HAAD, novi klupski program kolektiva MMVV, publici donosi kolektivnu audio-vizualnu katarzu
HAAD je prošlog tjedna rasprodao bivšu Jabuku, klub Dva Osam na Jabukovcu. Za pokretanje novoga klupskog programa, koji je osmišljen posebno za taj prostor, zaslužan je dvojac koji djeluje pod imenom MMVV, a čine ga vizualna umjetnica Magna Mater (Zorana Unković) i DJ Val Vashar (Val Kurtin).
Kolektiv MMVV svojim je osnutkom otvorio sezonu 2022. (dva nula dva dva), a šale se da će trajati do 2028. (dva nula dva osam). Njihova službena suradnja tek je počela, a prvi event prošao je iznad svih očekivanja.
Pilot epizoda programa HAAD održana je u petak, 4. veljače. DJ Val Vashar (VV) i DJ Volster kao gost-pionir programa bili su zaslužni za zvuk, dok vizualni identitet programa potpisuje Magna Mater (MM).
Jabuka je prošlost, a Dva Osam je budućnost. U nedavno otvorenom klubu u petak je sve gorilo od dobre glazbe i atmosfere. Ukratko: kvalitetan techno i rasplesana, samo mjestimično osvijetljena publika te DJ u razini s njom, iza tanke zavjese – toliko važan zbog zvuka i atmosfere, a opet jednak publici – skriven u mraku i nevidljiv.
Prvi event, kažu organizatori, bio je jednostavno koncipiran, dok će u budućnosti dodavati slojeve doživljaja koje pružaju publici.
Publika je u središtu njihova djelovanja, naglašava kreativni dvojac, kao i vraćanje u život onakvog odnosa s publikom – kakav je on bio prije – intimnog, interaktivnog, s dozom ranjivosti, ali i otvorenosti za eksperimentiranje u svakom smislu.
Kakve sve ideje stoje iza novoga klupskog programa HAAD?
Magna Mater: Ideja i vizija iza HAAD-a jest pružiti klupskoj sceni jedinstveno techno iskustvo. Osim gostovanja imena iz svijeta underground techna, HAAD će se podjednako fokusirati i na vizualni identitet programa kojeg zamišljamo kao svojevrsnu site specific izložbu koja će se mijenjati na svakom partyju. Kao duo, stavljamo jednak naglasak na glazbenu kao i na vizualnu komponentu programa. Iako je naš prvi party vizualno bio čist, ideja je bila osjetiti publiku i prostor prije daljnjih intervencija, s obzirom da je program osmišljen konkretno za klub Dva Osam. Nakon što su se slegnuli prvi dojmovi, puni smo ideja za dalje.”
Val Vashar: Moja vizija onog što techno jest, odnosno što bi techno u najboljem slučaju trebao biti, podudara se s postulatima detroitskog kolektiva Underground Resistance: “Stvoriti osjećaj samoistraživanja, eksperimentiranja i sposobnosti mijenjanja sebe i okolnosti”. HAAD nije bolji, originalniji ili više underground program od drugih. To je naš program, zato ga potpisujemo s MMVV.
Naš ples – naša pravila. Ali ta pravila ne želimo nametati, cilj nam je otvoriti neke teme i komunicirati s publikom o stvarima koje smatramo bitnima.
Tema je mnogo. Uloga žena na sceni, odnosno, naša odgovornost prilikom stvaranja atmosfere u kojoj se pruža sloboda izražavanja ženskog senzibiliteta. Tko je zvijezda večeri, DJ ili publika? Što su plesači i atmosfera na plesnom podiju izgubili ili dobili uvođenjem koncepta DJ setova koji traju sat i pol do dva?
Proteklog tjedna prvim ste eventom HAAD-a rasprodali bivšu Jabuku. Kako vidite budućnost kluba Dva Osam?
MMVV: S obzirom da se publika tek upoznaje s MMVV duom i našim programom, nismo ništa očekivali, ali smo bili optimistični. Oboje smo u projekt krenuli vrlo srčano i entuzijastično, a nakon što smo saznali da smo rasprodali klub, malo je reći da smo bili sretni što su posjetitelji prepoznali našu strast. Klub Dva Osam prepoznao je potrebu publike za kvalitetnim techno programom te je očigledno da je potreba stvarna. Optimistični smo i po pitanju budućnosti same Dva Osmice. Za otvoriti i uhodati novi klub – u vrijeme ograničenja okupljanja i drugih epidemioloških mjera – potrebna je, osim znanja, i doza fanatizma. Ekipa koja ga vodi dio je scene već godinama, a iza njih stoji ogroman broj uspješnih projekata.
Novi klub na Jabukovcu otvorio se u prosincu, a najavljuje mu se svijetla budućnost s puno tamne techno glazbe. Voditelj kluba Dva Osam je Vedran Meniga, direktor tvrtke Pozitivan ritam i diskografske kuće PDV Records te vlasnik kluba Pločnik. Organizacija festivala Dimensions i Outlook samo je mali dio njegovih dosadašnjih uspješnih projekata
Iskustva ne nedostaje niti organizacijskom timu programa HAAD. Dok je Zorana Unković renomirano umjetničko ime na zagrebačkoj, ali i hrvatskoj likovnoj sceni, DJ Val Vashar više je puta svrstavan među najbolja DJ imena domaće psy trance scene.
Zoranini murali krase zidove brojnih prostora koji su služili ili služe promociji underground scene i kulture: nekadašnjeg Das Hausa, AKC Medike, kluba Željezničar, ali i javne površine na lokacijama održavanja glazbenih festivala kao što su Seasplash i FreeMental.
Val Vashar za sebe kaže kako je prije svega sin, brat i prijatelj, a tek onda strastveni obožavatelj glazbe, panker i DJ. Njegova je DJ prošlost raznovrsna i bogata te je često gost na festivalima i eventima diljem Hrvatske i svijeta.
Što vas je dovelo do ovoga što radite danas?
Magna Mater: Akademska sam umjetnica koja je aktivna na hrvatskoj umjetničkoj sceni, ali sam ujedno i velika ljubiteljica underground kulture (što glazbene, što vizualne), pa sam tako oduvijek posjećivala događaje elektronske glazbe, radila dekoracije, slikala murale i surađivala s ljudima iz te supkulture. Volim eksperimentirati, učiti nove vještine i pomicati granice, pa je tako ovo za mene nova vrsta izazova i igralište za moje umjetničko stvaralaštvo.
Val Vashar: U životu sam radio svašta, no trenutno samo za Mo:Dem Festival, gdje sam između mnogih stvari zadužen za glazbeni program The Swamp pozornice. Glazbu puštam već dva desetljeća, a kao label DJ radim za australski Zenon Records. HAAD je moj povratak na zagrebačku klupsku scenu u funkciji organizatora. Posebno me razveselilo što sam u Dva Osmici susreo ljude koji su radili i posjećivali naš program Ministarstvo Psihodelije u Močvari.
Vizualni i glazbeni identitet HAAD-a neodvojivi su, slaže se dvojac MMVV. Techno glazbu pratit će kreativni vizuali, a stil će se prilagođavati svakoj večeri zasebno. Želja im je, kažu, promijeniti način na koji ta dva elementa koreliraju.
Na što će biti fokusiran vizualni identitet programa HAAD, a što će biti fokus u smislu glazbe i line-upova?
Magna Mater: Iako svom kolegi i drugom dijelu dvojca s punim povjerenjem prepuštam glazbeni dio programa – a on meni vizualni – oboje smo uključeni u cijeli proces. Generalno, dekoracija je uvijek bila u službi glazbe, a DJ centar pozornosti.
MMVV ima kao cilj izmaknuti DJ-a iz fokusa večeri i pružiti publici vizualno stimulirajući prostor pun suptilnih informacija gdje će(mo) svi kolektivno biti dobrodošli na audio-vizualnu katarzu.
Val Vashar: Ne živim u prošlosti, štoviše, obožavam sadašnjost i veselim se budućnosti. No, jako mi nedostaju neki elementi party supkulture koji su me privukli da aktivno u njoj sudjelujem. Jedan od njih je i osjećaj ravnopravnosti, međusobne povezanosti i uvažavanja između DJ-a i publike.
Uloga DJ-a nalazi se negdje između umjetnosti i posla, guranja svog stila i čitanja raspoloženja publike.
Kada ga maknemo s pijedestala koji ga uzdiže od drugih, kada mu damo priliku da svira dovoljno dugo i ostvari kontakt s publikom, stvari će opet sjesti na mjesto. Što se glazbe tiče, morat ćete doći i čuti jer je njezina funkcija da uvijek nadilazi okvire koje joj mi pokušavamo nametnuti.
Pitali smo kreativni dvojac i kakvi su im planovi za razvoj programa HAAD u budućnosti. Koncept, kažu, ostaje isti – uvijek će se raditi o spajanju kvalitetne techno glazbe s vizualima koji, zajedno sa zvukom, potiču na eksperimentiranje, interakciju s publikom i povratak korijenima underground pokreta. Ipak, program će se razvijati i napredovati. Već na sljedećem eventu HAAD, saznajemo, u goste dolazi inozemno DJ ime. Dvojac zasad ne otkriva više od toga, no veseli nas vidjeti tko će biti drugi rezident po redu.
Na prvom eventu ugostili su DJ Volstera iz Osijeka – producenta, organizatora i vlasnika dvaju izdavačkih kuća, Secession i Out of Place. Volster je jedna od najpoznatijih figura nove hrvatske elektroničke scene, a nastupao je diljem Europe. Potvrda kvalitete njegova zvuka jest činjenica da je nastupio u kultnom berlinskom klubu Berghain.
Kako je izgledala vaša suradnja s Volsterom i s kojom ste ga namjerom odabrali za rezidenta pionira programa?
Val Vashar: Subjektivno govoreći, osobno mi je Volster najbolji hrvatski techno DJ. Volim njegov zvuk, estetiku i radnu etiku. Objektivno, Volster je producent, organizator i vlasnik dviju izdavačkih kuća, Secession i Out of Place. Tijekom proteklih nekoliko godina nastupao je diljem Europe. Iako je zbog pandemije prisilno prizemljen, on neumorno radi, producira, izdaje glazbu i snima setove koji se redovito objavljuju na eminentnim techno platformama.
Otkrio sam ga slučajno, preko TRAUM večeri. Zanimalo me tko to dovodi imena kao što su Anthony Linell, Antigone i Cassegrain u Osijek. Dva puta sam ga već bukirao da svira na Mo:Dem Festivalu, gdje je dodatno zaslužio moj respekt jer techno DJ-u nije lako baciti trance publiku u trans. Njemu je to pošlo za rukom.
View this post on Instagram
Kako ste se vas dvoje upoznali i povezali te što vas je potaknulo da pokrenete ovaj projekt? Je li ovo vaš prvi zajednički projekt?
Magna Mater: Val Vashar i ja znamo se s plesnog podija i underground scene već dugi niz godina, ali vrlo površno. Ja sam obično bila ona u prvim redovima, dok je Val bio iza DJ pulta. Imamo velik broj zajedničkih prijatelja i poznanika te se krećemo na istim ili sličnim mjestima, ali nikad nismo surađivali. Tako je Val i vidio moje murale u klubovima i na festivalima i, nakon što je dobio ponudu da radi techno program za Dva Osam, nazvao me i rekao mi o čemu se radi, a ja sam instinktivno objeručke prihvatila poziv. U početku je to bio poziv za suradnju na njegovom projektu, ali oboje smo vrlo brzo shvatili da odlično funkcioniramo kao tim i da se vrhunski nadopunjujemo. Tako je nastao MMVV.
Val Vashar: Osjećaj nezadovoljstva koji je proizlazio iz nedostatka ispoljavanja vlastite kreativne energije i želja da nešto sam poduzmem, potaknula me da nazovem Vedrana Menigu i predložim mu program za novi klub Dva Osam. Onog trena kada je Zorana (op. Magna Mater) rekla DA, to je prestao biti moj i postao je NAŠ projekt. Vjerujem kako su komunikacija i sposobnost uvažavanja i prihvaćanja drugog i drugačijeg mišljenja ključ uspjeha svakog odnosa. Nama to odlično ide.
Možemo li u budućnosti očekivati dosljednost premijeri ili neočekivane zaplete i novosti u klupskom programu HAAD?
MMVV: Dvije škorpije pokreću party večer u kalendarskoj godini koja ima četiri retrogradna Merkura. Što vi mislite?
Mi sa sigurnošću možemo reći da se u kreativnim glavama dua MMVV uvijek kuha nešto novo i neočekivano, pa će svaki budući party biti nova priča koju ćemo se truditi ispričati svojoj publici.
Hoće li projekt ostati samo unutar kluba Dva Osam?
MMVV: Tek smo krenuli, pitajte nas to za šest godina. Est. Dva Nula Dva Dva / Best before: Dva Nula Dva Osam.
DJ Volster (Marko Daković) bio je prvi rezident programa. Kao pionira HAAD-a, ali i organizatora drugih događanja te promotora elektroničke glazbe, pitali smo ga kako mu je bilo u novom klubu te što očekuje od programa u budućnosti.
Prvi si rezident programa HAAD. Kako komentiraš njegovu prošlotjednu premijeru?
Volster: Oduševljen sam, stvarno jesam. Drago mi je vidjeti da u Zagrebu postoji publika za suvremen i underground techno. Mainstream techno je jedno, ali HAAD ipak gura tu malo finiju notu. Vidjeti sve te rasplesane ljude do samog kraja bilo je predivno.
I sam si, pored drugih stvari, organizator eventa TRAUM, koji je u Hrvatskoj premijerno ugostio brojna imena underground techno scene. Misliš li da je 2022. plodno tlo za evente koji počinju iskakati u raznim gradovima?
Volster: Da, dobro znam što je borba i težak put do ostvarenja nekog cilja. Cijela ova situacija je sve dodatno zakomplicirala, ali, kako bi se reklo, pressure makes diamonds, tako da ne brinem previše. Ako nešto vrijedi, isplivat će, na bilo koji način i pod bilo kakvim uvjetima.
Jabuka ili Dva Osam?
Volster: Jabuku kao klub nisam poznavao, iako znam da slovi kao nekadašnji kultni klub i okupljalište rock scene. Međutim, rock scena je, budimo iskreni, mrtva i ne rezonira s mladim ljudima kao nekad. Što, opet, ne znači da nikada više i neće. To je u svijetu muzike normalna stvar, isto se događa i s elektronskom glazbom, koja je također podložna ciklusima.
Pokušati forsirati nešto što ne ide, samo zato što je tvoje područje rada, može izgledati i zvučati kao Jurica Pađen iz one kultne epizode Latinica o elektronskoj glazbi, tužno i prepotentno.
Dva Osam ili Berghain?
Volster: I u Berghainu i u Dva Osam sam svirao samo jednom. Tko me prije pozove opet, dobit će moju naklonost. (smijeh)