Još 2014. odabran je između dvanaest kandidata iz cijeloga svijeta za Junior Music Camp u Barceloni, gdje je imao priliku raditi sa svjetski poznatim pijanistom Langom Langom, s kojim je i svirao četveroručno.
Pohađao je seminare poznatih pijanista i pedagoga, često nastupa u Hrvatskoj i u inozemstvu, a među brojnim nastupima posebno se ističu nastup s Langom Langom na stadionu u Münchenu, ispred 70 tisuća ljudi i u izravnom televizijskom prijenosu te izvedbe sa Zagrebačkom filharmonijom i Zagrebačkim solistima. Sedmerostruki je dobitnik prestižne nagrade Oskar znanja, a 2020. godine primio je i Rektorovu nagradu Sveučilišta u Zagrebu. Uz novčanu nagradu na posljednjem izdanju Papandopula, Jan Niković dobio je mogućnost solističkog nastupa uz Simfonijski orkestar HRT-a te snimanja Virtualne iskaznice, a za portal Glazba.hr iznio je svoja razmišljanja i dojmove:
„Kad vidim popis ranijih laureata te članove komisije, mogu samo osjećati veliko veselje i čast što sad mogu u svoju biografiju dodati prvu nagradu na Natjecanju Papandopulo. Biti u društvu iznimnih glazbenika i biti prepoznat dodjelom nagrade od strane naših velikih pijanista, daje veliki poticaj i motivaciju za nastavak posvećenosti ovom poslu. Ovo mi je prvo natjecanje u posljednje tri godine, tako da mi je na mnogo načina bilo stresno svirati, no ponosan sam na sebe što su sve tri etape prošle uspješno i što su se mjeseci uložena rada isplatili na najbolji mogući način.”
I za kategoriju Solo pjevanje ove je godine vladalo veliko zanimanje pa je tako i konkurencija bila poprilično jaka, a nastupi natjecatelja na visokoj izvedbenoj razini. Ocjenjivački sud činili su: Ruža Pospiš-Baldani, Ivo Lipanović, Lidija Horvat Dunjko i Dubravka Šeparović Mušović, a natjecatelji su nastupili uz klavirsku pratnju Lane Bradić, Darka Domitrovića i Marija Čopora.
Prema njihovoj odluci, Nagrada HDS-a pripala je baritonu Jurici Jurasiću Kapunu, drugu nagradu ravnopravno dijele mezzosopranistica Emilia Rukavina i sopranistica Gabriela Hrženjak, dok je prva nagrada (novčani iznos, solistički nastup uz Simfonijski orkestar HRT-a i Virtualna iskaznica), zahvaljujući dojmljivom nastupu, pripala tenoru Filipu Filipoviću (Zagreb, 1997.) koji je pjevačko obrazovanje započeo 2013. u Glazbenoj školi Vatroslava Lisinskog, u klasi profesora Bojana Pogrmilovića, a 2016. godine upisao je Akademiju za glazbu u Ljubljani, u klasi Matjaža Robavsa.
Godine 2018. akademsko obrazovanje nastavio je na Muzičkoj akademiji u Zagrebu kod Tomislava Mužeka, a od 2019. godine u klasi je profesora Giorgia Suriana. Osvojio je niz nagrada na međunarodnim natjecanjima u Osijeku i Novom Sadu, dobitnik je Rektorove nagrade, kao i Nagrade Ferdo Livadić za najbolju umjetničku osobnost na istoimenom 18. međunarodnom natjecanju mladih glazbenika. Ostvario je nekoliko opernih uloga u HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci, u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu te u sklopu projekta Muzičke akademije u Zagrebu, Vivat academia.
„Prva nagrada na ovom natjecanju predstavlja mi velik poticaj za daljnje umjetničko usavršavanje. Počašćen sam što je među kvalitetnim mladim pjevačima ta nagrada pripala upravo meni. Proteklih mjeseci pripremao sam se za natjecanje uz pomoć i podršku svoje korepetitorice Lane Bradić i profesora Giorgia Suriana. Drago mi je da je žiri prepoznao moj, odnosno naš trud”, istaknuo je Filip Filipović. „Sudjelovanje na natjecanju vrijedno je iskustvo kojim dobivamo povratne informacije, važne za budući umjetnički rast i napredak. Moram priznati da su natjecanja uvijek pomalo stresna i prisutna je mala doza treme, ali usprkos tome uživao sam nastupati.“