Skladateljski natječaj, radionice i koncerti
Ususret 2. Festivalu novog zvuka u Sinju
Dualnost kao tematska okosnica obilježit će koncert novih skladbi na drugom izdanju Festivala novog zvuka u Sinju 19. siječnja u dvorani Palacina, koji uz dvodnevne radionice za djecu i mlade sutradan zatvara recital violončelista Vida Veljaka te nastup producenta eksperimentalne elektroničke glazbe Nikole Krgovića – N/OBE.
Festival novog zvuka u Sinju
Prvo izdanje festivala 2023. godine nastalo je idejom i pokretačkom snagom sinjskih glazbenika, nekadašnjih kolega iz klupa glazbene škole; pijanistice i profesorice klavira u Glazbenoj školi Jakova Gotovca u Sinju Josipe Krtalić te klarinetista, multiinstrumentalista, skladatelja i glazbenog pedagoga s prebivalištem u Zagrebu, Branimira Norca. Misija im je bila stvoriti ugodan i zaigran prostor koji bi poticao slobodu izražavanja te gradio nove generacije glazbenika, mjesto nastajanja novih suradnji i poznanstava te prostor za istraživanje novih načina glazbenog izražavanja.
S naglaskom predstavljanja kompozicija mladih skladatelja i skladateljica njihovim kolegama i široj publici, festival širi svoje djelovanje iz polja suvremene klasične glazbe i u prostranstva ambijentalne glazbe, noise, eksperimentalne glazbe i sound arta. Udružili su snage u organizaciji s udrugom UPSUS (Udruga za promicanje suvremene umjetnosti – Sinj), kojoj je od osnutka 2013. cilj oživljavanja i osvježavanja kulturnog života Sinja, gdje su najpoznatiji po Kašetarnici u sklopu koje povezuje umjetnosti i ekologiju u vidu kreativnih radionica, radionica za djecu i permakulture uz večernje koncerte.
S obzirom na to da se kulturni život Sinja uglavnom odvija u ljetnim mjesecima, organizatori su htjeli doskočiti tom problemu te omogućiti da festival suvremene glazbe svojim siječanjskim terminom „grije“ publiku glazbom i u hladnim, statičnim zimskim danima.
Prvo izdanje Festivala nove glazbe obilježile su nove skladbe u izvedbi studentskih ansambala. Dva kruga mladih snaga suvremene glazbene scene koji se inače ne dotiču povezala su se upravo u suradnji u Sinju; komorni ansambl ASMANGU sastavljen od studentica i studenata Muzičke akademije Sveučilišta u Zagrebu pod vodstvom dirigenta i skladatelja Berislava Šipuša te ansambla za suvremenu glazbu S/UMAS osnovanog na inicijativu skladatelja i saksofonista Gordana Tudora, profesora saksofona na Umjetničkoj akademiji u Splitu.
„Vrlo smo zadovoljni odazivom na prošlogodišnji festival. Prostor Galerije Sikirica bio je popunjen obje večeri. Festival je zapravo najviše privukao pažnju šire publike zainteresirane za klasičnu glazbu, što nam je jako drago jer je jedan od osnovnih ciljeva festivala popularizirati suvremenu klasičnu glazbu i širu publiku upoznati s radom mlađe generacije kompozitora“, ističu idejni začetnici Festivala, Josipa Krtalić i Branimir Norac.
Festival nove glazbe već svojim nazivom aludira na važnost i usmjerenost poticanja stvaranja i izvođenja nove glazbe, a iako je u vidu izvođača pružio najbolje što Hrvatska u ovom trenutku ima od mladih, budućih akademskih glazbenika okupljenih u ansamblima pri glazbenim akademijama, dugoročni lajtmotiv i smjer festivala je potaknuti lokalne glazbenike na uranjanje u suvremenu glazbu i izvođenje nove glazbe. Tako na ovogodišnjem festivalu uglavnom nastupaju domaći glazbenici uz pojačanje kolega koji djeluju u Splitu.
Dugoročni lajtmotiv i smjer festivala je potaknuti lokalne glazbenike na uranjanje u suvremenu glazbu i izvođenje nove glazbe
Kako bi se što kvalitetnije povezali s tokovima suvremene glazbe, želja organizatora je i da se ubuduće prijavljuju i skladatelji iz inozemstva. Na ovogodišnjem Festivalu publika će moći čuti skladbe sedam skladatelja iz cijele Hrvatske te Bosne i Hercegovine, koje su među gotovo duplo prijavljenih odabrali organizatori u suradnji s hrvatskim skladateljem i profesorom na UMAS-u, Ivanom Božičevićem. Financijsku potporu organizatori su primili i od HDS-a u sklopu natječaja Contemporanea te od Grada Sinja, Turističke zajednice grada Sinja i Ministarstva kulture.
Natječaj za nove skladbe – tema dualnosti
Skladbe u trajanju do dvanaest minuta za flautu, klarinet, saksofon, gitaru, klavir, mandolinu, violinu, violončelo ili rog, ili uz elektroničku pratnju skladatelji do trideset i pete godine života mogli su prijaviti do sredine studenog prošle godine na natječaj. U obzir su dolazile kompozicije napisane za solo instrument, instrument uz elektroniku, solo instrument uz klavirsku pratnju ili duo bilo kojih od navedenih instrumenata. Iako uvjet nije bio da su skladbe neizvedene, takve su imale prednost pri odabiru na natječaju.
Ideja dualnosti i diptiha za skladatelje i glazbenike zadane su vrlo liberalno, kao polazišna točka mentalnog putovanja kroz ideje dvodijelnosti, dvojnosti, kontrasta, dvoglasja i svega ostalog što počinje slovima DVO, aludirajući pritom i na drugo izdanje. Rezultat će biti koncert novih skladbi 19. siječnja u multimedijalnoj dvorani Palacina, koji će donijeti zanimljiv i raznovrstan skup svježih skladateljskih zamisli.
Šimun-Čarli Botica jedini će kao skladatelj programski biti zastupljen s čak dvije skladbe; Suite of Elements (Fire, Water) zaživjet će u izvedbi gitarista Silvia Bilića, dok će Introdukciju i percipitato izvesti Ivana Kenk Kalebić na mandolini i Jelena Vuković za klavirom. Ovaj rođeni Sinjanin i prošle godine sudjelovao je na festivalu kao skladatelj. Uz studij glazbene pedagogije upisao je i kompoziciju pa je trenutno student četvrte godine na UMAS-u u klasi Ivana Božičevića. Uz dvije rektorove i dekanove nagrade, broji i one za svoje skladbe (na 26. i 27. međunarodnom festivalu zborske glazbe Cro Patria te posebna nagrada za doprinos 11. ciklusu koncerata mladih glazbenika mo. Vinko Lesić).
Sara Jakopović, čiji će Impromptu za klavir izvesti pijanistica Mirna Tadić, također se može pohvaliti brojnim nagradama i skladateljskom karijerom u zamahu. Diplomirala je na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, i to teoriju glazbe te kompoziciju u klasi prof. Berislava Šipuša. Čak dvije skladbe praizvedene su joj u sklopu Muzičkog biennala Zagreb 2023. godine. U sklopu Erasmus+ Brass ‘n Roll projekta ostvarila je praizvedbu djela Brass&Beyond u Ljubljani, koje je izvedbe potom ostvarilo u Budimpešti, Zagrebu te u Freiburgu.
Vigo Kovačić, student treće godine kompozicije na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji u klasi Berislava Šipuša, sinjskoj publici predstavit će se četverostavačnom skladbom Derivacije, koju će izvesti violončelistica Katarina Evetović i pijanistica Jelena Vuković. Skladati je počeo još 2015. godine, a njegovo djelo Sinfonietta za gudački orkestar snimila je Hrvatska radiotelevizija u izvedbi Simfonijskog Orkestra na radionici za suvremenu glazbu pod vodstvom maestra Pascala Rophéa.
Klarinetist Mislav Norac i pijanistica Mirna Tadić pripremili su izvedbu Tri komada za klarinet i klavir Lovre Stipčevića, čiji je skladateljski rad publika prvog Festivala novog zvuka upoznala uz skladbu Ephemeral Vortex u praizvedbi ansambla S/UMAS. Ovaj diplomirani teoretičar glazbe, a trenutno student treće godine studija Elektroničke kompozicije u klasi prof. Vjekoslava Nježića, već aktivno gradi skladateljsku karijeru, uz povremeni producentski rad na HRT-u. Uz Krešimira Klarića, s kojim je koautor skladbe Svako traženje smisla je… praizvedenoj na MBZ-u 2021., dobitnik je stimulacija stvaralaštva mladih skladatelja iz sredstava fonda Rudolf i Margita Matz za 2022. godinu.
Odabirom skladbe Drekavac za piccolo flautu, koju će izvesti Maja Tomašević, bosanskohercegovačkog skladatelja Davida Mastikose festival je dobio i potvrdu odjeka u regiji. Mastikosa je diplomirao kompoziciju na Akademiji umjetnosti Univerziteta u Banjoj Luci u klasi prof. Tatjane Milošević Mijanović, gdje je 2020. god. izabran za višeg asistenta na Odsjeku za glazbenu teoriju i pedagogiju. Autor je sedamdeset skladbi, a među nagrađivanima ističe se glazba za suvremeni film koju dodjeljuje British Council Ukraine u suradnji s Dovženko-Centrom.
Jedan je od najaktivnijih bosanskohercegovačkih skladatelja filmske i medijske glazbe, između ostalog i višestruko nagrađivanih dokumentarnih filmova Lica Lafore i Djeca Denisa Bojića u produkciji Radio televizije Republike Srpske. Aktivno piše glazbu za kratke i animirane filmove te glazbu za kazalište, a trenutno pohađa doktorski studij kompozicije u klasi prof. Aleksandra Vrebalov na Akademiji umetnosti u Novom Sadu.
Drugi (Gazing Through The Atmosphere) i treći stavak (Skyride) skladbe Astral suite diplomirane skladateljice iz klase prof. Zlatka Tanodija Linde Uran izvest će flautistica Nikolina Kapitanović te pijanistica Jelena Vuković. Linda Uran piše i glazbu za kazališne predstave, filmove i animirane filmove, špice za televizijske emisije, radijske jingleove, radio drame te zabavnu glazbu. Uspjeh je postigla glazbom za komediju/operetu #Priležnici izvođenu u zagrebačkoj Komediji za koju je nagrađena Rektorovom nagradom i plasmanom u polufinalu na svjetskom natjecanju Film Music Competition. Frontwoman je riječkog rock banda FANAA, na Radio Rijeci HRT-a djeluje kao glazbena urednica, a trenutno je zaokupljena i kantautorskim albumom.
Diptih za dvije flaute u izvedbi Maje Tomašević i Nikoline Kapitanović bit će posljednja skladba na programu prvog koncerta. Autor Diptiha, Lukša Vučić, umjetnički Lukša V. Montana, pohađao je prijediplomski glazbeni studij na Sveučilištu Cardiff u Walesu, gdje je osvojio priznanje kao najznačajniji student na glazbenom odsjeku. Potom u Chicagu upisuje diplomski studij skladanja za filmove i druge oblike medija, a trenutno je student 4. godine kompozicije na UMAS-u pod mentorstvom skladatelja Ivana Božičevića. Dok se priprema za posljednju godinu diplomskog studija u Chicagu 2024./2025. aktivno stvara kompozicije za televizijske sadržaje i kratkometražne filmove.
Radionice
Popratni program prvog dana festivala sastojat će se od jutarnje radionice improvizacije Music bus pod vodstvom klarinetistice Ivane Bandalo Benzon, u sklopu koje će se polaznici Osnovne glazbene škole Jakova Gotovca u Sinju upoznati sa suvremenom glazbom uz demonstraciju suvremenih tehnika instrumenata, osnovama soundpaintinga, sviranjem skladbi open score i slobodnom improvizacijom.
U popodnevnim satima multimedijalni umjetnik Tin Dožić održat će radionicu pod imenom Džepna glazba, koja je zamišljena kao poligon za izradu vlastitoga elektroničkog glazbenog instrumenta – sintetizatora zvuka. Učenici Tehničke i industrijske škole Ruđera Boškovića u Sinju izrađivat će jednostavan oscilator baziran na čipu 74HC14 te će korištenjem provodljivih materijala dizajnirati originalna sučelja za sviranje dodirom.
Koncertni program
U jutarnjim satima drugog dana festivala zainteresirani polaznici radionica održat će improvizacijski koncert, a navečer publiku u dvorani Palacina očekuje recital violončelista Vida Veljaka, koji se istaknuo na hrvatskoj i međunarodnoj sceni kao jedan od najmlađih i najdarovitijih violončelista na polju komorne glazbe. Kao solist usmjeren je na izvedbu suvremene i eksperimentalne glazbe, a pažnju publike i struke privukao je njegov projekt Resonance(s) posvećen snimanju djela za violončelo solo (i elektroniku) hrvatskih skladatelja, čiji je cilj promovirati skladbe 20. i 21. stoljeća te potaknuti stvaranje novih djela.
Za album Resonance(s) II osvojio je diskografsku nagradu Porin 2022., a u Sinju će uz djela Tomislava Olivera, Daia Fujikure i Joaoa Pedra Oliveira praizvesti vlastitu skladbu Ardura za violončelo i elektroniku te novo djelo za violončelo i elektroniku Ivana Josipa Skendera.
Publiku potom očekuje nastup skladatelja elektroničke glazbe, DJ-a, glazbenog producenta, promotora i radijskog voditelja Nikole Krgovića, koji autorsku glazbu stvara pod pseudonimom N/OBE. Ovaj suosnivač glazbeno-promotorskog kolektiva VOLTA, koji se posljednjih godina nametnuo kao jedan od vodećih klupskih kolektiva u Zagrebu, stvara glazbu za kazalište, ples, kratke filmove i galerijske instalacije u suradnji s vodećim koreografima i dramskim umjetnicima Hrvatske, a za scensku glazbu predstave Paklena naranča nagrađen je Rektorovom nagradom.
„Bogate produkcijske vrijednosti uz složene ritmičko-metričke formacije, dramatičan intenzitet te simbiozu orkestralnih i tradicijskih glazbala unutar perkusivnih cjelina eksperimentalne klupske glazbe, gdje digitalno izmanipulirane glazbene sastavnice mutiraju u slojevite, progresivne aranžmane“, kako se opisuje njegov autorski rad, ispratit će drugo izdanje Festivala novog zvuka.