01
kol
Recenzija

Kickass: Zbirka zadataka

Kickass - Zbirka zadataka

Kickass - Zbirka zadataka

share

„38 izvođača, 35 pjesama i 13 gradova”

Rečenica je koju u posljednje vrijeme često viđamo jer njome zagrebački producent Kickass promovira svoj dugometražni debitantski album Zbirka zadataka. Nakon četiri godine od rođenja ideje i nešto preko godinu rada na njemu, album je konačno ugledao svijetlo dana, a reakcije pristižu sa svih strana.

S prethodno objavljenim singlovima ”Battle Mode” s Danteom, ”Alexa” s Neredom, ”Halo” s Pendrekom, ”Dva Revolvera” s Ludijem, i ”Strah” s reperom Bigi91, bilo je za očekivati da će album biti podosta šarolik u stilovima, što se kroz duga dva sata trajanja albuma može zamijetiti.

 

 

Kao što svaki reper predstavlja sebe kroz solo albume, tako često producenti predstavljaju svoje stilove beat makinga kroz vlastite LP/EP projekte s određenim brojem gostujućih liričara. Od domaćih primjera mogu se izdvojiti albumi poput 10430 mladog SYRS-a, Berin Jet Engine, pa i friško objavljen Mise En Place producenta Shporky.

Većina takvih producentskih albuma broje prosječnih deset do petnaest pjesama, osim kad je Funkmaster Flex u pitanju s The Mix Tape projektima, dok je Kickass debelo premašio uobičajenu normu i umalo nadmašio OutKastov neizmjerno dugi album Speakerboxxx/The Love Below koji broji čak 39 pjesama.

Kao što je slučaj s dugometražnim filmovima, nema mnogo albuma koji bi mogli slušatelja zadržati u fotelji preko dva sata i istovremeno održati kompletnu pažnju svojom originalnošću i dinamikom izvedbe kao što bi bilo sa spomenutim OutKastovim petim studijskim albumom ili, kao dodatni primjer, albumom Wu-Tang Forever od svojih 27 traka.

Dakle, Kickass definitivno stoji iza simbolike imena svojeg albuma, što znači da je uspio skupiti zavidan broj, kako manje, tako i više poznatih repera. Počevši od Antebiotika koji otvara album finom trakom Ista Riječ, Drugo Pakovanje, preko Stoleta, Leshe, Ropeza, Makievskog, Ganeta i još mnogo imena s domaće scene, pa sve do stranih aktova kao, primjerice, KC Da Rookee iz Velike Britanije.

E sad, koliko god ovakav raspon izvođača zvuči potencijalno obećavajuće, raditi ovako dugačak album ipak je rizična rabota. Svaki od gostujućih repera odradio je posao na visini svojih mogućnosti, i dok su neki odradili bolje od drugih, neke pjesme pak ostavljaju dojam fillera da bi se dobilo na broju.

S druge strane, nedostatak skitova ili bilo kakvog predaha između ovakve količine materijala u trenucima postaje zamorno, pogotovo zbog činjenice da ovaj album ima formu, ne best of, već the essentials kompilacije cjelokupne diskografije jednog izvođača ugurano u dva CD-a koji bi posjedovao samo die hard fan.

 

Kickass se ograđuje argumentom kako ovaj album kao cjelina nije za sve, već da bi u pravilu svaka osoba našla nešto za sebe. U jednu ruku to ima smisla, dok u drugu baš i ne, jer, kako tvrdi, Kickass je glazbeno svestran i nerijetko zalazi u vode elektronike čiji se utjecaj osjeti na nekim od pjesama.

Kad se u istu jednadžbu nadoda i ta stavka, u tim momentima stilskih oscilacija dobiva se osjećaj da dotični producent još nije našao svoj sound, za razliku od gore spomenutog Jet Enginea DJBZ-a, ili čak SunnySunova albuma Reperska Posla iz susjedne nam Slovenije.


Eksperimentiranje po više izdanih albuma je jedno, dok ovako izgleda da je sve neplanski ugurano u jedan projekt, što posebno dolazi do izražaja u aranžmanu redoslijeda pjesama koji na određenim dijelovima dosta ubija vajb. Na kraju krajeva, uključivanje skit-ova u album znatno bi pomoglo u poništavanju neugodnih ‘skokova’ između stilova među pjesmama, istovremeno stvarajući glađi tok albuma. Skit-ovi su nekad suvišni, ali ponekad su neizostavni dio aranžmana.

 

 

Kao što sam rekao ranije, Antebiotik, vođen zbilja finim instrumentalom, album otvara korektno i na nivou, međutim, definitivno nedostaje neki intro da se slušatelji adekvatno uvedu u Zbirku Zadataka. No, bez obzira na to, pjesma ipak odrađuje svoju dužnost i postavlja temelje na kojem bi se ostatak albuma trebao graditi.

Nažalost, to nije slučaj. Dakako, dobrih stvari ne nedostaje, što s liričke, što s instrumentalne strane, poput pjesama ”Put” sa Scriptorom, ”Reci Mi” na kojoj gostuju Rens i Jasmin Jazz, ili pak ”Trebao Si Znati” s Prletom i Antebiotikom. S druge strane, neke stvari zvuče dosta ‘plastično’ i pomalo bezdušno, što se za petnaestogodišnju karijeru u beatmakingu može zamjeriti.

Primjerice, nedavno objavljeni single ”Lekcija”, na kojoj surađuju Stole i Kickass, savršeni je dokaz odlične izvedbe na instrumentalu koji se kroz dva dijela dotiče klasičnog zvuka hip-hopa i modernijeg stila produkcije, sjedinjenih u jednu solidnu priču.

Instrumental je provučen kroz sve tri dimenzije; ima širinu, dubinu i visinu, i samim time čvrst je, prezentan i obao, no, nažalost, ta pjesma nije dio ovog albuma, ali je bez ikakve sumnje pokazatelj dobro odrađenog posla koji bi trebao biti osnovna vodilja za generalnu produkciju jer se nedvojbeno izdvaja.

Bez solidne glazbene pozadine i sâm će reper izgubiti na upečatljivosti, ma koliko on dobar bio na mikrofonu, kao što je bio slučaj na nekim albumima repera KRS-One koji je sam po sebi vrhunski MC i liričar, ali je gubio na snazi i prezentnosti zbog mediokritetnih beatova. Šteta, jer album Zbirka Zadataka sam po sebi sadrži dobar broj angažiranih kvalitetnih repera koji su točno riješili takve ‘probleme’, međutim, neki od zadataka u samom startu sadrže ‘greške’ u formuli.

Da se razumijemo, ovaj album nije loš, i slušatelji će zasigurno pronaći nešto za sebe što je Kickassova inicijalna ideja. No, analizirajući po svim ‘reperskim’ parametrima nije ni najbolji, što je nedostatkom intro-a, skit-ova, pa i outro-a, kreirao dojam projekta bez početka i kraja, jer kad odsvira i zadnja traka s albuma ne dobivate osjećaj closure-a, što je bitna stavka kod većeg broja slušatelja, bio album dobar ili loš.

 

 

Izdavač: Menart

Moglo bi Vas zanimati