Ril Tok Fest
Khan - Pravi primjer kako su odvažnost i trud pravi recept za postignuće zacrtanih ciljeva
Zagrebački reper Khan izvođač je koji na sceni djeluje sada već niz godina, a njegovu karijeru mogli bismo opisati kao izuzetno bogatu: ne samo kroz glazbu, već i ostale samostalne projekte kojima je dodatno afirmirao svoje ime na domaćoj javnoj sceni
Kao izvođač, započeo je puno prije izdavanja prvog studijskog albuma 2007. godine, no od tada kontinuirano izdaje materijal zbog kojeg trenutno s pravom nosi titulu „veterana“ hrvatskog hip-hopa. Za nešto više od dva tjedna, Khan organizira nešto veći hip-hop festival pod nazivom Ril Tok Fest na kojem će nastupiti mnogi talentirani izvođači. Upravo taj event, zajedno s njegovim budućim planovima i željama, bit će glavna tema ovog intervjua.
Razvijanje kroz vrijeme i Khanovi projekti
Na početku razgovora, htio sam se dotaknuti jednog drugog početka: onoga karijere ovog repera, koji sada ima višegodišnje iskustvo u radu s glazbom te medijima općenito. Naravno, njegov početak datira dosta prije 2007. godine, kad je objavljen njegov prvi studijski album.
Projekt nazvan Krv, Znoj i Suze dao mu je, mišljenja sam, snažan poticaj za daljnje projekte koji su uslijedili te se njime na neki način „probio“. Sveukupan materijal još od početaka stvarao mu je motivaciju za druge konkretnije projekte, ali i singlove koje nešto češće objavljuje u posljednje vrijeme.
Moje pitanje glasilo je: „Je li Khan iz razdoblja 2007. godine mogao zamisliti sve projekte u kojima sudjeluje danas, poput Dangladeša i Ril Tok podcasta, koji je trenutno jedan od najjačih podcasta na našim prostorima, pogotovo u glazbenom kontekstu?“
Na to pitanje dobio sam i cjelovit odgovor, baš kao i na sva ostala pitanja u nastavku intervjua, što sam i očekivao, s obzirom na to da sam razgovarao s voditeljem podcasta koji trenutno ima preko 120 snimljenih epizoda iza sebe. Odgovorio je kako nije mogao predvidjeti sve što je danas postigao. U tom periodu svog života odnosno u ranoj fazi karijere, mislio je da će isključivo biti reper i živjeti od glazbe koju stvara.
Tada je, naročito nakon što je njegov prvi album dobro prihvaćen od strane publike, sanjao o bogatstvu, Ferrarijima i sličom, što pripisuje vibeu tog vremena – kada se činilo da je sve moguće. Tada nije planirao ništa od sadašnjih projekata; njegov cilj bio je usmjeren isključivo na glazbu, stalni boravak u studiju te izdavanje albuma svake godine, uz stalne nastupe. Te stvari su definirale njegov cilj na početku karijere.
Nakon toga smo i nešto detaljnije razgovarali o spomenutim projektima, posebno o Ril Tok podcastu. Pitao sam ga što misli o tome da je voditelj gotovo jedinog podcasta u Hrvatskoj koji pruža priliku mladim izvođačima da se istaknu i otvoreno govore o svemu, u smislu da uz sam Ril Tok na našoj sceni postoji još samo jedan ili dva podcasta koji pružaju takav ležeran pristup gostima, kao što pruža on u suradnji s Ogom.
Rekao je da on osobno to ne vidi na isti način kao gledatelji podcasta, ali je svjestan da rade dobre stvari, a to se jasno može vidjeti iz reakcija gledatelja, ali i gostiju. Kao primjer naveo je kako im je sada mnogo lakše doći do gostiju, nego što je to bilo na početku podcasta, što bi zasigurno trebalo nešto značiti.
Smatra da je nedostajao takav format koji ne zahtijeva nužno vrhunski studio ili uvijek poznate goste, već pruža priliku izvođačima koji je zaslužuju, ali je, nažalost, ne dobivaju. Također je svjestan i činjenice da je sličan medijski format već dobro uspostavljen i razvijen u stranim državama, dok mi i dalje zaostajemo za njima.
Njegove ideje proizašle su iz želje da sudjeluje u sličnim projektima, no kako takvih projekata nije bilo, odlučio je sam pokrenuti nešto slično, pokazujući odvažnost i odlučnost. Primjerice, naveo je da je na ideju Dangladeša došao jer nije bilo gotovo nijednog zanimljivog food showa, odnosno neke opuštenije emisije koja bi se mogla svidjeti ljudima. Sama ideja rođena je iz uvjerenja da fanovi žele vidjeti svoje omiljene izvođače u takvom friendly okruženju: kako razgovaraju, jedu i zabavljaju se. Nadalje smo zaključili kako je stvorio, ‘ajmo to tako nazvati, dobitnu kombinaciju za uspjeh podcasta koji danas broji gotovo jedanaest tisuća pretplatnika, zahvaljujući ležernoj atmosferi koju stvaraju on i Oga kao voditelji, kao i opuštenosti samih gostiju te otvorenim razgovorima o svim temama, bez nekog pretjeranog suzdržavanja.
Smatram da se takav način snimanja sviđa publici upravo zbog toga što nitko ništa ne glumi, već su svi prirodni, svoji i na neki način refleksija društva u kojem živimo. Khan se s time složio, što mi je bilo drago čuti, te je dodao kako je to upravo i poanta: da gostovanja ne doživljava kao intervjue već kao druženja, kako bi se svi opustili i bili istinski svoji.
Ril Tok Fest – ideja, organizacija, izvođači i dojmovi publike
Najbitnija stavka našeg razgovora i razlog ovog intervjua je održavanje Ril Tok Festa, koji Khan organizira u Boogaloou 14. lipnja. Zanimalo me odakle ideja za tako veliki projekt, pogotovo s obzirom na to da ga organizira sam, ne računajući sponzore čije je povjerenje stekao tijekom godina te što ga je navelo da pozove upravo ove izvođače koji će nastupati.
Prema njegovim riječima, Ril Tok Fest je neka vrsta zaokruživanja cjelokupne priče koju nam je prezentirao tijekom godina. Sada je već četvrta sezona podcasta, ali je takav event bio san još od prve odnosno od starta projekta. Nakon tri godine, koje su brzo prošle uz sve snimljene epizode, Khan tvrdi da se stvari do sada jednostavno nisu poklopile te priznaje kako čovjek ponekad mora biti realan sa samim sobom i svojim mogućnostima te si mora priznati koliko je spreman na određene stvari, a koliko nije.
Razne evente organizira već otprilike 15 godina, ali nikada nije bilo nečega ove razine zahtjevnosti kao što je Ril Tok Fest. Što se tiče izvođača koji nastupaju te večeri, Khan se slaže da se jednostavno nemaju gdje pokazati osim na tako nekom eventu koji bi im pružio šansu. Zamislimo da jedan izvođač poput Gira nastupa na istom eventu kao Banfica, Zembo, Zizi i Khan. Malo je vjerojatno da bismo to mogli vidjeti negdje drugdje osim na Ril Tok Festu. Khan je cijelu situaciju opisao kao plodno tlo koje je jednostavno uočio te da je takav event nedostajao kako bi se mogli vidjeti drugačiji izvođači ili pojedinci koji nisu dobili veću priliku do sada.
Priznaje kako je osjetio potrebu za takvim eventom, baš kao što je to bio slučaj i s Ril Tokom i s Dangladešom, gdje je vidio prazninu koju je odlučio popuniti ponajprije zbog kulture. Želja mu je organizirati event iz godine u godinu, naravno, ako odaziv na ovaj prvi event bude dobar, potencijalno uz popratne nastupe kako bi se stvorilo nešto novo, jer smatra da ima puno talentiranih i kvalitetnih izvođača kojima se jednostavno ne pruža prilika. S tim se apsolutno slažem, a najbolji primjer je Gir, koji je na sceni dugo. Radi se o izvođaču koji isijava talentom i koji je uložio puno truda u svoju dosadašnju karijeru, ali ne dobiva često prilike za nastupe uživo pred svojim fanovima, kojih realno ima podosta. Na kraju, Khan kaže da mnogo ljudi prepoznaje projekt kao ono što stvarno jest – prilika da svi naprave nešto novo.
Koliko je bilo izazovno organizirati ovakvu vrstu eventa? Khan kaže da nije bilo toliko strašno jer je već neko vrijeme ljudima nagovještavao ideju. Također, s mnogim izvođačima koji će nastupati ima jako dobar privatni odnos pa mu organizacija tog dijela nije predstavljala veliki problem. Naravno, ponekad se pojave prepreke, što je normalno, ali kako on kaže, svi smo ljudi i takve stvari jednostavno treba prevladati.
Planiranje i organizacija započeli su oko drugog mjeseca, što je dosta rano, ali u pravo vrijeme, s obzirom na to da je najveći teret na njemu kao organizatoru. Sam prostor, Boogaloo, pruža Khanu ogromnu podršku jer i oni osjećaju potrebu za ovakvim hip-hop eventom. Iako se ova cjelokupna avantura ne bi trebala smatrati „walk in the park“ kategorijom, drago mu je što vidi da su sve godine njegove prisutnosti na sceni urodile plodom te da je, zahvaljujući svojoj reputaciji i poznanstvima, lakše organizirao ovako veći event.
Nakon organizacije i izvođača, zanimale su me i reakcije publike na najavu događaja. Nakon nekoliko dana od najave reakcije njegovih pratitelja su, sve u svemu, pozitivne – kako u vezi eventa, tako i lineupa za tu večer te vizuala koji je pogođen u stilu ‘old money, 50 Cent’ vibea. Svjestan je da možda ima i popularnijih izvođača od ovih te publika često pita zašto nije pozvao neke druge izvođače, no Khan ističe da se ovi popularniji izvođači mogu češće vidjeti, dok ovi koji nastupaju na Ril Tok Festu rijetko dobivaju priliku te je ovo prvenstveno odlično za njih, ali i njihove slušatelje.
Sam lineup rađen je s namjerom da izvođači pokriju gotovo sve žanrovske interese publike. Primjerice, Gir je tu kao predstavnik undergrounda, Zembo ima prepoznatljiv mainstream trap/pop zvuk, Banfica predstavlja drill, a na Swanu se gleda kao na začetnika domaće trap scene. Najgora stvar, kaže Khan, je što publika često žali da nema rapa i rap partyja, a kad se napokon organiziraju, nitko se ne pojavi. Nada se da to neće biti slučaj s Ril Tok Festom te da će publika prepoznati potencijal ovog eventa i pružiti podršku za slične projekte u budućnosti koji su u planu. Khan ima cilj motivirati druge i biti inspiracija, što je pozitivno, pogotovo kada uzmemo u obzir da hrvatska glazbena scena i dalje raste i širi se, a svaki trud je značajan za razvoj.
Plan za dalje i Endgame
Daljnji plan za njega kao izvođača stvaranje je albuma Krv, Znoj i Suze 3, ali još traži motivaciju za početak rada na njemu, s obzirom na to da mu ostali projekti na kojima aktivno radi oduzimaju puno energije i kreativnosti. S druge strane, kaže kako bi htio da ovo bude konkretan projekt, jer su mu svi dosadašnji albumi bili važni, a ovaj mu ima posebno značenje, budući da mu je istoimeni album bio i prvi studijski. Trenutno ponekad objavi singl ukomponiran sa spotom, kako bi zadržao titulu repera i održao konstantu onoga koji, osim svoje glazbene karijere, radi također i na već spomenutim projektima.
Za sam kraj, činilo mi se prikladnim pitati ga, baš kao što i on pita sve svoje goste, koji je njegov endgame? Tko god prati njegov podcast, zna da je to pitanje koje se proteže kroz svih 120 epizoda te smatram kako bi bilo zanimljivo postaviti to pitanje i njemu, barem zbog publike koja je možda znatiželjna.
Khan je preusmjerio odgovor na privatnu sferu te otvoreno pričao o tome kako se nedavno oženio i želi se posvetiti obiteljskoj strani, a njegov je dugoročni cilj preseljenje u mirniju sredinu gdje bi mogao uživati u obiteljskom životu. S glazbene odnosno profesionalne strane, njegov je krajnji cilj napraviti album, ali se ne želi ograničavati time da bi to bio njegov zadnji projekt, jer kako kaže: zašto zatvarati vrata za nešto dalje? Ipak, ovo bi bio album kojem bi se posvetio više nego ikad, a uz njega bi želio organizirati turneju s petnaestak nastupa kako bi zaokružio priču, uz još evenata u međuvremenu. Općenito govoreći, podcast mu je trenutno glavni prioritet, odnosno vodeći projekt za koji ima još puno ideja i koji ga neprestano vuče naprijed.
Zaključak
U zaključku, htio bih pohvaliti ideju organiziranja ovakvog tipa eventa, jer se slažem s Khanom da ovakvih događanja nedostaje u Hrvatskoj. Ovaj, ali i slični eventi, pa čak i da se održe dva puta godišnje, ne bi bili dovoljni da se publika zabavi i uživo vidi izvođače čiju glazbu vole slušati. U cijelom razgovoru s Khanom, najviše mi se svidjela činjenica da razgovaram s vrlo realnim čovjekom koji govori o stvarima onakvima kakve one jesu, bez potrebe da ih bespotrebno uljepšava.
Smatram da je ta vrlina izuzetno bitna za voditelja podcasta poput njega i vjerujem da se zato svidio ljudima koji su ga zavoljeli nakon što su pogledali nekoliko epizoda, gdje je Khan mnogo otvoreniji nego bilo gdje drugdje. Nadam se da će se njegovi planovi razvijati upravo kako je zamislio te da ovo neće biti prvi i zadnji takav event, već da nas očekuje nešto slično svake godine, počevši od ove.
Ovakvi događaji ne mogu biti ništa drugo nego korisni za hip-hop kulturu u Hrvatskoj, koja se još uvijek razvija. Takvi eventi mogu samo pozitivno utjecati te zainteresirati nove ljude da dođu, zabave se i, na kraju, nadam se da se vidimo 14. lipnja pa da svi zajedno proslavimo završetak 4. sezone Ril Tok podcasta – koji je jači nego ikad!