14
sij
2022
Recenzija

Tram 11 – „Jedan i jedan“ – jedan od najkompletnijih, ali i najkontroverznijih albuma suvremenog hrvatskog hip hopa

Tram 11 - Jedan i jedan

Tram 11 - Jedan i jedan /Zvonimir Rendeli

share

Povratnički albumi teško pogađaju visoko postavljene ciljeve. Sa svakom sezonom provedenom izvan terena povratak u diskografsku utakmicu je još malo neizvjesniji i može se dodatno zakomplicirati.

Veliki come back nakon dvadesetak godina izbivanja je iznimno rijedak pothvat i zbog toga se štošta moralo idealno poklopiti za ponovno stavljanje u pogon stare zagrebačke jedanaestice. U međuvremenu su Target i General Woo održavali formu kao solo igrači, a onda se potkraj jeseni 2017. dogodio onaj senzacionalno trijumfalni koncert Tram 11 u Domu sportova s kojim se naglo otvorila potpuno drugačija i ranije nezamisliva perspektiva.

Tram 11

Tram 11/Zvonimir Rendeli

Nostalgija

Kultni reperski dvojac iz kasnih devedesetih koji se u to doba uglavnom kretao po manjim klupskim pozornicama i za sobom ostavio svega dva albuma, pošto je nedovršeni treći bio zamijenjen kompilacijom Tajna crne kutije, najednom je skočio među najtraženije domaće koncertne atrakcije i zapanjujuće brzo rasprodao čak 8000 ulaznica.

U krcatoj Ledenoj dvorani bilo je itekako puno nostalgije akumulirane među starijom škvadrom koja je Tram 11 davno zavoljela kao generacijski bend, a Nenada i Srđana uvijek dočekivala i ispraćala maltene kao članove šire familije.

No, kako se njihov rejting podizao zahvaljujući višestruko brojnijim novim naraštajima reperske publike ipak je u uzavreloj atmosferi Doma sportova znatiželja nadjačala nostalgiju, a Tram 11 momentalno dobio silan poticaj za snimanje povratničkog albuma Jedan i jedan.

Bez ikakvog razloga za žurbu Target i General Woo polako su radili na novom materijalu pa je prvi najavni singl “Jebo sliku svoju“ objavljen u ljeto 2020., a drugi singl “Uhićen“ u proljeće 2021., kao još jedna poruka starim i novim fanovima da će biti izdašno nagrađeni za beskrajno strpljenje. Odbrojavanje je napokon završeno.

U produkciji su sudjelovali Koolade, Sett, Kickass i Brkah, a gostujuće reperske dionice snimili su Nered, Stoka, Pendrek, Suicidal, Adnan i Marchello.

Domaći hip hop je odavno izašao iz poluzatvorenog subkulturnog geta i nametnuo se kao ozbiljan muzički biznis

Tram 11 izbacio je jedan od najkompletnijih, ali i jedan od najkontroverznijih albuma suvremenog hrvatskog hip hopa. U paketu s 14 pjesama i 4 hotline skita otkriva se podosta reminiscencija na staru jedanaesticu, ali ipak ne toliko da bi se jednostavno mogla povući paralela od Jedan i jedan do Vrućine gradskog asfalta ili još dalje do Čovječe ne ljuti se.

Razlika je precizno objašnjenja već u otvaranju novog albuma s  pjesmom “Druga su vremena“. Target i General Woo su danas dvostruko stariji frajeri i neusporedivo iskusniji reperi, a i domaći hip hop je odavno izašao iz poluzatvorenog subkulturnog geta i nametnuo se kao ozbiljan muzički biznis koji je zbog nagomilanog kreativnog potencijala i besprijekorno razrađene dvosmjerne komunikacije s masovnom publikom pokazao iznimno otpornim na štetne posljedica pandemije, inače zamalo fatalne po neke druge stilove i žanrove.

Druga su vremena i zbog toga što su najtraženiji reperi dobili jaku konkurenciju u znatno mlađim i utoliko nabrijanijim treperima. A kako na to gledaju Tram 11 može se doznati iz pjesme “Reperi su slatki“, gdje Woo poručuje „kužim taj trap, ali trap ne kuži mene, ne kužite spiku pa nas hejtate iz sjene.“

Kao da je pola albuma snimao s Targetom, a drugu polovicu sa Zlatkom Hasanbegovićem

Tramovci su prekaljeni velemajstori verbalnog nadmudrivanja i kad se ta vještina poveže s nimalo umekšanim antisistemskim stavovima Jedan i jedan je opet duboko na tragu njihovih ranijih radova. Osim neočekivano romantične pjesme “Deset dana u ljubavi“ koja tematski i produkcijski lagano klizi u r&b, ovo je uglavnom onaj poznato tvrdi i beskompromisni Tram 11 zbog kojeg je Dom sportova gorio kao na najdramatičnijoj tekmi.

Dok slušate Targeta čini se kako je on potpuno zadovoljan takvom rekonstrukcijom benda i da ga nimalo ne smeta što je izbacio povratnički album bez ultimativnog hita za mainstream publiku. Target je uvijek živio za hip hop, a današnja domaća hip hop scena dovoljno je široka da mu može ispuniti skoro sve želje i prohtjeve.

Međutim, General Woo često ima potrebu uletjeti s još više borbenog duha. U nekoliko pjesama progovara kao gnjevni glasnogovornik alternativne desnice koji će Jedan i jedan pretvoriti u začuđujuće kontroverzno izdanje.

Godina je 2022., a njegove omiljene teme su komunisti, partizani, četnici? Kao da je pola albuma snimao s Targetom, a drugu polovicu sa Zlatkom Hasanbegovićem.

Moglo bi Vas zanimati