06
2022

Preslušali smo prije svih

Paraf: Delta live 2022

Paraf crno bijela fotografija s koncerta

Paraf je snimio drugi live album u proširenoj postavi / Foto: Paulo Dukić

Paraf svoj drugi live-album Delta live 2022 objavljuje u aktualnoj, osmočlanoj postavi u kojoj mikrofone dijele Valter Kocijančić i Vim Cola, zajedno s Ivom Močibob, koja pjeva i u grupi Turisti. Osim furioznog zapisa koncerta u Rijeci 1. travnja, album sadrži i tri studijske snimke nastale u posljednje tri godine

Paraf

Od proslave četrdeset godina od prvog pravog koncerta grupe Paraf (2018.) svjedoci smo neprestane diskografske aktivnosti u obliku box-seta benda, vinilnih reizdanja pojedinačnih albuma, koncerata u Rijeci, ali i u Ljubljani, Puli, Zagrebu, Novom Sadu i Beogradu. Svjedoci smo, naravno, silnih vrednovanja, revaloriziranja uloge Parafa za riječki, hrvatski, jugoslavenski i europski rock. U povijesti rocka česta su ponovna okupljanja i prigodne aktivnosti desetljećima nakon prestanka rada. Mnogi su bili puni nostalgične plijesni i jednostavnog pravila: „drpi lovu i bježi opet u legendu“. U Parafa to nije slučaj. Oni „love nisu vidjeli ni u počecima, a ni sada neće puno više“. Možda „nešto sitno“. Nisu se ni osnovali da bi zavodili cure (i dečke!) i zarađivali velike pare nego jer su bili jako, jako bijesni. Kvaka je u tome da su taj bijes iskreno znali pretočiti u pjesme. Pri tome se tako dobro zabavljali, iznova smišljajući kako izdriblati cenzuru.

Osjeti se to na njihovom live albumu Delta koji smo imali prilike prvi preslušati. Fizičko izdanje ovog albuma bit će objavljeno 13. prosinca, a Parafi će ga četiri dana kasnije promovirati u zagrebačkom Boogaloou. Najavni videospot “Želim biti vojnik” dostupan je na You Tubeu, a snimljen je u Exportdrvu na riječkoj Delti gdje i – cijeli album. Pjesma je, inače, iz drugog dijela koncerta gdje je frontwoman Pavica Čabrijan aka Vim Cola, dok je u prvom dijelu vokal Valter Kocijančić. Tako danas na koncertima imamo zajednički nastup dva Parafa, koji je zapravo  jedan bend. Valter je jednostavno u jednom trenutku napustio formaciju dok ga je zamijenio Vim Colom i još nekim glazbenicima. Danas Paraf broji osam članova i izvodi najuspješnije pjesme iz oba perioda karijere: punka i post-punka.

Drugi singl s ovog albuma je kultna pjesma “Goli otok“. Dosad je poznata samo jedna snimka iz pulskog Uljanika 1979. koja se našla na box-setu “Sabrana djela 1976.-1987.” i kao bonus na proširenoj varijanti reizdanoga albuma prvijenca A dan je tako lijepo počeo. S obzirom na postojanje samo te jedne snimke (studijsku verziju snimio je Valter Kocijančić s prigodnim bendom Perspektiva, ali nikad nije objavljena na vinilu ili CD-u) zato su sad valjda ponosito, a zašto i ne, uvrstili “Goli otok” na album Delta live 2022! Tako je ovo prva prava diskografska objava ove pjesme, remek-djela, nastalog još krajem sedamdesetih godina prošlog stoljeća. “Goli otok” i “Narodna pjesma” bile su najpopularnije na njihovim koncertima.

Kako su se snalazili s cenzurom?

Ironijom, sarkazmom i teškom zafrkancijom manje ili više lagano hodajući po rubu. Ako bi kojim slučajem skliznuli s ruba čekao ih je upravo opjevani otok. Primjerice, u pjesmama “Živjela Jugoslavija” ili “Crkve”, a ima ih još mnogo. “Narodna pjesma” zbog cenzure imala je ništa manje nego tri verzije. Mada su ih neki proglasili Jugoslavenima, većini je bila jasna ironija refrena „Živjela Jugoslavija, živio SKJ“, naročito što su u dio teksta umetnuli tadašnje aktualne parole sa zidova zgrada „Tuđe nećemo, svoje ne damo“.

Pjesma “Crkve” izazvala je odmah pravu pomutnju. Kako članovi Parafa pjevaju protiv Crkve, a svi su bili odgajani u katoličkom duhu? Bili su i pričešćeni i krizmani a sad vidi ti to pjevaju protiv Crkve?! I nisu naišli na prigovor župnika nego mnogih roditelja. Zbog cenzure, zapravo pjesmu protiv ondašnjeg režima nazvali su “Crkve”.

Ali ispalo je na koncu da su Parafi bili i protiv države i Crkve i protiv svega. Ne, protiv Crkve nisu bili. Protiv državnog režima jesu, i to preciznim stihovima i pravom pravcatom punkerskom paljbom od tri akorda. Valter Kocijančić, pjevač, gitarist i autor (uz Zdravka Čabrijana) objašnjava da su oni bili punk prije negoli su čuli i jednu pjesmu Sex Pistolsa i ostalih prvoboraca punka: „Mene uopće nisu zanimali tekstovi nego samo glazba. Ona je bila pokretač svega, a o čemu The Clash pjevaju boli me briga. Ni danas ne znam engleski dobro. U mene sve ide kroz glazbu i ona mi sve govori“.

Tako zbori Valter i evo ga nakon četrdeset godina s proširenim društvom Parafa s fascinantnim live albumom. Ništa nisu izgubili na energičnosti, drčnosti, a i pametno su obogatili zvuk tako da dodani glazbenici i time bogatiji aranžmani ne smetaju izvornom minimalizmu. Bijesna rafalna paljba radosno uznemiruje možda čak i više nego prije četrdeset godina i na neki način pobija uvriježeno mišljenje da mladenački bijes gubi s godinama na intenzitetu. U Parafa na koncertu 2022. to nije slučaj.

Zato je ovaj album krunski dokaz zimzelenosti Parafa i utjecaja koji će imati. Ako današnji klinac i ne razumije možda o čemu se radi u pojedinoj pjesmi jer – nastale su u sedamdesetih/osamdesetih u Rijeci u drugom društveno-političkom uređenju – sigurno razumije, što bi Kocijančić rekao, o čemu je glazba. I ne samo stravičnu priču o Golom otoku, nego i primjerice šopinzima u Trstu, šminkerima i onima drugima… Pravi (zvučni) udari čiste glazbene energije u Parafa govore dovoljno,a onda tekstovi još i više.

Izvrsnost vrijedi i u onom drugom dijelu albuma koji predvodi Vim Cola i sasvim drukčijim post-punk rockom ili novovalnim rockom, ali u duhu izvornih Parafa. Delta live 2022 je još jedan novi prilog staroj činjenici da su Parafi naša nematerijalna kulturna baština.

Singlovi: “Želim biti vojnik”, “Goli otok”

Format: Streaming, CD (na proljeće 2LP)

Producent: Matej Zec / koproducent: Vava Simcich