04
2024

POVRATAK NAKON PET GODINA

Cinkuši - Bog nam greh oprosti

Cinkuši

Cinkuši su gotovo paralelno izdali album Bog nam greh oprosti i soundtrack Nosila je rubac črleni

Od sredine devedesetih etnosastav Cinkuši spaja autorstvo i bogatu narodnu baštinu Hrvatske, pretežito kajkavskih područja – Međimurja, Prigorja i Zagorja. Na posljednjem albumu , Bog nam greh oprosti, svoje je djelovanje proširio na Liku  i Slavoniju

Cinkuši u Močvari

Energiju živog nastupa Cinkuši su prenijeli na studijske uvjete / Foto: Matej Grgić

U kajkavskoj tradiciji cinkuš označava zvono koje prati ljude od njihovog rođenja pa sve do smrti, a ovim izdanjem njihovo zvono odjekuje jače no ikada. Novi album Cinkuša moderan je i tvrd folk album, no svejedno vrlo pristupačan uhu. Pankersko-rokerska energija ujedinjena s elementima teške i prkosne prirode života običnog čovjeka, grubost i melankolija, žestina i emotivnost te dihotomnost na svakoj razini i dalje su srž njihovog osebujnog izričaja.

Tihomir Kruhonja, Mirko Radušić, Nataša Radušić, Marko Meštrović, Marko First, Nebojša Stijačić, Nikola Santro i Krešimir Oremuš su junaci domaće glazbe koji su svoj zvonki cinkuški sastav ovog albuma ojačali ugostivši na pjesmama Mariju Mateju Kruhonja, Lucu Stanojević, Ivu First i Stipu Mađora. Dražen Završki miksao je “Molitvu”, dok je Igor Ivanović završio miks svih ostalih pjesama. Igor Ivanković s ostalim Cinkušima potpisuje produkciju, a zanimljiv dizajn i grafičko oblikovanje albuma napravio je Igor Bojan Vilagoš.

Iako i sama više pribjegavam američkoj tradicijskoj glazbi, izvornoj i novokomponiranoj, album Bog nam greh oprosti donosi bogatstvo domaće baštine, a svojim snažnim glazbenim potpisom Cinkuši su od ovih pjesama napravili spektakl koji žudi za izvođenjem uživo.

Iako se na prvu čini da se puno toga događa tematski, jer tu je riječ o napuštanjima i prekidima, svima je zajednička ljubav kao nadtema – od Krležinog “Žitka” iz Balada Petrice Kerempuha do ratne “Komu majka beli kolač pečeš” i izrazito ljubavnih “Kak je teško našu ljubav tajiti” ili ne-ljubavnih “Liebe War Es Nie”. Kako sami kažu, držeći se čvrsto ideje o konceptualizaciji vezanoj uz dosadašnje albume, vrijeme je za ljubav. Možda je na prvo slušanje neprimjetna poveznica najnovijih pjesama, no Cinkuši se nikad ne slušaju na prvu.

Oni rade izvanredan posao na ovom izdanju, urezujući vlastitu nišu u aktualnoj folk areni, odajući počast neznanim majstorima koji su se prenosili s generacije na generaciju. Pjesme su drske i razigrane (“Ptičekova svadba”) i tajanstveno melankolične (“Alaj Jano”), a sviranje je uvijek izvrsno. Cinkuši uzimaju složene elemente glazbene teorije i smjelijih i modernijih aranžmana te ih čine dostupnima u strukturi tradicionalne narodne pjesme.

Uspoređujući ih s ostalima, Bog nam greh oprosti započinje skoro pa suzdržanom rock dinamikom melankoličnog, gotovo šestominutnog “Žitka” prošaranog violinom, koji Cinkuši započinju i završavaju tugaljivom harmonikom kao toponimom, čineći tako jedan cijeli raspon promjene. Staro je novo, a novo je staro; Cinkuši uparuju to dvoje na albumu, dotičući se kombinacija tamburice (ili nekog drugog instrumenta koji na ovim prostorima vežemo uz glazbu koja nije moderna) i električne gitare, zvukove koji se rijetko čuju u sinergiji.

Već je druga “Komu majka beli kolač pečeš” potencijalno najjača skladba na albumu. Nikako da tematika o soldatu kojeg otpravljaju u rat postane stvar prošlosti, kažu Cinkuši, a upravo spoj specifičnog međimurskog ritma i snažne, a jednostavne lirike, koja do kraja pjesme otkriva svu tragediju i jezu rata pojačanu „ratnom“ trubom, daje najveću snagu ovoj pjesmi („…komu majka, komu, beli kolač pečeš / tebi sinek, tebi, ki vu vojnu pojdeš/ … / ki vu vojnu pojdeš, nigdar doma dojdeš…“).

Cinkuši

Tango ili čardaš “Liebe War Es Nie” dolazi kao nešto posve drugačije, što stilom, što jezikom. S tako dugim uvodom (da sam na prvom slušanju pomislila kako je možda riječ o instrumentalu) Cinkuši su prekršili još jedno nepisano pravilo, dok atmosferom uronjena u četrdesete godine prošlog stoljeća ova pjesma dolazi kao vinjeta i savršena prateća glazba nekog povijesnog filma. To nimalo ne čudi jer je glazbu napisao Alfréd Márkus odnosno Fred Markush, mađarski skladatelj poznat po operetama i filmskoj glazbi, dok je tekst napisao Fritz Rotter (također skladatelj) koji je u vrijeme Weimarske Republike u Berlinu posjedovao i vodio nekoliko kazališta, naravno, do emigracije u SAD zbog svog židovskog podrijetla i nacista.

Kad sam ranije u tekstu spominjala američku tradicionalnu glazbu i koliko me ovaj album neočekivano osvojio, zapravo sam mislila na pjesmu “Kak je teško našu ljubav tajiti” koju su Cinkuši aranžirali kao najcrnji i najsumorniji američki blues s fantastičnom puhačkom dionicom.

Upariti stihove „Ja sam Hrvat rođen u kršnoj i ponosnoj Lici u podnožju Velebita starca / di vukovi viju i lisice laju i skakavci žito pojedoše / tamo di se rđa sije, a niču junaci“ s pankerskom pozadinom i ojkanjem u “Ličkom Herkulu zlatnog srca” lavlja je hrabrost, još jedan spoj tradicionalne i moderne glazbe na način koji ne poznaje granice. K tome, disonantni violinski motiv koji kasnije preuzima i tamburica pozitivan su dokaz da u rukama ovih simpatičnih glazbenika ti instrumenti mogu zvučati nevjerojatno suvremeno.

Cinkuši su skupa s Markom Firstom 2022. godine radili glazbu za dugometražni igrani film Nosila je rubac črleni, a singl i spot “Ptičekova svadba“ pratio je izlazak filma u kina. Njime su ujedno počeli najavljivati ovaj album.

Radeći unutar tradicionalnog okvira, “Alaj Jano” s laganijom, svečanijom, ali pomalo tužnom melodijom dotiče nešto duboko. Nudeći ples sa sudbinom, igru zavođenja Jane i dragoga, pizzicato stvara napetost i gotovo neki konflikt, pozivajući ostali instrumentarij na improvizaciju.

Nakon gotovo ritmičkog predaha na albumu s prethodnom pjesmom, u posljednjoj “Molitvi” Cinkuši repeticijom podižu tempo do usijanja, a cikličkim ponavljanjem kajkavske kletve utjelovljuju svoju prepoznatljivu oprečnost i završavaju album.

S obzirom na instrumentaciju te bliske tekstove, Cinkušev Bog nam greh oprosti može poslužiti kao sjajna i logična polazna točka za publiku kojoj tradicijska glazba nije bliska, ali joj nije ni mrska. Cinkuši imaju izvanrednu vještinu pronalaska ključnih točaka u ovakvoj glazbi i preslikavanja te nadogradnje kako bi ista postala danas prijemčiva, a to je neophodno u ovom modernom društvu koje se stalno mijenja. Izdavač MAST Produkcija najavljuje kako ovo izdanje neće biti samo digitalno, nego da uskoro možemo očekivati CD i vinilno izdanje.

Singl: “Komu majka beli kolač pečeš”

Format: online Uskoro CD i vinil)

Izdavač: MAST produkcija