Pregledajte sve događaje
17
svi
2024
Priče

Što nas čeka na 4. izdanju Gibanja? - Dio 2.

Ususret Gibanjima - od tišine, preko buke valova, do zvuka povijesnih prostora

ususret gibanjima

Stijn Demeulenaere, The Third Guy: Everybody Lives Here at Wilde Westen / foto Gregory Vlieghe

share

Za tri dana kreću programi 4. izdanja Gibanja

Ususret ovogodišnjem festivalu, usred brojnih imena, novih ideja, istraživačkih smjerova i većini nepoznatih pojmova, odlučili smo program pobliže predstaviti u tri epizode koje ukratko približavaju pojedine projekte, izvedbe i djela gostujućih umjetnica i umjetnika. Prvi dio bio je posvećen projektima koji na Gibanja dolaze s partnerskih festivala okupljenih u zajedničku mrežu europskog projekta Re-Imagine Europe. Ovaj put donosimo uvod u izvedbe koje se na različite načine bave pitanima vezanim uz našu neposrednu, slušnu ili društvenu okolinu te vezama s onim što nas okružuje ili onim što pripada našoj povijesti.

Okolišni zvuk, tišina te njihovo promišljanje umjetničkim alatima dio je naslijeđa stremljenja iz 20. stoljeća, a nova tehnologija te novi pogledi usred rastuće promjenjivih okolnosti suvremenog života čine to bavljenje izazovnijim. Nekoliko zanimljivih suradnji prikazat će koncepte i ideje inovativnih usmjerenja te zanimljive pristupe pitanjima naslijeđa, percepcije i ljudskih odnosa uopće.

Stijn Demeulenaere & The Third Guy: Everybody Lives Here

Stijn Demeulenaere i amsterdamski duo The Third Guy, koji čine španjolski udaraljkaš Ruben Orio i slovenski gitarist Primož Sukič, predstavljaju svoj zajednički projekt pod nazivom Svi žive ovdje, u kojem terenske snimke i glazbeni instrumenti ulaze u interakciju s postojećim zvučnim okolišem mjesta.

Sociologija, radiofonija, improvizacija i zanimanje za ono što ga okružuje točke su koje Stijn Demeulenaere spaja u svome radu. Otkrivanje društvenih struktura, osobnih priča te nesvjesne imaginacije motivira ga u radu koji se bazira na fenomenu slušanja i njegova osobnog doživljaja. Bavi se tzv. field recordingom, zvučnim bilježenjem prirodnih i urbanih okruženja diljem svijeta. Taj materijal zatim koristi za razvijanje i oblikovanje zvučnih instalacija, zvukolika i performansa, a svoje snimke koristi i u izvedbama uživo.

© Michael Clemow

The Third Guy predstavljaju se kao trio s uvijek otvorenim trećim entitetom: za svaki projekt pozivaju gostujućeg umjetnika. Na taj se način kreću između svojih različitih interesa: od suvremene skladane glazbe i suradnji sa skladateljima, improvizirane glazbe, video umjetnosti, pa sve do suradnji s izvođačima eksperimentalnih performansa.

Svoje postmodernističke afinitete ka stvaranju u prostoru slobode koji briše granice skladanoga, snimljenog, zabilježenog, improviziranoga ili onoga što već zvuči, spajaju u suradnji koja će rezultirati radom koji koristi zvuk prostora unutar i oko Kontejnera.

ProjektomSvi žive ovdje žele stvoriti performans koji istražuje zvuk upravo tog prostora. Vlastiti zvučni materijal koriste uz snimke prostora upravo kako bi još više istaknuli zvučni identitet prostora u kojima sviraju. Za ovo svoje istraživanje koje prethodi performansu kažu kako je započelo 2023. godine i nastavlja se sa svakim novim izvođenjem.

Everybody Lives Here Trailer from Stijn Demeulenaere on Vimeo.

Everybody Lives Here na rasporedu je prvoga dana festivala, od 19:30 sati u prostoru Kontejnera.

eventuell.: eventuell. silence

Manuela Villiger i Vera Wahl švicarske su glazbenice koje nastupaju kao duo eventuell., a kroz svoje umjetničko djelovanje nastoje zainteresirati i potaknuti publiku za razmišljanje o nekim kompleksnijim društvenim pitanjima koja rastaču u svojim umjetničkim procesima.

Ovaj put, pridružuju se dugom nizu umjetnica i umjetnika te mislilaca različitih profilacija koji se bave pitanjem tišine. Spajajući elemente koncertnog nastupa, muzičkog teatra, političkog diskursa i dokumentacije, oblikuju uranjajuće slušno iskustvo u djelu koje predstavlja zvuk baveći se – tišinom.  Okreću se i pitanju razlike između vizualne i auditivne percepcije, otvarajući nekolicinu pitanja: „Što kada bi se ova osjetilna iskustva tretirala kao neovisni parametri umjesto inherentno povezani? Bi li ova dihotomija razjasnila šire društvene probleme? Kolokvijalni izrazi „prešućivanja” i „dati da se čuje tvoj glas” nude uvid u dinamiku javnog diskursa i komunikacije.“

eventuell. tišina na Gibanjima je posljednji program prvoga dana, u ponedjeljak od 20 sati.

eventuell / foto Akvile Šileikaite

Ursula Winterauer aka Gischt: Plūsma

Morska pjena u glavnoj je ulozi višekanalne skladbe Ursule Winterauer koja je terenske zvučne zapise morske pjene, snimljene tijekom njezine rezidencije u Latviji u ljeto 2021. godine, koristi kao polazište i inspiraciju u svome radu koji nosi naslov Plūsma.

Superponirajući snažnome prirodnom zvuku mora elektroakustički materijal, oblikuje se stalno promjenjiv uranjajući zvučni krajolik koji prenosi surovost, neumoljivost i sirovu bit prirode. Više o radu svestrane umjetnice možete pročitati na stranici Gischt, a na Gibanjima se predstavlja drugi dan, u utorak, 21. svibnja, od 21 sat.

GISCHT foto _Hannah Mayr

Blasco / Voutchkova s Anette: Lunate 

Susreti s poviješću i tehnologijom u podtekstu su dvju radova koji su na programu u srijedu. Prvi od njih je rad dviju izražajnih umjetničkih istraživačica i izvođačica. Biliana Voutchkova glazbenica je i autorica nekonvencionalnog individualnog umjetničkog jezika, čiji opus pokriva širok i raznolik raspon umjetničkih interesa i vrsta djelovanja.

Njujorška multimedijska umjetnica i skladateljica Merche Blasco trenutno živi u Berlinu, a u fokus svoga rada stavlja participativne zvučne izvedbe u javnim prostorima s ciljem povezivanja publike koja se međusobno ne poznaje te njezina okruženja kroz kolektivno stvaranje glazbe i slušanje.

Blasco / Voutchkova s Anette: Lunate

Naglašavajući povezanost između ljudi i strojeva, u Lunate, nesvakidašnjoj izvedbi koju donose Biliana Voutchkova i Merche Blasco, predstavljaju svoj jedinstveni izvedbeni korpus: glas i specifično tretiranje violine Voutchkove, te Blasco na Anette, 3D pisaču koji je izgradila kao svog sugovornika i suputnika u izvedbenom prostoru. Za mikroscenu svojih prstiju na kojima se nalaze maleni mikrofoni koji prenose elektromagnetski zvuk stroja, razvile su i novu audiovizualnu scenografiju u kojoj na rukama nose malene kamere koje mogu zabilježiti složene detalje pokreta ruku.

Ova zanimljiva izvedba na programu je u srijedu, 22. svibnja, u 20 sati u Kontejneru.

Abigail Toll: Idol

Odmah zatim na programu je izvedba nadahnuta pomalo mističnim aspektom drevne povijesti čiji se važan element odnosi upravo na zvuk. Naime, Idol berlinske umjetnice Abigail Toll proizlazi iz susreta s neolitičkim hramom: nekadašnjim grobljem korištenim za štovanje božice i prirodnog svijeta. Zaboravljen u tišini tisućama godina, lokalitet sadrži izdubljene akustične komore koje rezoniraju na frekvencijama od 70 Hz i 114 Hz i utječu na fiziološke senzacije tijela.

Umjetnica ugađa glas, flautu, posude i elektroniku na rezonantne frekvencije hrama „koristeći harmonijski niz kako bi uspostavila vibracijski glazbeni jezik u dijalogu s dinamikom svjetla i zvuka“, stoji u tekstu o izvedbi. Kroz zvučne izraze, Idol zamišlja svečane susrete koji su se odvijali unutar tog drevnog arhitektonskog ostvarenja.

Abigail Toll nastupa u srijedu u 21 sat u Kontejneru.

Abigail Toll, foto FILIPA AURÉLIO

Ulaznice za sva događanja u sklopu festivala možete kupiti unaprijed putem sustava Eventim.

Moglo bi Vas zanimati