Autorski album, Kairos, 2023.
Sara Glojnarić: Pure Bliss
O Sari Glojnarić pisala sam podosta puta. Bilo je tu osvrta na premijere i koncerte, raznih intervjua, najava, a provukla se značajno i kroz moj akademski rad. Te 2016. godine započela sam istraživanje o „ženskoj hrvatskoj glazbi“, i glas Sare Glojnarić bio je predvodnikom najmlađih od skladateljica. Pa ipak, little did we know do kojih će razmjera ta, ipak do određene mjere i simbolikom napunjena, procjena prerasti u najplastičniji mogući oblik predvodništva. Čini se, naime, da ovaj kulturni nomad drži ključ shvaćanja ne samo disruptivnog i veličanstvenog karaktera suvremene kulture, nego i razumijevanja projekta skladatelj/ice novoga doba.
Odmah ću ovdje naglasiti da vas u tekstu čekaju upravo ovakvi, engleski izrazi i njihove udomaćene verzije, koje, pišući o ovoj skladateljskoj ličnosti, čovjek teško zaobiđe, ali, još i više, biva gotovo primamljen u tu jezikoslovnu stranputicu. And it feels so good.
Sve se u slučaju Sare G. odvija nekako brzinom munje. Fascinirana brzinom prolaska vremena (vremena koje je u punom smislu riječi njezino, u kojemu ona zastaje i svojim kreativnim branama kontrolira i preusmjerava sve te hektične fluksove) i tim rogom izobilja podražaja, identiteta, doživljaja i simulakruma svega što nas okružuje, Sara Glojnarić pokazuje se kao izvanredna tumačica upravo tog baudrillardovskog čitanja svijeta i njegovih simuliranih verzija. Pri tome se i njezina karijerna putanja pred nama otvara kao kakva vibrantna, kao tepih razmotana galaksija, pa i kroz čin grozničavog skrolanja skladateljičina Facebook feeda, koji bilježi sve te postaje uspjeha, u sve usitnjenijemu ritmu, koji je više teško i pratiti. Tako je i najrecentniji od njezinih autorskih uspjeha ponovno podcrtao taj fascinirajući tok stvari, u kojemu, imamo osjećaj, metronomski pendulum samo munjevito klizi nadolje.
Najrecentniji od autorskih uspjeha Sare Glojnarić ponovno podcrtao taj fascinirajući tok stvari, u kojemu, imamo osjećaj, metronomski pendulum samo munjevito klizi nadolje
Naime, austrijska izdavačka kuća Kairos okupila je najrječitije od djelâ Sare Glojnarić, u svojemu buketu jesensko-zimskih izdanja, CD-om naslovljenim Pure Bliss, s kojih sedamdesetak minuta skladateljskog legitimiranja. I zaista, već je prvi pogled na stražnju stranu kutije dovoljan za pojmiti da igra koherentnosti ovdje was going strong. Kao u kakvom zrcalnom modelu, međusobno se, krećući se izvana prema unutra, nailazi na djela koja pripadaju istoimenim serijama radova; započinjemo i završavamo skladbom sugarcoating #4 (2022.) i sugarcoating (2017.), drugi i pretposljednji komad su Latitudes #2 (2021.) i Latitudes iz 2020., a centralni rad flankiraju Artefacts #2 (2019.) i Artefacts (2020.).
U središtu svega, realno i simbolično, čisti je užitak i radost, skladba Pure Bliss iz 2022. godine, aranžerski najambiciozniji rad, zabilježena u izvedbi fenomenalnoga Klangforum Wien, a pod ravnanjem Tima Andersona. Djelo pisano za taj ansambl predstavlja podijeljenu viziju glazbovanja, osobnog i iskustvenog. Zamoljeni od skladateljice da izaberu vlastite glazbene momente koji za njih izazivaju ježenje, odnosno, koji su goosebumps-worthy, članovi ansambla direktno su utkali svoj kreativni udio u krajnji rezultat (sličan pristup pronalazi se i u skladbi Artefacts). Tako su, između ostalih, snippeti Claudija Monteverdija, Nicka Drakea, Gérarda Griseyja i Whitney Houston organizirani u kontinuum „bezgranične soničke ekstaze“, kako je to skladateljica sažela.
Kombinirano s elektroničkim uzorcima, rastegnutima do granice poimanja i s ansamblom koji te podražaje umnaža i perpetuira, djelo uranja slušatelja u zvučni plunge pool, ako se smijem poslužiti sličnom interpretacijom Juliana Kämpera, autora popratnoga teksta. Ovaj dekonstruirani muzički madelaine za mene je i zaslužio centralno mjesto na nosaču zvuka, kao i za nositelja titularnog statusa. Prvenstveno je tomu tako zbog njegove opravdane instrumentalne ambicioznosti, ali i zbog svoje očaravajuće zvučne subliminalnosti i eteričnosti koja ga čini fantastičnim pieceom i za studijski i za live kontekst.
Skladbe iz ciklusâ sugarcoating i Artefacts imaju najsnažnije utisnut autorski DNK Sare Glojnarić. Napajane na tokovima istovremene fascinacije i kritike popularne kulture i subjektiviteta, kao mjesta premrežavanja kolektivne memorije i nostalgije, one postaju rekontekstualizacijom žanrovskih razdjeljenja, borbe visoke i niske kulture, kao i mjesto rasprave o (suvremenim) skladateljskim praksama. Ovo potonje kod Sare Glojnarić, kao i u bilo čije skladateljske poetike suvremenoga doba uostalom, dolazi defaultno kao privezak: nove tehnologije, umjetnička interdisciplinarnost i raznorodnost utjecaja samo su neke od perspektiva o kojima je nužno raspravljati u ocrtanome kontekstu. A kod Glojnarić je možda još i više taj antagonizam prisutan, upravo zbog svojevrsne fetišizacije toga rascjepa.
Tomu u prilog govore i, meni izuzetno zanimljivi, side projekti, koji su s jedne strane nastali kao nuspojava (Artefacts) ili su pak integralni dio istraživačkoga procesa (serija sugarcoating): ovaj prvi slučaj odnosi se na plejlistu na Spotifyu s nazivom Artefacts Playlist, na koju – motivirano prvobitnom idejom nastanka skladbe – još i svatko može dodati svoje adute, dok se drugi primjer referira na skladateljičinu iscrpnu platformu Million Songs Dataset. Kroz oba primjera iščitavam tisućljetnu humanističku tendenciju očuvanja, dokumentacije i kuriranja, što Sara Glojnarić, yet again, čini iz pozicije svjetonazorâ svojega vremena, svoje generacije i njezinih praksi.
Stanovit povratak strože glazbenim postulatima može se tražiti u kompozicijama Latitudes i Latitudes #2, za glasovir i video, odnosno, za set bubnjeva i tape. Ponovno inteligentno uparen princip reciprociteta – preparirani glasovir tretiran kao udaraljke i bubnjevi, čiju prirodu taj isti glasovir evocira, osim vibrantnoga skladateljskog pisma, donosi i dvije fantastične interpretkinje: pijanisticu Magdalenu Cerezo Falces i udaraljkašicu Leonie Klein. Moj je osobni favorit snažno destabilizirajući osjećaj koji pobuđuje jukstapozicija zvučnih masa u Latitudes: zvučanje nasuprot silovitom cuttanju svakog zvuka (1’:51’’) ili pak glasovir vs. sjećanje na sintetizirani zvuk osamdesetih (1’:58’’ ili, npr. 5’:09’’).
Na sâm finale pozivam svakoga tko bi si osvježio sjećanje na Twin Peaks (u, ipak, nekom novom ruhu) ili na što vas već volja… Ovo djelo voljela bih vidjeti i uživo, jer pronosi i ideju kontrole izvedbe, tjelesne spremnosti i izdržljivosti, priče ponovno bliske i samoj autorici. S time u vezi moram izraziti žaljenje zbog ograničenosti medija i nemogućnosti zabilježavanja integralnih verzija nekih djela, a pisanih i za video (Artefacts i Latitudes). Poznavajući tech-savviness Sare Glojnarić, kao i njezinu agilnost i posvećenost, možda se u budućnosti nekako objelodane i one. Čak i drugi medij, platforma, pa i kontekst, neće oduzeti na uvjerljivosti ovoga nosača zvuka kao smislene cjeline.
Kohezivnost je inače jedan od stapleova Glojnarićina cjelokupnoga rada, te to ovdje nije samo za zahvaliti uredničkoj viziji CD-a. Premoćna većina njezinih kompozicija prikopčana je na vodiče pop-kulturnih konstelacija i kolektivne memorije, here and now paradigmi, kao i na veze identiteta i naše (visokotehnološke) suvremenosti.
Čak i drugi medij, platforma, pa i kontekst, neće oduzeti na uvjerljivosti ovoga nosača zvuka kao smislene cjeline
I tu dolazim do pitanja koje si često postavljam kada pomislim na skladateljski output Sare Glojnarić, a to je: hoće li se okosnica njezina rada možda transformirati u nešto drugo, mimo gore navedenih tematskih bazena, koje tu istu koherentnost čine čvrsto ukotvljenom, gotovo neprobojnom, no možda potencijalno i – suviše autoreferencijalnom? Just wondering… Kako bilo, i ovaj i onaj odabrani put, s obzirom na sve ostvareno, mnogi, vjerujem, čekamo s pozitivnom groznicom. A do tada nam Pure Bliss ostaje na trajno uživalačko konzumiranje i ponovna i prevrednujuća čitanja.