2024

Projekt koji govori sam za sebe

Rade Ulica: Underraded

Rade Ulica - Underraded

Rade Ulica - Underraded

Luka Radić, poznatiji kao Rade Ulica, jedno je od poznatijih imena na hrvatskoj trap sceni, iako ćemo u ovoj recenziji govoriti o njegovom prvom solo projektu

Istinski ljubitelji trapa već su upoznati s njegovim radom kao člana jedne od najutjecajnijih grupa na domaćoj sceni, High5/Visokih Pet, koju su činili Riđi, Žugi, Swana, Snajper i – između ostalog – Rade Ulica. Ova grupa aktivna je još od ranih dvijetisućitih godina te su stvorili neke od kultnih projekata poput Schengengang i Backstageboys, a s pojedinim singlovima doslovno su oblikovali scenu, postavši istovremeno jedno od vodećih imena na regionalnoj hip-hop sceni.

Zahvaljujući njima, mnogi današnji izvođači pronašli su inspiraciju za svoju glazbu, budući da je High5 bio neizmjerno inspirativan za svakog zaljubljenika u žanr, pogotovo kada uzmemo u obzir da su počeli raditi trap u pravom trenutku, kada nije bio na našoj sceni gotovo uopće prisutan.

Nakon što su dominirali scenom, održavali brojne koncerte i zauzeli mjesta na mnogim playlistama svojih vjernih obožavatelja, 2022. godine rodio se projekt nazvan Spremni za rad, u kojem su sudjelovali Rade Ulica, Riđi Riđ i Žugi, u suradnji s iznimno talentiranim producentom Rinomom, za kojeg zasigurno svi znaju još od pjesme “Otrova u čaj” koja je postala neizostavna hrvatska trap pjesma. Sam projekt izdan je pod imenom 2xŠihta te se može reći kako je prošao iznimno uspješno kod publike u smislu broja slušanosti na Spotifyju, ali i na YouTubeu.

U travnju ove godine, Rade je izdao projekt u obliku EP-a nazvan UNDERRADED. Projekt se sastoji od šest pjesama, uključujući dva gostovanja. Prvo gostovanje nalazimo na pjesmi “Ne Bi”, koja je nastala u suradnji s Borom Balboom, dok drugo gostovanje možemo čuti u pjesmi “Old Skul”, u suradnji sa Settom. Pjesma “Mili” jedina je pjesma s projekta koja je obogaćena vrlo zanimljivim videospotom, koji možemo pogledati na yem. YouTube kanalu zajedno s ostalim pjesmama koje imaju svoje zasebne vizuale.

Kardio

Od samog uvoda u projekt krećemo snažno, s pjesmom koja predstavlja ogroman dio „identiteta“ ovog EP-a. Što točno znači krećemo snažno? Pjesma počinje vrlo energičnim te, u neku ruku, agresivnim refrenom koji odmah daje predodžbu u kojem smjeru bi se ostatak EP-a mogao razvijati. Već spomenuti refren definitivno je vrhunac pjesme, ali isto tako su impresivni i elementi pozadinskog vokala s dozom autotunea, koji savršeno nadopunjuju refren, kao i vers koji je i dalje dobar, ali ipak nešto manje energičniji. Smatram kako je ovdje riječ o pravoj koncertnoj poslastici stvorenoj za izvedbe uživo, a nije jedina takva pjesma na ovom albumu. Uz sve rečeno, htio bih pohvaliti Rinomu za odličnu produkciju. Beat na ovoj pjesmi savršeno odražava atmosferu koju Rade prenosi, agresivan je te savršeno pristaje refrenu. Što se tiče teksta, imamo posla s još jednim klasičnim „Rade versom“, a najviše mi se sviđa dio strofe “u ZG-u smo legende i kao endemi” te ponavljanje “triestri”, što se odnosi na triestri bandu koju i Rade spominje u tom smislu. Mislim kako je ova pjesma samo mali dio slagalice te uvod u ono što nas očekuje na ostalim pjesmama albuma, na koje će ekipa sigurno „poludjeti“ prilikom budućih live nastupa.

Back

“Back” je druga po redu pjesma na ovom EP-u. Ovdje vidno dolazi do potpune promjene atmosfere i stila izvođenja, koji više nije agresivan kao u prvoj pjesmi, što je donekle utjecalo na činjenicu da je produkcija ovdje potpuno drugačija u usporedbi s prvom. Ovdje imamo groove instrumental koji savršeno doprinosi raznolikosti samog projekta. Nakon prethodne pjesme i ovdje imamo potencijalan hit koji će uživo zvučati fantastično, posebno zbog jednostavnog refrena koji se ponavlja, što je već dokazana formula za uspjeh kod ovakvih tipova pjesama. Kao i kod prethodnice, smatram da i ovdje back vokali pružaju ogroman doprinos ukupnom dojmu koji stječemo slušajući pjesmu jer dodatno obogaćuju glazbu i čine je potpunom, iako vjerujem da bi pjesma zvučala jednako dobro i bez njih. Produkcija je na visokom nivou, kao i na ostatku projekta, samo što je ovdje uz Rinomu sudjelovao i Memori, uz koga je na kraju nastao ovaj projekt. Kada je riječ o produkciji i zvuku, ono što mi se posebno svidjelo, osim što je različito od ostalih pjesama s izdanja, jest melodija koja se na kraju pjesme nastavlja, nakon što Rade završi refren.

Bi li

Nakon zaraznog refrena u prethodnoj pjesmi, dolazi red na “Bi li”, gdje je Rade, za promjenu, odlučio biti „romantičan“ i podijeliti to s publikom. Šalu na stranu, riječ je o još jednoj razigranoj pjesmi u kojoj se Rade prezentira kao solo izvođač koji se može lako prilagoditi različitim stilovima, čak i agresivnim ili klupskim pjesmama, ali istovremeno pokazuje sposobnost stvaranja šaljivih ili ironičnih tekstova, što cijenim kod izvođača. Također, nijedna pjesma na ovom EP-u nema sličnu temu ili zvuk, što ukazuje na višedimenzionalnost izvođača. Iako je ova pjesma tematski šaljiva, produkcija je i dalje vrlo kvalitetna, iako mi nedostaje neki beat drop koji bi obogatio doživljaj slušanja. Opet su se back vokali istaknuli, pridonoseći pjesmi na poseban način. Iako mi ova pjesma nije među najdražima na EP-u, potpuno razumijem zašto ju je Rade uvrstio u sam projekt, posebno na polovici albuma. Sviđa mi se što je donijela nešto drugačije u kontekstu cjelokupnog izdanja te me potaknula na slušanje ostatka projekta. Sumnjam da će Rade izvoditi ovu pjesmu uživo, ali čak i ako to učini, riječ je šaljivoj pjesmi koja će sigurno zapeti za uho njegovih slušatelja.

Ne bi

Sljedeća na redu je pjesma “Ne bi” u suradnji s Borom. Odmah primjećujemo da se nakon “Kardia” Rade odlučio za još jednu agresivniju pjesmu na EP-u, samo što ovdje možemo čuti i nešto agresivniji vers koji Rade izvodi izvrsno, posebno u kombinaciji s intenzivnijim beatom koji mi je među dražima na ovom projektu. Strofa koju je Rade izveo bila je dobra i zanimljiva, a posebno mi se svidjela tranzicija između njegove strofe i ostatka pjesme, gdje čujemo Boru. Bore donosi mnogo zanimljivih referenci u svom djelu pjesme, što je postalo već standardno za njega, ali posebno su mi zapeli za uho stihovi poput: „Jer brojao sam novac jako dugo prije Paname”, gdje aludira na svoju pjesmu “Panama” u suradnji s Pekijem i Baksom, koja je postala nešto poput njihovog zaštitnog znaka zbog svoje popularnosti. Drugi stih koji mi se posebno svidio može se tumačiti kao izražavanje poštovanja prema kolegi glazbeniku, dio pred sam kraj Boretove strofe koji glasi: „Jer imam menadžera, al imam i odvjetnika…” Pokazuje poštovanje prema Hiljsonu koji na sličan način počinje svoj vers u pjesmi “Roxtar”. Ukratko, ova pjesma je jedna od zabavnijih na EP-u, jer agresivnost refrena doprinosi njezinoj energiji, a stihovi je čine spremnom za izvedbu uživo, gdje će publika sigurno znati tekst od riječi do riječi.

Old Skul Ft. Sett

Pretposljednja stvar s projekta je pjesma “Old Skul” u suradnji sa Settom. Ova pjesma je još jedan primjer zabavnog stila koji Rade gura kroz sam projekt, ali ovaj put s više kul elementa, prije svega zbog doze ironije koju prenose ova dva izvođača, ali i zbog kvalitetne produkcije i referenci koje koriste. Prvo da se osvrnemo na produkciju pjesme, koja je izvrsno odrađena. Beat mi se jako sviđa zbog samog bassa, vjerujem da će ovu pjesmu biti poseban doživljaj čuti uživo ili barem na kvalitetnim zvučnicima kako bi se pjesma doživjela u punom sjaju. Već na početku pjesme čujemo dozu zezancije s ponavljanjem „A kak si tako kul, kad sam old school”, što aludira na njihove godine odnosno činjenicu da nisu više tako mladi. Kao što sam već spomenuo, obojica imaju zanimljive reference na svoje godine, poput stiha „Bio sam svjedok kad je Snajper ubio“, koji aludira na člana High5 Snajpera, ali i na popularni meme „snajper ubio“, koji slušatelji često koriste za označavanje dobre pjesme pri izlasku. Još jedan primjer je „Ti di si bio kad je Žugi mala otrovala čaj“, što se odnosi na ikoničnu pjesmu hrvatskog trapa “Otrova u čaj”. Sett se također odlično snašao u ovoj pjesmi, što nije iznenađujuće s obzirom na njegovu reputaciju u Krankšvesteru. Mislim da je Sett bio odličan izbor za ovu suradnju te da su pjesma te sama ideja pjesme ispunile svoj potencijal i jedva je čekam čuti uživo.

Mili

Stigli smo i do posljednje pjesme s projekta, koja je posebna jer je jedina obogaćena videospotom. “Mili” je ujedno bio i uvod u sam EP jer je pjesma objavljena prije ostalih, što je iznenadilo mnoge obožavatelje kada je Rade objavio country verziju, što je izazvalo znatiželju slušatelja vezanu uz ostatak pjesama koje smo čekali. Pored priče koju pjesma prati (“Mili moj, mili moj – mili mi se milijon, ej”) možemo pratiti i priču koju priča videospot, koji odiše nekom Wild West vibrom, pri čemu je Rade neka vrsta Luckyja Lukea ili Clinta Eastwooda. Smatram da Rade u ovoj pjesmi pruža svojoj publici najviše što se tiče kvalitete teksta, a najviše mi se sviđaju stihovi u ovoj pjesmi u kombinaciji s produkcijom. Ponovno dobivamo dozu humora, iako nije izražena kao u ostalim pjesmama, ali je prisutna. Pjesma je bila odličan izbor za najavu EP-a zbog svoje kvalitete, a spot je dodatno doprinio popularnosti, s više od 100 000 pregleda na YouTubeu do danas.

Zaključak

Zaključno, smatram da je ovaj projekt izvrstan cjeloviti rad koji govori sam za sebe i dokazuje da je Rade i dalje značajan, ali i prisutan na sceni te je ovim projektom učvrstio svoje ime kao izvođač. Posebno mi se sviđa art work samog EP-a, pri čemu mislim na naslovnicu s komentarom „Rade treba oc solo da zasja“ sa simboličnih 33 lajka, ali također i na videovizuale uz svaku pjesmu. Ti vizuali doprinose ukupnom dojmu, a posebno mi je drago što se mijenjaju svaki put kad dođe intenzivniji dio pjesme. Cijeli EP zvuči odlično, a zasluge za kvalitetu zvuka treba pripisati osobama poput Rinome, Memorija i Nikole Batelića. Iskreno se nadam da ovaj EP nije jedini solo projekt koji ćemo čuti te da je ozbiljan u vezi riječi iz versa, o radu na “albumu za kulturu”. Jedina zamjerka koju imam nakon slušanja ovih šest pjesama je ta da nisam bio zadovoljan trajanjem, ali – kako kažu – sve lijepo kratko traje. Nadam se da će Rade nastaviti graditi svoju solo karijeru te da neće trajati kratko ili biti ograničena samo na ovaj EP.