SMRT CELEBRITY HUMANIZMA
Live Aid slavi 40 godina dok humanitarni megakoncerti nestaju iz glazbene industrije

Četrdeset godina nakon što je Live Aid ujedinio 1,9 milijardi gledatelja diljem svijeta za pomoć žrtvama gladi u Etiopiji, model humanitarnih megakoncerata koji je nekad mobilizirao globalnu solidarnost kroz glazbu uglavnom je nestao

Grupa Queen imala je povijesni nastup na Live Aidu
Originalni Live Aid koncerti održani su istodobno na stadionu Wembley u Londonu i stadionu John F. Kennedy u Philadelphiji 13. srpnja 1985. godine. Organizirali su ih Bob Geldof i Midge Ure kako bi prikupili sredstva za pomoć žrtvama gladi u Etiopiji. Događaj je uspostavio ono što se činilo kao trajni obrazac globalnog odgovora na krize kroz glazbu, ali taj je model od tada zamijenjen komercijalnom industrijom zabave usmjerenom na profit umjesto na humanitarne ciljeve.
Današnja scena glazbenih festivala priča potpuno drugačiju priču. Globalno tržište glazbenih festivala poraslo je sa 2,3 milijarde eura u 2024. na 2,7 milijardi eura u 2025. godini, što predstavlja godišnju stopu rasta od 18,1 posto. Međutim, ovaj rast u ekonomiji festivala potpuno je vođen komercijalnom industrijom zabave i korporativnim sponzorstvima, a ne humanitarnim ciljevima.
Uz to, pojavila se nova grana turizma. Šire tržište glazbenog turizma doseglo je 87,5 milijardi eura u 2024. i predviđa se da će narasti na 242 milijarde eura do 2030. godine, što potiču događaji poput turneje Eras Taylor Swift i veliki komercijalni festivali poput Coachelle. Ovo predstavlja fundamentalnu promjenu od koncerata vođenih solidarnošću osamdesetih prema današnjoj industriji zabave usmjerenoj na maksimalizaciju profita.
Taylor Swift / Izvor: Taylor Swift FB
Ne gube samo oni kojima su namijenjeni globalni humanitarni koncerti već se unutar same industrije događaju promjene. Industrija sada funkcionira na onomu što analitičari nazivaju utrka prema vrhu, gdje potrošači pohađaju samo premium događaje poput Coachelle ili velike zvijezde na koncertima, preskačući manje događaje.
Zato dolazi do otkazivanja manjih koncerata. Samo u Velikoj Britaniji u 2024. godini otkazano je preko 60 glazbenih festivala, s priličnim obrascima diljem Europe.
Kada velike katastrofe danas inspiriraju glazbene odgovore, oni ostaju lokalni, a ne globalni. Nedavni požari u Los Angelesu potaknuli su FireAid, dobrotvoran koncert koji je prikupio približno 90 milijuna eura za pomoć žrtvama požara u siječnju 2025. godine. Događaj je pokazao da organizacijska sposobnost za velike dobrotvorne koncerte još uvijek postoji, s velikim zvijezdama poput Lady Gage, Billie Eilish i Green Daya koji su nastupali na dva mjesta istovremeno.
Više manjih dobrotvornih koncerata za pomoć žrtvama požara u LA-u pojavilo se diljem grada pa čak i u New Yorku, pokazujući kako lokalne katastrofe još uvijek mogu mobilizirati glazbenu zajednicu. Međutim, nema usporedivog globalnog humanitarnog koncerta koji bi se bavio međunarodnim krizama poput trenutnih gladi, izbjegličkih kriza ili klimatskih katastrofa koje pogađaju zemlje u razvoju.
Farm Aid, koji je počeo 1985. godine inspiriran komentarom Boba Dylana na Live Aidu o pomaganju američkim farmerima, nastavlja kao jedan od posljednjih preživjelih primjera tradicije humanitarnih koncerata. Karakteristično, fokusira se na domaće umjesto na globalne probleme, odražavajući širi trend prema lokaliziranim umjesto međunarodnim humanitarnim odgovorima.

Bob Dylan je danas poznatiji kao lik iz filma nego kao humanitarac
Moderni dobrotvorni pristupi više se fokusiraju na kampanje podizanja svijesti i poticanja donositelja politike na djelovanje umjesto organiziranja megakoncerata. Model celebrity humanitarizma evoluirao je od masovnih koncertnih spektakala prema onomu što organizacije nazivaju katalizatorska filantropija.
Nekoliko čimbenika objašnjava ovu transformaciju od humanitarne mobilizacije prema komercijalizaciji zabave. Moderna ekonomija festivala pokazuje da potrošači smanjuju svoje pohađanje koncerata uživo i biraju samo prioritetne događaje, stvarajući tržište gdje pobjeđuje samo najbolji što otežava mobilizaciju publike za humanitarne ciljeve.
Dok se današnji festivali organiziraju kao profitabilni biznisi, dobrotvorni za specifične prigode lokalno još postoje, gotovo je nemoguće da se nešto organizira na nivou globalnog utjecaja koji je dosegnuo Live Aid. Infrastruktura, ekonomija i kulturni trenutak koji su učinili Live Aid mogućim svi su nestali.
Komercijalni festivali dokazali su da mogu mobilizirati masovnu publiku i generirati ogromne prihode, ali pokazuju mali interes za mobilizaciju te moći za humanitarne ciljeve izvan svojih neposrednih geografskih zajednica. Globalna solidarnost koja se nekad činila kao prirodna svrha glazbe zamijenjena je ciljem profitabilne zabave, ostavljajući svijet bez jednog od svojih rijetkih mehanizama za ujedinjavanje oko zajedničke humanitarne svrhe kroz glazbu.