2022

Kronike anđela

Recenzija: Ether - Bitke na makovim poljima

ether, bitke na makovim poljima

Ether - Bitke na makovim poljima / Basic & Rough

Ether – kronike anđela

Nikol Ćaćić (Ether) nije nikako novi glas u šarenome domaćem glazbenoscenskom zboru – njezin milozvučan vokal poznavali smo iz hvaljenoga pulskog benda NLV. Perspektivan bend razišao se nakon uspješnog EP-ja …and who are you? i debitantskog albuma NLV: Luka Šipetić pridobio je alternativnu scenu psihodeličnim bendom kojeg predvodi kao nemanja. Nikol je u međuvremenu bila prateći vokal nemanji u studiju, no do svog je samostalnog debija čekala poput vilenjačke gusjenice.

U kasno proljeće tekuće godine predstavlja nam se kao Ether, a da ime doista jest znak, potvrdit će sve ono što je ponudila kao svoju autorsku poetiku. U samoj knjižici ispisuje značenje riječi:

Ether je prostor, mir, ono što sadrži i drži. Ether je element koji nas povezuje s duhom i intuicijom. Povezan je s grlenom čakrom (visuddha). To je zato što je grlena čakra povezana sa zvukom i komunikacijom, a kaže se da zvuk prolazi kroz ETHER…

Ključ je ovo čitanja jedanaest kronika o – življenju. Kroz narativ smješten u četiri godišnja doba – proljeće, ljeto, jesen i zimu – Ether predočuje unutarnje bitke prošarane životom poput krvavo crvenih makova na ljetnim poljima. Aluzijom na bitku na Maratonskom polju, Ether na makove gleda kao na analgetike svojih imanencija – karakteru svojstvenih utega (”Miris cvijeća”, ”Da te nema”), a potom kao hipnotike svojih transcendencija – spoznaja i nadrastanja (”Tu sve novo počinje”, ”Leptir”, ”Mladunče”, ”Sama”). Mak kao analgetik, mak kao hipnotik, no u oba slučaja kao metafora za postojanje između materijalnog i duhovnog svijeta, što je sukus psihodelije, a u nju je ova šećerna fila umočila prst.

Jedanaest vinjeta u trideset minuta opire se ikakvoj formalnoj žanrovskoj kategorizaciji, s jasnom težnjom poigravanja aranžmanima i produkcijom u svrhu ilustriranja željene premise pojedine pjesme. Žanrovska nedosljednost i neprepoznatljivost funkcionalno podvlače ideju eteričnosti cjeline. Tako ćemo u produkcijski ‘baroknom’ kolažu stilova čuti sljubljenu Istru i Indiju, Irsku i Anatoliju, uplive sevdaha, pa čak i čestice balkanskoga folka u vokalnim obrascima. Pritom možete odahnuti jer ovo nije jedan od onih ispraznih, priučenih new-age, wannabe-world-music uradaka koje morate “moći shvatiti”.

Pritom Luka Vidović kao producent uspješno prikriva očekivane instrumentalne šavove, pronalazeći slične kôdove u tradicijama i mikrokulturama iz kojih posuđuje. No, producentu i pjevačici-autorici imperativ je anđeosku kroniku od četiri poglavlja i jedanaest priča ocrtati pojedinim instrumentom kao predstavnikom pojedine emocije.

Slušajući album na taj način, primijetit ćete i česte, nagle rezove pjesama kao promišljeno odabrano sredstvo kao stilska figura otrježnjenja od zanesenosti gdje će vas Ether usmjeriti. Ovdje će veliku ulogu odigrati cjelokupni bend pocket palma koji potiho gostuju kao instrumentalisti. Anja Papa najpoznatija nam je kao pjevačica i producentica benda, ali na ovom albumu podupire Ether dionicama flaute što doziva psihodelične istočnjačke misticizme (“Leptir”). S druge pak strane, krhkim i svilenkastim zvucima te iste flaute posve je oprečan gnjev električne gitare Brune Žabeka u centralnoj i nedvojbeno najekspresivnijoj pjesmi albuma – ”Da te nema”.

Teme albuma intimne su prirode, a raslojen su i bukoličan portret žene koja se pozicionira spram spektra društvenih uloga, od umjetnice, kćeri, drugarice, ljubavnice i prostora življenja. Pritom variraju od bogate slikovitosti (“Leptir“, “Sama“), preko osvježene metaforičnosti (“‘Mladunče“‘) do prozaičnosti (“Miris cvijeća“, “Savršeno gorivo II“) zbog kakve zanemarujete tekst i fokusirate se radije na prizvuk Grace Slick u vokalu Ether.

Pojedini lirski trenutci posrću u banalno, zbog čega je lirska dimenzija Bitaka na makovom polju osjetno manje dorađena od vokala, aranžmana i produkcije, unatoč manirama epohe romantizma koje ovaj album uspješno iznosi kao cjelina. Motivima, osebujnim emocijama i pozivom na Wordsworthove ode odat će počast ovoj pojavi u umjetnostima.

No, unatoč lirskoj nerazrađenosti, anđeoski vokal Ether s kojim se poigrava u žanrovski neuhvatljivoj erupciji zvukova usmjerenih osjetilima još od debitiranja s pjesmom ”Nemoj disati” okupirao je moju pažnju i zanimanje. Kroz tri singla nervozno sam očekivao album s onim nostalgičnim osjećajem kad smo u prve dojmove slušanja željenoga novog albuma morali uložiti i razdoblje strpljenja za nagovješćivanje u poglavljima. Nakon tri poglavlja dobili smo cjelinu, a ne samo da nije razočarala, nego mogu samo reći da se u iduća dva mjeseca treba vraški potruditi da se ovaj album makne s vrha osobne ljestvice najboljih albuma 2022. godine. Za Ether, tu sve novo doista počinje!

Bitke na makovim poljima

Knijiga I: PROLJEĆE
1. Nemoj disati (Oda moru)