20
ožu
Priče

Sve manje ljubavi, sve više seksa u stihovima

Pexels / Katya Wolf

share

Istraživanje britanske agencije Lottie pokazalo je na koji način se mijenjao sentiment u lirici u popularnoj glazbi na engleskom jeziku. U sedamdeset godina, ljubavna lirika je sve manje zastupljena, a pjesme s psovkama i temama o seksu i novcu sve su češće

Ne treba se čuditi čuti da je ljubav ostala daleko najpopularnija lirska kategorija u popularnoj glazbi kroz desetljeća, od romantične nevinosti prvih singlova (Tonyja Sheridana i) Beatlesa do srceparajućih balada Adele.

No, unatoč tome, bilježi se stalni pad u korištenju ljubavnih tekstova od svog vrhunca u pedesetima kad su se pojavili u monumentalnih 88,13 posto pjesama, kako kaže studija britanske agencije Lottie, koja obuhvaća čak 35 tisuća pjesama u rasponu u 70 godina. Iako su šezdesete možda bile odgovorne za ‘ljeto ljubavi’, to nije spriječilo pad od gotovo četiri posto romantičnih tekstova iz prethodnog desetljeća.

Sedamdesete su donijele potpuni prekid omiljene teme flower power scene iz šezdesetih, s agresivnijim pokretima poput punka i heavy metala koji su postajali sve popularniji. Ova promjena u sentimentu može se vidjeti u oštrom padu ljubavnih tekstova s 84,53 posto na 75,93 posto. Zanimanje za ljubavnu tematiku dodatno se smanjilo u sljedećem desetljeću, u osamdesetima, na 71,73 posto – što je najniži postotak ljubavnih tekstova u istraživanju.

Devedesetih godina bilježi se porast sadržaja vezanog za ljubav, s postotkom od 73,47 koji odražava optimističku vibraciju kulturnih pokreta poput britpopa i ravea. Prva dva desetljeća novog tisućljeća nisu doživjela dramatične pomake, a rezultati od 73,33 i 73,53 posto ukazuju na to da se popularnost ljubavnih pjesama možda počinje ujednačavati.

S druge strane, porast psovki i uvredljivih riječi u glazbi tijekom vremena ukazuje i na promjenu glazbenih stilova i na povećanu toleranciju prema tabuima. Doduše, psovke na engleskom jeziku razmjerno su benigne u odnosu na one naše.

Iako su pedesete donijele prvu inkarnaciju rock ‘n’ roll pobune, postotak uvredljivih riječi od 11,53 posto u pjesmama izgleda prilično čudno u usporedbi s posljednjim desetljećima.

Za razliku od posljednja tri desetljeća u kojima je studija uspjela sastaviti top 20 popisa živopisnih riječi koje su korištene, pedesete su sadržavale samo četiri uvredljive riječi. Među njima su, zapravo, dvije riječi koje nisu same za sebe uvredljive, nego su iskorištene na ružan način: ‘pakao’ i ‘Isus’.

 Psovke i novac

Šezdesetih godina 20. stoljeća takve riječi dalje su se smanjivale. Kao što se i očekivalo, pojava agresivnijih glazbenih pokreta u 70-ima pridonijela je da se uvredljiv jezik u tekstovima pjesama gotovo udvostruči u odnosu na prethodno desetljeće.

Smanjenje od preko četiri posto dogodilo se u 80-ima, prije nego što je značajan porast u devedesetima doveo postotak pjesama koje sadrže uvredljive riječi na preko 20 posto. Porast u devedesetima mogao bi se pripisati i društvenim promjenama i procvatu uvreda zbog eksplicitnih žanrova poput hip-hopa.

U novom tisućljeću nastavlja se porast psovki i neugodnih riječi (Shit, Bitch, Damn, Hell…). Kao i kod psovki, povećana sklonost pjesmama vezanim za seks tijekom vremena ukazuje na kulturu koja postaje sve liberalnija u svojim stavovima prema seksualnom diskursu. Osim repera, najveći dio takvih riječi u svom repertoaru imao je Johnny Cash.

Još jedan porast dogodio se između 2000-ih i 2010-ih, a rezultat posljednjeg desetljeća od 8,80 posto ukazuje na to da će se trend seksualnog sadržaja u stihovima vjerojatno nastaviti.

Upotreba riječi koje se odnose na novac u pjesmama dramatično se promijenila od pedesetih. S rezultatom od preko 21 posto, devedesete su bile desetljeće s najviše pjesama u kojima se spominje novac.

Uspon i pad određenih tema kroz tekstove pjesama može se temeljiti i na evoluirajućim glazbenim stilovima, kao i na kulturnim i društvenim promjenama. Dok su neki razvojni događaji poput povećanja seksualnosti i psovki prirodan odraz promjenjive kulture, postoje neki slučajevi u kojima se lirski trendovi mogu jednostavno svoditi na utjecaj određenog umjetnika ili novoga glazbenog pokreta.

Ipak, indikativno je kako je u pedesetima pozitivan sentiment u lirici popularnih pjesama iznosio gotovo 70 posto, a negativan 30, da bi se u suvremeno doba pozitivan postotak spustio na 56 posto, a negativan narastao na čak 42 posto.

Kako su se stihovi mijenjali tijekom desetljeća
Desetljeće Ljubavne riječi  Ružne riječi  Novac u pjesmi Seks u pjesmi
Pedesete 88% 12% 7% 2%
Šezdesete 85% 9% 15% 2%
Sedamdesete 76% 19% 18% 3%
Osamdesete 72% 14% 15% 3%
Devedeste 73% 21% 21% 6%
Dvijetisućite 73% 24% 18% 7%
Desete 74% 26% 20% 9%
Promjena -14%  +14%  +13%  +7% 

 

 

Moglo bi Vas zanimati