03
srp
2024
Priče

She Raps

Zastupljenost ženskih hip hop izvođača: Uspon i izazovi u svijetu glazbe

She Raps

She Raps /Marina Viguier

share

Danas, kada je rap i trap globalno, ali i u Hrvatskoj – sudeći po Billboardovoj top ljestvici najslušanijih – postao jedan od dominantnijih žanrova, jasno možemo primijetiti kako na našim prostorima nedostaje ženskih hip hop izvođačica

Kada govorimo o hip hopu u nekim drugim kulturama, žene su možda malo više zastupljene nego kod nas, ali to i dalje nije na razini s muškim izvođačima, koje možda više vežemo uz sâm žanr. Jedna od značajnijih prekretnica dogodila se oko 2010. godine, otkad svijet ima velika imena u ženskom hip hopu, kao što su Nicki Minaj, Cardi B, Megan Thee Stallion i druge. No puno prije 2010-ih, sâm početak ženskog djelovanja datira još iz 1970-ih, kada je hip hop nastao u Bronxu, u New Yorku.

Žene su bile prisutne od samih početaka, no često su se nalazile u sjeni svojih muških kolega. Jedna od prvih ženskih reperica bila je Sha-Rock, ili kako su je još zvali – Mother of the Mic. Također je bila članica grupe Funky 4 + 1, a njezino stvaranje i doprinos u svijetu glazbe postavili su temelj za buduće generacije ženskih MC-ja.

Upravo je zato novi projekt She Raps od ogromne važnosti, jer omogućuje mladim europskim umjetnicama da koriste alate, glazbenu mrežu i medijsku pokrivenost, koja im je prijeko potrebna za osnaživanje njihovih karijera i kako bi njihova glazba bila dostupna što većem broju ljudi. Pobjednice iz svake zemlje pridružit će se grupi od deset umjetnica kako bi zajedno snimale i imale turneje u 2025. godini po cijeloj Europi, a između ostalog i fantastičnu priliku da nastupe na vodećem europskom hip hop festivalu Les Ardentes, koji se održava u belgijskom Liègeu. Da se dodatno uvjerimo o ozbiljnosti i profesionalnosti ovog projekta, trebamo napomenuti i partnere projekta, a to su:

Rafe Productions (Francuska) nositelj projekata inkubatora Rappeuses en Liberté i She Raps, Skoola (Portugal): glazbena škola za djecu od deset do osamnaest godina različitog društvenog i ekonomskog statusa, Blackout Hip-Hop (Hrvatska): najdugovječniji hip hop brand u Hrvatskoj i na Balkanu općenito, predvođen DJ Phat Phillijem i Les Ardentes (Belgija): osnivači najvećeg hip hop festivala u Europi.

Projekt će također snažno podupirati partnerske organizacija: EMEE (Belgija), Popakademie (Njemačka) i Sveučilište Paris 8 Saint-Denis (Francuska).

Phat Phillie - She Raps

Phat Phillie

Samo kada govorimo o Hrvatskoj i osvrnemo se na hrvatske partnere, odnosno Blackout Hip Hop, govorimo o platformi koja je uvrštena među sto najboljih hip hop blogova na svijetu, a na sceni su prisutni već trideset godina. Tu se svakako treba izdvojiti DJ Phat Phillija, koji je jedan od najpoznatijih hrvatskih DJ-eva, organizatora, promotora, ali i jedan od predavača programa She Raps. Podijelio je s nama kratku retrospektivu na samu povijest hip hopa, kao i svoje mišljenje o cijelom projektu te o našoj glazbenoj sceni:

„Povijesno, od početka pojavljivanja hip hopa u Bronxu 1973 godine, ambijent u kojem se rap razvijao u svim svojim elementima kao da nije bio adekvatan za pripadnice ljepšeg spola s obzirom na to da su to u početku bili parkovi i community centri gdje su se uglavnom u to vrijeme skupljali mladi pripadnici crnih i latino bandi. Iako od prvih službenih rap izdanja imamo ženske izvođače, osobito na Sugar Hill etiketi, grupu The Sequence, u kojoj je jedna od članica bila Angie Stone, kao i MC Sha-Rock iz grupe The Funky Four Plus One, evidentan je nerazmjer u prisutnosti žena u hip hopu.

Čovjek bi pomislio da će u 2024. godini situacija biti drugačija – vjerojatno i jest uspoređujući je s početcima – ali i dalje je nedovoljno.

Ja bih rekao da je rap, tradicionalno, kao bazično dosta tvrd glazbeni žanr (iako se to do danas jako razvodnilo), u početku možda i nije bio toliko interesantan za žene zbog svog „mačo“ senzibiliteta, ali danas postoje svi preduvjeti da balans bude u boljem razmjeru. Upravo smo se iz tog razloga i upustili u projekt She Raps da pokušamo dokučiti u čemu je problem i da napravimo korak unaprijed.

Projekt She Raps startao je kao inicijativa francuske agencije Rafe. Na njihov poziv moja organizacija Blackout Hip Hop prijavila se kao lokalni partner i priložila silnu dokumentaciju. Projekt je prošao kao suradnja četiriju zemalja (Francuska, Belgija, Portugal i Hrvatska, odnosno regija). Prijave su krenule 21. svibnja do 12. lipnja, prijavilo se dvadesetak djevojaka nakon čega je žiri u sastavu Tone Tuoro (Yammat FM), Josipa Galić, Superbabekillah & Kata s Plakata odabrao osam finalistica, i to iz Hrvatske (Ramona i Daria), Slovenije (Sahareya i Sake), Srbije (Madanna), BIH (Đorđa) i Crne Gore (AV47 i Eli Džejn), a koje trenutno prolaze cjelodnevne radionice u United Pop akademiji u Zagrebu.

She Raps Balkans

She Raps Balkans

Predavači su naše cijenjene hip hop glave te kolege iz glazbene industrije: Dario Draštata (Dallas), Goran Komerički (HR Radio), Koolade, Scriptor iz grupe ONI, Smoke Mardeljano, Jan Kinčl, moja malenkost te portugalski reper Maze. Dvije će djevojke nastaviti svoj put u Europu i sudjelovati u dodatnim radionicama, nastupima i zajedničkim pjesmama s pobjednicama She Raps programa iz Portugala, Belgije i Francuske. Inicijativa je sjajna i nadam se da će koliko-toliko promijeniti dinamiku domaće i regionalne ženske hip hop scene.

Generalno govoreći, hip hop scena je kod nas vidjela i bolje dane, došla je smjena generacije koju ne zanimaju postulati i povijest kulture te svatko funkcionira sâm za sebe, a tako i publika koja prati samo pojedinog izvođača. Problem je u tome što je dio zlatne generacije prestao aktivno baviti se glazbom ili su se jako iskompromitirali, kao primjerice Tram 11 ili Nered i Stoka.

Domaći i regionalni hip hop nema medijsku, koncertnu niti sponzorsku podršku i potrebni su nam profesionalci iz našeg miljea na tim krucijalnim pozicijama, ali je vjerojatno potrebna i smjena generacije koja održava trenutni status quo.

Zagreb ima jednu jedinu radijsku hip hop emisiju!? U moje vrijeme Blackouta na Radiju 101, svaka je radiostanica imala jednu specijaliziranu hip-hop emisiju. To je vidljivo i u broju koncerata svjetskih rap zvijezdâ na domaćem tržištu, uglavnom nas zaobilaze sve velike turneje, čast izuzecima (50 Cent). Mislim da će se i dalje kultura cijepati na komadiće i da će svatko čuvati svoj komadić i brinuti se za njega ne misleći na hip hop kao kulturu koja nam je toliko toga dala. Treba neki put i vratiti tamo odakle si uzeo. Pobrini se za glazbu, da bi se ona pobrinula za tebe“, rekao nam je Phillie.

Goran Komerički - She Raps

Goran Komerički

Jedan od predavača na ovom projektu bio je Goran Komerički (HR radio), vrsni poznavatelj kako i domaće, tako i posebice inozemne glazbene industrije: „Hip hop kultura se u Hrvatskoj – kao i pop kultura općenito – suočava s problemom vizibilnosti u medijskom mainstreamu i sama ta činjenica izazovna je za razvoj kompletnog identiteta, kreativnosti i potencijala koji se nalazi u njezinoj osnovi. Popularnu glazbu, kulturu video igara, filmsku umjetnost i različite druge sadržaje – koji su dio kako pop kulture, tako i stila života – imamo u stidljivim dozama dostupnu na vidljivim mjestima medija. Takav tretman – kakav pop kultura (a s njom i hip hop kultura) kod nas ima godinama – doveo je do dvaju paralelnih procesa koja su jednako vidljiva.

S jedne je strane publici upućenoj na domaći mainstream sve teže razumjeti kontekste pojavnosti i najvećih pop-kulturnih fenomena novoga doba, od Beyoncé preko Bada Bunnyja i Drakea do Taylor Swift. S druge strane, doveo je do manjka znanja i iskustva kod profesionalaca u medijima, jer se jednostavno nije njegovala edukacija smislene pismenosti i važnosti poznavanja kretanja trendova na području globalne glazbene i pop kulture općenito.

Rezultat je taj da je i onaj izrazito malen broj tekstova i sadržaja o tim istim fenomenima ispunjen nizovima faktografski netočnih, pa i osnovnih podataka. Uz to,  učestalo promatramo klikbejt pristup umjetnicima čiji je utjecaj na stotine milijuna (u slučaju Taylor Swift i milijarde) ljudi širom svijeta toliko velik da utječe na njihove svakodnevne stavove, oblike ponašanja i životne smjerove koje sami odabiru.

Zašto je to važno? Jer samo vizibilnost u tiražnom prostoru proizvodi fenomene. A fenomeni su oni koji donose rezultat. Kako edukativni, tako i poslovni. A kada imate poslovni rezultat, tada je poticaj za razvoj (u ovom slučaju) hip hop scene veći i donosi nove smjerove i nove daljine. Pa i u vremenu važnosti digitalnih platformi poput društvenih mreža, audio-video servisa i servisa za glazbeni streaming, mainstream mediji prevažni su jer formiraju javno mnijenje i utječu na kvalitetu naše svakodnevice. Pa i na odabir sadržaja uz koje ćemo biti u vremenu rezerviranom za zabavu.

Kada je riječ o tradicionalnim medijima, hip hop kultura vrlo je malo zastupljena u komercijalnome radijskom prostoru (moguće je pronaći je u eteru javnoga radijskog servisa), dok su joj televizijski mediji i kompletan tisak vrlo malo skloni. Premda, recimo, hip hop ima Kendricka Lamara, jednog od dva vlasnika Pulitzera za snimke izvan klasičnog i jazz repertoara.

U tom smislu – kao i u kontekstu ukupnog razvoja uključivosti i ravnopravnosti – projekt She Raps blago je koje ima predispoziciju skrenuti pažnju na žensko hip hop pismo, pojavnost reperica nove generacije iz Hrvatske i regije te njihovo uključivanje u kontinentalne glazbene projekte.

Sama činjenica postojanja takvog inkubatora koji će mladim djevojkama omogućiti edukaciju, razmjenu i prihvaćanje različitih vrsta znanja, posebna je i vrijedna svake podrške. Zamislite samo da kao glazbenica dobijete priliku deset dana biti uronjeni u glazbeni svijet tako da ne razmišljate o troškovima već samo o kreativnim idejama i otkrivanju novih svjetova. Nije li to prekrasno? Možete li zamisliti koliki kreativci bi poželjeli imati priliku za takvo što?

 

View this post on Instagram

 

A post shared by She Raps (@sheraps_official)

Ima li kod nas manjak ženskih hip hop izvođača? Ima i to je stvar koja je vidljiva iz aviona. I na promjeni toga valja raditi. Na različite načine. Dobra je stvar, međutim, da ima publike zainteresirane za ženske izvođače i za hip hop odnosno rap scenu.

Podaci kompanije Luminate pokazali su da je – od više od četrdeset promatranih teritorija – publika u Hrvatskoj najliberalnija u Europi i treća najliberalnija na svijetu (iza Južne Koreje i Tajvana) kada je u pitanju slušanje ženskih i nebinarnih izvođača na streaming servisima.

Istovremeno, podatci koje iz tjedna u tjedan donosi lista Croatia Songs magazina Billboard pokazuje kontinuiranu želju aktivne publike (one koja sluša aktualne hitove) da uživa u tom i takvom glazbenom okruženju.

Projekt She Raps ima sjajnu polaznu osnovu da ostavi trag na domaću i regionalnu glazbenu scenu, i to tako da omogući prepoznavanje uloge ženskih izvođača u hip hopu i potakne ih na daljnje usavršavanje. Tako da odvažnijima i kreativnijima omogući pojavljivanje na široj kontinentalnoj pozornici, a finalisticama da se međusobno povežu i stvore svoje vlastite koncepte – kako kreativne, tako i ljudske. Da se zajedno suoče s izazovima koje nudi pozornica hip hop kulture i glazbene kulture općenito.

Uz to, priča projekta She Raps potaknut će muške kolege da pruže podršku mlađim kolegicama, ali i ohrabriti hip hoperice koje svoje rime skrivaju u svojim tekicama i bilješkama na pametnim telefonima (pa ih često kriju i od samih sebe) da se odvaže i potraže adrese koje bi im mogle pomoći da ostvare svoje ambicije. Ili da ostvare svoje male želje za većom pozornicom.

She Raps nudi razmjenu znanja i dane u kojima se kreativno stvara, izvodi, snima i piše. Saznaje se o tome kako funkcionira glazbena industrija, koja su pravila pojavnosti na streaming servisima i zašto je važno imati vlastiti tim, diskografsku kuću kojoj pripadaju i znati zašto su važne kolektivne organizacije iz zemalja regije. Uz sve to, nudi i ono najprisnije, a to je susret i povezivanje. I to je iskustvo koje će finalistice projekta She Raps nositi sa sobom za sva vremena“, zaključuje Komerički.

United Pop akademija može se pohvaliti mnogobrojnim uspješnim projektima koji potiču autorsko stvaralaštvo te daljnje usavršavanje glazbenih profesionalaca prema svjetskim standardima. Marin Gospić, ravnatelj akademije, ponosan je na to što su dio projekta: „Drago nam je da možemo organizirati što više ovakvih projekata u sklopu United POP akademije. Time podižemo svijest o mnogim zapostavljenim pitanjima, pa tako i prisutnost ženskih hip hop izvođača. Teško je odgovoriti na to zašto ženskih hip hop izvođača nema dovoljno, ili ih ima malo, ali projekt She Raps sigurno pridonosi prezentaciji da ženska hip hop scena postoji, samo joj treba dati malo više medijskog prostora. Cijeli projekt je i međunarodnog karaktera što još dodatno povećava vidljivost mladih reperica na međunarodnoj glazbenoj sceni.“

Ramona - She Raps

Ramona – She Raps

Žiri je odabrao osam regionalnih finalistica, a to su, podsjetimo, Ramona i Daria (Hrvatska), Sahareya i Sake (Slovenija), Madanna (Srbija), Đorđa (BIH) i AV47 i Eli Džejn (Crna Gora).  S nama su dojmove podijelile Ramona, Sake i Darija. „Projekt She Raps osmišljen je i centriran ka tome da upozna regionalne hip hop umjetnice, poveže ih s produkcijom i strukom te informira o etici rada u glazbenoj industriji.

Smatram da je potenciranje ovakvih programa nužno za ostvarivanje mladih umjetnika koji su na svojim početcima i/ili još nisu ostvarili svoj puni potencijal. She Raps se ističe i po tome što propagira žene, kao malobrojniju skupinu, da se izbori za svoje u mjesto muzičkom svijetu.

Dosad nisam bila svjesna koliko mi je bilo potrebno upoznati mlade dame koje se bore za sebe u istoj „bari“ kao i ja, ali čim smo se upoznale sve je bilo jasno. Ovo nije samo program koji nas plasira bliže uspjehu te upoznavanju naših uzora i mogućih budućih suradnika već je prekretnica za svaku od nas, jer gledajući jedna u drugu upoznajemo sebe“, govori Ramona.

Daria - She Raps

Daria

„Mislim da je projekt She Raps odlična prilika za svaku od finalistica. Također mislim da se na Balkanu i u Europi uopće ne fokusiramo dovoljno na umjetnice u hip hopu i da je ovo idealna prilika da se poveća značaj žena u glazbenoj industriji. Projekt She Raps, pored mogućnosti da učimo o studijskom inženjerstvu, glazbenoj industriji, pisanju tekstova i slično, dao nam je priliku da se okupimo kao reperice i dokažemo jedna drugoj da za svaku od nas ima dovoljno prostora na ovoj sceni. Učimo o sebi, zajedno širimo znanje, prihvaćamo različitosti i kujemo nove naveze koji će ostati s nama i nakon završetka projekta. All in all, odlična prilika, da se hip hop predstavi kao unity“, oduševljeno će Sake, na koju se nadovezala Daria:  „Projekt She Raps zanimljiv je koncept koji nama kao izvođačima daje priliku da naučimo nove stvari i da steknemo iskustvo koje bi nas moglo unaprijedit i pogurati dalje.

Sake - She Raps

Sake

Ovakvi događaji jako su korisni za nas, a i za cijelu našu scenu općenito, jer se na ovakav način mi kao izvođači povezujemo, dijelimo svoje ideje, a upoznavajući ljude ovdje koji su u muzici cijeli život, te ideje na samom kraju i realiziramo. Bilo bi dobro da je ovakvih projekata više, da se mladima pruže prilike kako bi mogli učiti i usavršavati ono što vole raditi najviše.“

Svaki projekt vezan uz hip hop na domaćoj sceni itekako je dobrodošao, posebice She Raps, čiji daljnji razvoj i rezultate s velikim nestrpljenjem iščekujemo.

Moglo bi Vas zanimati