01
velj
2024
Priče

dio drugi

Dora 2024. – pjesme riječima izvođača i autora

Dora 2024.

share

Dvadeset i četiri će se pjesme ove godine predstaviti na Dori, hrvatskom izboru za pjesmu Eurovizije

Dora će se održati u Zagrebu, u dvije polufinalne (22. i 23. veljače 2024.) i jednom finalnom večeri (25. veljače 2024.), a mi smo ususret ovom važnom natjecanju saznali priču koja se krije iza pjesama.

Kontaktirali smo izvođače i autore te saznali kako su pjesme nastale, koju poruku nose i što možemo očekivati od njihovih nastupa na Dori.

James Night – “Nebo plače”

Karizmatični pop pjevač James Night s pjesmom „Nebo plače“ predstavit će se na Dori 2024. te će se natjecati za izbor najbolje pjesme koja će predstavljati Hrvatsku na ovogodišnjoj Euroviziji: „Izuzetno sam vokalan oko činjenice da se prijavljujem već neko vrijeme, a ove je godine moja prijava s “Nebo Plače” konačno bila uspješna! Još sam od malih nogu govorio da je Dora, odnosno Eurosong, jedina vrsta natjecanja u kojem se vidim, ali moj pristup ovom iskustvu nije isključivo natjecateljski. Iako pridajem veliku važnost temeljitim pripremama, moj glavni fokus nije na samom natjecanju. Dok inače prilazim svemu opušteno, smatram da je disciplina ključna u ovakvim trenucima. Međutim, glavni mi je prioritet dobro se provesti i prije svega zabaviti publiku. Jako je puno priprema trenutno na rasporedu – dolazimo spremni! Uvijek sam okružen predivnim ljudima koji dijele istu strast prema glazbi. Svi smo fokusirani na dostavljanje najboljeg mogućeg nastupa, a sve ostalo je popratno. Već smo u petoj brzini, jurcamo, trčimo te se nadamo da će i publika prepoznati sav uloženi trud”, rekao nam je James.

Ova je pjesma, kaže, nastala je potpuno “prirodno”: „“Nebo Plače” jako je energična, brza i euforična, ali opet iza sebe skriva određenu dozu nostalgije i smatram da, refren pogotovo, jako lijepo prenosi tu emociju. Meni je jako bitna naracija u pjesmi tako da tekstu dajem možda i najviše pozornosti. Smatram da sam ovom pjesmom naslikao dosta živahnu priču, a svi oni koji vole čitati i proučavati tekstove pjesama možda pronađu sami sebe između redaka. Žanr mi je jako blizak, često je nazivan popom recesije – glazba 2007, 2008 i nadalje – a, inspiriran trenutnom inflacijom, napravio sam mali povratak u prošlost.”

Na pozornici Dore važno mu je prenijeti energiju pjesme te obećaje “živ i slikovit” nastup uz “dozu teatralnosti”: „Pripreme teku po planu, svatko obavlja svoj dio posla i sve s papira se pretvara u realnost. Konkretno za nastup – moja ljubav prema zelenoj boji će nedvojbeno biti prisutna, idemo na jednostavnost, ali efektnost. Ostatak ne bih još otkrivao – neka ostane par iznenađenja. Unatoč naslovu koji spominje plakanje, uvjeravam vas da neće biti suza, iako ja možda ipak i prekršim ovo obećanje ukoliko emocije prevladaju! Atmosfera će biti ispunjena veseljem i pozitivnom energijom. Pročitao sam negdje da je prognoza dosta kišna tada!”

Na pjesmi je surađivao s producentom Peteom Spruceom, a otkrio nam je „tajnu“ nastanka ove pjesme: „Pjesma je nastala nakon izlaska, u tri ujutro sam došao kući i samo počeo pisati. U svega 20 minuta je prvotna verzija izašla iz mene. Te sam noći upoznao jednu curu koja je cijeli svoj život živjela po noći jer se osjećala da ne može biti iskreno svoja. Dolaskom jutra bi se zatvarala u stan i provodila dane skrivajući se, dok su joj noći pružale malu dozu hrabrosti i krinku pod kojom je mogla biti ono što želi biti. Mene je njezina borba s identitetom jako dirnula, ali i inspirirala. Govorila je kako je oduvijek željela vidjeti svoj život u filmu, a unatoč tome što više ne znam gdje je, odlučio sam joj donekle ostvariti taj san – bar u obliku pjesme – u nadi da će pronaći put do nje. Jako sam inspiriran noćnim životom, uz to što sam kroz svoj rad zamijenio dane za noći, te mi je zaista bilo lijepo upoznati nekoga tko vidi svu magiju koju vidim i ja kada sunce zađe. Što se tiče zvuka, inspiracija je bila dosta konkretna pop/dance glazba kasnijih 2000-ih. Meni je taj žanr dosta zahvalan jer daje dovoljno prostora za igru i eksperimentiranje, a jako dobro komplementira moj trenutni način izražavanja, naravno uvijek istražujem sve žanrove, ovo je sada onaj koji mi je najviše pozornosti zaokupio. Ovdje mi je najviše pomogao moj prijatelj i producent Pete Spruce koji je moju viziju savršeno pretočio u glazbu.“ S Peteom je, kaže, jako dobar prijatelj te je suradnja na ovoj pjesmi bila „spoj ugodnog s korisnim: „Njegov način rada i posveta svemu mi se jako svidjela jer se umjetnički jako dobro nadopunjavamo. Kroz cijeli proces sam se osjećao zaista sigurno da mu mogu reći što bih drugačije napravio, koje mi se njegove odluke i ideje sviđaju i ne sviđaju, a on je i više nego profesionalano pristupio svemu. Kroz njegove savjete i usmjeravanja, zajedničkim smo radom stvorili “Nebo Plače” koje sad slušatelji znaju, a nadam se i vole – znam da ju ja definitivno obožavam!“

 

Marcela – „Gasoline“

Marcela koja Doru prati od malih nogu predstavit će se s pjemom „Gasoline“: „Eurosong i Dora su nedvojbeno najvažniji događaji koji se prate u mojoj obitelji. Uvijek sam sanjala, a i manifestirala, da ću i ja jednom stati na pozornicu Dore. Dugo sam zapravo planirala prijaviti se na Doru, ali mislim da se trebala dogoditi pjesma “Gasoline” da bih se odvažila!“, govori nam Marcela. Radi se o pjesmi koja je spoj energičnog popa i zvuka 80-ih, točnije, kako ga ona sama naziva – „pop u kožnoj jakni“. Kako je nastala pjesma otkrio nam je autor, Daniel Van Den Brink: „Svi smo veliki obožavatelji Dore i Eurovizije, a budući da neki od autora dugo surađuju s Marcelom, znali smo da ćemo imati sesiju za pjesmu Dore. Bilo nam je važno stvoriti pjesmu koja se razvija prema snažnom i otvorenom refrenu, zadržavajući istovremeno Marcelin rokerski karakter. U roku nekoliko minuta nastala je melodija na temelju instinkta, a zatim, vođeni Marcelom, zaronili smo u bojanje priče. Bila je to jedna od onih rijetkih sesija gdje, kad se osvrnemo, svi možemo reći: ‘Jesmo li stvarno stvorili ovo!?“, otkriva. „Ono što je zanimljivo dodati je da inspiracija za pjesmu “Gasoline” povezuje se s inspiracijom moje prve pjesme “Nismo isti svijet”. S njom sam prikazala onaj prvi stadij povrijeđenosti, a to je ranjiva strana, a s “Gasoline” prikazujem stadij nakon toga, a to je ta moja borbena strana.“, dodaje Marcela. Slažu se da je najveći adut pjesme njen refren, dok Daniel zaključuje: „Vjerujemo da ova pjesma utjelovljuje ono što bi Dora trebala predstavljati: iskreno pjesničko stvaranje i snažan vokal. Bez trikova, samo strast za glazbom upakirana u pjesmu.“

 

Noelle – „Baby Baby“

Pjesmu „Baby Baby“ izvodi Noelle, a autorski potpisuju Miroslav i Ivan Zečić. Noelle kaže da oduvijek prati Doru i Eurosong, stoga joj je nastup na Dori ostvaranje snova: „Vjerujem da je brojnim izvođačima želja da se bar jednom predstave na Dori jer je to ipak najvažniji i najgledaniji glazbeni događaj godine. Prošle godine s pjesmom „Bye Bye” nisam imala sreće, ali to me nije obeshrabrilo. Neizmjerno sam sretna što je moj drugi pokušaj urodio plodom.“

Noelle se osim pjevačkih sposobnosti posebno ističe u onim plesačkim te vodi plesni studio Illusion, što joj oduzima mnogo vremena i zato Doru, govori nije ove godine imala u planu: „Jednostavno nisam imala dovoljno slobodnog vremena koje bi posvetila stvaranju pjesama. Sasvim slučajno se poklopilo da su mi neke obaveze iznenada otkazane u isto vrijeme kada su i moji autori imali slobodnih termina, što smo iskoristili za snimanje demo snimaka. Pjesma „Baby Baby” odmah nam je zapela za uho i izdvojila se od ostalih. Na prvu me je osvojio njen plesni ritam i zarazna melodija refrena. U tom trenu sam osjetila da je to prava pjesma s kojom bi se željela predstaviti na Dori.“

Zajedno sa svojim autorskim timom pjesmu je na natječaj poslala bez ikakvih očekivanja: „Bili smo svjesni da će za Doru kao i uvijek vladati ogroman interes, ali ovaj put žiri je prepoznao našu pjesmu. Velika mi je čast i neizmjerno zadovoljstvo biti dijelom tog spektakla. Prilika da se predstavim na tako prestižnom i medijski izvrsno popraćenom događanju ne događa se tako često i potrudit ću se iskoristiti ju na najbolji mogući način. Samo pojavljivanje na tako velikoj i glamuroznoj pozornici za mene je velika stvar i dodatni motiv da dam sve od sebe.“

Sam zvuk pjesme Noelle predstavlja kao njenu najposebniju karakteristiku dok su autori složni u plesnom ritmu i zaraznom refrenu: „Naravno tu je i ta riječ „Baby” koja se ponavlja i proteže kroz cijelu pjesmu. Uvijek je bitno u pjesmi imati neku catchy riječ koja lako i brzo ulazi u uho. Nekada se svi nađemo u situaciji da nam neka fraza ili dio pjesme ostane u glavi i jednostavno ju ne možemo izbaciti.“

Planovi za nastup tek u pripremi: „U želji da priredim pravi spektakl, planirala sam angažirati moje prijatelje, vrhunske plesače iz inozemstva. Nažalost, prije nekoliko dana svi moji planovi su pali u vodu. Dobila sam konačan stav organizatora da na pozornici ne smiju biti strani državljani. Sada sam prisiljena krenuti iz početka, ali kako do Dore ima dovoljno vremena, vjerujem da će sve biti ok. Na žalost ne mogu Vam ništa otkrivati vezano uz nastup, jer onda to ne bi bilo iznenađenje. Ono što je sigurno i što mogu obećati je da će biti puno dobrog plesa.“

Autori su nam otkrili da je njihov proces stvaranja pjesama „kompleksan i dosta zahtjevan“: „Pjesme uvijek radimo ciljano i gradimo ih oko izvođača pazeći da uvijek istaknemo njihove najbolje osobine. Često kažemo da to radimo poput krojača, po mjeri. Nakon što izaberemo pravu ideju, prvo razmišljamo kojem izvođaču bi najbolje odgovarala. Pjesma Baby Baby nastala je sasvim spontano na temelju ideje za koju smo odmah znali da odgovara Noelle. Nakon što smo snimili kratak demo, uvjerili smo se da je to to i krenuli u daljnju razradu. Pjesma je energična i bazira se na jakom i moćnom grooveu, što je nama, ali i Noelle izrazito bitno. Ipak je ona plesačica i odgovara joj takav tip pjesme. Inspiracija za pjesmu Baby Baby je naravno ljubav koja je oduvijek nepresušan izvor. U njoj će se prepoznati mnogi jer je nažalost čest slučaj da u ljubavnoj vezi ili u braku ljubavni odnos između dvoje ljudi preraste u rutinu, a ljubav padne u drugi plan. Tada se svi upitamo „je li ljubav nestala” i poželimo da ponovo osjetimo ljubav i strast s početka veze.“

Ova pjesma nije prva suradnja Miroslava i Ivana Zečića s Noelle: „Ukoliko izvođač pjesmu ne doživi na pravi način i kod njene se izvedbe ne osjeća ugodno, sve pada u vodu. Najvažnije je da izvođač pjesmu osjeti na pravi način i iznese je sugestivno i emotivno. Tek tada tu emociju i poruku mogu osjetiti i prepoznati slušatelji. Noelle je pjesmu Baby Baby izabrala između više drugih ideja jer je prepoznala da joj najviše odgovara i da će ju moći najbolje prezentirati slušateljima i, što je još važnije, gledateljima pred malim ekranima.
S Noelle ekskluzivno surađujemo protekle tri godine i do sada smo ostvarili odlične rezultate. Naša prva suradnja na pjesmi „Halo”, dovela je Noelle, kao novog i potpuno nepoznatog izvođača, na 1. mjesto službene top liste HR TOP 40, što do sada skoro nikome nije pošlo za rukom. „Halo” je također postigla i međunarodni uspjeh ulaskom u polufinale svjetskog natjecanja „International songwriting competition” (Nashville, USA) između više od 20.000 pristiglih pjesama iz cijelog svijeta. To je izuzetan uspjeh za pjesmu na hrvatskom jeziku u konkurenciji s 99 % pjesama na engleskom jeziku. Također, posebno smo ponosni na pjesmu „Bye Bye” koja je čak 5 uzastopnih tjedana provela na 1. mjestu službene top liste HR TOP 40, što potvrđuje njezin odličan prijem kod velikog broja slušatelja na radio postajama širom zemlje.“

Plasman na Dori, otkrivaju autori im nije toliko bitan: „Primarno iz razloga jer pjesmu nismo radili namjenski i isključivo za Doru (a još manje za Eurosong), već prvenstveno za Noelle i njezin glazbeni izričaj. Nama kao autorima važno je kako će pjesma biti primljena od strane šireg auditorija i slušatelja na radio postajama. Većina pjesama s Dore, osim pobjedničke i možda par boljih pjesama, nakon završetka natjecanja nestane iz fokusa i skoro ih se nigdje ne može čuti. Nama je najvažnije da pjesma ostane „živa”, tj. aktualna i nakon Dore. Isto tako, svima nam je važno da Noelle na nastupu da svoj maksimum te da bude zadovoljna svojom izvedbom. Ukoliko to bude tako, vjerujemo da će reakcije gledatelja i publike biti pozitivne, kao i plasman.“

 

Lu Dedić – “Plavi leptir“

Lu Dedić na Doru se plasirala s pjesmom Miroslava Lesića “Plavi leptir“:  „Prijava na Doru nije bila planirana. Kako sam se aktivirala u bavljenju pjevanjem, u procesu traženja, isprobavala sam različite žanrove i pjesme različitih autora, pa sam se tako našla i kod Mira u studiju. Snimili smo prvu verziju Plavog leptira i imali skroz druge planove za pjesmu. Nakon nekog vremena, Miro me nazvao i rekao da razmišlja pjesmu prijaviti na Doru. Ja sam pristala iako mi je bilo potpuno nepoznato što sve zahtijevaju pripreme koje su mi potpuno novo iskustvo iz kojeg se nadam izići jača i iskusnija u nekim aspektima posla. Nadam se da će mi ovo iskustvo ostati do kraja pozitivno“, otkriva nam Lu.

Pjesmu, kaže, publika treba slušati „sama, za sebe, glasno“: „Dobrota i nježnost su bitne. Pjesma ima oboje“, jednostavno objašnjava.

Kod nastupa, cilj joj je staviti naglasak na pjesmu vizualnim dojmom, a u ovu pjesmu itekako vjeruje.

Prve skice “Plavog leptira“ nastale su još davno, 2014. godine, govori nam autor Miroslav Lesić: „Od tada je čekala u ladici i očito tražila pravu osobu koja će je donijeti. I eto, dođe Lu i zaljube se na prvi pogled. Inspiracija za pjesme koje pišem je uvijek dobra glazba i borba za istu. U svim oblicima i na sve načine.“

Njihova je suradnja rezultat dugogodišnjeg poznanstva: „Lu poznajem još od kad je bila mala djevojčica, a s njenim roditeljima, kao i s bakom i djedom, imao sam čast surađivati puno puta kroz razne projekte.  Imam osjećaj da Lu u sebi nosi najbolji dio  svakog od njih i da će baš kao što pjesma kaže – raširiti krila i postati leptir , koji nosi svoju priču i od djevojke postaje jedna nova, zrelija i posebna osoba.“

Miroslav, kao i Lu, ne žele se opterećivati samim plasmanom na Dori, no ulazak u finale ističu kao veliku pobjedu: „Što se tiče očekivanja – za mene su ona put u nezadovoljstvo jer se često ne ostvare pa se njima ne zamaram. Ipak, mislim da je ulazak u finale, a obzirom na konkurenciju ove godine, već jedna pobjeda za sebe tako da bi sigurno voljeli biti tamo. A kad smo tamo – sve je moguće“, zaključuje Lesić.

 

Stefany – „Sretnih dana dat’ će Bog“

Branimir Mihaljević i Nenad Ninčević potpisuju pjesmu „Sretnih dana dat’ će Bog“ koju će na Dori izvesti Stefany: „Točno se sjećam dana kad je nastala pjesma, a nastala je jednog lijepog sunčanog prijepodneva. Bio sam vani i pomislio kako je prekrasan dan, sretan. Ptičice su pjevale, sunce je sijalo i nebo je bilo plavo. Bio sam pun optimizma i pozitivne energije i i nastala je Sretnih dana dat će Bog“, rekao nam je Mihaljević.

Osim Stefany, kaže Mihaljević, „glavni adut je himničnost pjesme i njen pozitivizam. Univerzalna poruka optimizma, koju svi razumiju“. Na Doru su se prijavili jer se radi o „našem najvećem glazbenom natjecanju i svakako je odlična za svakog sudionika sa dobrom pjesmom, ne samo za pobjednika.“

Stefany je nastup na Dori oduvijek bio san: „Sanjala sam kako ću jednog dana stati i zapjevati na pozornici Dore, predstaviti se širokoj masi i zapjevati veliku pjesmu. Mislim da je pjevati na Dori velika čast, ipak je to natjecanje za predstavnika svoje države na Eurosongu. Predivno je biti izabran u 24 najboljih. Mislim da sam danas spremna, čekala sam da sazrijem, da skupim dovoljno iskustva javnog nastupa, da mogu sebe i svoju pjesmu pokazati u najboljem svijetlu… a za to treba vremena i iskustva koje danas imam i spremna sam.“

Pjesmu, po njenom mišljenju, ističe „predivna poruka“: „Ona spaja ljude, daje vjeru u dobro, u obitelj, u prijatelja, u bolju polovicu. Jer zaista, što smo mi bez vjere u dobro u ljubav u sretne dane? “Sretnih dana dat’ će Bog, više ne treba od tog” – i to je jedina i prava istina. Kad smo sretni, sve je dobro.“

Detalje nastupa nije željela otkrivati te želi da faktor iznenađenja ostane prisutan do polufinalne večeri: „Pripreme su svakodnevne od stageinga, efekata, koreografije, stylinga. Sve se planira i brusi do zadnjeg detalja. Jer stvarno vam želim dati sve najbolje od sebe u te tri minute na pozornici. Ništa se ne prepušta slučaju i mislim da će se ta želja, ljubav i trud mog tima i mene u mom nastupu zaista vidjeti i osjetiti.“

 

Lara Demarin – „Ne vjerujem ti“

Lara Demarin odlučila se prijaviti za Doru jer joj je „oduvijek bilo zanimljivo promatrati nastupe te detalje u njihovoj različitosti“ na Eurosongu: „Ono što mi se najviše sviđa jest što se jedino na tim pozornicama obraća pažnja na cijeli projekt, a ne samo pjesmu. Jako me veseli cijeli proces oko stvaranja i jedva sam čekala prijaviti se i biti dio pozornice Dore! Smatram da je ova pjesma dobar izbor i dok sam ju stvarala automatski sam imala viziju kako bi izgledala na sceni pa smo i aranžman dosta prilagodili toj viziji!“

Uz Laru, pjesmu autorski potpisuju Luka Demarin i Robert Domitrović dok je producent pjesme Hrvoje Domazet. „Ideja za pjesmu je nastala na jednoj tonskoj probi prije nastupa, odmah sam je snimil, a kad sam ju krenula preslušavati koji dan kasnije automatski mi se javila vizija u glavi! Tekst i ostatak pjesme je nastao u svega nekoliko minuta, a onda smo se preko godinu dana bavili aranžmanom i detaljima te ostvarivanjem te vizualne i scenografske ideje kroz elemente pjesme sa željom da pjesmu prilagodimo baš Eurosongu“, otkriva Lara. Kao najveći adut pjesme ističe „žanr koji se ne očekuje na pjesmi za Eurosong“: „Htjela sam probati doći s nečim malo drugačijim i time se izdvojiti – prizvukom ranih 2000-ih godina i hip hopom, kao i neočekivanim repom u refrenu!“

O detaljima nastupa nije otkrila puno, već je sa sigurnošću rekla da će „maksimalnih šest izvođača na sceni biti svih šest i igrati se svime što pozornica nudi!“

 

Moglo bi Vas zanimati