2022

Pankrti: Turneja pomirenja / Live in Zagreb 1985.

Pankrti

Pankrti objavljuju album snimljen u današnjem klubu Boogaloo u Zagrebu

Live album grupe Pankrti sa snimkom iz 1985. dokument je svirke benda u naponu snage, dosezanja sviračkoga maksimuma koji se održao desetljećima kasnije

Pankrti

Sredinom osamdesetih godina slobodarske su tendencije u Sloveniji napokon prepoznate kao realna prijetnja vlastodršcima, a dojučerašnje povlađivanje mlađahnim supkulturama preko noći se prometnulo u prepoznavanje potencijalnih i stvarnih državnih neprijatelja. Sve očitiji politički i društveni raskol u Jugoslaviji najteže je padao žiteljima Bosne i Hercegovine pa i ne čudi da se u glazbenom smislu nakon predivno ironičnog new primitives pokreta razvio new partisans: potpuno suludo veličanje vječno nametanih narodnooslobodilačkih ideala.

Tada su počele trzavice među te dvije jugoslavenske republike, a najgore su stradavali Bosanci u Sloveniji, među određenim strukturama postajali su persone non grata.

Pero Lovšin, lider Pankrta, benda koji se opravdano svrstava u kulturnjačke antheme na kojima počiva identitet susjedne nam države u Poletu je 1985. o tome ovako zborio:

„Ako u Sloveniji ima slobodnih radnih mjesta, zašto na njih ne bi došli radnici drugih republika? Problemi u vezi toga su preforsirani. U Ljubljani ne žive samo Slovenci i Bosanci, već je to konglomerat deset rasa. I svima je dobro, iako bi neki možda htjeli da Slovenija ostane etnički čista, da se samo naše navike održe… bilo bi dobro kad bi se oslobodili naših slabih navika, a od pridošlih usvojili neke dobre. Na primjer, otvorenost i smisao za zabavu od Bosanaca.“

Samo dva mjeseca nakon objave tog intervjua krenula je Turneja pomirenja na kojoj su Pankrti i Zabranjeno pušenje održali zajednički nastup pokazujući kako bratstvo i jedinstvo ne mora biti nametnuta frazetina, nego fantastičan double bill nastup. Zajednička turneja svela se na samo jedan zajednički nastup, a njezino ime odnosnilo se na promociju albuma Pankrta Pesmi sprave (Pjesme pomirenja) koji su Pankrti netom objavili.

Znam to, jer sam mu svjedočio 9. prosinca 1985. u RANS-u Moša Pijade u Zagrebu (današnji Boogaloo). Tadašnji menadžer Pankrta Berislav Janković prije nekog vremena pronašao je snimku nastupa slovenskog benda nastalu na miks pultu. Rezultat je peti live album Pankrta (uz jednu stranu na split LP-ju s ranim radovima Parafa) Turneja pomirenja / Live in Zagreb 1985. (BJ Promotions/Nika Records). Nakon osam godina neprestanih nastupa i umirovljenjem punka kao ključne glazbene alternative, i Pankrti su svoje bijesne gliste pripitomili i od razornoga punk mehanizama zadržali energiju koju su transponirali u ponešto konvencionalniji izraz.

Na albumu se to i osjeti, uz poneke pokliče među pjesmama, Pankrti su naznačili ono u što će se pretvoriti u budućnosti – stameni i beskompromisni bend koji ne j*be živu silu. Ubacivanje najhimničnije pjesme na početak – tutnjajuće obrade “Bandiere Rosse” (postupak znamo i s live albuma Buldožera Ako ste slobodni večeras, kad je nastup u Kulušiću započet s najvećim hitom benda “Žene i muškarci”), odlično odvožen nastup uz neprestanu zajebanciju na račun Jugoslavije (trebamo svi dati po deset dinara da izgradimo jednu željezni zavjesu) do sjajnog finiša s pjesmama “Za železno zaveso” i “Osmi dan” predstavljaju Pankrte u naponu snage.

Odličan glazbeni dokument nije samo podsjetnik na važnost Pankrta u glazbenom razdoblju kad više nisu bili isključivo naoružani titulom jugoslavenskih punk perjanica, nego i live album koji pršti energijom.

Producenti: Berislav Janković, George & Martin

Format: Streaming, CD

Izdavač: BJ Promotions /Nika Records