26
pro
2021
Priče

više manje zauvijek - prvih pet godina uspješnog netlabela

više manje zauvijek

više manje zauvijek

share

Prije pet godina na Bandcampu osvanuo je Svemirkov debi album Vanilija, markiran kao prvo izdanje zagrebačkog netlabela više manje zauvijek (vmz). Osebujni je alter retro pop projekt Marka Vukovića odmah bio naveliko hvaljen i brzo je došao do publike, s pratećom sviračkom ekipom koja danas zasluženo drži poziciju regionalne koncertne atrakcije.

Svemirko

Svemirko je momentalno jedan od najtraženijih hrvatskih pop sastava. Osim respektabilnih rezultata na klupskim blagajnama, može se pohvaliti širokom bazom vjernih sljedbenika koja mu je dala pokriće za cjelogodišnje odgađanje koncertne promocije predpandemijskog trećeg albuma Skalamerija.

U sjeni rapidne Svemirkove popularnosti, višekratno potvrđene izvještajima iz rasprodanih zagrebačkih, beogradskih i ljubljanskih klubova, njegova mala izdavačka kuća vmz postala je najkreativniji inkubator nove regionalne pop scene.

Manifest je kratak i precizan –  više manje zauvijek glazbena je etiketa osnovana 2016. godine. Naša je vizija pronaći izvanredne muzičke umjetnike na teritoriju zemalja koji nastanjuju narodi Južnih Slavena i objaviti njihovu muziku otpjevanu na dotičnim materinjim jezicima, a naša je misija zadovoljiti i najdelikatnije slušateljstvo.

Svemirko

Svemirko

Uspješnih prvih pet godina

U prvoj je petoljetki vmz svoju viziju ugradio u 17 albuma, 7 EP-ja i 37 singlova. Najviše materijala prispjelo je za objavu tijekom 2020. i 2021. pa je Markov partner u nesvakidašnjem izdavačkom pothvatu i Svemirkov basist Bojan Bojko izašao iz benda da bi se fokusirao na vmz. Katalog mu je prilično impozantan za jednog totalno nezavisnog nakladnika koji isključivo pokriva digitalno tržište s bendovima i kantautorima iz Hrvatske, Srbije, Slovenije, Bosne i Hercegovine te Crne Gore.

Njegovi su izvođači Svemirko, Luul, Peki Pele, Pseća plaža, Đutko, Fauna, Pitaj klince, Strasti, Crvi, Fantom, insan, Sijenke, ROGI, Nadir, Niko Nikolić i Despot Tomić, a nedavno upogonjenu podetiketu Snaga predstavljaju Mamut i bura.jugo.

Okupljanje mladih kreativaca u tako velikom broju ima zanimljive uzroke i još zanimljivije posljedice. Za razliku od etabliranih diskografskih kuća iz analogne epohe natjeranih u digitalnu tranziciju dugogodišnjim te nezaustavljivim padom prodaje nosača zvuka, vmz je projektiran u digitalno doba. U glavnim crtama preuzeo je koncept netlabela koji je u ovim krajevima poznat već dvadesetak godina, ali je u njega ubacio nekoliko naprednih postavki.

Bojan Bojko

Bojan Bojko

Plati koliko želiš

Iza prvog značajnijeg hrvatskog netlabela EGOBOO.bits pokrenutog 2001. u Multimedijalnom intitutu (MaMa) ostao je paket otvorene glazbe (copyleft) s ranim radovima zagrebačkih eksperimentalnih postclub elektroničara kao što su Aesque, Blashko, Plazmatick i Zvuk broda. Nakon EGOBOO.bitsa zaredali su se entuzijastični netlabel projekti, poput elektroničarskog Groovecaffea ili pankerskog Monteparadisa, međusobno jako različiti, a opet podjednako marginalni u odnosu na diskografsku industriju.

Svemirkov vmz je 2016. zauzeo znatno povoljniju startnu poziciju od netlabela iz prethodne dekade zahvaljujući otvorenim Youtube kanalima i uređenoj distribuciji preko Bandcampa po principu plati koliko želiš. Dodatna početna prednost bila je regionalna orijentacija istaknuta objavljivanjem izvrsnog nastupnog beogradskog alter rock benda Crvi Piše nam se dobro.

Treća karika bio je zagrebački kantautor Ivan Lulić s psychedelic dream pop projektom Luul. Debitirao je EP-jem Nadam se da ovo nije kraj, a koncertnu premijeru dočekao je kao predgrupa Svemirku u rasprodanom KSET-u. Kad je Luul izbacio dugosvirajući prvijenac Prevelika očekivanja, Svemirko je već bio zaokupljen fenomenalno uspješnom koncertnom promocijom drugog albuma Tunguzija.

U toj je fazi vmz jasno pokazao koliko njegova programska politika odudara od ambicija prosječnih domaćih i regionalnih alternativaca koji pjevaju na engleskom jeziku i maštaju o svjetskoj slavi. Nepokolebljiva odluka da se vrata otvaraju samo bendovima i kantautorima s pjesmama na materinskom jeziku odjeknula je nadaleko.

Luul

Luul

Postjugoslavenski indie pop

Svemirko je krenuo iz Đakova. Luul, Pseća plaža, Peki Pele, Fauna, Đutko, Pitaj klince, Strasti i bura.jugo došli su iz Zagreba. Crvi, Fantom, Niko Nikolić, ROGI i crnogorske Sijenke uključili su se iz Beograda, Insan iz Ljubljane, Mamut iz Rijeke, Nadir iz Maglaja, a Despot Tomić javio se iz Beča.

S takvom teritorijalnom disperzijom i stilskim šarenilom autora, vmz je postao jedan od ključnih faktora razvoja postjugoslavenske indie pop scene. Kad su pandemijske restrikcije pogasile svjetla pozornice, netlabel je nastavio raditi maksimalnim kapacitetom.

Neslužbena Spotify kompilacija više manje zauvijek tako je narasla na 200 pjesama. U toj hrpi materijala ima muzike za najrazličitije ukuse, a kao potencijalni favorit šireg auditorija izdvaja se beogradski retro synth pop trio Fantom, koji je našao zagrebačke saveznike u Pocket Palmi.

Ekipa okupljena oko kultnog netlabela sve se više povezuje s drugim akterima, ali lojalnost matičnoj kući ne dolazi u pitanje. U pet godina nije zabilježen nijedan odlazak iz vmz-a.                                

Moglo bi Vas zanimati