26
svi
Priče

Sva lica gole žene

Sva lica gole žene / Ilustracija: Igor Jurilj

share

Dobro ste pročitali – gole žene! Tko kaže da je umjetnost dosadna? Znamo da su vam najdraže žene – gole žene. Zato smo se bacili u epsku misiju traganja za golotinjom, a plodove našeg rada donosimo vam s ponosom. Nadamo se da je ovo doza opuštanja koja vam je trenutno potrebna.

Rečenice iz uvoda preuzete su s domaćeg portala, koji sa svojim čitateljima rado dijeli eksplicitne sadržaje. Da smo mogli uspješnije sažeti svoje namjere, učinili bismo to svojim riječima, ali činilo nam se suvišnim. Ovo jest članak o epskoj potrazi za golotinjom, i to u pjesmama.

gole zene, kandzija, sise, gola zena, žena, gola žena, gole žene

Ivan Meštrović, ženski akt / ilustracija: Igor Jurilj

Što naši tekstopisci vide u golim ženama?

Popularna glazba i tjelesnost su neraskidive. Plesni pokret prati ritam, jezik ima melodiju, a sve što je lijepo ili zvuči kao muzika ili izgleda kao ples. Stoga, to što su suptilna ili eksplicitna putenost i tjelesnost glavni motivi popularne glazbe i nije toliko neobično. No, neobično je to da nas pop glazba sa svim svojim aluzijama na spolnost najčešće ne uzbuđuje. Baš kao i ona, gole žene u pjesmama imaju stotinu lica. Mi ćemo se u ovom članku baviti samo nekima od njih. Bacite oko!

U epskoj potrazi za golotinjom u tekstovima domaćih izvođača povremeno smo se morali zadovoljiti i aluzijama na nju, pri čemu su se kao ključne riječi istaknule tijelo, guzice i sise. Naš je izbor pjesama proizvoljan, a osnovna mu je svrha načeti priču o tome što sve gola žena može značiti jednom tekstopiscu i zašto oni uopće pišu o golome ženskom tijelu.

Počet ćemo s očitim primjerima. Naime, da smo vas pitali u kojem su žanru gole žene najzastupljenije, nema sumnje da bi većina vas odgovorila – rap. Čak i ako vam prva pomisao nije bila o Kandžiji i Golim ženama, sigurno ste se sjetili barem jednog repera koji je za potrebe svoje umjetnosti skinuo nekoliko žena. Tram 11 skinuli su pola estrade u “Mokrim snovima”. Krankšvester je ogolio svaki seksualni stereotip na kojeg je naišao i tako izgradio čitavu svoju poetiku. U njoj je gola žena obično objekt lišen dostojanstva, intelekta, osobnosti i morala.

„Kako da razumijem ovo: ubiti se zbog… jedne žene…?

A gdje su sve one ostale?“

– Tin Ujević

Golim ženama nije odlio ni Vojko V, ali vrijedi napomenuti da s njim već ulazimo u područje parodije. Kad Vojko kaže Derem se ženskoj skini se gola, on se ruga primitivcu u sebi, ali i u svakome tipičnom balkanskom mužjaku. Gole žene u ovim pjesmama izrezane su iz stvarnosti, kao simptomi društvene bolesti, a njihova karnalnost i karikaturalnost u funkciji su hiperrealizma. Kandžijina “Državna sisa” amblemski je primjer.

gole zene, kandzija, sise, gola zena, žena, gola žena, gole žene

Ivan Meštrović, “Afrodita koja čuči” / Ilustracija: Igor Jurilj

Reperi možda jesu prosti, ali sigurno nisu najperverznija grupa glazbenika, au contraire. Rock glazba u širem smislu ponudila je hrvatski odgovor na voajersku himnu grupe Police, “Every Breath You Take”. Bio je to “Skidam te pogledom” ITD benda, pjesma koja je, vrlo moguće, ponudila jedan od prvih opisa ejakulacije u domaćemu radijskom eteru. Ne stignemo se sada time baviti, ali nije nemoguće.

Daleko od toga nisu ni Tutti Frutti s pjesmom “Gola kraljice“, čak i ako je njihova gola žena za ovu priliku okrunjena. O masturbatorima ili masturbantima, što je valjda ispravnije, pjeva i Đubrivo u nostalgičnoj odi pornografskim časopisima, “Upri brale.

Pankeri s reperima dijele vulgarnost, ali se češće prepuštaju fantazijama, da ne kažemo perverzijama. Prosječan govornik hrvatskoga jezika vjerojatno nije upoznat sa svim mogućim značenjima riječi ‘punk’, ali spomenimo da su barem dva arhaična značenja te riječi vezana uz seksualne devijacije.

Najpoznatiji goli pankeri su nesumnjivo Let 3. Iz njihova golog opusa izdvojit ćemo pjesmu “Lombarda Benale” koja pjeva o divovskoj ženi iz Metkovića, poigravajući se pritom neretvanskim stereotipima u sumnjivo romantičnom aranžmanu. Kod Let 3 ćemo u više navrata naletjeti na istu fantaziju, onu u kojoj je idealna žena zapravo – muškarac sa sisama.

StereoNukleoza svojevremeno je pokazala da pankerske fantazije ne moraju nužno biti izraz divljenja i navezanosti na žensko tijelo. U morbidnoj minijaturi “Dok tvoje tijelo pluta po Savi” taj se bend zabavlja motivima koji bi dobro pristajali i drevnim baladama o ubojstvima.

gole zene, kandzija, sise, gola zena, žena, gola žena, gole žene

Ivan Meštrović, “Dvije udovice” / Ilustracija: Igor Jurilj

Svim dosad spomenutim pjesama zajedničko je to što se tijelom bave iz ugla promatrača. Bilo da se žena nalazi na fizičkoj distanci ili je emocionalno nedostupna, pa i nezanimljiva, njezino je tijelo objekt požude ili preduvjet (ne)zadovoljstva. Stoga se umjesto cjelovitog tijela u ovim pjesmama često razotkrivaju samo ključni dijelovi.

Poseban paket golišavih slika dolazi nam iz satiričnih pjesama T.B.F.-a (“Guzice i sise”) i Dine Dvornika (“Plastika”), a koje se bave pomalo nakaznim i nametljivim bujanjem oblina. Žensko tijelo i ovdje je simptom društva u kojem raste.

Te su pjesme ujedno i svjedoci prodora zapadnjačkih standarda ljepote u naše društvo na prijelazu iz 20. u 21. stoljeće. No o neprirodnim standardima ljepote još je osamdesetih godina pjevalo Atomsko sklonište (“Smanji gas”). Također, baš kao i T.B.F.-ovci, djevojaka i njihovih tijela malo su se plašili i Animatori (“Djevojke u gradskim nošnjama“).

Ono što je naglašeno u spomenutim pjesmama Dine Dvornika i T.B.F.-a – a nije prisutno kod Animatora, ITD-a i Atomaca – naglo je smanjenje distance između muškog subjekta i ženskog objekta, pa čak i izvrtanje tih uloga. Tako sise i guzice kod T.B.F.-a preuzimaju ulogu promatrača i gledaju, a lirski se subjekt u pjesmi “Plastika” sam opire plastificiranju. Dakle, pod povećalom više nisu (samo) žene.

Kad smo se već dotaknuli mediteranskog ozračja, ne mogu ne spomenuti da je od svih personificiranih hrvatskih regija najčešće ogoljivana Dalmacija. Oliverova “Štorija” ispunjava sve naše kriterije i uvodi nas u novo poglavlje, ono o pjesmama u kojima je golo tijelo više od toga.

gole zene, kandzija, sise, gola zena, žena, gola žena, gole žene

Ivan Meštrović, “Plesačica” / Ilustracija: Igor Jurilj

„Žena stoji, kao kapija, na izlazu kao i na ulazu ovoga svijeta.”

– Ivo Andrić

Na redu su nešto suptilnije i prosječnom uhu manje skandalozne upotrebe motiva gologa ženskog tijela u pjesmama. No, za početak, moramo se riješiti apokaliptičnih vizija u kojima gole žene stoje na korak od dna, u mraku ljudske egzistencije. Najpoznatija među njima je ružna i gola koja zaustavlja bol iz pjesme “Mršavi pas” (Majke). Gole žene srest ćete i na putu prema dolje, sa smiješnim muškarcima iz pjesme Pips, chips & videoclipsa.

Da ne kažete da smo u ovom članku u potpunosti zaobišli žene-tekstopisce, spomenut ćemo i Alkinu golu tamu, finu, nježnu, tihu damu koja skriva od tuge i srama (“Laži me”). Naime, nismo namjerno ignorirali izvođačice, ali kada žena pjeva o sebi kao goloj, u većini slučajeva tekst je napisao muškarac.

U mraku egzistencije žensko tijelo nije uvijek prikaza. Ono može sjati kao svetačka ikona. Primjeri za to su uglavnom kantautorske pjesme, kao što je Arsenova “Tvoje tijelo – moja kuća”, “Za moj raj pitajte mene” Tome Bebića i pjesma Jure Stublića “Dođi gola, dođi bosa” te za izraz grupe BOA prepoznatljiva balada “Govor tijela”. U svima njima žena je važnija od svoje golotinje.

Riječ je o pjesmama danteovske težine. Žensko tijelo u njima predstavlja više od doma, utjehe i odmora ratnika. Ono stoji na samom ulazu u raj i putokaz je prema goloj duši. Tijelo je u ovim pjesmama češće cjelovito i nedjeljivo od bića koje u njemu prebiva. Ipak, pjesnička slika Tome Bebića – Za moj raj pitajte mene, spavao sam na grudima zadovoljene žene – otkriva snagu sinegdohe. Osim toga, ona postavlja visoke standarde kad su u pitanju prikazi intime i svjetonazora.

Na kraju možemo zaključiti da žensko tijelo kao literarni motiv u sebi ima potencijal da bude slika pakla i prikaz raja, ali i potpuno nevažna kulisa. Ono što bismo posebno naglasili jest da ono vrlo uspješno privlači pažnju, ali i da se ponaša kao sila prirode, nestabilna, nepredvidiva i neuhvatljiva. Čak i u rubnim primjerima, kao što je to, primjerice, opus Krankšvestera, žena uspijeva zadržati neka svojstva misterije. To je ta Andrićeva ‘kapija’, žena kao most između svjetova i vrlo potentan pjesnički motiv.

Za kraj, ostavljamo vam pjesmu koja, po nama, najbolje ilustrira nesputanu moć gologa ženskog tijela. To je punokrvna hard rock himna ženskom tijelu, “Dok se tvoje tijelo vidi” Atomskog skloništa.

***

P.S. Kao bonus vam nudimo tri zlatna trenutka ženske golotinje iz susjedstva. Prvi je urnebesni komentar na narodnu poeziju i Vuka Karadžića – ”Sve su seke jebene” Olivera Mandića. Drugi je “Video” Ramba Amadeusa u kojem se kroz smijeh razgolićuju strah od starosti i fetiš na mladost. Na kraju dolazi – meni osobno prva asocijacija na ovu temu uopće – pjesma “Ne spavaj gola” Riblje čorbe, u kojoj naga žena razoružava vojsku, lopove i sve rodoljube.

P.P.S. Za sve fanove Rata bendova, Zeleta Lipovače i Divljih jagoda, spomenut ćemo i jedan metalni trenutak visokoga emotivnog naboja, “Osjećam, gola si ispod haljine“.

Laku noć i miran san. Do ponovnog susreta, spavajte goli.

Moglo bi Vas zanimati